SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Nová zbraň pre juniorov - Swift Super 1600

Podobne ako Formula 1 sa nezaobíde bez sprievodných šampionátov (Formula 3000, Porsche Super Cup), ktoré plnia úlohu "predskokanov" veľkých cien, aj svetový šampionát v automobilových rely súťažiach WRC sprevádza seriál Junior WRC.

Podobne ako Formula 1 sa nezaobíde bez sprievodných šampionátov (Formula 3000, Porsche Super Cup), ktoré plnia úlohu "predskokanov" veľkých cien, aj svetový šampionát v automobilových rely súťažiach WRC sprevádza seriál Junior WRC. Úlohou sprievodných majstrovstiev je výchova talentov pre najvyššiu súťaž.

Na rozdiel od F1 v rely si môžu juniori merať sily v priamom súboji s účastníkmi veľkých majstrovstiev WRC, hoci majú rozdielnu techniku. Kým dospelé vozidlá WRC majú poháňané všetky štyri kolesá a benzínový turbomotor objemu dva litre, juniori musia vystačiť s pohonom jednej nápravy a motorom objemu 1,6 l (bez turbodúchadla).

Kým za posledné dva roky dominovala v junior WRC automobilka Suzuki s modelom Ignis Super 1600, v tejto sezóne už starší model prestával stíhať konkurenčný Citroen C2. Jazdci Citroenu majú na konte tri víťazstvá, zatiaľ čo piloti Suzuki iba dve. Zdá sa teda, že po doladení podvozku, s ktorým mal C2 problémy, je tím Citroenu konkurencieschopný a pre japonskú značku sa stáva hrozbou v boji o titul. Suzuki preto urýchlilo práce na nástupcovi Ignisu a namiesto premiéry na Rely Japonska postavili na štart Suzuki Swift Super 1600 už vo Fínsku. Ako hlavní testovací jazdci boli vybraní britský šampión S 1600 Guy Wilks a úradujúci majster sveta v Junior WRC, švédsky pilot P. G. Andersson. Obaja jazdia za Suzuki a s novým autom sú spokojní: "Auto krásne a rýchlo reaguje, a preto sa ovláda ľahšie ako súčasný Ignis," zhodnotil prvé testy Wilks.Swift predstavuje veľký pokrok v oblasti zníženia ťažiska a rozloženia hmotnosti, takže v porovnaní s Ignisom je oveľa stabilnejší. "Keď sa budete držať čistej stopy, ktorá je pre dvojkolku najvýhodnejšia, neprivedie vás Swift do žiadnej kritickej situácie a dokážete s ním byť neuveriteľne rýchly na akomkoľvek povrchu," neskrýval nadšenie Andersson.

Motor s novou elektronikou má lepší priebeh krútiaceho momentu. Výkon tohto radového štvorvalca sa pohybuje okolo 218 k pri 8750 ot./min. a krútiaci moment má hodnotu 186 Nm pri 7250 ot./min.

Premiéru nového Swiftu Super 1600 vo Fínsku sprevádzala smola. Najskôr Guy Wilks dostal defekt a stratil šesť minút, potom úradujúci šampión P. G. Andersson po zlom skoku prevrátil svoj Swift niekoľkokrát cez strechu a súťaž sa pre neho skončila. Záchrana renomé nového Swiftu ostala teda na Wilksovi. Nasadením strhujúceho tempa dokázal vyhrať viac ako tretinu rýchlostných skúšok, čo mu nakoniec vynieslo bronzovú priečku a dôležitých šesť bodov, vďaka ktorým sa posunul na čelo priebežného hodnotenia šampionátu. Víťazný vavrín si z Fínska odviezol Citroen C2 a Španiel Daniel Sordo.

 

Na rozdiel od bežne dostupného modelu Swift má pretekárska verzia motor s výkonom 218 k šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku a úplne iný podvozok. Cena takéhoto špeciálu sa pohybuje okolo 100 000 eur. Približne s takou istou sumou treba počítať na prevádzku a servis vozidla. Juniorský šampionát je však stále výrazne lacnejší než veľké WRC.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 824
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 822
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 882
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 215
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 177
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 932
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 606
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

2 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

7 h