SME

Elektrická Trieda G znie ako nezmysel, presvedčila nás však o opaku (test)

Alternatívny pohon nie je vždy o ekológii.

Mercedes-Benz G 580 with EQ TechnologyMercedes-Benz G 580 with EQ Technology (Zdroj: Filip Režný)
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology – prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)139 851 / 152 587
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)29,2 / 36,4
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4624; 1913; 1986

Ikonický dizajn hranatého terénneho auta od Mercedesu si len ťažko pomýlite s iným autom. Vo výrobe sa drží už dlhých 46 rokov, pričom len pomerne nedávno sa dočkal svojej druhej generácie.

Špecifický vzhľad však zostáva zachovaný vrátane mnohých prvkov, ktoré si zachoval od konca sedemdesiatych rokov až do dnešného dňa. Patria k nim napríklad odhalené pánty dverí či typické smerovky na predných blatníkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako je všeobecne známe, auto pôvodne vzniklo pre použitie armádou, no svojim koreňom sa už poriadne vzdialilo. Dnes ide o luxusné SUV, ktoré je stále rovnako schopné v teréne, no zvykli sme si vídať ho skôr v nákupných centrách.

SkryťVypnúť reklamu

S jeho zameraním sa menili aj pohonné jednotky pod vysokou kapotou. Od skromných štvorvalcov s výkonom menej ako sto koní až po vidlicový dvanásťvalec najextrémnejších verzií AMG. Počet motorov, ktoré sa do tzv. Géčka montovali, je až absurdný.

Nikdy však nešlo o takú zásadnú zmenu koncepcie ako v prípade najnovšie testovaného G 580 with EQ Technology. Za trochu krkolomným anglickým názvom sa totiž skrýva prvá plne elektrická trieda G.

Navonok by ste to však spoznali iba ťažko, obzvlášť v prípade testovacieho auta. Najlepším spoznávacím znakom je modrá linka na bočných lištách, ktorá farebne ladí s modrými brzdovými strmeňmi skrytými za diskmi kolies v aerodynamickom dizajne.

V snahe zlepšiť aerodynamiku sa karoséria dočkala viacerých dobrých zmien, napríklad otvorov v lemoch zadných blatníkov, zmeny nastali aj v oblasti A-stĺpika. Dokonca aj kapota je pre lepšie obtekanie vzduchu o niečo vyššia.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto nenápadné zmeny stačili aby koeficient aerodynamického vzduchu klesol na 0,44. Od vysokej hranatej karosérie nemožno očakávať zázraky, no stále ide o markantné zlepšenie v porovnaní s koeficientom 0,48 spaľovacích verzií.

Kto by predsa chcel o niečo viac upozorniť na alternatívny elektrický pohon, môže pri konfigurácii G 580 zvoliť podsvietenú masku so špecifickým dizajnom. Pri elektrickej verzii je tiež možnosť vymeniť rezervné koleso na dverách kufra za box na nabíjacie káble.

V kabíne sa menilo iba minimum, je rovnako priestranná ako vždy. Luxusnú atmosféru na palube tvoria špecifické materiály úvodnej verzie Edition One.

Vysoká línia strechy dopriala množstvo priestoru nad hlavou či ramenami aj cestujúcim v druhom rade, podstatne horšie je to však s miestom na nohy. Na dotykové displeje na zadnej strane predných sedadiel sa však miesto našlo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Pri aute podobnej kategórie, samozrejme, nemôže chýbať bohatá komfortná výbava, v ktorej nechýbajú napríklad vyhrievané aj vetrané sedadlá s elektrickým nastavovaním a masážnou funkciou. Tie sú čalúnené luxusnou kožou napa v efektnej dvojfarebnej kombinácii.

Kritizovať musíme iba nie príliš pevne pôsobiacu striešku nad prístrojovou doskou. Tá totiž pôsobí na drsný off-road skutočne labilne a hlavne pri podobnej cenovke nerobí priveľmi dobrý dojem.

S elektrickým pohonom je ešte vyššie

Skutočné rozmery G si uvedomíte, až keď sa vyšplháte do kabíny a usadnete za volant. Aj keď sú dnes mohutné SUV bežnejšie ako predtým a nejedno z nich ho prekonáva dĺžkou, pohľadu z výšky na okolitú premávku ponad masívne hranaté blatníky sa vyrovná iba máločo.

Vysoký posed a pravouhlá karoséria s veľkými presklenými plochami dávajú skvelý prehľad o okolitej situácii, no prinášajú so sebou, pochopiteľne, aj isté nevýhody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S výškou 1986 milimetrov je dokonca ešte o 13 milimetrov vyššia ako ostatné verzie. Nejde možno o veľa, no pri vjazde do podzemnej garáže s podobným autom oceníte každý milimeter.

Napriek tomu má nižšie umiestnené ťažisko vďaka lítiovo-iónovej batérii, ktorá je integrovaná v rebrinovom ráme auta. Každé koleso poháňa samostatný elektromotor, spolu štvorica dodáva výkon 432 kW (587 koní) a úžasný krútiaci moment 1 164 Nm.

To, samozrejme, autu dáva skvelú dynamiku, stovku pokorí už za 4,7 sekundy napriek hmotnosti prevyšujúcej tri tony. Touto hodnotou sa približuje k športovej verzii AMG G 63, ktorá to dokáže iba o 0,3 sekundy rýchlejšie.

Na rozdiel od nej to však dokáže v absolútnom tichu, ak si teda nezvolíte funkciu G-Roar. S ňou má auto zvuk inšpirovaný revom spaľovacieho motora, ktorý je síce umelý, no pridáva elektrickej jazde na emóciách a dotvára dramatickú kulisu k absurdnému zrýchleniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lepšie správanie na cestách aj mimo nich

Vďaka vysokej hmotnosti nerovnosti na cestách vstrebáva bez najmenších problémov a komfortom ľahko prekonáva ostatné verzie. Aj keď na ceste stále cítiť, že ide o off-road, na asfalte pôsobí omnoho istejšie.

Rovnako ako ostatné motorizácie využíva nezávislé zavesenie predných kolies a tuhú nápravu vzadu. Vzduchové vankúše by ste tu hľadali márne, terénne auto má vinuté oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Elektrická verzia má dokonca ešte o niekoľko milimetrov väčšiu svetlú výšku, až 250 milimetrov.

Súvisiaci článok Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test) Čítajte 

Najväčším prekvapením však bolo ako dobre funguje bezemisná verzia pri jazde mimo ciest. S elektrickým pohonom je totiž legendárne Géčko ešte schopnejšie ako kedy predtým.

Zaujímavosťou je napríklad brodivosť až do hĺbky 850 milimetrov, čo je o 150 milimetrov viac ako pri spaľovákoch. Zvláda tiež nájazdové uhly až 32 stupňov vpredu a 30,7 vzadu, problém nerobí ani stúpanie až do 45 stupňov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorica individuálnych elektromotorov dokáže dokonale prispôsobovať výkon putujúci na jednotlivé kolesá podľa situácie. S takýmto pohonom je samozrejme trojica uzamykateľných diferenciálov minulosťou.

Na palubnej doske stále figurujú tlačidlá ich ovládania, dostali však nové funkcie. Prostredným z nich sa zapína redukcia, tie bočné zase pomáhajú s otáčaním v prípade nedostatku priestoru.

Jedným z nich je dnes už dobre známy G-Turn, s ktorým sa auto dokáže otočiť na mieste ako tank, hlavne spoza volantu ide o skutočne zvláštny pocit. Druhou je G-Steering, s ktorým sa auto otočí okolo jedného zo zadných kolies, podobnou funkciou je vybavený napríklad aj Ford Bronco.

Spotrebou za spaľovákmi nezaostáva

Najväčším strašiakom pri jazde v teréne je batéria, a nie je to kvôli jej umiestneniu v podvozku. Pri vývoji sa samozrejme počítalo s jej náchylnosťou na poškodenie, a tak ju chráni špeciálny kryt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém však nastane keď sa vybije, keďže k tomuto autu jednoducho neprídete s bandaskou a nedolejete do nádrže pár litrov benzínu. A nejde vôbec o nerealistickú situáciu, keďže ako každé iné Géčko, aj to elektrické prichádza s poriadne veľkou spotrebou.

Výrobca udáva spotrebu vysokých, no stále optimistických 29,2 kWh / 100 km, čo údajne stačí na 450 kilometrov dojazdu. V realite sme sa však aj pri bežnom jazdení pohybovali nad úrovňou 35 kWh, a to nespomíname jazdu po diaľnici či v teréne.

Reálny dojazd na jedno nabitie v našom prípade skončil tesne pod hranicou 300 kilometrov. Treba však dodať, že auto sme testovali v chladnom počasí a v letných mesiacoch sa dajú očakávať o niečo lepšie hodnoty.

To aj napriek veľkému akumulátoru s využiteľnou kapacitou až 116 kWh. Našťastie podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až do 200 kW, vďaka čomu by sa malo z 10 na 80 percent nabiť za 32 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nám sa podarilo dosiahnuť maximálny nabíjací výkon 153 kW, ktorý však ku koncu výrazne klesal. Aj s výkonnou nabíjačkou je tak nabíjanie Géčka aspoň na hodinku, z domáceho wallboxu s výkonom 11 kW potrebuje až 12 hodín a na nabíjanie zo zásuvky by sme si už brali kalendár.

Zvláštne je, že elektrická Trieda G sa nedá nakonfigurovať s ťažným zariadením, výrobca ani neuvádza ťažnú kapacitu. To bude pravdepodobne súvisieť s už tak vysokou hmotnosťou, mnohých to však môže odradiť.

Elektrické Géčko je skvelé, len mu treba dať šancu

Čo však môže osloviť potenciálnych zákazníkov je zaujímavá cena, teda aspoň v rámci modelového radu. So základnou cenou 152 587 eur je druhou najdostupnejšou verziou, najlacnejší diesel prevyšuje o necelých 13-tisíc.

G 580 with EQ Technology je skutočným prekvapením. Elektrický pohon v podobnom aute znie ako nezmysel, no v skutočnosti prekonáva spaľovacích súrodencov takmer vo všetkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto by však očakával ekologickú alternatívu, ktorá si zachováva drsný imidž terénneho auta, ten zostane sklamaný. Aj s bezemisným pohonom má poriadne vysokú spotrebu, akurát namiesto tankovania budete platiť za nabíjanie.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes Triedy G
VerziaG 580 with EQ Technology
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur)139 851 / 152 587 / 204 600
Výkon – kW(k)432 (587)
Krút. moment – (Nm)1164
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)4,7
Maximálna rýchlosť (km/h)180
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km)29,2 / 36,4
Kapacita batérie (kWh)116
Nabíjací výkon (kW)200
Rozmer pneumatík275/50 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)3 085
Objem batožinového priestoru (l)620 / 1990
Svetlá výška podvozka (mm)250
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2890; 4624; 1913; 1986

Mercedes-Benz

Amazon

Vyše polovicu vozidiel plánuje Amazon nasadiť v Nemecku.


TASR
Igor Matovič.

Auto v podobnej hodnote má podľa Matoviča v našej krajine len prezident.


SITA 16
Súvisiace témy: Elektromobily, Nemecké autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 901
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 935
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 4 825
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 528
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 875
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 800
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 815
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 728
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  2. Adam Austera: Futbal nemusí byť len otázkou fandenia. Akcie futbalových tímov môžu byť zaujímavou investičnou možnosťou pre každého
  3. Radoslav Záhumenský: Zrúcanina, o ktorej netušíš (a pritom stojí za to!)
  4. Marián Gunár: Sociálna ekonomika na Slovensku
  5. Ivan Drozdy: Masívny výpadok elektriny v Česku 4. júla 2025: Analýza príčin a dopadov
  6. Eva Záhorská: Vlny horúčav a invázne organizmy
  7. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  8. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie!
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 763
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 616
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 550
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 101
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 355
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 817
  7. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 7 077
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 026
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
SkryťZatvoriť reklamu