SME

Európska komisia prižmúri oko pri prísnych emisných limitoch nových áut

Koniec spaľovákov v 2035 sa nemení.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: Peter Kálmán)

Európska komisia predstavila revíziu dávnejšie prijatého Green Dealu vo forme akčného plánu pre európske automobilky. Tie zažívajú turbulentné obdobie a hrozia im vysoké pokuty za nesplnenie emisných limitov nových áut, ktorý platí od začiatku tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Flotilové emisie, ktoré musí každá automobilka v priemere za rok dosiahnuť, sa od roku 2025 znížili na 93,6 gramu oxidu uhličitého (CO2) na kilometer jazdy.

Za každý gram navyše výrobca zaplatí pokutu 95 eur čo platí pre každé jedno predané auto počas roka.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Záujem o elektromobily v Európe klesol, riešenie je na ceste Čítajte 

Pre predstavu, aktuálne ponúkaná Škoda Fabia s benzínovým motorom produkuje podľa zavedenej metodiky merania WLTP emisie na úrovni 113 až 132 gramov CO2 na kilometer.

Tri roky na splnenie emisných limitov

Prísne nastavený systém vedie k pokutám pre automobilky vo výške miliárd eur. Pomôcť mal predaj elektromobilov vo väčšom objeme alebo nákup emisných kreditov od automobiliek, ktoré predávajú najviac elektromobilov, napríklad Tesla a Geely.

Problémom je, že nástup éry elektromobilov neprichádza tak rýchlo, ako Európska únia predpokladala. Minulý rok došlo dokonca k poklesu registrácií elektromobilov, celkovo tvorili 15,4-percentný podiel na trhu.

Ak Európsky parlament schváli akčný plán, tak automobilky dostanú čas do roku 2027 na splnenie emisného limitu, ktorý sa nemení.

SkryťVypnúť reklamu

Časová flexibilita má pomôcť v lepších kalkuláciách, ale prináša aj možnosť teoreticky úplne odignorovať tento rok emisné limity a vykompenzovať ich väčším množstvom elektromobilov až na konci tohto trojročného obdobia. Niektorí politici navrhujú dokonca päťročné obdobie na splnenie emisných limitov pri nových osobných a ľahkých úžitkových vozidlách.

Zmiešané názory

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) krok Európskej komisie víta, no zároveň upozorňuje, že ide len o dočasné riešenie.

„Oceňujeme zameranie na urýchlenie navrhovaného opatrenia na zníženie emisií CO2 na rok 2025 pre osobné autá a dodávky. Dovoľte mi však ujasniť si náš primárny záujem: Ako načrtnúť smer do roku 2035 s potrebnou flexibilitou a pragmatizmom, aby tento prechod fungoval? Toto je základná otázka, ktorú by sme chceli riešiť s predsedom Komisie počas nasledujúceho stretnutia strategického dialógu,“ povedal Ola Källenius, prezident ACEA a šéf automobilky Mercedes-Benz.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Trump hrozí clami na autá. Kto by sa mal mať na Slovensku napozore? Čítajte 

Trojročné obdobie na splnenie emisných limitov miesto doterajšieho ročného sa nepozdáva organizácii Transport & Environment (T&E), ktorá dlhodobo presadzuje prechod na nulové emisie.

„Súčasný cieľ emisií CO2 do roku 2025 je v dosahu európskych výrobcov automobilov, ktorí ho musia splniť do konca roka. Zmenou lehoty na dosiahnutie súladu na tri roky budú výrobcovia automobilov pod menším tlakom, aby dodávali cenovo dostupnejšie modely, ako sú Renault R5 a Citroën ë-C3, pričom oba boli načasované tak, aby pomohli splniť cieľ na rok 2025,“ uvádza T&E v reakcii na vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej.

Len pre tých, čo nemajú domácu úlohu

Podľa T&E prichádza Európska komisia s návrhmi na ústupky v čase, keď si mnohé automobilky splnili "domácu úlohu" a investovali už nemalé prostriedky aj úsilie do včasného uvedenia nových elektromobilov na trh. Ústupky by teda v tomto štádiu zachraňovali už len oneskorencov a spôsobili by stagnáciu predaja nových elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnaký zdroj upozorňuje, že po schválení ústupku Európskej komisie voči emisným limitom môže Únia prísť v najbližších troch rokoch o 1,8 milióna nových elektromobilov na cestách, keďže si zákazníci radšej vyberú auto so spaľovacím motorom.

Sociálny leasing aj podpora baterkární

Návrhy v akčnom pláne sa netýkajú len ústupkom voči emisným limitom, ale aj budovaniu infraštruktúry a podpory nákupu elektromobilov.

Súvisiaci článok Elektromobil pod 10-tisíc eur je už v Poľsku realitou Čítajte 

Už však nie jednoduchými dotáciami, ale formou sociálneho leasingu, ktorým by sa podporil nákup nových, ale aj jazdených vozidiel s nulovými emisiami. Primárne by šlo o skupiny ľudí, ktoré si inak takéto vozidlá nemôžu dovoliť alebo používajú staré autá s vysokými emisiami. Po Francúzsku sociálny leasing na elektromobily tento rok zaviedlo aj Poľsko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež sa chce Európska komisia zamerať na podporu výroby batérií v Európe a po doslúžení v elektromobiloch prísne dohliadať na ich recykláciu a napríklad aj zamedziť vývozu vzácnych kovov z batérií mimo Európsku úniu.

Automobilový priemysel v Európe zamestnáva 13,2 milióna ľudí a tvorí 7,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie.

Európska únia

Ilustračné foto

Dodávatelia budú zodpovední za DPH zaplatenú pri dovoze.


TASR
Elon Musk.

Tento muž je otvoreným nepriateľom EÚ, vraví nemecký europoslanec.


SITA
Minister školstva Tomáš Drucker.

Vysokoškolský diplom by tak mohol byť uznávaný v rámci celej Únie.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 855
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 454
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 925
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 383
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 517
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 273
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 116
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 053
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  2. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  3. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  4. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  5. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  8. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 348
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 18 262
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 637
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 146
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 949
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 890
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 750
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 844
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu