SME

Mazda CX-80 vie zaujať výkonom aj spotrebou dieselového šesťvalca

Šesťvalec je hladký a úsporný.

Mazda CX-80Mazda CX-80 (Zdroj: Filip Režný)
Mazda CX-80 3.3L e-SKYACTIV D 254 4WD
Cena od / verzia od (eur)58 890 / 69 390
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,8 / 6,1
Objem batožinového priestoru (l)687
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3120; 4990; 1890; 1713

Keď pred nejakou dobou začali kolovať fámy o novej podvozkovej platforme japonskej značky, všetci sme tak nejak automaticky predpokladali, že bude základom novej generácie Mazdy 6.

Primárne zadný pohon a možnosť pod kapotu pozdĺžne uložiť šesťvalec sa zdala pre manažérsky sedan takmer dokonalá. Nakoniec sa však ukázalo, že nová šestka bude čisto elektrická.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lákavú techniku by však bola škoda nevyužiť, a tak sa nová architektúra Multi-Solution Scalable Architecture stala základom pre dva nové SUV modely. Prvým z nich sa stalo stredne veľké SUV CX-60, neskôr sa pripojila ešte väčšia CX-80.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ich zdieľanú techniku aj podobný dizajn si niekto môže myslieť, že testované auto je iba predĺženou verziou svojho menšieho súrodenca, bol by však na omyle. Najväčšie auto v ponuke značky sa dočkalo mnohých zmien, ktoré z neho právom robia vlajkovú loď automobilky.

Na dĺžku mu do piatich metrov chýba iba niekoľko milimetrov, v porovnaní s menším modelom však výrazne narástol aj rázvor náprav. Napriek svojim impozantným rozmerom si zachováva elegantné krivky typické pre Mazdy.

Malé predné svetlá zaujímavým spôsobom prechádzajú do výrazneho chrómového orámovania mriežky. V ňom sú efektným spôsobom zapracované aj linky denného svietenia, ktoré sekundujú ako smerovky.

Z dizajnového hľadiska nám úplne nesadli iba boky auta. Veľká lakovaná plocha pod nízkym pásom okien je trochu narúšaná iba jemnými krivkami, boky auta tak pôsobia príliš vysoko a ťažkopádne.

SkryťVypnúť reklamu

Naopak, vynikajúco vyzerá pomerne dlhá kapota, pod ktorou sa v prípade testovaného auta skrýva mimoriadne lákavý naftový šesťvalec. Jeho prítomnosť hrdo oznamuje označenie na blatníkoch, o pohone si však povieme viac až neskôr.

Luxusný interiér nielen na pohľad

Trochu ťažkopádny, no elegantný zovňajšok skrýva priestrannú kabínu, ktorá môže hravo konkurovať prémiovým konkurentom. Neplatí to iba o jej dizajne, ale aj o kvalite spracovania či použitých materiálov.

V prípade testovanej verzie Takumi Plus sa interiér zahalil do kombinácie kože a textilu v svetlých odtieňoch. Zaujímavým detailom sú chrómové prvky na dverách, ktoré tak trochu evokujú okázalé americké autá z päťdesiatych rokov.

Ako celok pôsobí vskutku luxusne a na palube vytvára skutočne príjemnú atmosféru, na údržbu by však bol praktickejší tmavý interiér. Obzvlášť pre rodiny s deťmi by nemuselo ísť o najlepšiu voľbu, pritom práve z týchto radov by mohla pochádzať značná časť záujemcov.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka predĺženému rázvoru sa totiž do najväčšej Mazdy vošiel aj tretí rad sedadiel. Na výber sú dve vyhotovenia interiéru, základom je sedemmiestne s klasickou lavicou v druhom rade, ktorá umožňuje sedenie trom pasažierom.

Testovacie auto však bolo vybavené luxusnejšou dvojicou sedadiel oddelených širokou lakťovou opierkou, ktoré sú montované za príplatok 850 eur. Rovnako ako predné sedadlá sú vybavené funkciami vyhrievania aj ventilácie.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme najdostupnejšie veľké SUV so šesťvalcom. Aká je Mazda CX-80? Čítajte 

Prístup do druhého aj tretieho radu zjednodušujú dvere, ktoré sa dokážu otvoriť do takmer 90-stupňového uhla a odhalia veľký nástupný otvor. Okrem komfortnej výbavy nechýba bohatý priestor na hlavu aj na nohy, štyroch dospelých ľudí odvezie CX-80 v absolútnom pohodlí.

O niečo horšie je to v zadnom rade, kde je síce stále dosť priestoru nad hlavou, no s nohami sa už treba uskromniť. Sedadlá v druhom rade sa síce dajú posúvať a uvoľniť viac miesta, no iba na úkor vlastného miesta na nohy. Plnohodnotným šesťmiestnym autom by sme kvôli tomu SUV nenazývali, tretí rad je vhodný skôr pre deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj tie však môžu oceniť držiaky na nápoje či nabíjacie USB-C porty. Praktické je aj nastupovanie do tretieho radu, rovnako ako sklápanie či vyklápanie sedadiel podľa potreby jednoduchým zatiahnutím popruhu z kufra.

Ten nás vzhľadom na rozmery auta mierne sklamal. S tretím radom sedadiel na mieste pojme iba 258 litrov, aj po ich sklopení narastie len na 687 litrov. Tieto hodnoty výrazne prekonáva napríklad aj Škoda Kodiaq s podstatne kratšou karosériou.

Praktickejším robí batožinový priestor šikovná 220-voltová zásuvka. Pod jeho dvojité dno sa zase dá pekne skryť roleta, ak sa práve nevyužíva.

Zostáva verná tlačidlám

Z miesta vodiča sú zmeny v porovnaní s menšou CX-60 iba minimálne, aspoň teda pokiaľ je reč o vizuálnej stránke. Palubná doska je prakticky identická, rovnako ako stredová konzola.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mazda sa, na rozdiel od mnohých iných výrobcov, nenechala strhnúť prehnane dotykovým ovládaním, ktoré pôsobí efektne a šetrí náklady, no väčšinou na úkor dobrého ovládania. Japonská automobilka sa nevzdáva klasických tlačidiel, dokonca aj stredový displej sa ovláda primárne otočným ovládačom.

Oceňujeme tiež dvojicu tlačidiel naľavo od volantu, ktorými sa jednoducho deaktivuje upozornenie na prekročenie rýchlosti či systém automatického vypínania motora.

Trochu staromódne pôsobí len volič prevodovky a jeho fungovanie, dnes už sme zvyknutí skôr na iný štandard. Navyše pre zaradenie stupňa D je vždy treba pákou prejsť cez spiatočku, čo sprevádza bliknutie cúvacích svetiel.

Luxusné materiály a elegantný dizajn však nie sú jediným, čo robí auto prémiovým. A hoci sa vlajková loď Mazdy v mnohom doťahuje na prémiových konkurentov, jej nižšia cena sa občas negatívne prejavuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kým interiér vyzerá kvalitne na pohľad aj na dotyk, dvere pri buchnutí pôsobia akoby boli z papiera. Prekážalo nám tiež slabšie odhlučnenie kabíny, ani najvyššia verzia sa nedodáva so zdvojenými akustickými sklami.

To sa prejavilo napríklad aj na vyššom aerodynamickom hluku pri diaľničnej jazde od oblasti A-stĺpika. Z hľadiska komfortu by sme tiež ocenili nastaviteľnú dĺžku sedákov aspoň v prednom rade.

Motor môže závidieť aj prémia

Naopak, motor by tomuto veľkému SUV mohol závidieť nejeden prémiový konkurent. Na výber je aj plug-in hybridný pohon so štvorvalcom, nás však omnoho viac zaujímal vznetový šesťvalec.

Silný diesel bude zaujímavejšou voľbou aj pre mnohých zákazníkov, a právom. Zaujal nás výkonom aj kultivovaným prejavom, no skutočne si nás získal spotrebou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V časoch, keď mnohí konkurenti upustili od vývoja naftových motorov a spaľovákom ubúda objem aj valce, sa totiž rozhodli prísť na trh s 3,3-litrovým radovým šesťvalcom.

K lepšej efektivite si pomáha 48-voltovým mild-hybridným systémom. Určite neškodí ani fakt, že kým mnohé menšie motory by sme v podobne veľkom SUV museli týrať a hnať do otáčok, šesťvalec sa nemusí ani poriadne nadýchnuť.

Maximálny krútiaci moment 550 Nm totiž nastupuje už na úrovni 1500 otáčok. Výkon dosahuje svoj vrchol 187 kW (254 koní) až pri 3750 otáčkach.

Aj keď ide o celkom pekné hodnoty, ohromujúcu dynamiku rozhodne nečakajte. Hlavne rozbehy z miesta sú trochu lenivejšie, ako by sme čakali, zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy je tiež prinajlepšom adekvátne. Sedia mu skôr vyššie rýchlosti, keďmotor pôsobí pružnejšie a bez zaváhania zrýchľuje aj pri diaľničnej stotridsiatke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri výraznej akcelerácii o sebe dáva vedieť veľmi príjemným a mohutným zvukom, ktorý v podobnom aute až prekvapí. Pokiaľ sa však neponáhľate, je výborne utlmený a nedáva o sebe vedieť ani nepríjemnými vibráciami.

Objem neznamená vysokú spotrebu

Najviac nás však prekvapila jeho spotreba, a to hlavne v spojení s jeho ostatnými parametrami. Aj v meste sme sa totiž pohybovali iba tesne nad hranicou siedmich litrov na sto kilometrov.

Počas jazdy diaľničnou stotridsiatkou automatická prevodovka volila najvyšší prevodový stupeň, motor vtedy točil asi 1900 otáčok za minútu a spotreba dosiahla 6,6 litra. Pri deväťdesiatke sa iba lenivo prevaľoval na úrovni asi 1400 otáčok a spotreba miestami klesla aj pod 6 litrov.

Vzhľadom na rozmery auta a výkon motora ide o výborné hodnoty, hlavne ak vezmeme do úvahy o koľko viac charakteru má táto motorizácia v porovnaní s plug-in hybridom, napriek jeho vyššiemu výkonu a lepšiemu zrýchleniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavným lákadlom plug-in hybridu je tak napriek lepším papierovým údajom jeho čisto elektrický dojazd do 60 kilometrov. Diesel je síce lacnejší iba o úplne zanedbateľných 170 eur, no aj tak by sme ho volili radšej ako hybrid.

V oboch prípadoch je auto vybavené osemstupňovou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Tá si s šesťvalcom rozumela výborne, hoci na diaľnici občas aj pri malom stúpaní zbytočne nechávala zaradený nižší stupeň.

Typická dynamika chýba

Primárne je poháňaná zadná náprava, čo spolu so šesťvalcom pod kapotou znie ako celkom dobrý recept na zábavu za volantom. Práve v tejto oblasti však CX-80 trochu zaostáva, aspoň v porovnaní s tým, na čo sme pri tejto značke zvyknutí.

Mazda sa totiž vždy riadila svojou filozofiou Jinba-Ittai, ktorá bola založená na prepojení medzi vodičom a jeho vozidlom. Vďaka nej mali ich autá vždy výborné jazdné vlastnosti a vyžívali sa v svižnej jazde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To v tomto prípade tak celkom neplatí, a nie je to len vinou rozmerov veľkého SUV. Komfortnému naladeniu padli za obeť typické jazdné vlastnosti a CX-80 tak stratila niečo z toho, čo v tejto dobe plnej čoraz podobnejších SUV priťahovalo k značke verných zákazníkov.

Súvisiaci článok Prvá jazda s Mazdou CX-60: Výkonu je dosť, no niečo ešte chýba Čítajte 

Riešením by mohol byť adaptívny podvozok, ktorý však v ponuke absentuje. Ten by však zdvihol aj cenu, ktorá v spojení s prémiovou kvalitou a vynikajúcim motorom robí z CX-80 v rámci segmentu veľmi lákavé vozidlo.

Základná cena od 58 890 eur možno znie ako pomerne vysoká suma, no v porovnaní s konkurenciou ide o výbornú ponuku, hlavne ak berieme do úvahy rozmery auta a bohatú základnú výbavu.

Najväčším lákadlom však stále zostáva vynikajúci motor, ktorého spotreba núti človeka zamyslieť sa, či je downsizing naozaj správna cesta. Nie je možno najpraktickejším ani najlepšie vybaveným autom vo svojej kategórii, no pod kapotou má šesť veľmi presvedčivých argumentov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Značka a modelMazda CX-80
VerziaTakumi Plus 3,3 e-Skyactiv D 245 4WD
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur)58 890 / 69 390 / 71 290
Motor

radový naftový šesťvalec s turbom, 3 283 cm3 + 48V mild-hybrid

Výkon motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)187 (254) / 3750
Krút. moment motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)550 / 1500 - 2400
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)8,4
Spotreba – výrobca / test (WLTP) (l/100 km)5,8 / 6,1
Objem palivovej nádrže (l)74
Prevádzková hmotnosť (kg)2056 - 2136
Rozmer pneumatík235/50 R20
Objem batožinového priestoru (l)258 / 687 / 1971
Svetlá výška podvozku (mm)165
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3120; 4990; 1890; 1713

Mazda

Súvisiace témy: Rodinné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 391
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 8 964
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 894
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 240
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 354
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 703
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 523
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 326
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  4. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  5. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  6. Martin Pollák: Hra o záchranu
  7. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  8. Tomas Hlavaty: Aj ty Brutus?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 33 830
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 013
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 534
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 968
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 916
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 084
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 746
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 410
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu