SME

Sú dnes autá drahé? Pozrite sa, koľko stáli pred dvadsiatimi rokmi

Kúpyschopnosť ovplyvňuje inflácia aj priemerná mzda.

Škoda Fabia v roku 2004 stála 289 900 korún slovenských, čo dnes predstavuje 17 651 eur, vyššie výbavy boli ešte omnoho drahšie.Škoda Fabia v roku 2004 stála 289 900 korún slovenských, čo dnes predstavuje 17 651 eur, vyššie výbavy boli ešte omnoho drahšie. (Zdroj: archív Škoda)

Predstavte si, že sa vrátite o dvadsať rokov späť a vstúpite do autosalónu. Za sumu, ktorú dnes dáte za dobre vybavenú Fabiu, by ste si vtedy mohli kúpiť jej úplne základnú verziu.

Pozreli sme sa na to, ako za dvadsať rokov narástli ceny nových áut, ktoré modely sú stále populárne a ktoré naopak upadli do zabudnutia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zastaraný vozový park

Dvadsať rokov sa vám možno nezdá ako dlhá doba na to, aby sa automobilový trh podstatne zmenil. Známe internetové vtipy zrejme vychádzajú z pravdy, keď hovoria, že v našej mysli si pod dvadsaťročným autom predstavíme Volkswagen Golf III. generácie, BMW E36 alebo Fiat Brava. Všetky z vymenovaných majú však už tridsať a viac rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Na slovenských cestách sa dlho miešali nové autá so starými, ktoré ešte zažili socializmus, alebo jazdených, ktoré sa sem po otvorení hraníc dostali zo západu.

Súvisiaci článok Pozrite si najpredávanejšie autá na Slovensku za minulý rok Čítajte 

Mnohé z týchto starých áut dostalo z ciest až šrotovné zavedené v roku 2009. Ešte predtým sa začal objavovať fenomén cenovo dostupných nových áut, s ktorým síce v 90. rokoch u nás prišlo Daewoo, ale pred dvadsiatimi rokmi jeho potenciál naplno využil Renault s príchodom Dacie Logan.

Dôveru si staronová rumunská značka budovala len postupne, najrozšírenejším autom pred dvoma dekádami boli na našich cestách Škoda Felicia vyrábaná do roku 2001. A mladoboleslavskej automobilke sa darilo aj potom, napriek príchodu drahšej Fabie.

Škoda vedie celé dekády

Porovnanie najpredávanejších modelov v rokoch 2004 a 2024, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu SR, má aj napriek 20-ročnému rozdielu niečo spoločné. Ako je už na Slovensku zvykom, prvé priečky aj vtedy tradične obsadila Škoda.

SkryťVypnúť reklamu

Bestsellerom bola Fabia (9554 reg.) nasledovaná Octaviou (4576 reg.) a Fabiou Combi (4576 reg.). V porovnaní s minulým rokom 2024, keď sa Fabia umiestnila na druhom mieste v rebríčku (3791 reg.), je rozdiel v počte predaných kusov viac než 2,5-násobne menší. Naopak, Octavia sa minulý rok stala najpredávanejším autom (4474 reg.)

Súvisiaci článok Škoda Fabia má 25 rokov, z ceny najvyššej výbavy sa zakrúti hlava aj dnes Čítajte 

Kupujúci rokmi podľahli trendu SUV modelov. Tie v roku 2004 ešte zďaleka neboli také obľúbené. Dôvodom boli vyššia cena a fakt, že výrobcovia ich vtedy ponúkali len v rámci prémiovej triedy alebo ako vozidlo do náročnejšieho terénu. Spomeňme napríklad Mitsubishi Pajero, Opel Frontera alebo Jeep Cherokee.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB8GW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Fabia, Inflácia, Ekonomika
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 383
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 377
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 958
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 659
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 158
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 043
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 043
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 1 963
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Londýn
  3. Vladimír Krátky: Zákerní táraji, gágaji a prďúsi oblbujú národ,
  4. Tomas Hlavaty: Nech zije...
  5. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  6. Martin Eštočák: Otvorený list Prešovčanom: Pamätáte na predvolebné sľuby primátora?
  7. Viktor Pamula: "Sociálne" byty v praxi
  8. Matúš Grznár: 500-2000 novinových správ denne. U vás zarezonuje 2-6 z nich.
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 787
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 170
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 644
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 530
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 069
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 7 409
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 138
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 907
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu