SME

Európska komisia prižmúri oko pri prísnych emisných limitoch nových áut

Koniec spaľovákov v 2035 sa nemení.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: Peter Kálmán)

Európska komisia predstavila revíziu dávnejšie prijatého Green Dealu vo forme akčného plánu pre európske automobilky. Tie zažívajú turbulentné obdobie a hrozia im vysoké pokuty za nesplnenie emisných limitov nových áut, ktorý platí od začiatku tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Flotilové emisie, ktoré musí každá automobilka v priemere za rok dosiahnuť, sa od roku 2025 znížili na 93,6 gramu oxidu uhličitého (CO2) na kilometer jazdy.

Za každý gram navyše výrobca zaplatí pokutu 95 eur čo platí pre každé jedno predané auto počas roka.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Záujem o elektromobily v Európe klesol, riešenie je na ceste Čítajte 

Pre predstavu, aktuálne ponúkaná Škoda Fabia s benzínovým motorom produkuje podľa zavedenej metodiky merania WLTP emisie na úrovni 113 až 132 gramov CO2 na kilometer.

Tri roky na splnenie emisných limitov

Prísne nastavený systém vedie k pokutám pre automobilky vo výške miliárd eur. Pomôcť mal predaj elektromobilov vo väčšom objeme alebo nákup emisných kreditov od automobiliek, ktoré predávajú najviac elektromobilov, napríklad Tesla a Geely.

Problémom je, že nástup éry elektromobilov neprichádza tak rýchlo, ako Európska únia predpokladala. Minulý rok došlo dokonca k poklesu registrácií elektromobilov, celkovo tvorili 15,4-percentný podiel na trhu.

Ak Európsky parlament schváli akčný plán, tak automobilky dostanú čas do roku 2027 na splnenie emisného limitu, ktorý sa nemení.

SkryťVypnúť reklamu

Časová flexibilita má pomôcť v lepších kalkuláciách, ale prináša aj možnosť teoreticky úplne odignorovať tento rok emisné limity a vykompenzovať ich väčším množstvom elektromobilov až na konci tohto trojročného obdobia. Niektorí politici navrhujú dokonca päťročné obdobie na splnenie emisných limitov pri nových osobných a ľahkých úžitkových vozidlách.

Zmiešané názory

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) krok Európskej komisie víta, no zároveň upozorňuje, že ide len o dočasné riešenie.

„Oceňujeme zameranie na urýchlenie navrhovaného opatrenia na zníženie emisií CO2 na rok 2025 pre osobné autá a dodávky. Dovoľte mi však ujasniť si náš primárny záujem: Ako načrtnúť smer do roku 2035 s potrebnou flexibilitou a pragmatizmom, aby tento prechod fungoval? Toto je základná otázka, ktorú by sme chceli riešiť s predsedom Komisie počas nasledujúceho stretnutia strategického dialógu,“ povedal Ola Källenius, prezident ACEA a šéf automobilky Mercedes-Benz.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Trump hrozí clami na autá. Kto by sa mal mať na Slovensku napozore? Čítajte 

Trojročné obdobie na splnenie emisných limitov miesto doterajšieho ročného sa nepozdáva organizácii Transport & Environment (T&E), ktorá dlhodobo presadzuje prechod na nulové emisie.

„Súčasný cieľ emisií CO2 do roku 2025 je v dosahu európskych výrobcov automobilov, ktorí ho musia splniť do konca roka. Zmenou lehoty na dosiahnutie súladu na tri roky budú výrobcovia automobilov pod menším tlakom, aby dodávali cenovo dostupnejšie modely, ako sú Renault R5 a Citroën ë-C3, pričom oba boli načasované tak, aby pomohli splniť cieľ na rok 2025,“ uvádza T&E v reakcii na vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej.

Len pre tých, čo nemajú domácu úlohu

Podľa T&E prichádza Európska komisia s návrhmi na ústupky v čase, keď si mnohé automobilky splnili "domácu úlohu" a investovali už nemalé prostriedky aj úsilie do včasného uvedenia nových elektromobilov na trh. Ústupky by teda v tomto štádiu zachraňovali už len oneskorencov a spôsobili by stagnáciu predaja nových elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnaký zdroj upozorňuje, že po schválení ústupku Európskej komisie voči emisným limitom môže Únia prísť v najbližších troch rokoch o 1,8 milióna nových elektromobilov na cestách, keďže si zákazníci radšej vyberú auto so spaľovacím motorom.

Sociálny leasing aj podpora baterkární

Návrhy v akčnom pláne sa netýkajú len ústupkom voči emisným limitom, ale aj budovaniu infraštruktúry a podpory nákupu elektromobilov.

Súvisiaci článok Elektromobil pod 10-tisíc eur je už v Poľsku realitou Čítajte 

Už však nie jednoduchými dotáciami, ale formou sociálneho leasingu, ktorým by sa podporil nákup nových, ale aj jazdených vozidiel s nulovými emisiami. Primárne by šlo o skupiny ľudí, ktoré si inak takéto vozidlá nemôžu dovoliť alebo používajú staré autá s vysokými emisiami. Po Francúzsku sociálny leasing na elektromobily tento rok zaviedlo aj Poľsko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež sa chce Európska komisia zamerať na podporu výroby batérií v Európe a po doslúžení v elektromobiloch prísne dohliadať na ich recykláciu a napríklad aj zamedziť vývozu vzácnych kovov z batérií mimo Európsku úniu.

Automobilový priemysel v Európe zamestnáva 13,2 milióna ľudí a tvorí 7,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 600
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 375
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 823
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 270
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 062
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 797
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 579
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  2. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  3. Juraj Tušš: Tvorba reality, smrť a nekonečnosť
  4. Michael Achberger: Niektoré éčka sú ako jed! Prečo ich výrobcovia stále pridávajú do jedla?
  5. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  6. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  7. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  8. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 468
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 660
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 24 237
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 422
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 983
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 851
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 769
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 007
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu