Mini Cooper C – prehľad základných parametrov | |
Cena od (eur) | 27 520 |
Spotreba výrobca / test (l/100km) | 5,9 - 6,5 / 6,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 210 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 495; 3 876; 1 744; 1 452 |
Máloktoré auto sa môže pochváliť takým kultovým statusom ako legendárne Mini. Jeho špecifický dizajn pozná každý a aj keď sa v priebehu rokov hatchback poriadne zmenil, stále si zachováva svoj šarm aj typické jazdné vlastnosti.
Pôvodné supermini vydržalo v predaji viac ako štyridsať rokov, kým v roku 2001 prišiel prvý moderný hatchback. S ním sa začala písať nová éra značky pod taktovkou nemeckého BMW.
Novodobá verzia britskej ikony si okamžite získala množstvo fanúšikov vďaka svojim jazdným vlastnostiam, ale aj štýlovému retro imidžu. Napriek problémom so spoľahlivosťou sa tešilo dobrým predajom a poslúžilo ako základ pre súčasnú podobu značky.
Nedávno sa Mini Cooper dožil už svojej štvrtej generácie, ktorá sa predstavila najprv v čisto elektrickej verzii. Tá je dostupná v dvoch výkonových variantoch, no výlučne s trojdverovou karosériou.

Neskôr sa pridali tiež verzie so spaľovacími motormi, ktoré sú dostupné aj s päťdverovou karosériou či ako atraktívne kabrio s otvárateľnou strechou. Situácia je v tomto prípade trochu zložitejšia než je zvykom, v skutočnosti vlastne vôbec nejde o to isté auto.
Elektromobil totiž využíva novú platformu určenú len pre bezemisný pohon. Benzínové verzie stále vychádzajú z doterajšej tretej generácie, ktorá však prešla veľmi dôkladnou modernizáciou. Bolo by preto chybou považovať ju iba za výraznejší facelift.
Mini nemusí byť retro
Nový dizajn pripomína elektrický model, odlišuje sa hlavne v detailoch, ako sú kľučky na dverách. Aj keď si zachováva svoje typické črty, pôsobí jednoduchšie a čistejšie.
Napriek tomu si stále zachováva svoj typický retro šarm, hlavne v správnej konfigurácii. Takou môže byť napríklad aj testovaný trojdverový hatchback, ktorého mätovú zelenú farbu pekne dopĺňa biela farba strechy a spätných zrkadiel.
Napriek novému tvaru zadných svetiel nemôže chýbať typický svetelný podpis inšpirovaný britskou vlajkou. Ak sa vám však nepáči, nový Cooper umožňuje zvoliť jeden z troch rôznych svetelných podpisov, podobne ako dávnejšie testovaný Countryman.
Aj keď rozmerovo už hatchback dávno nie je verný svojmu menu, hodí sa k nemu aspoň minimalistický dizajn. Ten sa prenáša z exteriéru aj do vnútra kabíny.

Neprehliadnuteľný je veľký okrúhly displej, ktorý sa usadil uprostred jednoduchej palubnej dosky, čím odkazuje na umiestnenie prístrojov v pôvodnom Mini. Ten ponúka rôzne zobrazenia, ktoré korešpondujú s jazdnými režimami, ale dajú sa aj pekne prispôsobiť.
Neslúži iba ako obrazovka multimediálenho systému, zastáva aj funkciu prístrojového štítu. Na okraji napríklad nájdeme ukazovateľ hladiny paliva, zobraziť sa dá aj veľký okrúhly otáčkomer.
Pred vodičom klasické prístroje chýbajú úplne, za volantom sa nachádza iba výsuvný head-up displej za príplatok. Aj keď ide o pomerne atypické riešenie, kombinácia malého projekčného displeja a veľkej okrúhlej obrazovky je štýlová aj funkčná.

Interiér je štýlový aj praktický zároveň
Podobne hravý je aj zvyšok interiéru, ktorý je plný zaujímavých detailov. Spomeňme napríklad štartovanie pohybom pripomínajúcim otočenie klasického kľúča alebo textilný pruh v úlohe spodného ramena volantu.
Napriek tomu zostáva interiér stále pomerne praktický, s rozumne riešenými odkladacími priestormi aj dobrým usporiadaním ovládacích prvkov. Povrchy tvoria poväčšine tvrdé, no kvalitne pôsobiace plasty, ktoré dopĺňa štýlové a odolne vyzerajúce textilné čalúnenie. Bohaté zastúpenie tu majú aj recyklované materiály.
Súčasťou testovanej výbavy Classic je aj čalúnenie sedadiel z vegánskej náhrady kože, v prípade testovaného auta v bledej farbe. Tá dokonale ladila k exteriéru auta, no trochu by sme sa obávali ako bude vyzerať po pár rokoch.

Na svoje rozmery je interiér trojdverového hatchbacku prekvapivo priestranný, aspoň na predných sedadlách. Tento pocit ešte umocňuje príplatkové panoramatické okno s otváraním.
Dvojica zadných sedadiel je na tom podstatne horšie, pre skromné miesto by sme ju odporúčali iba na núdzové prípady. Pre nepraktický prístup pri trojdverovej karosérii ju príliš nevyužijú ani deti.
Aj batožinový priestor je skromnejší, s objemom 210 litrov ho možno označiť prinajlepšom za primeraný kategórii auta. Na jazdenie po meste však bohato stačí a v prípade potreby poriadne narastie po sklopení delených zadných sedadiel.
Nový model sprevádza aj bohatšia základná výbava. Tá už v prípade najlacnejšej verzie obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, LED svetlá, voľbu jazdných režimov, ale aj farebné ambientné osvetlenie interiéru.

Rozmanitý je aj výber príplatkových prvkov, ktoré zahŕňajú všetko, čo by sme pri prémiovom hatchbacku mohli chcieť. Okrem lepších svetlometov nechýbajú pokročilejšie asistenčné systémy, bezdrôtová nabíjačka, prémiový audiosystém Harman/Kardon či vyhrievanie sedadiel a volantu.
Ten mimochodom padne do rúk priam dokonale, vďaka svojmu malému priemeru a hrubému vencu. Vďaka tomu perfektne sedí k charakteristickým jazdným vlastnostiam, ktoré k Mini patria rovnako ako jeho typický dizajn.
Žihadlo aj s trojvalcom
Značka rada prirovnáva zážitok z jazdy svojimi autami k motokáram, o čom vypovedá aj anglický názov športového režimu Go-Kart. Stačí zopár prejazdov zákrutami aby ste pochopili prečo.
Aj testovaná základná motorizácia s označením Mini Cooper C je ladená celkom ostro. Hoci nejde o športový model, na ceste drží ako prikované a vodičovi skvelo komunikuje keď sa blíži k limitom priľnavosti.
Ak by vám napriek tomu chýbala za volantom odvaha, Mini nedávno prišlo so zaujímavou funkciou, ktorá má pomôcť so sebavedomejším prejazdom neznámych ciest. Tvar prechádzanej zákruty sa objaví na projekčnom displeji a zmenou farby pozadia vás auto usmerňuje k ideálnej rýchlosti na prejazd.
S výkonom 115 kW (156 koní) sa ani skromnejší trojvalec B38 nemusí hanbiť, s prihliadnutím na hmotnosť a rozmery auta ide o veľmi slušnú hodnotu. Stovku zvládne podľa výrobcu za 7,7 sekundy, no tipovali by sme mu aj menej.

Kto by potreboval o pár koní viac, ten má na výber ďalšie dva modely s dvojlitrovým štvorvalcom. Slabším z nich je Cooper S s výkonom 204 koní, ponuku uzatvára športový model JCW s výkonom 231 koní.
Aj trojvalec má však charakteru na rozdávanie, ťahá ochotne a pridáva k tomu celkom sympatický zvuk. Príliš nás však nenadchli pomalé reakcie štart-stop systému, ktoré prezrádzajú absenciu akejkoľvek elektrifikácie, ani vo forme mild-hybridu.
Mini sľubuje kombinovanú spotrebu v rozmedzí od 5,9 do 6,5 litra, v našom prípade po týždni svietila priemerná spotreba 6,9 litra. Nejde však o nejaké prikrášľovanie hodnôt zo strany výrobcu, na vine je skôr charakter malého žihadla, ktoré si jednoducho rýchlu jazdu užíva.

Vzhľadom na charakter živého hatchbacku by sme uvítali možnosť voliť prevodové stupne páčkami pod volantom, tá je však vyhradená pre vyslovene športové modely. Manuál už v ponuke nenájdeme, jedinou možnosťou je sedemstupňový dvojspojkový automat.
Jeho športové naladenie so sebou prináša aj isté negatíva. Jedným z tých očakávateľnejších je napríklad tuhšie naladenie tlmičov, ktoré dokážu posádku hlavne na našich cestách poriadne vytriasť.
Muchy ešte treba vychytať
Trochu komfortu sme však ochotní obetovať za vynikajúce jazdné vlastnosti, horšie je to však s kvalitou. Minimálne na testovanom aute totiž poriadne nedoliehalo sklo bezrámových dverí na tesnenie, čo spôsobovalo veľmi nepríjemné prefukovanie hneď pri vodičovom uchu, pri umývaní dokonca aj zatekanie do kabíny.
To je niečo, čo by sa pri prémiovom hatchbacku s cenou prevyšujúcou 36-tisíc eur skutočne stať nemalo. Ide však stále o nový model, a tak budeme dúfať, že podobné problémy časom odstránia a ide skôr o výnimku než pravidlo.
Podobné chyby rozhodne nepomáhajú napraviť reputáciu Mini, ktoré nikdy nehviezdili práve kvalitou či spoľahlivosťou. Bola by však škoda hatchback pre niečo podobné odpísať ako nekvalitnú imidžovku.

Čoraz častejšie sa totiž stretávame s autami, ktoré v reklamách a tlačových správach sľubujú zážitky a emócie, no s nástupom efektívnych pohonov a množstva asistenčných systémov sa charakter auta vytráca.
Mini Cooper k nim rozhodne nepatrí. Aj keď sa stále posúva dopredu a ponúka čoraz viac moderných vychytávok, nezabúda na svoje korene a stále si zachováva svoj jedinečný štýl aj hravý charakter.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Mini Cooper |
Verzia | Cooper C Classic |
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur) | 27 520 / 28 721 / 36 443 |
Motor | Benzínový trojvalec s turbom, 1 499 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 115 (156) / 4 900 - 6 500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 230 / 1 500 - 4 600 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická s dvojitou spojkou / 7 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 7,7 |
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km) | 5,9 - 6,5 / 6,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 44 |
Rozmer pneumatík | 195/50 R17 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 335 |
Objem batožinového priestoru (l) | 210 - 725 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 495; 3 876; 1 744; 1 452 |