Francúzi sú špecialisti na avantgardné autá, ktoré posádku rozmaznávajú komfortom. Medzi čerstvé počiny patrí nová vlajková loď značky DS a je ním model No.8.
Okrem nového názvoslovia ide o prvé auto značky, pri ktorom sa počíta výhradne s elektrickým pohonom. Ten bol doteraz alternatívou k spaľovacím motorom pri modeloch DS 3 a DS 4.
Novinku si verejnosť mohla prvýkrát naživo pozrieť počas výstavy Retromobile v Paríži. Na dĺžku má auto 4820 mm a rázvor kolies 2900 mm, čo ho radí na prah vyššej strednej triedy.
Viac nám o prednostiach No.8 povedal Benjamin Maigre, šéf komunikácie značky DS Automobiles.
Inovácie pokračujú
„Ak chceme nájsť spojitosť medzi historickým a novým DS, tak sú to tri piliere. V prvom rade ide o technologické inovácie, ktoré napredujú v čase. V prípade DS 21 to bolo hydropneumatické pruženie, pri DS No.8 ide o najnovšiu generáciu batérie s dojazdom až 750 kilometrov, čím sa stáva najlepšou v tomto prémiovom segmente áut.“
Rozmery DS N°8:
- Rázvor: 2900 mm
- Dĺžka: 4820 mm
- Šírka: 1900 mm
- Výška: 1580 mm
- Svetlá výška: 155 mm
- Kufor: 620 l
Na rozdiel od predošlej vlajkovej lode DS 9 má No.8 už európsky pôvod, jeho výroba začína vo fabrike Stellantisu v talianskom Melfi. Elektromotor od spoločnosti NPE (Emotors) a NMC batéria od ACC vznikajú vo Francúzsku.
Na výber budú batérie s dvoma rôznymi kapacitami, menšia 74 kWh s dojazdom 572 kilometrov alebo väčšia 97 kWh s dojazdom 750 kilometrov.
Podľa výkonu sa ponúknu tri verzie. Základná má pohon predných kolies a výkon 169 kW (230 koní), najvýkonnejšia verzia DS No.8 disponuje pohonom všetkých kolies a systémovým výkonom 257 kW (350 koní). Zrýchlenie z nuly na sto zvláda za 5,4 sekundy.
DS N°8 | Výkon | Krút. moment | Zrýchlenie | Kapacita bat. | Dojazd |
FWD | 169 kW/230 k | 343 Nm | 7,7 s | 74 kWh | 572 km |
FWD Long Range | 180 kW/245 k | 343 Nm | 7,8 s | 97 kWh | 750 km |
AWD Long Range | 257 kW/350 k | 509 Nm | 5,4 s | 97 kWh | 686 km |
Výbavu a komfort nepodcenili
Z lákadiel na palube spomeňme systém nočného videnia, rozšírené zobrazenie head-up displeja, sedadlá môžu posádke ohrievať krk, z pohľadu elektromobilu nechýba možnosť jazdy s jedným pedálom, termomanažment zlepšuje tepelné čerpadlo aj predohrev batérie pred nabíjaním. Prítomná je aj funkcia obojsmerného toku energie funkcie V2L pre napájanie externých spotrebičov.

„Ďalším pilierom je komfort. Vieme, že pre DS šlo vždy o významnú kapitolu a rovnako to platí pre súčasné modely. Nová DS No.8 využíva systém Active Scan Suspension, ktorý pomocou kamery a senzorov skenuje povrch vozovky pred autom a prispôsobuje podľa toho tuhosť tlmičov,“ vysvetľuje Maigre.
Štandardom je teda adaptívny podvozok, zadná náprava je viacprvková.
Nejde o klasickú limuzínu ako pri DS 9, skôr o kombináciu liftbacku a crossoveru s vyšším posedom. Oproti odchádzajúcej DS 9 je v No.8 na zadných sedadlách žiaľ citeľne menej priestoru. Dvere kufra sa otvárajú aj so zadným sklom, batožinový priestor má 620 litrov.
Tvár je výrazne iná oproti predošlým DS, vychádza z konceptu Aero Sport Lounge predstaveného v roku 2020. Ďalej však rozvinul nápad so svietiacou maskou Lumina Screen. Zatiaľ vytvára zvislé lamely, no v budúcnosti sa s ňou podľa legislatívy jednotlivých krajín počíta ako s obrazovkou. Tá môže poskytovať dôležité informácie okoliu.
Luxus na palube
„Treťou paralelou alebo teda pilierom, je dôraz na kvalitu použitých materiálov, ktorú vidieť v interiéri. Plochy na dverách a prístrojovej doske môžu byť pokryté hladkou kožou alebo semišom. Dôraz sa kládol na detaily, napríklad perlové prešívanie, ktoré je v automobilovom priemysle unikátne alebo gilošový vzor známy zo sveta luxusných hodiniek,“ ukazuje detaily Maigre.
Netradičný je hlavne volant s ramenami do X. Nevyzerá veľmi prakticky, no opak je pravda a vodič si ľahko vyberie, kde sa mu počas šoférovania veniec najlepšie drží.

Oproti platforme prvýkrát použitej pri novom Peugeote e-3008 sa v tomto prípade skloňuje názov STLA Medium Evo, teda medzičasom prichádzajú jej evolučné vylepšenia, ale aj snaha ponúknuť elektromobil, ktorý nebude vyzerať ako klasické SUV s vysokou kapotou.
Po DS No.8 príde aj model No.7 s karosériou typu hatchback. Z názvu sa už dá tušiť, že nahradí v ponuke DS 7, ktoré bolo prvým modelom novej éry značky. Rovnaký technický základ ako No.8 čoskoro dostane aj Lancia Gamma.
S vetrom o preteky
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd je na úrovni 0,24. Pre porovnanie, Škoda Enyaq Coupé po facelifte udáva 0,22. Pre elektromobily ide o dôležité údaje, ktoré ovplyvňujú spotrebu a aj dojazd.

Len tvar zadného spojlera No.8 pridáva pätnásťkilometrový dojazd, pretože eliminuje nežiaduce vírenie vzduchu za autom. Podobnú funkciu majú aj zvislé svetlá v prednom a zadnom nárazníku nazývané Lightblade. Tiež vytvárajú hranu, ktorá zlepšuje obtekanie vzduchu.
Svoj podiel majú aj integrované kľučky dverí, pričom predné sa elektricky vysúvajú a zadné sú ukryté v stĺpikoch. Nechýbajú aktívne žalúzie v spodnej časti predného nárazníka a kompletne zakrytý podvozok s ktorým si No.8 opäť predlžuje dojazd o 18 kilometrov.
Vo Francúzsku začínajú ceny DS No.8 od 59 200 eur, najvýkonnejšia verzia s pohonom všetkých kolies je od 74 600 eur. Slovenský importér ceny zatiaľ nezverejnil.