SME

Elektromobil pod 10-tisíc eur je už v Poľsku realitou

Ceny znížil nový dotačný program.

Leapmotor 03Leapmotor 03 (Zdroj: Leapmotor)

Záujem o elektromobily rastie v Poľsku len pomaly. Minulý rok bezemisné osobné vozidlá tvorili v krajine len 3-percentný podiel pri registrácií nových áut.

Vláda preto spustila nový dotačný program. Zahrať môže do kariet novinke od koncernu Stellantis, ktorá sa vyrába v poľskom meste Tychy. Malý elektromobil sa dá kúpiť lacnejšie ako najdostupnejšie nové auto so spaľovacím motorom predávané na Slovensku.

Od fiatky k čínskemu elektromobilu

Poľská fabrika Stellantisu bola v uplynulých rokoch známa výrobou ikonického Fiatu 500 a u nás menej známej Lancie Ypsilon. Teraz tam z linky schádza trio crossoverov Fiat 500, Jeep Avenger a Alfa Romeo Junior. Popri nich však ostáva priestor aj na jeden z najlacnejších elektromobilov v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o aktivitu Leapmotor International, čo je spoločný podnik Stellantisu a čínskeho Leapmotoru. Cezeň si chce európsky koncern pomôcť k nižším flotilovým emisiám a zároveň ušetriť na vlastnom vývoji lacného elektrického auta.

Riešením je výroba malého elektromobilu Leapmotor 03, teda presnejšie jeho montáž z dodaných čínskych dielcov, s ktorou v Tychy začali minulý rok. Výrobca sa takýmto spôsobom vyhol dodatočnému clu, ktoré Európska únia zaviedla na autá vyrábané v Číne. Stellantis mu pomôže okrem poskytnutia fabriky aj s predajnou a servisnou sieťou.

Súvisiaci článok Stellantis a Leapmotor zrušili plán na výrobu druhého elektromobilu v Poľsku Čítajte 

V polovici februára Stellantis oznámil, že prvé autá sú už na ceste k poľským dílerom. Na začiatok ide o šesť existujúcich predajcov značiek ako Fiat, Peugeot, Citroen či Opel. Leapmotor doplní ich portfólio.

SkryťVypnúť reklamu

Dodajme, že výrobca sa nespolieha len na poľské dotácie, svoje autá vrátane väčšieho a drahšieho modelu C10, ponúkne aj v ďalších krajinách, napríklad vo Francúzsku či Taliansku.

Auto do mesta

Model s jednoduchým označením 03 má na dĺžku 3620 mm a rázvor kolies 2400 mm. Do kufra sa zmestí 280 litrov batožiny. Auto poháňa elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní) a s krútiacim momentom 158 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 12,7 sekundy.

Energiu dodáva LFP batéria s kapacitou 37,3 kWh, ktorá má stačiť na kombinovaný dojazd 265 kilometrov. Primárne sa počíta s mestskou a prímestskou premávkou, ale maximálna rýchlosť zvláda aj diaľničné tempo 130 km/h.

Súvisiaci článok Motory od Fiatu sú už nepotrebné. Stellantis zatvára tradičnú továreň v Poľsku Čítajte 

Nabitie je možné aj jednosmerným prúdom (DC) s maximálnym výkonom 45 kW, kedy sa batéria z 30 na 80 percent nabije za 36 minút. Pri AC nabíjaní to trvá 3,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardná výbava podľa poľského cenníka nevyzerá nijak biedne. Obsahuje nielen klimatizáciu, 7- a 10-palcové obrazovky, ale aj adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie, panoramatické strešné okno, šesť airbagov, parkovacie senzory aj cúvaciu kameru.

Predajom pomôžu nové dotácie

Poľská vláda vo februári tohto roka spustila nový dotačný program NaszEauto, v ktorom sa prerozdelí vyše 384 miliónov eur.

Týka sa viacerých príspevkov na nákup elektromobilu s cenou do 54-tisíc eur. Musí byť nový s nájazdom do 6000 kilometrov, takže sa týka aj predvádzacích vozidiel u predajcov.

Titulu najlacnejšieho elektromobilu sa Leapmotor 03 nedočkal, aj v Poľsku ním ostáva Dacia Spring v prepočte od 18 466 eur, no zohľadniť treba lepšiu výbavu.

Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil má stále Dacia. Výrobcovia bojujú zľavami aj výbavami Čítajte 

Za Leapmotor 03 poľskí záujemcovia zaplatia štandardne 20 390 eur, lenže ešte si môžu uplatniť viaceré príspevky. Okrem 4500 eur na nákup elektromobilu môžu dostať 2400 eur pri zošrotovaní starého auta so spaľovacím motorom. Ďalších 2700 eur môžu dostať záujemcovia, ktorí preukážu, že ich ročný plat nepresahuje 32 400 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po uplatnení týchto príspevkov cena malého elektromobilu "domácej výroby" klesá na 10 790 eur.

Tým ešte možné príspevky nekončia. Najväčšiu podporu môžu získať rodiny s troma a viac deťmi, ktoré dostanú príspevok na elektromobil 7 200 eur a ďalších 1200 eur v rámci šrotovného. Leapmotor 03 síce nie je zďaleka ideálnym rodinným autom alebo môže poslúžiť ako druhé vozidlo v domácnosti.

Dotačný program NaszEauto v Poľsku od 3. 2. 2025
ModelCenaPríspevok na
elektromobil
ŠrotovnéRočný plat
do 32 400 €
Všetky
príspevky
spolu
- 4 500 €- 2 400 €- 2 700 €
Dacia Spring18 466 €13 966 €16 066 €15 766 €8 866 €
Leapmotor 0320 390 €15 890 €17 990 €17 690 €10 790 €

Elektromobily

Súvisiace témy: Poľsko, Lacné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 257
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 982
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 5 032
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 4 313
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 3 954
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 204
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 731
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 661
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Monika Albertiová: Kto za koho kope? Briti, influenceri a tichý vplyv na slovenské voľby
  2. Ján Valchár: Pray for Bielorusko and Kamčatka!
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Zbrojníky - Pežerňa
  4. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  5. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta?
  6. Jaroslav Liptak: Ďalšia kauza, o dôvod menej riešiť skutočné problémy
  7. Matúš Radusovsky: Úvod do sveta medu: prečo mu veríme a čomu neveriť
  8. Dušan Király: Epická cesta naprieč Japonskom, 2000 km za 16 dní
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 41 244
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 390
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 943
  4. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 790
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 693
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 494
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 241
  8. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 6 171
  1. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  2. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  3. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  4. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  5. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  6. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  7. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  8. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
SkryťZatvoriť reklamu