SME

Škoda RS oslavuje 50 rokov a najnovší Kodiaq nerobí menu hanbu (prvá jazda)

Vyskúšali sme najsilnejší štvorvalec.

Škoda Kodiaq RSŠkoda Kodiaq RS (Zdroj: Filip Režný)

Takmer neuveriteľnú priľnavosť na okruhu prerušuje iba občasný krátky pretáčavý šmyk a drobná škodovka napriek skromnému výkonu traťou doslova preletí.

Hoci zrýchlením sa s dnešnými autami nemôže porovnávať, intenzita zážitku je najmä v porovnaní s bežnými cestnými autami úplne inde.

Kým na pretekárskom okruhu Grobnik v Chorvátsku presadneme do najnovších modelov RS od Škody, tak si so zatajeným dychom užívame legendárnu Škodu 130 RS, ktorá tento rok oslavuje päťdesiatku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Túžba pretekať sa však zrodila oveľa skôr, v roku 1901 s účasťou značky Laurin a Klement na prvých pretekoch. Vtedy ešte šlo o motocykle a zakladatelia značky Václav Laurin a Václav Klement rýchlo pochopili, že účasť v motošporte je ideálny spôsob, ako prezentovať svoje výrobky.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr sa pridali štvorkolesové pretekárske vozidlá, s ktorými značka počas desaťročí zaznamenala množstvo úspechov najmäe v pretekoch rely.

Porsche východu fascinuje dodnes

Jedným z najznámejších pretekárskych modelov sa stala Škoda 130 RS zo sedemdesiatych rokov, ktorá si vyslúžila prezývku Porsche východu. Tá sa svojho času zaradila medzi najúspešnejšie modely na okruhu aj v rely.

Súvisiaci článok Škoda má 130. výročie, v Paríži ukázala zaujímavé kúsky zo svojej histórie Čítajte 

Súťažný špeciál sa prvýkrát predviedol svetu v roku 1975 na okruhu v Moste. Škoda tak tento rok oslavuje okrem svojho stotridsiateho výročia aj päťdesiatiny tohto ikonického pretekárskeho auta.

Poháňal ho vodou chladený štvorvalec s rozvodom OHV a objemom tesne pod 1,3 litra, presne na limite svojej súťažnej triedy. Jeho posledné verzie dosahovali výkon 105 kW (142 koní) pri 8500 otáčkach.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes tieto hodnoty na papieri možno pôsobia skromne, no vďaka skvelo vyváženej konštrukcii s motorom vzadu a nízkej hmotnosti toto auto rozhodne netreba podceňovať. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži, keďže sme sa v Porsche východu mohli previezť na okruhu, aspoň na sedadle spolujazdca.

Zrýchlením sa s dnešnými autami síce nemôže porovnávať, intenzita zážitku je napriek tomu úplne inde. Vďaka absencii zvukovej izolácie počuť každý jeden kamienok na ceste, ale aj rev vytáčaného štvorvalca za chrbtom.

Skutočne sa však pretekársky špeciál predviedol až v zákrutách na trati, ktorej história rovnako siaha do sedemdesiatych rokov. Takmer neuveriteľnú priľnavosť prerušil iba občasný krátky pretáčavý šmyk a drobná škodovka napriek skromnému výkonu traťou doslova preletela.

SkryťVypnúť reklamu

Z okruhov na cesty

Dnes písmená RS, teda rally sport, označujú najvýkonnejšie produkčné modely značky. Tie sú omnoho krotkejšie a civilizovanejšie ako 130 RS, stále však dokážu rozprúdiť krv v žilách motoristických nadšencov.

Prvým z nich bola v roku 2000 Octavia RS, ktorá sa objavila v každej generácii modelu. Súčasná štvrtá generácia nedávno prešla modernizáciou, ktorá priniesla mnohé inovácie, pre model RS najmä výkonnejší motor a športovo ladený výfuk s výraznejším zvukom.

Súvisiaci článok Škoda Octavia RS zostala v predaji už len s benzínom, ľutovať však netreba (test) Čítajte 

Nás však teraz viac zaujíma úplná novinka v podobe Škody Kodiaq RS druhej generácie. Výkonná verzia je najnovším prírastkom v modelovom rade a my sme sa s ňou bližšie zoznámili na cestách v okolí Rijeky, kadiaľ viedli aj trasy chorvátskej rely.

Novinka prešla typickými úpravami športových modelov, medzi ktoré patria agresívnejšie tvarované nárazníky či detaily lakované v čiernej farbe. Nechýba ani reflexný pruh po celej šírke zadného nárazníka, ktorý je pre modely RS typický.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pod ním sa nachádza dvojica funkčných koncoviek výfuku, z ktorých počuť až prekvapivo mohutný zvuk. Ten je na rozdiel od Octavie umelo prikrášlený, je však nevtieravý a dá sa nastavovať v troch úrovniach od úplne tichého po príjemne športový.

Diesel je minulosťou

Kodiaq RS druhej generácie od začiatku poháňa benzínový motor. Jeho predchodca sa predstavil najprv s naftovým štvorvalcom, benzínový dvojliter dostal až s faceliftom.

Pod kapotu športového SUV sa opäť dostal motor 2.0 TSI, ktorý je vďaka úpravám kultivovanejší a o 15 kW silnejší. S výkonom 195 kW (265k) sa tak stal najvýkonnejším spaľovacím motorom značky.

Rovnaká pohonná jednotka sa dostala aj pod kapotu modernizovanej Octavie, v Kodiaqu však dosahuje vďaka odlišnej riadiacej jednotke o 30 Nm vyšší krútiaci moment, až 400 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Test najdrahších škodoviek: Elektrický Enyaq alebo rýchly benzínový Kodiaq RS? Čítajte 

V oboch modeloch spolupracuje výlučne so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Kým v Octavii poháňa iba predné kolesá, v Kodiaqu posiela výkon na obe nápravy. Vďaka tomu má mohutné SUV napriek výraznej hmotnostnej nevýhode o 0,1 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku.

Športovejší charakter v porovnaní s bežnými modelmi dodáva okrem motora progresívne riadenie, ktoré výrazne zlepšuje manévrovateľnosť. Vyššiemu výkonu zodpovedajú aj výkonnejšie brzdy, ktoré odlišuje červené lakovanie strmeňov za 20-palcovými kolesami.

Podvozok pre každú situáciu

Súčasťou štandardnej výbavy je aj vynikajúci adaptívny podvozok DCC+, ktorého tlmiče využívajú dva ventily pre samostatnú reguláciu tlmenia v ťahu a tlaku. Ponúka až pätnásť úrovní nastavenia od skutočne mäkkého až po tuhšie športové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V najmäkšom nastavení auto občas až príliš pláva, aj pri komfortnej jazde sme tak preferovali o niečo tuhší režim Normal. V športovom režime veľmi úspešne krotí bočné náklony veľkého SUV a dáva mu aj na zimných pneumatikách prekvapivo dobrú priľnavosť.

Práve vďaka podvozku zostáva Kodiaq aj v najvýkonnejšej verzii príjemne všestranným autom, ktoré dokáže ťažiť z priestrannej karosérie, ale aj z výkonného motora.

Ku komfortu na palube prispievajú aj štandardne montované akustické okná vpredu aj vzadu. Základná výbava tiež obsahuje napríklad prémiový audiosystém, head-up displej, bezkľúčový prístup alebo svetlá s Matrix LED technológiou.

Kodiaq RS je dostupný s dvoma vyhotoveniami interiéru, v oboch prípadoch v tmavých farbách vrátane čierneho stropu, s ktorým kontrastuje výrazné červené prešívanie. Štandardom je mikrovláknové čalúnenie Suedia, na želanie je dostupný aj kožený interiér.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od bežných verzii sa odlišuje tiež pohodlnými, no výrazne tvarovanými športovými sedadlami s integrovanou hlavovou opierkou. Tie sú štandardne vyhrievané, kto chce aj ventiláciu musí siahnuť po koženej verzii interiéru.

Výkon pre celú rodinu

Inak zostalo takmer všetko po starom. Kodiaq je stále rovnako priestranný a praktický ako vždy. Aj športové RS sa môže pochváliť kufrom s objemom až 910 litrov, dostupné je dokonca v sedemmiestnej verzii.

Zaujímavosťou je, že sedemmiestna verzia dostala okrem dvoch sedadiel navyše aj odlišné brzdy. Priemer kotúčov je o päť milimetrov menší než pri päťmiestnej verzii, na rozdiel od nej však dostala dvojpiestikové strmene.

Súvisiaci článok Škoda Octavia Drive dobre jazdí a je za rozumnú cenu Čítajte 

Nové športové SUV sa Škode skutočne vydarilo, rovnako ako predchodca výborne kombinuje všestrannosť modelu s výkonným motorom. Pri ostrej jazde však výrazne lepšie maskuje svoju hmotnosť a vodiča odmení podstatne lepším jazdným zážitkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bohatá výbava a športové ambície však pochopiteľne zdvíhajú aj cenu modelu. Tá začína na úrovni 59 790 eur, so všetkými príplatkami môže prekročiť 67-tisíc. Z predchodcu sa však aj napriek vyššej cene predalo 40-tisíc kusov, a vzhľadom na medzigeneračné zlepšenie nevidíme dôvod, prečo by novinka jeho úspech nemala zopakovať.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Kodiaq
VerziaRS 2,0 TSI
Cena modelu od / verzia od (eur)40 460 / 59 790
MotorBenzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)195 (265) / 5000 - 6500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)400 / 1650 - 4350
Typ prevodovky / počet stupňovAutomatická DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)6,3 (6,4 sedemmiestna verzia)
Spotreba kombinovaná (l/100 km)8,2 - 8,5
Objem palivovej nádrže (l)58
Rozmer pneumatík235/45 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)1859 - 1966 (1903 - 2010 sedemmiestna verzia)
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)910 / 2105 (340 / 2035 sedemmiestna verzia)
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2791; 4761; 1864; 1663

Škoda

Súvisiace témy: SUV, História áut
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 603
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 927
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 251
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 214
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 960
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 834
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 678
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 057
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  2. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  3. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  4. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  5. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  6. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  7. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  8. Anna Miľanová: Keď vytláčame faunu z jej prirodzeného prostredia (medveďov, vlkov, bobrov, lastovičky, vrabce...),
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 502
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 872
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 832
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 148
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 959
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 240
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu