SME

Škoda RS oslavuje 50 rokov a najnovší Kodiaq nerobí menu hanbu (prvá jazda)

Vyskúšali sme najsilnejší štvorvalec.

Škoda Kodiaq RSŠkoda Kodiaq RS (Zdroj: Filip Režný)

Takmer neuveriteľnú priľnavosť na okruhu prerušuje iba občasný krátky pretáčavý šmyk a drobná škodovka napriek skromnému výkonu traťou doslova preletí.

Hoci zrýchlením sa s dnešnými autami nemôže porovnávať, intenzita zážitku je najmä v porovnaní s bežnými cestnými autami úplne inde.

Kým na pretekárskom okruhu Grobnik v Chorvátsku presadneme do najnovších modelov RS od Škody, tak si so zatajeným dychom užívame legendárnu Škodu 130 RS, ktorá tento rok oslavuje päťdesiatku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Túžba pretekať sa však zrodila oveľa skôr, v roku 1901 s účasťou značky Laurin a Klement na prvých pretekoch. Vtedy ešte šlo o motocykle a zakladatelia značky Václav Laurin a Václav Klement rýchlo pochopili, že účasť v motošporte je ideálny spôsob, ako prezentovať svoje výrobky.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr sa pridali štvorkolesové pretekárske vozidlá, s ktorými značka počas desaťročí zaznamenala množstvo úspechov najmäe v pretekoch rely.

Porsche východu fascinuje dodnes

Jedným z najznámejších pretekárskych modelov sa stala Škoda 130 RS zo sedemdesiatych rokov, ktorá si vyslúžila prezývku Porsche východu. Tá sa svojho času zaradila medzi najúspešnejšie modely na okruhu aj v rely.

Súvisiaci článok Škoda má 130. výročie, v Paríži ukázala zaujímavé kúsky zo svojej histórie Čítajte 

Súťažný špeciál sa prvýkrát predviedol svetu v roku 1975 na okruhu v Moste. Škoda tak tento rok oslavuje okrem svojho stotridsiateho výročia aj päťdesiatiny tohto ikonického pretekárskeho auta.

Poháňal ho vodou chladený štvorvalec s rozvodom OHV a objemom tesne pod 1,3 litra, presne na limite svojej súťažnej triedy. Jeho posledné verzie dosahovali výkon 105 kW (142 koní) pri 8500 otáčkach.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes tieto hodnoty na papieri možno pôsobia skromne, no vďaka skvelo vyváženej konštrukcii s motorom vzadu a nízkej hmotnosti toto auto rozhodne netreba podceňovať. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži, keďže sme sa v Porsche východu mohli previezť na okruhu, aspoň na sedadle spolujazdca.

Zrýchlením sa s dnešnými autami síce nemôže porovnávať, intenzita zážitku je napriek tomu úplne inde. Vďaka absencii zvukovej izolácie počuť každý jeden kamienok na ceste, ale aj rev vytáčaného štvorvalca za chrbtom.

Skutočne sa však pretekársky špeciál predviedol až v zákrutách na trati, ktorej história rovnako siaha do sedemdesiatych rokov. Takmer neuveriteľnú priľnavosť prerušil iba občasný krátky pretáčavý šmyk a drobná škodovka napriek skromnému výkonu traťou doslova preletela.

SkryťVypnúť reklamu

Z okruhov na cesty

Dnes písmená RS, teda rally sport, označujú najvýkonnejšie produkčné modely značky. Tie sú omnoho krotkejšie a civilizovanejšie ako 130 RS, stále však dokážu rozprúdiť krv v žilách motoristických nadšencov.

Prvým z nich bola v roku 2000 Octavia RS, ktorá sa objavila v každej generácii modelu. Súčasná štvrtá generácia nedávno prešla modernizáciou, ktorá priniesla mnohé inovácie, pre model RS najmä výkonnejší motor a športovo ladený výfuk s výraznejším zvukom.

Súvisiaci článok Škoda Octavia RS zostala v predaji už len s benzínom, ľutovať však netreba (test) Čítajte 

Nás však teraz viac zaujíma úplná novinka v podobe Škody Kodiaq RS druhej generácie. Výkonná verzia je najnovším prírastkom v modelovom rade a my sme sa s ňou bližšie zoznámili na cestách v okolí Rijeky, kadiaľ viedli aj trasy chorvátskej rely.

Novinka prešla typickými úpravami športových modelov, medzi ktoré patria agresívnejšie tvarované nárazníky či detaily lakované v čiernej farbe. Nechýba ani reflexný pruh po celej šírke zadného nárazníka, ktorý je pre modely RS typický.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pod ním sa nachádza dvojica funkčných koncoviek výfuku, z ktorých počuť až prekvapivo mohutný zvuk. Ten je na rozdiel od Octavie umelo prikrášlený, je však nevtieravý a dá sa nastavovať v troch úrovniach od úplne tichého po príjemne športový.

Diesel je minulosťou

Kodiaq RS druhej generácie od začiatku poháňa benzínový motor. Jeho predchodca sa predstavil najprv s naftovým štvorvalcom, benzínový dvojliter dostal až s faceliftom.

Pod kapotu športového SUV sa opäť dostal motor 2.0 TSI, ktorý je vďaka úpravám kultivovanejší a o 15 kW silnejší. S výkonom 195 kW (265k) sa tak stal najvýkonnejším spaľovacím motorom značky.

Rovnaká pohonná jednotka sa dostala aj pod kapotu modernizovanej Octavie, v Kodiaqu však dosahuje vďaka odlišnej riadiacej jednotke o 30 Nm vyšší krútiaci moment, až 400 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Test najdrahších škodoviek: Elektrický Enyaq alebo rýchly benzínový Kodiaq RS? Čítajte 

V oboch modeloch spolupracuje výlučne so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Kým v Octavii poháňa iba predné kolesá, v Kodiaqu posiela výkon na obe nápravy. Vďaka tomu má mohutné SUV napriek výraznej hmotnostnej nevýhode o 0,1 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku.

Športovejší charakter v porovnaní s bežnými modelmi dodáva okrem motora progresívne riadenie, ktoré výrazne zlepšuje manévrovateľnosť. Vyššiemu výkonu zodpovedajú aj výkonnejšie brzdy, ktoré odlišuje červené lakovanie strmeňov za 20-palcovými kolesami.

Podvozok pre každú situáciu

Súčasťou štandardnej výbavy je aj vynikajúci adaptívny podvozok DCC+, ktorého tlmiče využívajú dva ventily pre samostatnú reguláciu tlmenia v ťahu a tlaku. Ponúka až pätnásť úrovní nastavenia od skutočne mäkkého až po tuhšie športové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V najmäkšom nastavení auto občas až príliš pláva, aj pri komfortnej jazde sme tak preferovali o niečo tuhší režim Normal. V športovom režime veľmi úspešne krotí bočné náklony veľkého SUV a dáva mu aj na zimných pneumatikách prekvapivo dobrú priľnavosť.

Práve vďaka podvozku zostáva Kodiaq aj v najvýkonnejšej verzii príjemne všestranným autom, ktoré dokáže ťažiť z priestrannej karosérie, ale aj z výkonného motora.

Ku komfortu na palube prispievajú aj štandardne montované akustické okná vpredu aj vzadu. Základná výbava tiež obsahuje napríklad prémiový audiosystém, head-up displej, bezkľúčový prístup alebo svetlá s Matrix LED technológiou.

Kodiaq RS je dostupný s dvoma vyhotoveniami interiéru, v oboch prípadoch v tmavých farbách vrátane čierneho stropu, s ktorým kontrastuje výrazné červené prešívanie. Štandardom je mikrovláknové čalúnenie Suedia, na želanie je dostupný aj kožený interiér.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od bežných verzii sa odlišuje tiež pohodlnými, no výrazne tvarovanými športovými sedadlami s integrovanou hlavovou opierkou. Tie sú štandardne vyhrievané, kto chce aj ventiláciu musí siahnuť po koženej verzii interiéru.

Výkon pre celú rodinu

Inak zostalo takmer všetko po starom. Kodiaq je stále rovnako priestranný a praktický ako vždy. Aj športové RS sa môže pochváliť kufrom s objemom až 910 litrov, dostupné je dokonca v sedemmiestnej verzii.

Zaujímavosťou je, že sedemmiestna verzia dostala okrem dvoch sedadiel navyše aj odlišné brzdy. Priemer kotúčov je o päť milimetrov menší než pri päťmiestnej verzii, na rozdiel od nej však dostala dvojpiestikové strmene.

Súvisiaci článok Škoda Octavia Drive dobre jazdí a je za rozumnú cenu Čítajte 

Nové športové SUV sa Škode skutočne vydarilo, rovnako ako predchodca výborne kombinuje všestrannosť modelu s výkonným motorom. Pri ostrej jazde však výrazne lepšie maskuje svoju hmotnosť a vodiča odmení podstatne lepším jazdným zážitkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bohatá výbava a športové ambície však pochopiteľne zdvíhajú aj cenu modelu. Tá začína na úrovni 59 790 eur, so všetkými príplatkami môže prekročiť 67-tisíc. Z predchodcu sa však aj napriek vyššej cene predalo 40-tisíc kusov, a vzhľadom na medzigeneračné zlepšenie nevidíme dôvod, prečo by novinka jeho úspech nemala zopakovať.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Kodiaq
VerziaRS 2,0 TSI
Cena modelu od / verzia od (eur)40 460 / 59 790
MotorBenzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)195 (265) / 5000 - 6500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)400 / 1650 - 4350
Typ prevodovky / počet stupňovAutomatická DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)6,3 (6,4 sedemmiestna verzia)
Spotreba kombinovaná (l/100 km)8,2 - 8,5
Objem palivovej nádrže (l)58
Rozmer pneumatík235/45 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)1859 - 1966 (1903 - 2010 sedemmiestna verzia)
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)910 / 2105 (340 / 2035 sedemmiestna verzia)
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2791; 4761; 1864; 1663

Škoda

Súvisiace témy: SUV, História áut
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 442
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 685
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 365
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 863
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 065
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 714
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 568
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 558
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Arogancia a nekompetentnosť na ministerstve kultúry.
  2. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  3. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  4. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  5. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  6. Martin Fronk: Szentendre – umelecký poklad neďaleko Budapešti, ktorý si zamilujete na prvý pohľad
  7. Irena Šimuneková: Chátrajúce pamiatky Spiša
  8. Ján Valchár: Nanovo nahraný blog
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 918
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 408
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 15 323
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 835
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 819
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 8 686
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 731
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 129
  1. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  2. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  3. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  4. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  5. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  6. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  7. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  8. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
SkryťZatvoriť reklamu