Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology – prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 139 851 / 152 587 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 29,2 / 36,4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2890; 4624; 1913; 1986 |
Ikonický dizajn hranatého terénneho auta od Mercedesu si len ťažko pomýlite s iným autom. Vo výrobe sa drží už dlhých 46 rokov, pričom len pomerne nedávno sa dočkal svojej druhej generácie.
Špecifický vzhľad však zostáva zachovaný vrátane mnohých prvkov, ktoré si zachoval od konca sedemdesiatych rokov až do dnešného dňa. Patria k nim napríklad odhalené pánty dverí či typické smerovky na predných blatníkoch.
Ako je všeobecne známe, auto pôvodne vzniklo pre použitie armádou, no svojim koreňom sa už poriadne vzdialilo. Dnes ide o luxusné SUV, ktoré je stále rovnako schopné v teréne, no zvykli sme si vídať ho skôr v nákupných centrách.
S jeho zameraním sa menili aj pohonné jednotky pod vysokou kapotou. Od skromných štvorvalcov s výkonom menej ako sto koní až po vidlicový dvanásťvalec najextrémnejších verzií AMG. Počet motorov, ktoré sa do tzv. Géčka montovali, je až absurdný.
Nikdy však nešlo o takú zásadnú zmenu koncepcie ako v prípade najnovšie testovaného G 580 with EQ Technology. Za trochu krkolomným anglickým názvom sa totiž skrýva prvá plne elektrická trieda G.
Navonok by ste to však spoznali iba ťažko, obzvlášť v prípade testovacieho auta. Najlepším spoznávacím znakom je modrá linka na bočných lištách, ktorá farebne ladí s modrými brzdovými strmeňmi skrytými za diskmi kolies v aerodynamickom dizajne.
V snahe zlepšiť aerodynamiku sa karoséria dočkala viacerých dobrých zmien, napríklad otvorov v lemoch zadných blatníkov, zmeny nastali aj v oblasti A-stĺpika. Dokonca aj kapota je pre lepšie obtekanie vzduchu o niečo vyššia.
Tieto nenápadné zmeny stačili aby koeficient aerodynamického vzduchu klesol na 0,44. Od vysokej hranatej karosérie nemožno očakávať zázraky, no stále ide o markantné zlepšenie v porovnaní s koeficientom 0,48 spaľovacích verzií.
Kto by predsa chcel o niečo viac upozorniť na alternatívny elektrický pohon, môže pri konfigurácii G 580 zvoliť podsvietenú masku so špecifickým dizajnom. Pri elektrickej verzii je tiež možnosť vymeniť rezervné koleso na dverách kufra za box na nabíjacie káble.

V kabíne sa menilo iba minimum, je rovnako priestranná ako vždy. Luxusnú atmosféru na palube tvoria špecifické materiály úvodnej verzie Edition One.
Vysoká línia strechy dopriala množstvo priestoru nad hlavou či ramenami aj cestujúcim v druhom rade, podstatne horšie je to však s miestom na nohy. Na dotykové displeje na zadnej strane predných sedadiel sa však miesto našlo.

Pri aute podobnej kategórie, samozrejme, nemôže chýbať bohatá komfortná výbava, v ktorej nechýbajú napríklad vyhrievané aj vetrané sedadlá s elektrickým nastavovaním a masážnou funkciou. Tie sú čalúnené luxusnou kožou napa v efektnej dvojfarebnej kombinácii.
Kritizovať musíme iba nie príliš pevne pôsobiacu striešku nad prístrojovou doskou. Tá totiž pôsobí na drsný off-road skutočne labilne a hlavne pri podobnej cenovke nerobí priveľmi dobrý dojem.
S elektrickým pohonom je ešte vyššie
Skutočné rozmery G si uvedomíte, až keď sa vyšplháte do kabíny a usadnete za volant. Aj keď sú dnes mohutné SUV bežnejšie ako predtým a nejedno z nich ho prekonáva dĺžkou, pohľadu z výšky na okolitú premávku ponad masívne hranaté blatníky sa vyrovná iba máločo.
Vysoký posed a pravouhlá karoséria s veľkými presklenými plochami dávajú skvelý prehľad o okolitej situácii, no prinášajú so sebou, pochopiteľne, aj isté nevýhody.
S výškou 1986 milimetrov je dokonca ešte o 13 milimetrov vyššia ako ostatné verzie. Nejde možno o veľa, no pri vjazde do podzemnej garáže s podobným autom oceníte každý milimeter.

Napriek tomu má nižšie umiestnené ťažisko vďaka lítiovo-iónovej batérii, ktorá je integrovaná v rebrinovom ráme auta. Každé koleso poháňa samostatný elektromotor, spolu štvorica dodáva výkon 432 kW (587 koní) a úžasný krútiaci moment 1 164 Nm.
To, samozrejme, autu dáva skvelú dynamiku, stovku pokorí už za 4,7 sekundy napriek hmotnosti prevyšujúcej tri tony. Touto hodnotou sa približuje k športovej verzii AMG G 63, ktorá to dokáže iba o 0,3 sekundy rýchlejšie.
Na rozdiel od nej to však dokáže v absolútnom tichu, ak si teda nezvolíte funkciu G-Roar. S ňou má auto zvuk inšpirovaný revom spaľovacieho motora, ktorý je síce umelý, no pridáva elektrickej jazde na emóciách a dotvára dramatickú kulisu k absurdnému zrýchleniu.
Lepšie správanie na cestách aj mimo nich
Vďaka vysokej hmotnosti nerovnosti na cestách vstrebáva bez najmenších problémov a komfortom ľahko prekonáva ostatné verzie. Aj keď na ceste stále cítiť, že ide o off-road, na asfalte pôsobí omnoho istejšie.
Rovnako ako ostatné motorizácie využíva nezávislé zavesenie predných kolies a tuhú nápravu vzadu. Vzduchové vankúše by ste tu hľadali márne, terénne auto má vinuté oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Elektrická verzia má dokonca ešte o niekoľko milimetrov väčšiu svetlú výšku, až 250 milimetrov.

Najväčším prekvapením však bolo ako dobre funguje bezemisná verzia pri jazde mimo ciest. S elektrickým pohonom je totiž legendárne Géčko ešte schopnejšie ako kedy predtým.
Zaujímavosťou je napríklad brodivosť až do hĺbky 850 milimetrov, čo je o 150 milimetrov viac ako pri spaľovákoch. Zvláda tiež nájazdové uhly až 32 stupňov vpredu a 30,7 vzadu, problém nerobí ani stúpanie až do 45 stupňov.
Štvorica individuálnych elektromotorov dokáže dokonale prispôsobovať výkon putujúci na jednotlivé kolesá podľa situácie. S takýmto pohonom je samozrejme trojica uzamykateľných diferenciálov minulosťou.
Na palubnej doske stále figurujú tlačidlá ich ovládania, dostali však nové funkcie. Prostredným z nich sa zapína redukcia, tie bočné zase pomáhajú s otáčaním v prípade nedostatku priestoru.

Jedným z nich je dnes už dobre známy G-Turn, s ktorým sa auto dokáže otočiť na mieste ako tank, hlavne spoza volantu ide o skutočne zvláštny pocit. Druhou je G-Steering, s ktorým sa auto otočí okolo jedného zo zadných kolies, podobnou funkciou je vybavený napríklad aj Ford Bronco.
Spotrebou za spaľovákmi nezaostáva
Najväčším strašiakom pri jazde v teréne je batéria, a nie je to kvôli jej umiestneniu v podvozku. Pri vývoji sa samozrejme počítalo s jej náchylnosťou na poškodenie, a tak ju chráni špeciálny kryt.
Problém však nastane keď sa vybije, keďže k tomuto autu jednoducho neprídete s bandaskou a nedolejete do nádrže pár litrov benzínu. A nejde vôbec o nerealistickú situáciu, keďže ako každé iné Géčko, aj to elektrické prichádza s poriadne veľkou spotrebou.
Výrobca udáva spotrebu vysokých, no stále optimistických 29,2 kWh / 100 km, čo údajne stačí na 450 kilometrov dojazdu. V realite sme sa však aj pri bežnom jazdení pohybovali nad úrovňou 35 kWh, a to nespomíname jazdu po diaľnici či v teréne.
Reálny dojazd na jedno nabitie v našom prípade skončil tesne pod hranicou 300 kilometrov. Treba však dodať, že auto sme testovali v chladnom počasí a v letných mesiacoch sa dajú očakávať o niečo lepšie hodnoty.

To aj napriek veľkému akumulátoru s využiteľnou kapacitou až 116 kWh. Našťastie podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až do 200 kW, vďaka čomu by sa malo z 10 na 80 percent nabiť za 32 minút.
Nám sa podarilo dosiahnuť maximálny nabíjací výkon 153 kW, ktorý však ku koncu výrazne klesal. Aj s výkonnou nabíjačkou je tak nabíjanie Géčka aspoň na hodinku, z domáceho wallboxu s výkonom 11 kW potrebuje až 12 hodín a na nabíjanie zo zásuvky by sme si už brali kalendár.
Zvláštne je, že elektrická Trieda G sa nedá nakonfigurovať s ťažným zariadením, výrobca ani neuvádza ťažnú kapacitu. To bude pravdepodobne súvisieť s už tak vysokou hmotnosťou, mnohých to však môže odradiť.
Elektrické Géčko je skvelé, len mu treba dať šancu
Čo však môže osloviť potenciálnych zákazníkov je zaujímavá cena, teda aspoň v rámci modelového radu. So základnou cenou 152 587 eur je druhou najdostupnejšou verziou, najlacnejší diesel prevyšuje o necelých 13-tisíc.
G 580 with EQ Technology je skutočným prekvapením. Elektrický pohon v podobnom aute znie ako nezmysel, no v skutočnosti prekonáva spaľovacích súrodencov takmer vo všetkom.
Kto by však očakával ekologickú alternatívu, ktorá si zachováva drsný imidž terénneho auta, ten zostane sklamaný. Aj s bezemisným pohonom má poriadne vysokú spotrebu, akurát namiesto tankovania budete platiť za nabíjanie.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Mercedes Triedy G |
Verzia | G 580 with EQ Technology |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 139 851 / 152 587 / 204 600 |
Výkon – kW(k) | 432 (587) |
Krút. moment – (Nm) | 1164 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 4,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km) | 29,2 / 36,4 |
Kapacita batérie (kWh) | 116 |
Nabíjací výkon (kW) | 200 |
Rozmer pneumatík | 275/50 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 3 085 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620 / 1990 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 250 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2890; 4624; 1913; 1986 |