SME

Sú dnes autá drahé? Pozrite sa, koľko stáli pred dvadsiatimi rokmi

Kúpyschopnosť ovplyvňuje inflácia aj priemerná mzda.

Škoda Fabia v roku 2004 stála 289 900 korún slovenských, čo dnes predstavuje 17 651 eur, vyššie výbavy boli ešte omnoho drahšie.Škoda Fabia v roku 2004 stála 289 900 korún slovenských, čo dnes predstavuje 17 651 eur, vyššie výbavy boli ešte omnoho drahšie. (Zdroj: archív Škoda)

Predstavte si, že sa vrátite o dvadsať rokov späť a vstúpite do autosalónu. Za sumu, ktorú dnes dáte za dobre vybavenú Fabiu, by ste si vtedy mohli kúpiť jej úplne základnú verziu.

Pozreli sme sa na to, ako za dvadsať rokov narástli ceny nových áut, ktoré modely sú stále populárne a ktoré naopak upadli do zabudnutia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zastaraný vozový park

Dvadsať rokov sa vám možno nezdá ako dlhá doba na to, aby sa automobilový trh podstatne zmenil. Známe internetové vtipy zrejme vychádzajú z pravdy, keď hovoria, že v našej mysli si pod dvadsaťročným autom predstavíme Volkswagen Golf III. generácie, BMW E36 alebo Fiat Brava. Všetky z vymenovaných majú však už tridsať a viac rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Na slovenských cestách sa dlho miešali nové autá so starými, ktoré ešte zažili socializmus, alebo jazdených, ktoré sa sem po otvorení hraníc dostali zo západu.

Súvisiaci článok Pozrite si najpredávanejšie autá na Slovensku za minulý rok Čítajte 

Mnohé z týchto starých áut dostalo z ciest až šrotovné zavedené v roku 2009. Ešte predtým sa začal objavovať fenomén cenovo dostupných nových áut, s ktorým síce v 90. rokoch u nás prišlo Daewoo, ale pred dvadsiatimi rokmi jeho potenciál naplno využil Renault s príchodom Dacie Logan.

Dôveru si staronová rumunská značka budovala len postupne, najrozšírenejším autom pred dvoma dekádami boli na našich cestách Škoda Felicia vyrábaná do roku 2001. A mladoboleslavskej automobilke sa darilo aj potom, napriek príchodu drahšej Fabie.

Škoda vedie celé dekády

Porovnanie najpredávanejších modelov v rokoch 2004 a 2024, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu SR, má aj napriek 20-ročnému rozdielu niečo spoločné. Ako je už na Slovensku zvykom, prvé priečky aj vtedy tradične obsadila Škoda.

SkryťVypnúť reklamu

Bestsellerom bola Fabia (9554 reg.) nasledovaná Octaviou (4576 reg.) a Fabiou Combi (4576 reg.). V porovnaní s minulým rokom 2024, keď sa Fabia umiestnila na druhom mieste v rebríčku (3791 reg.), je rozdiel v počte predaných kusov viac než 2,5-násobne menší. Naopak, Octavia sa minulý rok stala najpredávanejším autom (4474 reg.)

Súvisiaci článok Škoda Fabia má 25 rokov, z ceny najvyššej výbavy sa zakrúti hlava aj dnes Čítajte 

Kupujúci rokmi podľahli trendu SUV modelov. Tie v roku 2004 ešte zďaleka neboli také obľúbené. Dôvodom boli vyššia cena a fakt, že výrobcovia ich vtedy ponúkali len v rámci prémiovej triedy alebo ako vozidlo do náročnejšieho terénu. Spomeňme napríklad Mitsubishi Pajero, Opel Frontera alebo Jeep Cherokee.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB8GW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Fabia, Inflácia, Ekonomika
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 291
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 803
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 5 632
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 932
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 314
  6. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 725
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 607
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 610
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: prírastky medzi miniboxami v roku 2025 (2)
  2. Štefan Šturdzík: Svitá nová nádej pre ľudstvo na boj proti rakovine.
  3. Elena Antalová: Boli sme veľmi vyspelá civilizácia
  4. Martin Zielosko: F1 Film
  5. Jaroslav Liptak: Pamätník, ktorý nikto nechce vidieť: Ako sa z pandémie stala politická hra a konšpiračný biznis
  6. Dušan Koniar: Jeden typ voliča prešľap neodpúšťa
  7. Viktor Pamula: Kríza slovenskej opozície ?
  8. Jolana Čuláková: Ad Kam zmizol blog Jána Valchára
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 29 133
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 14 712
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 12 625
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 797
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 726
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 169
  7. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 6 616
  8. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 183
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu