SME

Mazda CX-80 vie zaujať výkonom aj spotrebou dieselového šesťvalca

Šesťvalec je hladký a úsporný.

Mazda CX-80Mazda CX-80 (Zdroj: Filip Režný)
Mazda CX-80 3.3L e-SKYACTIV D 254 4WD
Cena od / verzia od (eur)58 890 / 69 390
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,8 / 6,1
Objem batožinového priestoru (l)687
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3120; 4990; 1890; 1713

Keď pred nejakou dobou začali kolovať fámy o novej podvozkovej platforme japonskej značky, všetci sme tak nejak automaticky predpokladali, že bude základom novej generácie Mazdy 6.

Primárne zadný pohon a možnosť pod kapotu pozdĺžne uložiť šesťvalec sa zdala pre manažérsky sedan takmer dokonalá. Nakoniec sa však ukázalo, že nová šestka bude čisto elektrická.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lákavú techniku by však bola škoda nevyužiť, a tak sa nová architektúra Multi-Solution Scalable Architecture stala základom pre dva nové SUV modely. Prvým z nich sa stalo stredne veľké SUV CX-60, neskôr sa pripojila ešte väčšia CX-80.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre ich zdieľanú techniku aj podobný dizajn si niekto môže myslieť, že testované auto je iba predĺženou verziou svojho menšieho súrodenca, bol by však na omyle. Najväčšie auto v ponuke značky sa dočkalo mnohých zmien, ktoré z neho právom robia vlajkovú loď automobilky.

Na dĺžku mu do piatich metrov chýba iba niekoľko milimetrov, v porovnaní s menším modelom však výrazne narástol aj rázvor náprav. Napriek svojim impozantným rozmerom si zachováva elegantné krivky typické pre Mazdy.

Malé predné svetlá zaujímavým spôsobom prechádzajú do výrazneho chrómového orámovania mriežky. V ňom sú efektným spôsobom zapracované aj linky denného svietenia, ktoré sekundujú ako smerovky.

Z dizajnového hľadiska nám úplne nesadli iba boky auta. Veľká lakovaná plocha pod nízkym pásom okien je trochu narúšaná iba jemnými krivkami, boky auta tak pôsobia príliš vysoko a ťažkopádne.

SkryťVypnúť reklamu

Naopak, vynikajúco vyzerá pomerne dlhá kapota, pod ktorou sa v prípade testovaného auta skrýva mimoriadne lákavý naftový šesťvalec. Jeho prítomnosť hrdo oznamuje označenie na blatníkoch, o pohone si však povieme viac až neskôr.

Luxusný interiér nielen na pohľad

Trochu ťažkopádny, no elegantný zovňajšok skrýva priestrannú kabínu, ktorá môže hravo konkurovať prémiovým konkurentom. Neplatí to iba o jej dizajne, ale aj o kvalite spracovania či použitých materiálov.

V prípade testovanej verzie Takumi Plus sa interiér zahalil do kombinácie kože a textilu v svetlých odtieňoch. Zaujímavým detailom sú chrómové prvky na dverách, ktoré tak trochu evokujú okázalé americké autá z päťdesiatych rokov.

Ako celok pôsobí vskutku luxusne a na palube vytvára skutočne príjemnú atmosféru, na údržbu by však bol praktickejší tmavý interiér. Obzvlášť pre rodiny s deťmi by nemuselo ísť o najlepšiu voľbu, pritom práve z týchto radov by mohla pochádzať značná časť záujemcov.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka predĺženému rázvoru sa totiž do najväčšej Mazdy vošiel aj tretí rad sedadiel. Na výber sú dve vyhotovenia interiéru, základom je sedemmiestne s klasickou lavicou v druhom rade, ktorá umožňuje sedenie trom pasažierom.

Testovacie auto však bolo vybavené luxusnejšou dvojicou sedadiel oddelených širokou lakťovou opierkou, ktoré sú montované za príplatok 850 eur. Rovnako ako predné sedadlá sú vybavené funkciami vyhrievania aj ventilácie.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme najdostupnejšie veľké SUV so šesťvalcom. Aká je Mazda CX-80? Čítajte 

Prístup do druhého aj tretieho radu zjednodušujú dvere, ktoré sa dokážu otvoriť do takmer 90-stupňového uhla a odhalia veľký nástupný otvor. Okrem komfortnej výbavy nechýba bohatý priestor na hlavu aj na nohy, štyroch dospelých ľudí odvezie CX-80 v absolútnom pohodlí.

O niečo horšie je to v zadnom rade, kde je síce stále dosť priestoru nad hlavou, no s nohami sa už treba uskromniť. Sedadlá v druhom rade sa síce dajú posúvať a uvoľniť viac miesta, no iba na úkor vlastného miesta na nohy. Plnohodnotným šesťmiestnym autom by sme kvôli tomu SUV nenazývali, tretí rad je vhodný skôr pre deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj tie však môžu oceniť držiaky na nápoje či nabíjacie USB-C porty. Praktické je aj nastupovanie do tretieho radu, rovnako ako sklápanie či vyklápanie sedadiel podľa potreby jednoduchým zatiahnutím popruhu z kufra.

Ten nás vzhľadom na rozmery auta mierne sklamal. S tretím radom sedadiel na mieste pojme iba 258 litrov, aj po ich sklopení narastie len na 687 litrov. Tieto hodnoty výrazne prekonáva napríklad aj Škoda Kodiaq s podstatne kratšou karosériou.

Praktickejším robí batožinový priestor šikovná 220-voltová zásuvka. Pod jeho dvojité dno sa zase dá pekne skryť roleta, ak sa práve nevyužíva.

Zostáva verná tlačidlám

Z miesta vodiča sú zmeny v porovnaní s menšou CX-60 iba minimálne, aspoň teda pokiaľ je reč o vizuálnej stránke. Palubná doska je prakticky identická, rovnako ako stredová konzola.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mazda sa, na rozdiel od mnohých iných výrobcov, nenechala strhnúť prehnane dotykovým ovládaním, ktoré pôsobí efektne a šetrí náklady, no väčšinou na úkor dobrého ovládania. Japonská automobilka sa nevzdáva klasických tlačidiel, dokonca aj stredový displej sa ovláda primárne otočným ovládačom.

Oceňujeme tiež dvojicu tlačidiel naľavo od volantu, ktorými sa jednoducho deaktivuje upozornenie na prekročenie rýchlosti či systém automatického vypínania motora.

Trochu staromódne pôsobí len volič prevodovky a jeho fungovanie, dnes už sme zvyknutí skôr na iný štandard. Navyše pre zaradenie stupňa D je vždy treba pákou prejsť cez spiatočku, čo sprevádza bliknutie cúvacích svetiel.

Luxusné materiály a elegantný dizajn však nie sú jediným, čo robí auto prémiovým. A hoci sa vlajková loď Mazdy v mnohom doťahuje na prémiových konkurentov, jej nižšia cena sa občas negatívne prejavuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kým interiér vyzerá kvalitne na pohľad aj na dotyk, dvere pri buchnutí pôsobia akoby boli z papiera. Prekážalo nám tiež slabšie odhlučnenie kabíny, ani najvyššia verzia sa nedodáva so zdvojenými akustickými sklami.

To sa prejavilo napríklad aj na vyššom aerodynamickom hluku pri diaľničnej jazde od oblasti A-stĺpika. Z hľadiska komfortu by sme tiež ocenili nastaviteľnú dĺžku sedákov aspoň v prednom rade.

Motor môže závidieť aj prémia

Naopak, motor by tomuto veľkému SUV mohol závidieť nejeden prémiový konkurent. Na výber je aj plug-in hybridný pohon so štvorvalcom, nás však omnoho viac zaujímal vznetový šesťvalec.

Silný diesel bude zaujímavejšou voľbou aj pre mnohých zákazníkov, a právom. Zaujal nás výkonom aj kultivovaným prejavom, no skutočne si nás získal spotrebou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V časoch, keď mnohí konkurenti upustili od vývoja naftových motorov a spaľovákom ubúda objem aj valce, sa totiž rozhodli prísť na trh s 3,3-litrovým radovým šesťvalcom.

K lepšej efektivite si pomáha 48-voltovým mild-hybridným systémom. Určite neškodí ani fakt, že kým mnohé menšie motory by sme v podobne veľkom SUV museli týrať a hnať do otáčok, šesťvalec sa nemusí ani poriadne nadýchnuť.

Maximálny krútiaci moment 550 Nm totiž nastupuje už na úrovni 1500 otáčok. Výkon dosahuje svoj vrchol 187 kW (254 koní) až pri 3750 otáčkach.

Aj keď ide o celkom pekné hodnoty, ohromujúcu dynamiku rozhodne nečakajte. Hlavne rozbehy z miesta sú trochu lenivejšie, ako by sme čakali, zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy je tiež prinajlepšom adekvátne. Sedia mu skôr vyššie rýchlosti, keďmotor pôsobí pružnejšie a bez zaváhania zrýchľuje aj pri diaľničnej stotridsiatke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri výraznej akcelerácii o sebe dáva vedieť veľmi príjemným a mohutným zvukom, ktorý v podobnom aute až prekvapí. Pokiaľ sa však neponáhľate, je výborne utlmený a nedáva o sebe vedieť ani nepríjemnými vibráciami.

Objem neznamená vysokú spotrebu

Najviac nás však prekvapila jeho spotreba, a to hlavne v spojení s jeho ostatnými parametrami. Aj v meste sme sa totiž pohybovali iba tesne nad hranicou siedmich litrov na sto kilometrov.

Počas jazdy diaľničnou stotridsiatkou automatická prevodovka volila najvyšší prevodový stupeň, motor vtedy točil asi 1900 otáčok za minútu a spotreba dosiahla 6,6 litra. Pri deväťdesiatke sa iba lenivo prevaľoval na úrovni asi 1400 otáčok a spotreba miestami klesla aj pod 6 litrov.

Vzhľadom na rozmery auta a výkon motora ide o výborné hodnoty, hlavne ak vezmeme do úvahy o koľko viac charakteru má táto motorizácia v porovnaní s plug-in hybridom, napriek jeho vyššiemu výkonu a lepšiemu zrýchleniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavným lákadlom plug-in hybridu je tak napriek lepším papierovým údajom jeho čisto elektrický dojazd do 60 kilometrov. Diesel je síce lacnejší iba o úplne zanedbateľných 170 eur, no aj tak by sme ho volili radšej ako hybrid.

V oboch prípadoch je auto vybavené osemstupňovou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Tá si s šesťvalcom rozumela výborne, hoci na diaľnici občas aj pri malom stúpaní zbytočne nechávala zaradený nižší stupeň.

Typická dynamika chýba

Primárne je poháňaná zadná náprava, čo spolu so šesťvalcom pod kapotou znie ako celkom dobrý recept na zábavu za volantom. Práve v tejto oblasti však CX-80 trochu zaostáva, aspoň v porovnaní s tým, na čo sme pri tejto značke zvyknutí.

Mazda sa totiž vždy riadila svojou filozofiou Jinba-Ittai, ktorá bola založená na prepojení medzi vodičom a jeho vozidlom. Vďaka nej mali ich autá vždy výborné jazdné vlastnosti a vyžívali sa v svižnej jazde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To v tomto prípade tak celkom neplatí, a nie je to len vinou rozmerov veľkého SUV. Komfortnému naladeniu padli za obeť typické jazdné vlastnosti a CX-80 tak stratila niečo z toho, čo v tejto dobe plnej čoraz podobnejších SUV priťahovalo k značke verných zákazníkov.

Súvisiaci článok Prvá jazda s Mazdou CX-60: Výkonu je dosť, no niečo ešte chýba Čítajte 

Riešením by mohol byť adaptívny podvozok, ktorý však v ponuke absentuje. Ten by však zdvihol aj cenu, ktorá v spojení s prémiovou kvalitou a vynikajúcim motorom robí z CX-80 v rámci segmentu veľmi lákavé vozidlo.

Základná cena od 58 890 eur možno znie ako pomerne vysoká suma, no v porovnaní s konkurenciou ide o výbornú ponuku, hlavne ak berieme do úvahy rozmery auta a bohatú základnú výbavu.

Najväčším lákadlom však stále zostáva vynikajúci motor, ktorého spotreba núti človeka zamyslieť sa, či je downsizing naozaj správna cesta. Nie je možno najpraktickejším ani najlepšie vybaveným autom vo svojej kategórii, no pod kapotou má šesť veľmi presvedčivých argumentov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Značka a modelMazda CX-80
VerziaTakumi Plus 3,3 e-Skyactiv D 245 4WD
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur)58 890 / 69 390 / 71 290
Motor

radový naftový šesťvalec s turbom, 3 283 cm3 + 48V mild-hybrid

Výkon motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)187 (254) / 3750
Krút. moment motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)550 / 1500 - 2400
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)8,4
Spotreba – výrobca / test (WLTP) (l/100 km)5,8 / 6,1
Objem palivovej nádrže (l)74
Prevádzková hmotnosť (kg)2056 - 2136
Rozmer pneumatík235/50 R20
Objem batožinového priestoru (l)258 / 687 / 1971
Svetlá výška podvozku (mm)165
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3120; 4990; 1890; 1713

Mazda

Súvisiace témy: Rodinné autá, Japonské autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 513
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 516
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 135
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 826
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 285
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 768
  7. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 2 079
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 966
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Vladimír Bojničan: Cui bono? Izraelská vojna, Netanjahu a dar z nebies pre autoritára
  3. Patrik Benčík: Denník advokáta: Fashion & Business show Michalovce 06.07.2025
  4. Jaroslav Liptak: Pán Kotlár, a čo tak prizvať si ruských odborníkov?
  5. Igor Vojtek: MIT a MBZUAI spájajú sily pre revolúciu v umelej inteligencii
  6. Martin Škopec Antal: Slovensko nepotrebuje svojho druhého Dzurindu
  7. Milan Hutera: Výstava Tutanchamón opäť odhaľuje poklady mladého faraóna
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (17. - 23.10.1925)
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 275
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 327
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 496
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 228
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 006
  6. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 6 778
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 251
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 056
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu