SME

Elektrická Trieda G znie ako nezmysel, presvedčila nás však o opaku (test)

Alternatívny pohon nie je vždy o ekológii.

Mercedes-Benz G 580 with EQ TechnologyMercedes-Benz G 580 with EQ Technology (Zdroj: Filip Režný)
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology – prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)139 851 / 152 587
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)29,2 / 36,4
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4624; 1913; 1986

Ikonický dizajn hranatého terénneho auta od Mercedesu si len ťažko pomýlite s iným autom. Vo výrobe sa drží už dlhých 46 rokov, pričom len pomerne nedávno sa dočkal svojej druhej generácie.

Špecifický vzhľad však zostáva zachovaný vrátane mnohých prvkov, ktoré si zachoval od konca sedemdesiatych rokov až do dnešného dňa. Patria k nim napríklad odhalené pánty dverí či typické smerovky na predných blatníkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako je všeobecne známe, auto pôvodne vzniklo pre použitie armádou, no svojim koreňom sa už poriadne vzdialilo. Dnes ide o luxusné SUV, ktoré je stále rovnako schopné v teréne, no zvykli sme si vídať ho skôr v nákupných centrách.

SkryťVypnúť reklamu

S jeho zameraním sa menili aj pohonné jednotky pod vysokou kapotou. Od skromných štvorvalcov s výkonom menej ako sto koní až po vidlicový dvanásťvalec najextrémnejších verzií AMG. Počet motorov, ktoré sa do tzv. Géčka montovali, je až absurdný.

Nikdy však nešlo o takú zásadnú zmenu koncepcie ako v prípade najnovšie testovaného G 580 with EQ Technology. Za trochu krkolomným anglickým názvom sa totiž skrýva prvá plne elektrická trieda G.

Navonok by ste to však spoznali iba ťažko, obzvlášť v prípade testovacieho auta. Najlepším spoznávacím znakom je modrá linka na bočných lištách, ktorá farebne ladí s modrými brzdovými strmeňmi skrytými za diskmi kolies v aerodynamickom dizajne.

V snahe zlepšiť aerodynamiku sa karoséria dočkala viacerých dobrých zmien, napríklad otvorov v lemoch zadných blatníkov, zmeny nastali aj v oblasti A-stĺpika. Dokonca aj kapota je pre lepšie obtekanie vzduchu o niečo vyššia.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto nenápadné zmeny stačili aby koeficient aerodynamického vzduchu klesol na 0,44. Od vysokej hranatej karosérie nemožno očakávať zázraky, no stále ide o markantné zlepšenie v porovnaní s koeficientom 0,48 spaľovacích verzií.

Kto by predsa chcel o niečo viac upozorniť na alternatívny elektrický pohon, môže pri konfigurácii G 580 zvoliť podsvietenú masku so špecifickým dizajnom. Pri elektrickej verzii je tiež možnosť vymeniť rezervné koleso na dverách kufra za box na nabíjacie káble.

V kabíne sa menilo iba minimum, je rovnako priestranná ako vždy. Luxusnú atmosféru na palube tvoria špecifické materiály úvodnej verzie Edition One.

Vysoká línia strechy dopriala množstvo priestoru nad hlavou či ramenami aj cestujúcim v druhom rade, podstatne horšie je to však s miestom na nohy. Na dotykové displeje na zadnej strane predných sedadiel sa však miesto našlo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Pri aute podobnej kategórie, samozrejme, nemôže chýbať bohatá komfortná výbava, v ktorej nechýbajú napríklad vyhrievané aj vetrané sedadlá s elektrickým nastavovaním a masážnou funkciou. Tie sú čalúnené luxusnou kožou napa v efektnej dvojfarebnej kombinácii.

Kritizovať musíme iba nie príliš pevne pôsobiacu striešku nad prístrojovou doskou. Tá totiž pôsobí na drsný off-road skutočne labilne a hlavne pri podobnej cenovke nerobí priveľmi dobrý dojem.

S elektrickým pohonom je ešte vyššie

Skutočné rozmery G si uvedomíte, až keď sa vyšplháte do kabíny a usadnete za volant. Aj keď sú dnes mohutné SUV bežnejšie ako predtým a nejedno z nich ho prekonáva dĺžkou, pohľadu z výšky na okolitú premávku ponad masívne hranaté blatníky sa vyrovná iba máločo.

Vysoký posed a pravouhlá karoséria s veľkými presklenými plochami dávajú skvelý prehľad o okolitej situácii, no prinášajú so sebou, pochopiteľne, aj isté nevýhody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S výškou 1986 milimetrov je dokonca ešte o 13 milimetrov vyššia ako ostatné verzie. Nejde možno o veľa, no pri vjazde do podzemnej garáže s podobným autom oceníte každý milimeter.

Napriek tomu má nižšie umiestnené ťažisko vďaka lítiovo-iónovej batérii, ktorá je integrovaná v rebrinovom ráme auta. Každé koleso poháňa samostatný elektromotor, spolu štvorica dodáva výkon 432 kW (587 koní) a úžasný krútiaci moment 1 164 Nm.

To, samozrejme, autu dáva skvelú dynamiku, stovku pokorí už za 4,7 sekundy napriek hmotnosti prevyšujúcej tri tony. Touto hodnotou sa približuje k športovej verzii AMG G 63, ktorá to dokáže iba o 0,3 sekundy rýchlejšie.

Na rozdiel od nej to však dokáže v absolútnom tichu, ak si teda nezvolíte funkciu G-Roar. S ňou má auto zvuk inšpirovaný revom spaľovacieho motora, ktorý je síce umelý, no pridáva elektrickej jazde na emóciách a dotvára dramatickú kulisu k absurdnému zrýchleniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lepšie správanie na cestách aj mimo nich

Vďaka vysokej hmotnosti nerovnosti na cestách vstrebáva bez najmenších problémov a komfortom ľahko prekonáva ostatné verzie. Aj keď na ceste stále cítiť, že ide o off-road, na asfalte pôsobí omnoho istejšie.

Rovnako ako ostatné motorizácie využíva nezávislé zavesenie predných kolies a tuhú nápravu vzadu. Vzduchové vankúše by ste tu hľadali márne, terénne auto má vinuté oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Elektrická verzia má dokonca ešte o niekoľko milimetrov väčšiu svetlú výšku, až 250 milimetrov.

Súvisiaci článok Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test) Čítajte 

Najväčším prekvapením však bolo ako dobre funguje bezemisná verzia pri jazde mimo ciest. S elektrickým pohonom je totiž legendárne Géčko ešte schopnejšie ako kedy predtým.

Zaujímavosťou je napríklad brodivosť až do hĺbky 850 milimetrov, čo je o 150 milimetrov viac ako pri spaľovákoch. Zvláda tiež nájazdové uhly až 32 stupňov vpredu a 30,7 vzadu, problém nerobí ani stúpanie až do 45 stupňov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorica individuálnych elektromotorov dokáže dokonale prispôsobovať výkon putujúci na jednotlivé kolesá podľa situácie. S takýmto pohonom je samozrejme trojica uzamykateľných diferenciálov minulosťou.

Na palubnej doske stále figurujú tlačidlá ich ovládania, dostali však nové funkcie. Prostredným z nich sa zapína redukcia, tie bočné zase pomáhajú s otáčaním v prípade nedostatku priestoru.

Jedným z nich je dnes už dobre známy G-Turn, s ktorým sa auto dokáže otočiť na mieste ako tank, hlavne spoza volantu ide o skutočne zvláštny pocit. Druhou je G-Steering, s ktorým sa auto otočí okolo jedného zo zadných kolies, podobnou funkciou je vybavený napríklad aj Ford Bronco.

Spotrebou za spaľovákmi nezaostáva

Najväčším strašiakom pri jazde v teréne je batéria, a nie je to kvôli jej umiestneniu v podvozku. Pri vývoji sa samozrejme počítalo s jej náchylnosťou na poškodenie, a tak ju chráni špeciálny kryt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém však nastane keď sa vybije, keďže k tomuto autu jednoducho neprídete s bandaskou a nedolejete do nádrže pár litrov benzínu. A nejde vôbec o nerealistickú situáciu, keďže ako každé iné Géčko, aj to elektrické prichádza s poriadne veľkou spotrebou.

Výrobca udáva spotrebu vysokých, no stále optimistických 29,2 kWh / 100 km, čo údajne stačí na 450 kilometrov dojazdu. V realite sme sa však aj pri bežnom jazdení pohybovali nad úrovňou 35 kWh, a to nespomíname jazdu po diaľnici či v teréne.

Reálny dojazd na jedno nabitie v našom prípade skončil tesne pod hranicou 300 kilometrov. Treba však dodať, že auto sme testovali v chladnom počasí a v letných mesiacoch sa dajú očakávať o niečo lepšie hodnoty.

To aj napriek veľkému akumulátoru s využiteľnou kapacitou až 116 kWh. Našťastie podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až do 200 kW, vďaka čomu by sa malo z 10 na 80 percent nabiť za 32 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nám sa podarilo dosiahnuť maximálny nabíjací výkon 153 kW, ktorý však ku koncu výrazne klesal. Aj s výkonnou nabíjačkou je tak nabíjanie Géčka aspoň na hodinku, z domáceho wallboxu s výkonom 11 kW potrebuje až 12 hodín a na nabíjanie zo zásuvky by sme si už brali kalendár.

Zvláštne je, že elektrická Trieda G sa nedá nakonfigurovať s ťažným zariadením, výrobca ani neuvádza ťažnú kapacitu. To bude pravdepodobne súvisieť s už tak vysokou hmotnosťou, mnohých to však môže odradiť.

Elektrické Géčko je skvelé, len mu treba dať šancu

Čo však môže osloviť potenciálnych zákazníkov je zaujímavá cena, teda aspoň v rámci modelového radu. So základnou cenou 152 587 eur je druhou najdostupnejšou verziou, najlacnejší diesel prevyšuje o necelých 13-tisíc.

G 580 with EQ Technology je skutočným prekvapením. Elektrický pohon v podobnom aute znie ako nezmysel, no v skutočnosti prekonáva spaľovacích súrodencov takmer vo všetkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto by však očakával ekologickú alternatívu, ktorá si zachováva drsný imidž terénneho auta, ten zostane sklamaný. Aj s bezemisným pohonom má poriadne vysokú spotrebu, akurát namiesto tankovania budete platiť za nabíjanie.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes Triedy G
VerziaG 580 with EQ Technology
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur)139 851 / 152 587 / 204 600
Výkon – kW(k)432 (587)
Krút. moment – (Nm)1164
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)4,7
Maximálna rýchlosť (km/h)180
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km)29,2 / 36,4
Kapacita batérie (kWh)116
Nabíjací výkon (kW)200
Rozmer pneumatík275/50 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)3 085
Objem batožinového priestoru (l)620 / 1990
Svetlá výška podvozka (mm)250
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2890; 4624; 1913; 1986

Mercedes-Benz

Súvisiace témy: Elektromobily
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 526
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 370
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 738
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 171
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 058
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lindtner bol v minulosti prokurátor a neskôr sudca.

Obžalovaný Lindtner je premiérov poradca a nový člen Rady STVR.


43
Letecký pohľad na areál firmy Bukóza Holding, a. s., v Hencovciach.

Okolo skupiny Bukóza sú viaceré otázniky.


17
Peter Schutz

Hlásia sa k proruskému disentu v Únii.


92
Ilustračné foto.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť zverejnila prognózu vývoja počtu sestier.


15
reklama
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  2. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  3. Juraj Tušš: Tvorba reality, smrť a nekonečnosť
  4. Michael Achberger: Niektoré éčka sú ako jed! Prečo ich výrobcovia stále pridávajú do jedla?
  5. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  6. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  7. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  8. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 950
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 608
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 988
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 407
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 947
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 655
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 748
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 047
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu