Podiel registrácií nových elektromobilov v Európe minulý rok prvýkrát klesol. Vývoj podľa automobilového analytika poukazuje hneď na niekoľko problémov, ktoré zákazníkov odrádzajú od kúpy elektrických áut.
V roku 2024 zaznamenali takmer dva milióny (1 985 996) registrácií nových elektromobilov, ktoré tvorili 15,4-percentný podiel na trhu s novými autami. Údaje zverejnil JATO Dynamics.
Modely so spaľovacím motorom vrátane mild-hybridov (MHEV) tvorili 48,4 percenta, autá s dieselovým motorom mali podiel 14,3 percenta.
Najväčší rast zaznamenali full-hybridy (HEV), ktoré mali v registráciách 11,8-percentný podiel, plug-in hybridy čelili tiež poklesu záujmu a pripísali si len 7,3-percentný podiel. Zvyšných 2,8 percenta patrí vodíkovým autám.
„Nejasnosti týkajúce sa stimulov pre elektromobily, vysoká priemerná maloobchodná cena nových modelov, ale aj nízke zostatkové hodnoty či obavy z pomalého rozvoja nabíjacej infraštruktúry na celom kontinente. To sú všetko dôvody poklesu registrácií nových elektromobilov v roku 2024,“ vysvetľuje Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics.
Pohon pri nových autách v Európe za rok 2024:
- Benzín+MHEV: 48,4 %
- Elektro (EV): 15,4 %
- Diesel: 14,3 %
- Full-hybrid (HEV): 11,8 %
- Plug-in hybrid (PHEV): 7,3 %
- Vodík (FCEV): 2,8 %
Napriek nejednotnej podpore elektromobilov v krajinách Európskej únie vidí Munoz vyhliadky na tento rok pozitívne.
„Napriek poklesu v registráciách elektromobilov v minulom roku sa očakáva, že situácia sa v roku 2025 zlepší. Na trh prichádzajú cenovo čoraz dostupnejšie modely elektromobilov, čo bude ďalej znižovať ich priemernú cenu v Európe.“