SME

Elektromobil pod 10-tisíc eur je už v Poľsku realitou

Ceny znížil nový dotačný program.

Leapmotor 03Leapmotor 03 (Zdroj: Leapmotor)

Záujem o elektromobily rastie v Poľsku len pomaly. Minulý rok bezemisné osobné vozidlá tvorili v krajine len 3-percentný podiel pri registrácií nových áut.

Vláda preto spustila nový dotačný program. Zahrať môže do kariet novinke od koncernu Stellantis, ktorá sa vyrába v poľskom meste Tychy. Malý elektromobil sa dá kúpiť lacnejšie ako najdostupnejšie nové auto so spaľovacím motorom predávané na Slovensku.

Od fiatky k čínskemu elektromobilu

Poľská fabrika Stellantisu bola v uplynulých rokoch známa výrobou ikonického Fiatu 500 a u nás menej známej Lancie Ypsilon. Teraz tam z linky schádza trio crossoverov Fiat 500, Jeep Avenger a Alfa Romeo Junior. Popri nich však ostáva priestor aj na jeden z najlacnejších elektromobilov v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o aktivitu Leapmotor International, čo je spoločný podnik Stellantisu a čínskeho Leapmotoru. Cezeň si chce európsky koncern pomôcť k nižším flotilovým emisiám a zároveň ušetriť na vlastnom vývoji lacného elektrického auta.

Riešením je výroba malého elektromobilu Leapmotor 03, teda presnejšie jeho montáž z dodaných čínskych dielcov, s ktorou v Tychy začali minulý rok. Výrobca sa takýmto spôsobom vyhol dodatočnému clu, ktoré Európska únia zaviedla na autá vyrábané v Číne. Stellantis mu pomôže okrem poskytnutia fabriky aj s predajnou a servisnou sieťou.

Súvisiaci článok Stellantis a Leapmotor zrušili plán na výrobu druhého elektromobilu v Poľsku Čítajte 

V polovici februára Stellantis oznámil, že prvé autá sú už na ceste k poľským dílerom. Na začiatok ide o šesť existujúcich predajcov značiek ako Fiat, Peugeot, Citroen či Opel. Leapmotor doplní ich portfólio.

SkryťVypnúť reklamu

Dodajme, že výrobca sa nespolieha len na poľské dotácie, svoje autá vrátane väčšieho a drahšieho modelu C10, ponúkne aj v ďalších krajinách, napríklad vo Francúzsku či Taliansku.

Auto do mesta

Model s jednoduchým označením 03 má na dĺžku 3620 mm a rázvor kolies 2400 mm. Do kufra sa zmestí 280 litrov batožiny. Auto poháňa elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní) a s krútiacim momentom 158 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 12,7 sekundy.

Energiu dodáva LFP batéria s kapacitou 37,3 kWh, ktorá má stačiť na kombinovaný dojazd 265 kilometrov. Primárne sa počíta s mestskou a prímestskou premávkou, ale maximálna rýchlosť zvláda aj diaľničné tempo 130 km/h.

Súvisiaci článok Motory od Fiatu sú už nepotrebné. Stellantis zatvára tradičnú továreň v Poľsku Čítajte 

Nabitie je možné aj jednosmerným prúdom (DC) s maximálnym výkonom 45 kW, kedy sa batéria z 30 na 80 percent nabije za 36 minút. Pri AC nabíjaní to trvá 3,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardná výbava podľa poľského cenníka nevyzerá nijak biedne. Obsahuje nielen klimatizáciu, 7- a 10-palcové obrazovky, ale aj adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie, panoramatické strešné okno, šesť airbagov, parkovacie senzory aj cúvaciu kameru.

Predajom pomôžu nové dotácie

Poľská vláda vo februári tohto roka spustila nový dotačný program NaszEauto, v ktorom sa prerozdelí vyše 384 miliónov eur.

Týka sa viacerých príspevkov na nákup elektromobilu s cenou do 54-tisíc eur. Musí byť nový s nájazdom do 6000 kilometrov, takže sa týka aj predvádzacích vozidiel u predajcov.

Titulu najlacnejšieho elektromobilu sa Leapmotor 03 nedočkal, aj v Poľsku ním ostáva Dacia Spring v prepočte od 18 466 eur, no zohľadniť treba lepšiu výbavu.

Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil má stále Dacia. Výrobcovia bojujú zľavami aj výbavami Čítajte 

Za Leapmotor 03 poľskí záujemcovia zaplatia štandardne 20 390 eur, lenže ešte si môžu uplatniť viaceré príspevky. Okrem 4500 eur na nákup elektromobilu môžu dostať 2400 eur pri zošrotovaní starého auta so spaľovacím motorom. Ďalších 2700 eur môžu dostať záujemcovia, ktorí preukážu, že ich ročný plat nepresahuje 32 400 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po uplatnení týchto príspevkov cena malého elektromobilu "domácej výroby" klesá na 10 790 eur.

Tým ešte možné príspevky nekončia. Najväčšiu podporu môžu získať rodiny s troma a viac deťmi, ktoré dostanú príspevok na elektromobil 7 200 eur a ďalších 1200 eur v rámci šrotovného. Leapmotor 03 síce nie je zďaleka ideálnym rodinným autom alebo môže poslúžiť ako druhé vozidlo v domácnosti.

Dotačný program NaszEauto v Poľsku od 3. 2. 2025
ModelCenaPríspevok na
elektromobil
ŠrotovnéRočný plat
do 32 400 €
Všetky
príspevky
spolu
- 4 500 €- 2 400 €- 2 700 €
Dacia Spring18 466 €13 966 €16 066 €15 766 €8 866 €
Leapmotor 0320 390 €15 890 €17 990 €17 690 €10 790 €

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 606
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 923
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 093
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 4 085
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 619
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 060
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 682
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  4. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  5. Emil Lobotka: Ukrižuj
  6. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  7. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  8. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 806
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 464
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 680
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 489
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 390
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 944
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 507
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 228
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu