SME

Škoda má 130. výročie, v Paríži ukázala zaujímavé kúsky zo svojej histórie

Zaujal novozélandský off-road aj filmový upír.

Stánok Škody na Retromobile v Paríži. Stánok Škody na Retromobile v Paríži. (Zdroj: Škoda)

Vybrať len niekoľko modelov pri 130-ročnej histórii značky je ťažká úloha. Škoda si však pre výstavu Retromobile v Paríži pripravila zaujímavý mix áut, ktoré zaujali aj tých, ktorým značka nie je až tak veľmi známa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kto by u nás nepoznal Škodu? Lenže vo Francúzsku nemá takú silnú fanúšikovskú základňu a v predajoch sa jej začalo dariť až začiatkom nového milénia. Francúzom sa značka spája najmä s dlhoročným sponzorstvom najznámejších cyklistických pretekov Tour de France a podľa toho aj vyzeral stánok značky.

SkryťVypnúť reklamu

Keď už sme pri dvoch kolesách, žiada sa skočiť rovno na samotný úvod príbehu. Nezačínal totiž autom, ale bicyklom Slavia značky Laurin & Klement z roku 1897.

V rámci cyklistickej tematiky si návštevníci výstavy mohli pozrieť aj červenú Škodu Superb z roku 2005, ktorá slúžila ako veliteľské vozidlo Tour de France alebo si na stacionárnych bicykloch prepojených s mixérom pripraviť ovocné smoothie.

Atrakcie pokračovali novou Škodou Elroq upravenou na pojazdnú kaviareň. Auto malo v kufri vlastný zdroj energie od spoločnosti EcoFlow a výsuvnú vstavbu od českého výrobcu kempingových zostáv Egoe.

Najväčšiu pozornosť pútali nevšedné autá z histórie, na tri z nich sme sa bližšie pozreli.

Škoda Popular Sport Coupé (1934)

Medzi naleštenými veteránmi paradoxne najviac vynikal exponát v nálezovom stave, ktorý stál 40 rokov v stodole. Niektorým návštevníkom to nedalo a snažili sa z neho aspoň utrieť vrstvu prachu. Ide o vzácnu Škodu Popular Sport Coupé z roku 1934 s hliníkovou karosériou, ktorá sa v najbližších rokoch podrobí kompletnej renovácii. Škoda ho do svojej zbierky získala minulý rok.

SkryťVypnúť reklamu

Vzniknúť malo len päť kusov, špecialitou je zaoblená predná časť a len dvojmiestna kabína. Jeden čierny zrenovovaný exemplár si môžu pozrieť aj návštevníci múzea Svět škodovek v Česku pri Benešove. Pred deviatimi rokmi bol iný modrý zrenovovaný kus na predaj v klube veteránov v nemeckom Sasku za takmer 100-tisíc eur.

Súvisiaci článok Škoda Fabia má 25 rokov, z ceny najvyššej výbavy sa zakrúti hlava aj dnes Čítajte 

Malé kupé s aerodynamickou karosériou slúžilo predovšetkým na prezentačné účely, samotný Popular mal v 30. rokoch veľký úspech a Škode pomohol dostať sa z krízy. Minimálne tri zo zaoblených škodoviek Popular sa krátko po ich vzniku zúčastnili na rôznych pretekoch po Európe, jedno z áut v rámci prezentačnej jazdy šoférovala prvorepubliková pretekárka Nina Štanclová, ktorá sa cestou z Veľkej Británie zastavila aj na parížskom autosalóne.

SkryťVypnúť reklamu

Škoda 110 Super Sport Ferat (1981)

Nemalý záujem budilo čierne kupé ostrých línií. Nejazdilo na benzín, ale na ľudskú krv. Teda aspoň v československom horore Upír z Feratu z roku 1981 v réžii Juraja Herza.

Pôvodne pritom išlo o biely prototyp Škoda 110 Super Sport predstavený najprv na strojárenskom veľtrhu v Brne a potom aj na autosalóne v Bruseli v roku 1972.

Zaujímavá bola najmä laminátová karoséria, namiesto klasických dverí sa odklápala celá strecha kabíny aj s oknami. Vpredu boli v rohoch na prvý pohľad len obrysové svetlá a smerovky, no z kapoty medzi nimi sa vyklápala celá svetelná rampa. V štýle pretekárskych špeciálov sa odklápala aj celá zadná časť s prístupom k motoru.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

Ten vychádzal zo Škody 110 L Rallye, takže šlo o 1,1-litrový štvorvalec s rozvodom OHV s výkonom 54 kW (73 koní) vybavený dvojitým karburátorom. Motor bol kombinovaný s manuálnou štvorstupňovou prevodovkou a maximálna rýchlosť bola 182 kilometrov za hodinu, po zasunutí svetelnej rampy až 211 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď už bolo jasné, že normalizácia pochová aj tento ambiciózny projekt a auto skončí v depozite Škody, prejavili oň záujem filmári. Zaujímavé úpravy karosérie spravil pre film Upír z Feratu výtvarník Theodor Pištek, no zároveň sa takýmto spôsobom zničil pôvodný vzhľad jediného prototypu.

Dnes filmová Škoda Ferat odpočíva v depozite mladoboleslavského múzea Škoda.

Škoda Trekka (1966)

Do tretice sme sa pozreli aj na zvláštnu hranatú Škodu, ktorá skôr pripomína starý Land Rover a v Československu o nej paradoxne málokto vedel. Model Trekka sa totiž montoval na Novom Zélande.

Po dohode miestneho dílera Škoda, ktorým bol Motor Industries International so sídlom v Otahuhu, sa československá automobilka pustila do výroby a dodávok skladačky, teda hotových modulov, čím sa vyhla dovoznému clu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technicky auto vychádzalo zo Škody Octavia Super, no karoséria bola prispôsobená požiadavkám miestneho trhu, pre potreby tamojších farmárov.

Súvisiaci článok Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun Čítajte 

Trekku na Novom Zélande prijali za svoju. Jednoduché hranaté tvary karosérie navrhol George Taylor, lokálny projekt pomohol zrealizovať Jozef Velebný, rodák z Pukanca, ktorý bol v 50. rokoch vedúci vývoja v Škode.

V rokoch 1966 až 1972 vzniklo približne 2800 exemplárov zo Škody Trekka. Neprekážala ani absencia pohonu všetkých kolies, majitelia ocenili jednoduchú konštrukciu prevažne pracovného auta.

Chýbať, samozrejme, nemohol ani jeden z najkrajších československých kabrioletov – Škoda Felicia z roku 1961, nezvyčajná Škoda Rapid OHV z roku 1940 s aerodynamickou karosériou takzvaného diaľničného typu či dobové servisné vozidlo Škoda 1201 STW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 373
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 203
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 535
  4. Ísť do kúpeľov je IN 4 793
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 781
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 754
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 573
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  2. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  3. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  4. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  5. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  6. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  7. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  8. Tomáš Mikloško: 7 výziev vo vzťahu, ktoré vás viac zblížia alebo odcudzia
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 887
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 639
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 20 422
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 364
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 854
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 079
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 688
  8. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 6 399
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu