Európska komisia predstavila revíziu dávnejšie prijatého Green Dealu vo forme akčného plánu pre európske automobilky. Tie zažívajú turbulentné obdobie a hrozia im vysoké pokuty za nesplnenie emisných limitov nových áut, ktorý platí od začiatku tohto roka.
Flotilové emisie, ktoré musí každá automobilka v priemere za rok dosiahnuť, sa od roku 2025 znížili na 93,6 gramu oxidu uhličitého (CO2) na kilometer jazdy.
Za každý gram navyše výrobca zaplatí pokutu 95 eur čo platí pre každé jedno predané auto počas roka.

Pre predstavu, aktuálne ponúkaná Škoda Fabia s benzínovým motorom produkuje podľa zavedenej metodiky merania WLTP emisie na úrovni 113 až 132 gramov CO2 na kilometer.
Tri roky na splnenie emisných limitov
Prísne nastavený systém vedie k pokutám pre automobilky vo výške miliárd eur. Pomôcť mal predaj elektromobilov vo väčšom objeme alebo nákup emisných kreditov od automobiliek, ktoré predávajú najviac elektromobilov, napríklad Tesla a Geely.
Problémom je, že nástup éry elektromobilov neprichádza tak rýchlo, ako Európska únia predpokladala. Minulý rok došlo dokonca k poklesu registrácií elektromobilov, celkovo tvorili 15,4-percentný podiel na trhu.
Ak Európsky parlament schváli akčný plán, tak automobilky dostanú čas do roku 2027 na splnenie emisného limitu, ktorý sa nemení.
Časová flexibilita má pomôcť v lepších kalkuláciách, ale prináša aj možnosť teoreticky úplne odignorovať tento rok emisné limity a vykompenzovať ich väčším množstvom elektromobilov až na konci tohto trojročného obdobia. Niektorí politici navrhujú dokonca päťročné obdobie na splnenie emisných limitov pri nových osobných a ľahkých úžitkových vozidlách.
Zmiešané názory
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) krok Európskej komisie víta, no zároveň upozorňuje, že ide len o dočasné riešenie.
„Oceňujeme zameranie na urýchlenie navrhovaného opatrenia na zníženie emisií CO2 na rok 2025 pre osobné autá a dodávky. Dovoľte mi však ujasniť si náš primárny záujem: Ako načrtnúť smer do roku 2035 s potrebnou flexibilitou a pragmatizmom, aby tento prechod fungoval? Toto je základná otázka, ktorú by sme chceli riešiť s predsedom Komisie počas nasledujúceho stretnutia strategického dialógu,“ povedal Ola Källenius, prezident ACEA a šéf automobilky Mercedes-Benz.

Trojročné obdobie na splnenie emisných limitov miesto doterajšieho ročného sa nepozdáva organizácii Transport & Environment (T&E), ktorá dlhodobo presadzuje prechod na nulové emisie.
„Súčasný cieľ emisií CO2 do roku 2025 je v dosahu európskych výrobcov automobilov, ktorí ho musia splniť do konca roka. Zmenou lehoty na dosiahnutie súladu na tri roky budú výrobcovia automobilov pod menším tlakom, aby dodávali cenovo dostupnejšie modely, ako sú Renault R5 a Citroën ë-C3, pričom oba boli načasované tak, aby pomohli splniť cieľ na rok 2025,“ uvádza T&E v reakcii na vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej.
Len pre tých, čo nemajú domácu úlohu
Podľa T&E prichádza Európska komisia s návrhmi na ústupky v čase, keď si mnohé automobilky splnili "domácu úlohu" a investovali už nemalé prostriedky aj úsilie do včasného uvedenia nových elektromobilov na trh. Ústupky by teda v tomto štádiu zachraňovali už len oneskorencov a spôsobili by stagnáciu predaja nových elektromobilov.
Rovnaký zdroj upozorňuje, že po schválení ústupku Európskej komisie voči emisným limitom môže Únia prísť v najbližších troch rokoch o 1,8 milióna nových elektromobilov na cestách, keďže si zákazníci radšej vyberú auto so spaľovacím motorom.
Sociálny leasing aj podpora baterkární
Návrhy v akčnom pláne sa netýkajú len ústupkom voči emisným limitom, ale aj budovaniu infraštruktúry a podpory nákupu elektromobilov.

Už však nie jednoduchými dotáciami, ale formou sociálneho leasingu, ktorým by sa podporil nákup nových, ale aj jazdených vozidiel s nulovými emisiami. Primárne by šlo o skupiny ľudí, ktoré si inak takéto vozidlá nemôžu dovoliť alebo používajú staré autá s vysokými emisiami. Po Francúzsku sociálny leasing na elektromobily tento rok zaviedlo aj Poľsko.
Tiež sa chce Európska komisia zamerať na podporu výroby batérií v Európe a po doslúžení v elektromobiloch prísne dohliadať na ich recykláciu a napríklad aj zamedziť vývozu vzácnych kovov z batérií mimo Európsku úniu.
Automobilový priemysel v Európe zamestnáva 13,2 milióna ľudí a tvorí 7,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie.