SME

Elektromobil pod 10-tisíc eur je už v Poľsku realitou

Ceny znížil nový dotačný program.

Leapmotor 03Leapmotor 03 (Zdroj: Leapmotor)

Záujem o elektromobily rastie v Poľsku len pomaly. Minulý rok bezemisné osobné vozidlá tvorili v krajine len 3-percentný podiel pri registrácií nových áut.

Vláda preto spustila nový dotačný program. Zahrať môže do kariet novinke od koncernu Stellantis, ktorá sa vyrába v poľskom meste Tychy. Malý elektromobil sa dá kúpiť lacnejšie ako najdostupnejšie nové auto so spaľovacím motorom predávané na Slovensku.

Od fiatky k čínskemu elektromobilu

Poľská fabrika Stellantisu bola v uplynulých rokoch známa výrobou ikonického Fiatu 500 a u nás menej známej Lancie Ypsilon. Teraz tam z linky schádza trio crossoverov Fiat 500, Jeep Avenger a Alfa Romeo Junior. Popri nich však ostáva priestor aj na jeden z najlacnejších elektromobilov v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o aktivitu Leapmotor International, čo je spoločný podnik Stellantisu a čínskeho Leapmotoru. Cezeň si chce európsky koncern pomôcť k nižším flotilovým emisiám a zároveň ušetriť na vlastnom vývoji lacného elektrického auta.

Riešením je výroba malého elektromobilu Leapmotor 03, teda presnejšie jeho montáž z dodaných čínskych dielcov, s ktorou v Tychy začali minulý rok. Výrobca sa takýmto spôsobom vyhol dodatočnému clu, ktoré Európska únia zaviedla na autá vyrábané v Číne. Stellantis mu pomôže okrem poskytnutia fabriky aj s predajnou a servisnou sieťou.

Súvisiaci článok Stellantis a Leapmotor zrušili plán na výrobu druhého elektromobilu v Poľsku Čítajte 

V polovici februára Stellantis oznámil, že prvé autá sú už na ceste k poľským dílerom. Na začiatok ide o šesť existujúcich predajcov značiek ako Fiat, Peugeot, Citroen či Opel. Leapmotor doplní ich portfólio.

SkryťVypnúť reklamu

Dodajme, že výrobca sa nespolieha len na poľské dotácie, svoje autá vrátane väčšieho a drahšieho modelu C10, ponúkne aj v ďalších krajinách, napríklad vo Francúzsku či Taliansku.

Auto do mesta

Model s jednoduchým označením 03 má na dĺžku 3620 mm a rázvor kolies 2400 mm. Do kufra sa zmestí 280 litrov batožiny. Auto poháňa elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní) a s krútiacim momentom 158 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 12,7 sekundy.

Energiu dodáva LFP batéria s kapacitou 37,3 kWh, ktorá má stačiť na kombinovaný dojazd 265 kilometrov. Primárne sa počíta s mestskou a prímestskou premávkou, ale maximálna rýchlosť zvláda aj diaľničné tempo 130 km/h.

Súvisiaci článok Motory od Fiatu sú už nepotrebné. Stellantis zatvára tradičnú továreň v Poľsku Čítajte 

Nabitie je možné aj jednosmerným prúdom (DC) s maximálnym výkonom 45 kW, kedy sa batéria z 30 na 80 percent nabije za 36 minút. Pri AC nabíjaní to trvá 3,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardná výbava podľa poľského cenníka nevyzerá nijak biedne. Obsahuje nielen klimatizáciu, 7- a 10-palcové obrazovky, ale aj adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie, panoramatické strešné okno, šesť airbagov, parkovacie senzory aj cúvaciu kameru.

Predajom pomôžu nové dotácie

Poľská vláda vo februári tohto roka spustila nový dotačný program NaszEauto, v ktorom sa prerozdelí vyše 384 miliónov eur.

Týka sa viacerých príspevkov na nákup elektromobilu s cenou do 54-tisíc eur. Musí byť nový s nájazdom do 6000 kilometrov, takže sa týka aj predvádzacích vozidiel u predajcov.

Titulu najlacnejšieho elektromobilu sa Leapmotor 03 nedočkal, aj v Poľsku ním ostáva Dacia Spring v prepočte od 18 466 eur, no zohľadniť treba lepšiu výbavu.

Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil má stále Dacia. Výrobcovia bojujú zľavami aj výbavami Čítajte 

Za Leapmotor 03 poľskí záujemcovia zaplatia štandardne 20 390 eur, lenže ešte si môžu uplatniť viaceré príspevky. Okrem 4500 eur na nákup elektromobilu môžu dostať 2400 eur pri zošrotovaní starého auta so spaľovacím motorom. Ďalších 2700 eur môžu dostať záujemcovia, ktorí preukážu, že ich ročný plat nepresahuje 32 400 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po uplatnení týchto príspevkov cena malého elektromobilu "domácej výroby" klesá na 10 790 eur.

Tým ešte možné príspevky nekončia. Najväčšiu podporu môžu získať rodiny s troma a viac deťmi, ktoré dostanú príspevok na elektromobil 7 200 eur a ďalších 1200 eur v rámci šrotovného. Leapmotor 03 síce nie je zďaleka ideálnym rodinným autom alebo môže poslúžiť ako druhé vozidlo v domácnosti.

Dotačný program NaszEauto v Poľsku od 3. 2. 2025
ModelCenaPríspevok na
elektromobil
ŠrotovnéRočný plat
do 32 400 €
Všetky
príspevky
spolu
- 4 500 €- 2 400 €- 2 700 €
Dacia Spring18 466 €13 966 €16 066 €15 766 €8 866 €
Leapmotor 0320 390 €15 890 €17 990 €17 690 €10 790 €

Elektromobily

Súvisiace témy: Poľsko
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 664
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 366
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 841
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 690
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 530
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 131
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 651
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  2. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  3. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  4. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  5. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  6. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  7. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 51 471
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 617
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 097
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 087
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 996
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 370
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 194
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 910
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu