Predstavte si, že sa vrátite o dvadsať rokov späť a vstúpite do autosalónu. Za sumu, ktorú dnes dáte za dobre vybavenú Fabiu, by ste si vtedy mohli kúpiť jej úplne základnú verziu.
Pozreli sme sa na to, ako za dvadsať rokov narástli ceny nových áut, ktoré modely sú stále populárne a ktoré naopak upadli do zabudnutia.
Zastaraný vozový park
Dvadsať rokov sa vám možno nezdá ako dlhá doba na to, aby sa automobilový trh podstatne zmenil. Známe internetové vtipy zrejme vychádzajú z pravdy, keď hovoria, že v našej mysli si pod dvadsaťročným autom predstavíme Volkswagen Golf III. generácie, BMW E36 alebo Fiat Brava. Všetky z vymenovaných majú však už tridsať a viac rokov.
Na slovenských cestách sa dlho miešali nové autá so starými, ktoré ešte zažili socializmus, alebo jazdených, ktoré sa sem po otvorení hraníc dostali zo západu.

Mnohé z týchto starých áut dostalo z ciest až šrotovné zavedené v roku 2009. Ešte predtým sa začal objavovať fenomén cenovo dostupných nových áut, s ktorým síce v 90. rokoch u nás prišlo Daewoo, ale pred dvadsiatimi rokmi jeho potenciál naplno využil Renault s príchodom Dacie Logan.
Dôveru si staronová rumunská značka budovala len postupne, najrozšírenejším autom pred dvoma dekádami boli na našich cestách Škoda Felicia vyrábaná do roku 2001. A mladoboleslavskej automobilke sa darilo aj potom, napriek príchodu drahšej Fabie.
Škoda vedie celé dekády
Porovnanie najpredávanejších modelov v rokoch 2004 a 2024, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu SR, má aj napriek 20-ročnému rozdielu niečo spoločné. Ako je už na Slovensku zvykom, prvé priečky aj vtedy tradične obsadila Škoda.
Bestsellerom bola Fabia (9554 reg.) nasledovaná Octaviou (4576 reg.) a Fabiou Combi (4576 reg.). V porovnaní s minulým rokom 2024, keď sa Fabia umiestnila na druhom mieste v rebríčku (3791 reg.), je rozdiel v počte predaných kusov viac než 2,5-násobne menší. Naopak, Octavia sa minulý rok stala najpredávanejším autom (4474 reg.)

Kupujúci rokmi podľahli trendu SUV modelov. Tie v roku 2004 ešte zďaleka neboli také obľúbené. Dôvodom boli vyššia cena a fakt, že výrobcovia ich vtedy ponúkali len v rámci prémiovej triedy alebo ako vozidlo do náročnejšieho terénu. Spomeňme napríklad Mitsubishi Pajero, Opel Frontera alebo Jeep Cherokee.