Renault Rafale E-Tech 4x4 300 Atelier Alpine | |
Cena od / verzia od (eur) | 41 100 / 54 400 |
Objem batožinového priestoru (l) | 539 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 738; 4 710; 1 866; 1 613 |
Francúzsky Renault je známy hlavne výrobou malých hatchbackov, však kto by nepoznal Twingo alebo ikonický Renault 5, ktorý sa vrátil v podobe štýlového elektromobilu. Pokusy značky preraziť v prémiovom segmente sa však podobného úspechu nedočkali.
V minulosti k nim patrili napríklad extravagantné modely ako Vel Satis alebo Avantime, z ktorých sa časom stávajú cenené zberateľské kúsky. Je preto pochopiteľné, že pri svojej najnovšej vlajkovej lodi stavil Renault na istotu a zvolil módnu karosériu SUV-kupé.
Názvom odkazuje na historické lietadlo Caudron C.430 Rafale, tam však akékoľvek prepojenie s históriou končí. Nový Renault Rafale totiž poháňa komplikovaný hybridný pohon a technológiami je nabitá aj jeho výbava.
Platí to hlavne o vrcholnej verzii Atelier Alpine, ktorá je ako jediná vybavená pokročilým adaptívnym podvozkom. Testované auto by malo byť tým najlepším, čo značka ponúka, zaslúži si titul vlajkovej lode alebo je aj tento pokus odsúdený na neúspech?
Ak by sme si auto mali vyberať len podľa vzhľadu, Rafale by mal celkom dobré šance. Elegantnú karosériu SUV-kupé zdobia detaily ako zaujímavá maska s motívom diamantov a 3D efektom či typické svetlá v nárazníku.
Exkluzívne pre verziu Atelier Alpine je určená matná modrá metalíza, za ktorú si priplatíte nemalú sumu 2 200 eur. Treba však povedať, že v nej auto vyzerá naozaj výborne, čo potvrdzovali aj časté zvedavé pohľady na ulici.
K ďalším poznávacím znakom patrí zadný spojler v čiernej farbe či povinné označenie výbavy na predných blatníkoch. Neprehliadnuteľné sú tiež 21-palcové disky kolies obuté v nízkoprofilových pneumatikách so šírkou 245 milimetrov.

Auto na ceste budí pozornosť aj vďaka rozmerom, s dĺžkou 4 710 je len o pár milimetrov kratší ako Espace. S ním si je veľmi podobný aj technicky, keďže využíva rovnakú platformu CMF-CD.
So sedemmiestnym SUV majú zhodný rázvor náprav 2 738 milimetrov, v tomto prípade si ho však užijú hlavne cestujúci v druhom rade. Z veľkorysého priestoru neuberá dokonca ani klesajúca línia strechy.
Tá obmedzuje skôr využiteľnosť batožinového priestoru s objemom 630 litrov pre základný full hybrid. Atelier Alpine sa však predáva iba s výkonnejším plug-in hybridným pohonom, s ktorým má kufor iba 539 litrov kvôli umiestneniu zadného elektromotora.
Kabína zaujme spracovaním aj detailmi
Rozloženie kabíny už poznáme z iných súčasných modelov ako Austral či spomínaný Espace. Opäť sa stretávame s dvojicou veľkých displejov aj moderným infotainmentom na báze Androidu.
Prémiovejší vzhľad interiéru dodáva tmavé čalúnenie kombinujúce syntetickú kožu s Alcantarou, kontrastuje s ním prešívanie vo farbách francúzskej vlajky. Koberce sú netradične v tmavej modrej farbe.

Efektný interiér dotvárajú detaily ako podsvietené znaky Alpine na opierkach pohodlných športových sedadiel alebo dekor palubnej dosky z bridlice. Milým detailom je aj obrys lietadla v zadnej časti panoramatického okna.
To je, mimochodom, stmievateľné elektronicky a skladá sa z viacerých segmentov, čo umožňuje znepriehľadniť oddelene jeho prednú a zadnú časť. Renault nazýva toto riešenie Solarbay, aj v najvyššej výbave ide o príplatok za 1 500 eur.
K príplatkom patrí aj projekčný head-up displej za 700 eur či vynikajúci prémiový audiosystém Harman Kardon za 900 eur. Všetko ostatné už je vo verzii Atelier Alpine zahrnuté.

Široké a pohodlné športové sedadlá sú v prednom rade ovládané elektricky, v prípade vodiča nechýba dokonca ani masážna funkcia. Spolu s volantom je ich vyhrievanie štandardom pre všetky výbavy, rovnako ako dvojzónová klimatizácia či akustické bočné sklá.
Napriek bohatému priestoru v druhom rade sa myslelo hlavne na komfort na predných sedadlách. V ponuke tak chýba trojzónová klimatizácia či vyhrievanie zadných sedadiel.
Technológie robia jazdu príjemnejšou
Výbava Atelier Alpine zahŕňa aj výborné svetlá s Matrix LED technológiou či 360-stupňovú kameru. Nechýbajú asistenčné systémy pre jazdu na diaľnici a v kolónach, ale ani parkovací asistent.
Najzaujímavejším prvkom výbavy je však podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktorý ladili špecialisti značky Alpine. Ten spolupracuje s čelnou kamerou, vďaka ktorej dokáže nerovnosti predvídať a účinnejšie tlmiť.
V komfortnom nastavení funguje skutočne špičkovo a aj na veľkých diskoch s nízkymi pneumatikami poskytuje posádke vynikajúci komfort. Aj pri tuhšom nastavení zostáva skôr komfortným, hoci hmotnosť ťažkého plug-in hybridu zvláda dobre.

