SME

Škoda Enyaq je po modernizácii opäť na výslní, vyskúšali sme základnú verziu

Stále patrí k najlepším elektromobilom.

Škoda Enyaq Coupé SportlineŠkoda Enyaq Coupé Sportline (Zdroj: Peter Kálmán)

Kto by bol pred desiatimi rokmi tipoval, že práve Škoda bude na európskom trhu patriť medzi lídrov s elektromobilmi. Za necelých päť rokov od uvedenia modelu Enyaq sa z neho predalo vyše 270-tisíc kusov a vlani šlo o tretí najpredávanejší elektromobil v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V januári Škoda predstavila modernizovanú verziu Enyaqu s novou tvárou a teraz nadišiel čas si auto vyskúšať aj osobne, na prvých jazdách v krásnom prostredí českej Šumavy.

Tentoraz si po príchode do Lipna nad Vltavou vyberáme takpovediac základnú verziu – Enyaq Coupé 60. Nie ani tak zo skromnosti, ale skôr z presvedčenia, že ide o najrozumnejšiu verziu, čo sa týka pomeru ceny a výkonu. Zároveň sa k nej potom už tak skoro nedostaneme, na Slovensku sa totiž ponúka len karosárska verzia Enyaq SUV 60.

SkryťVypnúť reklamu

Čaká nás trasa dlhá 245 kilometrov a pri preberaní auta dostávame odporúčanie, aby sme v polovici cesty dali auto počas obednej pauzy nabiť. Nás však zaujíma, s akým dojazdom sa verzia s najmenšou batériou vráti z okružnej trasy, a tak priebežné doplnenie energie autu nedoprajeme.

V novej tmavozelenej farbe Olibo Green so strieborným oplastovaním v spodnej časti vyzerá Enyaq SUV síce zaujímavo, no nám do oka padne Coupé Sportline v červenej Velvet.

Súvisiaci článok Návrat Octavie 4x4 aj nový Enyaq, Škoda predstavila ceny noviniek na tento rok Čítajte 

Nová maska autu pristane, no aj tak si ešte na ňu budeme chvíľu zvykať, sťažuje jasné odlíšenie od menšieho Elroqu. Práve ten bol prvým modelom, ktorý dostal tvár nazvanú Tech-Deck Face s rozdelenými svetlami. Na každej strane sú najprv navrchu štyri LED segmenty s denným svietením a smerovkami a až pod nimi hlavné svetlá. Tie sú za príplatok matrixové s 36 segmentmi.

SkryťVypnúť reklamu

Zozadu je facelift Enyaqu takmer na nerozoznanie, spoznáte ho podľa prerušovaných LED pásov v svetlách, predtým boli súvislé.

Aj interiér sa zjednotil s Elroqom, namiesto okrídleného šípu je na volante už len nápis Škoda, nové sú tiež niektoré povrchové úpravy a materiály. Malým úletom môžu byť oranžové bezpečnostné pásy pri interiéri Lodge.

Na výplniach dverí a na prístrojovej doske je v tom prípade svetlá umelá koža, tiež s oranžovým prešívaním. Sportline má však decentný tmavý interiér s čiernou koženkou a, samozrejme, športovými sedadlami s integrovanou hlavovou opierkou.

Coupé, v ktorom sa posádka netlačí

Cestovanie sme si vyskúšali aj ako štvorčlenná posádka a dobrou správou je, že vzadu sa napriek Coupé verzii netreba obávať nedostatku priestoru nad hlavou. S ňou si však posádka neraz nechcene zapne dotykové lampičky na čítanie, čo je trochu otravné, najmä keď cestujete v noci.

SkryťVypnúť reklamu

Dostatok priestoru vzadu umocňuje veľké panoramatické strešné okno, ktoré je pre Coupé štandardom. Nemá roletku, výrobca sa spolieha na UV ochranu v skle, ale zároveň v rámci príslušenstva ponúka vkladaciu clonu. V letných mesiacoch prídu vhod aj zadné výduchy klimatizácie.

Inak nechýba lakťová opierka, otvor na dlhé predmety, USB porty aj vrecká v predných operadlách na smartfóny.

Kufor Enyaqu Coupé má objem 585 litrov, zväčšiť sa dá sklopením operadiel na 1710 litrov. Samozrejmosťou je množstvo praktických úložných riešení, treba však myslieť na to, že sú za príplatok.

Súvisiaci článok Neviditeľné zmeny spravili zo Škody Enyaq praktickejší elektromobil (prvá jazda) Čítajte 

Vpredu sa vodič musí stále spoliehať na dotykové ovládanie, no už pred faceliftom sa softvér výrazne zlepšil, má nielen rýchle reakcie, ale aj sa menu infotainmentu používa celkom príjemne a intuitívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základná verzia Enyaq 60 má synchrónny elektromotor, ktorý poháňa zadné kolesá s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiaci moment je 310 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 8,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 160 km/h, silnejšie verzie ju majú posunutú o 20 km/h vyššie.

Menšia je aj batéria s kapacitou 63 kWh (netto 59 kWh), ktorá má podľa výrobcu vydržať na kombinovaný dojazd 434 kilometrov. Nám auto pri plnom nabití ukazovalo dojazd 385 km.

Bez snahy posádky o úspornú jazdu

Trasa dlhá 245 kilometrov viedla cez Český Krumlov a nemala žiadne zásadné prevýšenia, viedla len okreskami, vonku bolo ešte chladno, šesť stupňov a sychravé počasie a na palube bola štvorčlenná posádka.

Po návrate palubný počítač ukazoval, že v batérii ostáva 11 percent a dojazd ešte 37 kilometrov. Priemerná spotreba bola 20,5 kWh. Znamená to, že reálny dojazd by bol okolo 280 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oproti východzím kalkuláciám sa nám teda stratilo 103 kilometrov, napríklad pri skúšaní akcelerácie, ale aj pri kúrení. Nakoľko sme sa nijako neobmedzovali a niektorí kolegovia pri striedaní vodičov občas prekročili povolenú rýchlosť, nejde o zlý výsledok pre najmenšiu batériu. Pri pokojnejšom tempe by dojazd 350 kilometrov určite bol reálny.

Niekomu, samozrejme, nemusí stačiť a radšej siahne po Enyaqu 85 s 82 kWh batériou. Vtedy treba počítať, že cena je oproti verzii 60 vyššia o 4450 eur. Alebo si priplatiť 7300 eur a mať Enyaq 85x s pohonom všetkých kolies.

Ľahšia a efektívnejšia verzia

Na základnej verzii sa nám tiež páčilo, že je auto ľahšie a správa sa efektívnejšie. Odhlučnenie je najmä vpredu v interiéri príkladné a aj keď vodič zloží nohu z akcelerátora, auto sa až neuveriteľne dlho kotúľa zotrvačnosťou a necítiť žiadne odpory. Nechýba ani možnosť rekuperácie pri brzdení. Všetko sa deje prirodzene a vodiča nijako nevyrušuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komfort pri šoférovaní je tiež na vysokej úrovni, najmä ak máte progresívne riadenie, ktoré je štandardom až pre výbavu Sportline, alebo aj príplatkový adaptívny podvozok DCC. S ním je jazda aj na veľkých 20-palcových kolesách pohodlná, tlmiče ich poskakovanie na nerovnostiach dobre zvládajú.

Súvisiaci článok Na výlet s elektromobilom. Aká je realita a koľko strávite nabíjaním? Čítajte 

Maximálny nabíjací výkon Enyaqu 60 je až 165 kW, menšia batéria sa tak zo všetkých verzií nabije najrýchlejšie, z 10 na 80 percent stačí 24 minút. Samozrejme, za predpokladu, že na DC nabíjačku prídete s predohriatou batériou.

Túto funkciu manuálneho aktivovania predohrevu dostal Enyaq už pred faceliftom a šetrí potrebný čas strávený na nabíjačke. Doma sa auto z 11-kilowattového wallboxu doplna nabije za 6,5 hodiny.

Enyaq pripraví dvetisíc káv

A keď už je reč o wallboxoch, Škoda nám hrdo predstavila možnosť obojsmerného toku energie (BiDi), kedy s autom môžete konečne napájať už aj domácnosť (V2H) alebo spotrebiče (V2L).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto smere, bohužiaľ, koncern Volkswagen zaspal, potrebný je externý nabíjací hardvér v podobe DC wallboxu. Ten zatiaľ nie je v predaji, s jeho pomocou môže trakčná batéria Enyaqu poslúžiť ako záložný zdroj pri výpadku energie v domácnosti, napájať ju vie tri až štyri dni.

Ukážkou bolo napájanie kaviarenského stánku na námestí, kde sa ukázalo, že Enyaq vie zabezpečiť energiu na prípravu až 2000 šálok kávy. Aj tu je však potrebný DC wallbox, auto zatiaľ, bohužiaľ ,nedisponuje BiDi adaptérom ako napríklad Hyundai, Kia alebo už aj Renault či Dacia.

Škoda Enyaq je stále dobrým autom a výrobca ho nenecháva zostarnúť, čím si drží konkurencieschopnosť na trhu a jeho kariéra sa predlžuje nad rámec štandardných modelov so spaľovacími motormi.

Zároveň však ostáva konštatovať, že facelift veľa zmien neprináša, takže kto napríklad uvažuje nad Enyaqom z minuloročných skladových zásob, o nič zásadné nepríde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Enyaq Coupé
Verzia60 Sportline
Cena modelu od / verzie od (eur)40 720 / 43 108 (nepredáva sa v SR)
Výkon - kW(k)150 (204)
Krút. moment - (Nm)283
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s)8,1
Maximálna rýchlosť (km/h)160
Spotreba výrobca / pri prvej jazde (kWh / 100km)15 / 20,5
Kapacita batérie (kWh)63 (59 netto)
Nabíjací výkon (kW)165
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/áno/áno (cez wallbox)
Rozmer pneumatík235/50 R20 vpredu, 255/45 R20 vzadu
Pohotovostná hmotnosť (kg)2006–2138
Objem batožinového priestoru (l)585 / 1710
Svetlá výška podvozka (mm)183
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2772; 4658; 1879; 1623

Elektromobily

Súvisiace témy: Škoda
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 629
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 911
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 225
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 219
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 964
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 889
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 062
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  2. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  3. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  4. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  5. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  6. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  7. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  8. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 504
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 873
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 780
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 121
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 981
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 280
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu