Takmer neuveriteľnú priľnavosť na okruhu prerušuje iba občasný krátky pretáčavý šmyk a drobná škodovka napriek skromnému výkonu traťou doslova preletí.
Hoci zrýchlením sa s dnešnými autami nemôže porovnávať, intenzita zážitku je najmä v porovnaní s bežnými cestnými autami úplne inde.
Kým na pretekárskom okruhu Grobnik v Chorvátsku presadneme do najnovších modelov RS od Škody, tak si so zatajeným dychom užívame legendárnu Škodu 130 RS, ktorá tento rok oslavuje päťdesiatku.
Túžba pretekať sa však zrodila oveľa skôr, v roku 1901 s účasťou značky Laurin a Klement na prvých pretekoch. Vtedy ešte šlo o motocykle a zakladatelia značky Václav Laurin a Václav Klement rýchlo pochopili, že účasť v motošporte je ideálny spôsob, ako prezentovať svoje výrobky.
Neskôr sa pridali štvorkolesové pretekárske vozidlá, s ktorými značka počas desaťročí zaznamenala množstvo úspechov najmäe v pretekoch rely.
Porsche východu fascinuje dodnes
Jedným z najznámejších pretekárskych modelov sa stala Škoda 130 RS zo sedemdesiatych rokov, ktorá si vyslúžila prezývku Porsche východu. Tá sa svojho času zaradila medzi najúspešnejšie modely na okruhu aj v rely.

Súťažný špeciál sa prvýkrát predviedol svetu v roku 1975 na okruhu v Moste. Škoda tak tento rok oslavuje okrem svojho stotridsiateho výročia aj päťdesiatiny tohto ikonického pretekárskeho auta.
Poháňal ho vodou chladený štvorvalec s rozvodom OHV a objemom tesne pod 1,3 litra, presne na limite svojej súťažnej triedy. Jeho posledné verzie dosahovali výkon 105 kW (142 koní) pri 8500 otáčkach.

Dnes tieto hodnoty na papieri možno pôsobia skromne, no vďaka skvelo vyváženej konštrukcii s motorom vzadu a nízkej hmotnosti toto auto rozhodne netreba podceňovať. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži, keďže sme sa v Porsche východu mohli previezť na okruhu, aspoň na sedadle spolujazdca.
Zrýchlením sa s dnešnými autami síce nemôže porovnávať, intenzita zážitku je napriek tomu úplne inde. Vďaka absencii zvukovej izolácie počuť každý jeden kamienok na ceste, ale aj rev vytáčaného štvorvalca za chrbtom.
Skutočne sa však pretekársky špeciál predviedol až v zákrutách na trati, ktorej história rovnako siaha do sedemdesiatych rokov. Takmer neuveriteľnú priľnavosť prerušil iba občasný krátky pretáčavý šmyk a drobná škodovka napriek skromnému výkonu traťou doslova preletela.

Z okruhov na cesty
Dnes písmená RS, teda rally sport, označujú najvýkonnejšie produkčné modely značky. Tie sú omnoho krotkejšie a civilizovanejšie ako 130 RS, stále však dokážu rozprúdiť krv v žilách motoristických nadšencov.
Prvým z nich bola v roku 2000 Octavia RS, ktorá sa objavila v každej generácii modelu. Súčasná štvrtá generácia nedávno prešla modernizáciou, ktorá priniesla mnohé inovácie, pre model RS najmä výkonnejší motor a športovo ladený výfuk s výraznejším zvukom.

Nás však teraz viac zaujíma úplná novinka v podobe Škody Kodiaq RS druhej generácie. Výkonná verzia je najnovším prírastkom v modelovom rade a my sme sa s ňou bližšie zoznámili na cestách v okolí Rijeky, kadiaľ viedli aj trasy chorvátskej rely.
Novinka prešla typickými úpravami športových modelov, medzi ktoré patria agresívnejšie tvarované nárazníky či detaily lakované v čiernej farbe. Nechýba ani reflexný pruh po celej šírke zadného nárazníka, ktorý je pre modely RS typický.

Pod ním sa nachádza dvojica funkčných koncoviek výfuku, z ktorých počuť až prekvapivo mohutný zvuk. Ten je na rozdiel od Octavie umelo prikrášlený, je však nevtieravý a dá sa nastavovať v troch úrovniach od úplne tichého po príjemne športový.
Diesel je minulosťou
Kodiaq RS druhej generácie od začiatku poháňa benzínový motor. Jeho predchodca sa predstavil najprv s naftovým štvorvalcom, benzínový dvojliter dostal až s faceliftom.
Pod kapotu športového SUV sa opäť dostal motor 2.0 TSI, ktorý je vďaka úpravám kultivovanejší a o 15 kW silnejší. S výkonom 195 kW (265k) sa tak stal najvýkonnejším spaľovacím motorom značky.
Rovnaká pohonná jednotka sa dostala aj pod kapotu modernizovanej Octavie, v Kodiaqu však dosahuje vďaka odlišnej riadiacej jednotke o 30 Nm vyšší krútiaci moment, až 400 Nm.

V oboch modeloch spolupracuje výlučne so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Kým v Octavii poháňa iba predné kolesá, v Kodiaqu posiela výkon na obe nápravy. Vďaka tomu má mohutné SUV napriek výraznej hmotnostnej nevýhode o 0,1 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku.
Športovejší charakter v porovnaní s bežnými modelmi dodáva okrem motora progresívne riadenie, ktoré výrazne zlepšuje manévrovateľnosť. Vyššiemu výkonu zodpovedajú aj výkonnejšie brzdy, ktoré odlišuje červené lakovanie strmeňov za 20-palcovými kolesami.
Podvozok pre každú situáciu
Súčasťou štandardnej výbavy je aj vynikajúci adaptívny podvozok DCC+, ktorého tlmiče využívajú dva ventily pre samostatnú reguláciu tlmenia v ťahu a tlaku. Ponúka až pätnásť úrovní nastavenia od skutočne mäkkého až po tuhšie športové.
V najmäkšom nastavení auto občas až príliš pláva, aj pri komfortnej jazde sme tak preferovali o niečo tuhší režim Normal. V športovom režime veľmi úspešne krotí bočné náklony veľkého SUV a dáva mu aj na zimných pneumatikách prekvapivo dobrú priľnavosť.
Práve vďaka podvozku zostáva Kodiaq aj v najvýkonnejšej verzii príjemne všestranným autom, ktoré dokáže ťažiť z priestrannej karosérie, ale aj z výkonného motora.

Ku komfortu na palube prispievajú aj štandardne montované akustické okná vpredu aj vzadu. Základná výbava tiež obsahuje napríklad prémiový audiosystém, head-up displej, bezkľúčový prístup alebo svetlá s Matrix LED technológiou.
Kodiaq RS je dostupný s dvoma vyhotoveniami interiéru, v oboch prípadoch v tmavých farbách vrátane čierneho stropu, s ktorým kontrastuje výrazné červené prešívanie. Štandardom je mikrovláknové čalúnenie Suedia, na želanie je dostupný aj kožený interiér.
Od bežných verzii sa odlišuje tiež pohodlnými, no výrazne tvarovanými športovými sedadlami s integrovanou hlavovou opierkou. Tie sú štandardne vyhrievané, kto chce aj ventiláciu musí siahnuť po koženej verzii interiéru.
Výkon pre celú rodinu
Inak zostalo takmer všetko po starom. Kodiaq je stále rovnako priestranný a praktický ako vždy. Aj športové RS sa môže pochváliť kufrom s objemom až 910 litrov, dostupné je dokonca v sedemmiestnej verzii.
Zaujímavosťou je, že sedemmiestna verzia dostala okrem dvoch sedadiel navyše aj odlišné brzdy. Priemer kotúčov je o päť milimetrov menší než pri päťmiestnej verzii, na rozdiel od nej však dostala dvojpiestikové strmene.

Nové športové SUV sa Škode skutočne vydarilo, rovnako ako predchodca výborne kombinuje všestrannosť modelu s výkonným motorom. Pri ostrej jazde však výrazne lepšie maskuje svoju hmotnosť a vodiča odmení podstatne lepším jazdným zážitkom.
Bohatá výbava a športové ambície však pochopiteľne zdvíhajú aj cenu modelu. Tá začína na úrovni 59 790 eur, so všetkými príplatkami môže prekročiť 67-tisíc. Z predchodcu sa však aj napriek vyššej cene predalo 40-tisíc kusov, a vzhľadom na medzigeneračné zlepšenie nevidíme dôvod, prečo by novinka jeho úspech nemala zopakovať.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Kodiaq |
Verzia | RS 2,0 TSI |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 40 460 / 59 790 |
Motor | Benzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 195 (265) / 5000 - 6500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 400 / 1650 - 4350 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická DSG / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 6,3 (6,4 sedemmiestna verzia) |
Spotreba kombinovaná (l/100 km) | 8,2 - 8,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Rozmer pneumatík | 235/45 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1859 - 1966 (1903 - 2010 sedemmiestna verzia) |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 910 / 2105 (340 / 2035 sedemmiestna verzia) |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2791; 4761; 1864; 1663 |