So stabilitou mu pomáha aj systém riadenia zadnej nápravy 4Control. Ten vodič pocíti hlavne v nižších rýchlostiach, keď dáva veľkému SUV-kupé až prekvapivú obratnosť. Vo vysokých rýchlostiach zase zlepšuje stabilitu natočením zadných kolies o jeden stupeň v rovnakom smere ako predné.
Výbava Atelier Alpine je dostupná iba s výkonnejším z dvoch pohonov dostupných pre model Rafale. Tým je hybrid dobíjateľný zo siete, ktorý je zároveň prvým modelom Renaultu s pohonom všetkých kolies na platforme CMF-CD.
Ten je dosiahnutý umiestnením ďalšieho elektromotora na zadnú nápravu. Dopĺňa tak elektromotor umiestnený vpredu, ktorý spolupracuje s benzínovým trojvalcom.
Malý motor s objemom 1,2 litra sa dočkal nového turba, ktoré zdvihlo jeho výkon aj krútiaci moment. Celkový systémový výkon tak dosahuje až 221 kW (300 koní). Vďaka nemu pôsobí auto veľmi živo aj napriek hmotnosti, ktorá prekračuje dve tony a stovku zvládne za 6,4 sekundy.

Upravenému pohonu bola prispôsobená aj automatická multimódová prevodovka. Technológiu už Renault medzičasom výborne vyladil a musíme pochváliť jej fungovanie, aj pri ostrej jazde boli zmeny stupňov hladké a plynulé.
Nekultivovaný trojvalec kazí dojem
Čo však hybridnému pohonu musíme vytknúť, je nekultivovaný chod spaľovacieho motora. Problémom nie je jeho trápenie v otáčkach pri vysokých rýchlostiach, ako by niekto mohol čakať, práve naopak.
V nízkych rýchlostiach totiž trojvalcový motor pomáha dobíjať batériu, pre čo pracuje vo vyšších otáčkach než by sa pri danej rýchlosti patrilo. Najciteľnejšie je to v režime šetrenia batérie a monotónny klepavý zvuk vtedy skutočne kazí dojem z inak prémiovo pôsobiaceho auta.
Rafale dokáže byť aj prekvapivo zábavný, hlavne v športovom režime. Výborný podvozok spolu s rýchlym riadením a natáčaním zadnej nápravy umožňujú rýchle prejazdy zákrutami, okamžitý nástup elektromotorov a pohon všetkých kolies zase prekvapivo rýchle výjazdy.

Batéria má kapacitu na plug-in hybrid pomerne veľkorysých 22 kWh, z ktorých výrobca sľubuje až 105 kilometrov čisto elektrického dojazdu. Auto sme testovali v chladnom počasí, no aj tak sme dosiahli viac ako 90 kilometrov.
Spotreba na diaľnici aj s vybitou batériou dosahovala iba 7,9 litra, pričom pri stotridsiatke motor točil asi 2 700 otáčok za minútu. Na okreskách to bolo ešte o 1,5 litra menej, najhoršie hodnoty sme dosiahli v meste, kde sme dosiahli 8,8 litra.
Na vybitý plug-in hybrid nejde o najhoršie hodnoty, hlavne v kombinácii s dobrým elektrickým dojazdom. Sklamaním však bolo nabíjanie iba striedavým prúdom s maximálnym výkonom len 7,4 kW, pri ktorom plné nabitie trvá takmer 3 hodiny, z domácej zásuvky ešte trikrát dlhšie.
Renault Rafale je hlavne vo vrcholnej verzii mimoriadne príjemne jazdiacim autom, ktoré ponúka pokročilé technológie zabalené v atraktívnom dizajne. Ponúka nadštandardný komfort a spracovaním kabíny sa doťahuje na drahšiu prémiovú konkurenciu.
Ako SUV-kupé nepatrí k najpraktickejším hlavne vďaka batožinovému priestoru, z ktorého citeľne ubudlo aj vďaka výkonnejšiemu pohonu. Pokiaľ však hľadáte moderné, štýlové a pohodlné auto, Renault Rafale môže byť aj vďaka nižšej cene veľmi lákavou alternatívou k prémii.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Renault Rafale |
Verzia | E-Tech 4x4 300 Atelier Alpine |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 41 100 / 54 400 / 59 700 |
Motor | 110 kW benzínový trojvalec s turbom 1 199 cm3 + 50 kW elektromotor vpredu + 100 kW elektromotor vzadu |
Systémový výkon kW (k) | 221 (300) |
Maximálny systémový krút. moment (Nm) | 230 + 205 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická multimódová / 6 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 6,4 |
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km) | 0,5 - 0,7 / 8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Elektrický dojazd (km) | 105 |
Využiteľná kapacita batérie (kWh) | 22 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 009 - 2 025 |
Rozmer pneumatík | 245/40 R21 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 145 |
Objem batožinového priestoru (l) | 539 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 738; 4 710; 1 866; 1 613 |