Cupra Tavascan VZ 4Drive – prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 43 500 / 59 300 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100km) | 16,5 - 18,1 / 20,6 |
Objem batožinového priestoru (l) | 540 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2766; 4644; 1861; 1597 |
Od osamostatnenia španielskej Cupry ubehlo už sedem rokov. Mladá automobilka vznikla ako športová divízia Seatu, no dnes je samostatnou značkou so siedmimi modelmi v ponuke.
Aj v roku 2024 jej predaje rástli, dokopy už zákazníkom dodala viac ako 800-tisíc kusov automobilov. Najpopulárnejším je opäť prvý samostatný model Formentor, ktorý nedávno prešiel radikálnou zmenou imidžu.
Možno trochu prekvapením je, že na druhom mieste sa celosvetovo umiestnil elektromobil Cupra Born s počtom 41 800 predaných kusov. Kompaktný hatchback bol donedávna jediným čisto elektrickým autom v ponuke značky, nedávno ho však doplnilo SUV-kupé Tavascan.
Prichádza v podobnom čase ako rodinné SUV Terramar, ktoré je koncernovým súrodencom Volkswagenu Tiguan či Škody Kodiaq. Dizajnom je jednoznačne najvýraznejší z tejto trojice, no oproti druhej nedávnej novinke v ponuke značky pôsobí ešte celkom konzervatívne.
Štýlovejší než súrodenci
Elektrické SUV-kupé Tavascan je oproti svojmu praktickejšiemu príbuznému dokonca ešte o niečo dlhšie, no šikovne to maskuje elegantnou siluetou. Za zadnými dverami začína línia strechy klesať až k efektnej odtrhovej hrane.
Pod ňou sa nachádza úzky pás zadných svetiel po celej šírke, v jeho strede nájdeme svietiace logo značky. Pri zapnutých stretávacích svetlách je aj predný znak zvýraznený tenkou bielou linkou.

Zaujímavé proporcie mu dodávajú veľké kolesá umiestnené blízko k rohom karosérie, Terramar totiž výrazne prekonáva aj rázvorom. V závislosti od verzie môže mať obuté rozmery diskov od základných 19 palcov až po 21-palcové disky testovaného auta.
Chýbajú však detailné možnosti prispôsobenia, na aké sme pri koncernových autách zvyknutí. Tavascan totiž značne zjednodušil ponuku a predáva sa iba v niekoľkých pevne daných výbavách, jediným príplatkom okrem farby zostal zimný balík s vyhrievanými sedadlami, čelným sklom a tepelným čerpadlom.

Treba za tým hľadať najmä logistické dôvody, keďže výroba Tavascanu prebieha až v ďalekej Číne. Zaujímavosťou je, že rovnaký model s malými dizajnovými zmenami tam predáva Volkswagen pod označením ID.UNYX.
Z prvých dojmov sa zdá, že akékoľvek obavy o nižšiu kvalitu spracovania spôsobené krajinou pôvodu zostanú neopodstatnené. Bez najmenších problémov sa môže porovnávať s európskymi príbuznými, rovnako ako oni sa však nezaobíde bez niekoľkých chybičiek.
Efektný dizajn zhadzujú materiály
Jednou z nich je nie príliš hodnotne pôsobiaci plast použitý na organicky tvarovanej stredovej konzole. Tá je jednoznačne dominantným dizajnovým prvkom interiéru, o to menej pochopiteľný je tento výber. Tvrdšie plasty nájdeme využité aj v zadných dverách.
Okrem toho je kabína príjemným miestom, ktoré zaujme atypickým dizajnom. Obzvlášť pri testovanom aute tvorili medené prvky pekný kontrast s tmavomodrým čalúnením, hoci si nie sme úplne istí, ako dobre bude jeho výrazný vzhľad starnúť.

Pekným doplnkom sú aj atypicky tvarované športové sedadlá, ktoré sú sériovou výbavou, rovnako ako veľký 15-palcový centrálny displej. Pred vodičom nájdeme prehľadný malý prístrojový panel, trojicu obrazoviek uzatvára projekčný displej s rozšírenou realitou.
Aj keď úplne nesedia k radikálnemu a modernému imidžu, uvítali by sme o niečo viac klasických staromódnych tlačidiel. V Tavascane sa totiž takmer všetko ovláda prostredníctvom dotykových plôch a stredovej obrazovky.
Najviac nám prekážala citlivosť ovládania na volante. Niektoré z tlačidiel sa nachádzajú pomerne blízko okraju volantu a často sme preto neúmyselne napríklad zmenili hlasitosť.
Zadní cestujúci ocenia rázvor
Cupra Tavascan rozhodne nepôsobí ako malé auto, aj keď veľké kolesá a nízka línia strechy pomáhajú pomerne úspešne maskovať vysoké boky. Prekvapila nás však priestrannosť kabíny, z ktorej príliš neuberá ani batéria v podlahe.
Veľký rázvor ocenia najmä pasažieri v zadnom rade, kde je dosť priestoru na nohy aj napriek vysokej podlahe. Dostatok priestoru je aj na hlavu, keďže strecha začína výraznejšie klesať až v zadnej časti.
Pod zadným sklom zostalo ešte 540 litrov objemu pre batožinu. Pod prednou kapotou ďalší batožinový priestor nenájdeme, nabíjacie káble sa však dajú celkom šikovne schovať pod dvojité dno kufra.

Vzadu sa nachádza tiež elektromotor s výkonom 210 kW (286 koní) a krútiacim momentom 545 Nm. Základná motorizácia Tavascanu si vystačí len s týmto motorom poháňajúcim zadnú nápravu, my sme však testovali výkonnejšiu verziu VZ s pohonom všetkých kolies.
Zadnému motoru pri nej asistuje ďalší elektromotor s výkonom 80 kW (109 koní), celkový systémový výkon dosahuje 250 kW (340 koní). S ním prekoná stovku už za 5,5 sekundy napriek vysokej hmotnosti takmer 2,3 tony, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 kilometrov za hodinu.
Vďaka vysokej hmotnosti a nízkemu ťažisku pôsobí stabilne, adaptívny podvozok DCC zase pomáha skrotiť náklony karosérie. Nerovnosti na cestách tlmil aj s veľkými kolesami bez problémov a napriek športovému zameraniu značky nám pripadal zameraný skôr na komfort než športovú jazdu.
Tým však rozhodne nechceme povedať, že by sa s Tavascanom nedalo zabávať, treba ho však tlačiť až za hranice zákonných rýchlostných limitov. Až pri plnom plyne sa totiž naplno prejaví vysoký výkon aj pretáčavý charakter auta.
Z jazdného zážitku uberal aj nie príliš konštantný záber brzdového pedála, ktorý nás najmä pri ostrej jazde trochu zneisťoval. Chýbala nám aj možnosť jazdy s použitím jedného pedála, naopak pochváliť musíme dobrú predvídavosť automatického nastavenia rekuperácie.
Dojazd znižovali teploty
Výkonnejší pohon si pochopiteľne pýta cenu v podobe vyššej spotreby, v tomto prípade výrobca uvádza kombinovanú hodnotu v rozsahu 16,5 - 18,1 kWh na sto kilometrov.
Počas nášho testu bola spotreba o niečo vyššia a ustálila sa až na úrovni 20,6 kWh. Treba však dodať, že s autom sme pomerne veľa jazdili po okreskách a diaľnici, pričom elektromobily fungujú najefektívnejšie v meste.

Ešte výraznejším faktorom však mohli byť nízke teploty, počas ktorých náš test prebiehal. Aj v dôsledku nich nám auto ukazovalo pri plne nabitej batérii dojazd iba 434 kilometrov, hoci výrobca sľubuje 477 až 521 kilometrov podľa cyklu WLTP.
Energiu poskytuje batéria s kapacitou 82 kWh, z toho 77 kWh je využiteľných. Napriek parametrom podobným Enyaqu, Tavascan má nižší maximálny nabíjací výkon, pretože má iného výrobcu batérie.

Maximálny výkon pri nabíjaní jednosmerným prúdom je 135 kW, nám sa však podľa údajov na displeji podarilo dosiahnuť miestami až 138. Vyššiu spotrebu aspoň čiastočne kompenzuje rýchle nabíjanie, dobitie z 10 na 80 percent trvalo s využitím predhrevu batérie ešte kratšie ako uvádza výrobca, iba 25 minút.
Najväčším problémom Cupry Tavascan môže byť pochopiteľne cena, na ktorej sa odrazili náklady a clá na dovoz z ďalekej Číny, vyvažuje ju však bohatou základnou výbavou a lákavým cenovým zvýhodnením.
Najlacnejšiu verziu v súčasnosti kúpite od 43 500 eur po zľave, čím dokáže bez problémov konkurovať svojim konzervatívnejším súrodencom Volkswagenu ID.5 a Škode Enyaq Coupé. Jeho emotívnejší dizajn z neho robí lákavú alternatívu pre tých, ktorí nechcú splynúť s davom.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Cupra Tavascan |
Verzia | VZ 340/82 Adrenaline 4Drive |
Cena od / verzie od (eur) | 43 500 / 59 300 |
Výkon - kW(k) | 250 (340) |
Max. krútiaci moment - (Nm) | 134 + 545 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 5,5 |
Spotreba kombinovaná výrobca / test (kWh / 100 km) | 16,5 - 18,1 / 20,6 |
Kapacita batérie (kWh) | 82 (77 netto) |
Nabíjací výkon AC (kW) | 11 |
Nabíjací výkon DC (kW) | 135 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 255/40 R21 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2273 |
Objem batožinového priestoru (l) | 540 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 154 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2766; 4644; 1861; 1597 |