SME

Cupra Tavascan je radikálne SUV-kupé s konzervatívnou technikou (test)

Emócie vzbudzuje skôr dizajn ako výkon.

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ (Zdroj: Marek Čepa)
Cupra Tavascan VZ 4Drive – prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)43 500 / 59 300
Spotreba výrobca / test (kWh/100km)16,5 - 18,1 / 20,6
Objem batožinového priestoru (l)540
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2766; 4644; 1861; 1597

Od osamostatnenia španielskej Cupry ubehlo už sedem rokov. Mladá automobilka vznikla ako športová divízia Seatu, no dnes je samostatnou značkou so siedmimi modelmi v ponuke.

Aj v roku 2024 jej predaje rástli, dokopy už zákazníkom dodala viac ako 800-tisíc kusov automobilov. Najpopulárnejším je opäť prvý samostatný model Formentor, ktorý nedávno prešiel radikálnou zmenou imidžu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možno trochu prekvapením je, že na druhom mieste sa celosvetovo umiestnil elektromobil Cupra Born s počtom 41 800 predaných kusov. Kompaktný hatchback bol donedávna jediným čisto elektrickým autom v ponuke značky, nedávno ho však doplnilo SUV-kupé Tavascan.

SkryťVypnúť reklamu

Prichádza v podobnom čase ako rodinné SUV Terramar, ktoré je koncernovým súrodencom Volkswagenu Tiguan či Škody Kodiaq. Dizajnom je jednoznačne najvýraznejší z tejto trojice, no oproti druhej nedávnej novinke v ponuke značky pôsobí ešte celkom konzervatívne.

Štýlovejší než súrodenci

Elektrické SUV-kupé Tavascan je oproti svojmu praktickejšiemu príbuznému dokonca ešte o niečo dlhšie, no šikovne to maskuje elegantnou siluetou. Za zadnými dverami začína línia strechy klesať až k efektnej odtrhovej hrane.

Pod ňou sa nachádza úzky pás zadných svetiel po celej šírke, v jeho strede nájdeme svietiace logo značky. Pri zapnutých stretávacích svetlách je aj predný znak zvýraznený tenkou bielou linkou.

Súvisiaci článok Cupra Terramar je dobrou alternatívou ku Kodiaqu RS Čítajte 

Zaujímavé proporcie mu dodávajú veľké kolesá umiestnené blízko k rohom karosérie, Terramar totiž výrazne prekonáva aj rázvorom. V závislosti od verzie môže mať obuté rozmery diskov od základných 19 palcov až po 21-palcové disky testovaného auta.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajú však detailné možnosti prispôsobenia, na aké sme pri koncernových autách zvyknutí. Tavascan totiž značne zjednodušil ponuku a predáva sa iba v niekoľkých pevne daných výbavách, jediným príplatkom okrem farby zostal zimný balík s vyhrievanými sedadlami, čelným sklom a tepelným čerpadlom.

Treba za tým hľadať najmä logistické dôvody, keďže výroba Tavascanu prebieha až v ďalekej Číne. Zaujímavosťou je, že rovnaký model s malými dizajnovými zmenami tam predáva Volkswagen pod označením ID.UNYX.

Z prvých dojmov sa zdá, že akékoľvek obavy o nižšiu kvalitu spracovania spôsobené krajinou pôvodu zostanú neopodstatnené. Bez najmenších problémov sa môže porovnávať s európskymi príbuznými, rovnako ako oni sa však nezaobíde bez niekoľkých chybičiek.

SkryťVypnúť reklamu

Efektný dizajn zhadzujú materiály

Jednou z nich je nie príliš hodnotne pôsobiaci plast použitý na organicky tvarovanej stredovej konzole. Tá je jednoznačne dominantným dizajnovým prvkom interiéru, o to menej pochopiteľný je tento výber. Tvrdšie plasty nájdeme využité aj v zadných dverách.

Okrem toho je kabína príjemným miestom, ktoré zaujme atypickým dizajnom. Obzvlášť pri testovanom aute tvorili medené prvky pekný kontrast s tmavomodrým čalúnením, hoci si nie sme úplne istí, ako dobre bude jeho výrazný vzhľad starnúť.

Pekným doplnkom sú aj atypicky tvarované športové sedadlá, ktoré sú sériovou výbavou, rovnako ako veľký 15-palcový centrálny displej. Pred vodičom nájdeme prehľadný malý prístrojový panel, trojicu obrazoviek uzatvára projekčný displej s rozšírenou realitou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď úplne nesedia k radikálnemu a modernému imidžu, uvítali by sme o niečo viac klasických staromódnych tlačidiel. V Tavascane sa totiž takmer všetko ovláda prostredníctvom dotykových plôch a stredovej obrazovky.

Najviac nám prekážala citlivosť ovládania na volante. Niektoré z tlačidiel sa nachádzajú pomerne blízko okraju volantu a často sme preto neúmyselne napríklad zmenili hlasitosť.

Zadní cestujúci ocenia rázvor

Cupra Tavascan rozhodne nepôsobí ako malé auto, aj keď veľké kolesá a nízka línia strechy pomáhajú pomerne úspešne maskovať vysoké boky. Prekvapila nás však priestrannosť kabíny, z ktorej príliš neuberá ani batéria v podlahe.

Veľký rázvor ocenia najmä pasažieri v zadnom rade, kde je dosť priestoru na nohy aj napriek vysokej podlahe. Dostatok priestoru je aj na hlavu, keďže strecha začína výraznejšie klesať až v zadnej časti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pod zadným sklom zostalo ešte 540 litrov objemu pre batožinu. Pod prednou kapotou ďalší batožinový priestor nenájdeme, nabíjacie káble sa však dajú celkom šikovne schovať pod dvojité dno kufra.

Vzadu sa nachádza tiež elektromotor s výkonom 210 kW (286 koní) a krútiacim momentom 545 Nm. Základná motorizácia Tavascanu si vystačí len s týmto motorom poháňajúcim zadnú nápravu, my sme však testovali výkonnejšiu verziu VZ s pohonom všetkých kolies.

Zadnému motoru pri nej asistuje ďalší elektromotor s výkonom 80 kW (109 koní), celkový systémový výkon dosahuje 250 kW (340 koní). S ním prekoná stovku už za 5,5 sekundy napriek vysokej hmotnosti takmer 2,3 tony, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 kilometrov za hodinu.

Vďaka vysokej hmotnosti a nízkemu ťažisku pôsobí stabilne, adaptívny podvozok DCC zase pomáha skrotiť náklony karosérie. Nerovnosti na cestách tlmil aj s veľkými kolesami bez problémov a napriek športovému zameraniu značky nám pripadal zameraný skôr na komfort než športovú jazdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým však rozhodne nechceme povedať, že by sa s Tavascanom nedalo zabávať, treba ho však tlačiť až za hranice zákonných rýchlostných limitov. Až pri plnom plyne sa totiž naplno prejaví vysoký výkon aj pretáčavý charakter auta.

Z jazdného zážitku uberal aj nie príliš konštantný záber brzdového pedála, ktorý nás najmä pri ostrej jazde trochu zneisťoval. Chýbala nám aj možnosť jazdy s použitím jedného pedála, naopak pochváliť musíme dobrú predvídavosť automatického nastavenia rekuperácie.

Dojazd znižovali teploty

Výkonnejší pohon si pochopiteľne pýta cenu v podobe vyššej spotreby, v tomto prípade výrobca uvádza kombinovanú hodnotu v rozsahu 16,5 - 18,1 kWh na sto kilometrov.

Počas nášho testu bola spotreba o niečo vyššia a ustálila sa až na úrovni 20,6 kWh. Treba však dodať, že s autom sme pomerne veľa jazdili po okreskách a diaľnici, pričom elektromobily fungujú najefektívnejšie v meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte výraznejším faktorom však mohli byť nízke teploty, počas ktorých náš test prebiehal. Aj v dôsledku nich nám auto ukazovalo pri plne nabitej batérii dojazd iba 434 kilometrov, hoci výrobca sľubuje 477 až 521 kilometrov podľa cyklu WLTP.

Energiu poskytuje batéria s kapacitou 82 kWh, z toho 77 kWh je využiteľných. Napriek parametrom podobným Enyaqu, Tavascan má nižší maximálny nabíjací výkon, pretože má iného výrobcu batérie.

Súvisiaci článok Škoda Enyaq je po modernizácii opäť na výslní, vyskúšali sme základnú verziu Čítajte 

Maximálny výkon pri nabíjaní jednosmerným prúdom je 135 kW, nám sa však podľa údajov na displeji podarilo dosiahnuť miestami až 138. Vyššiu spotrebu aspoň čiastočne kompenzuje rýchle nabíjanie, dobitie z 10 na 80 percent trvalo s využitím predhrevu batérie ešte kratšie ako uvádza výrobca, iba 25 minút.

Najväčším problémom Cupry Tavascan môže byť pochopiteľne cena, na ktorej sa odrazili náklady a clá na dovoz z ďalekej Číny, vyvažuje ju však bohatou základnou výbavou a lákavým cenovým zvýhodnením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najlacnejšiu verziu v súčasnosti kúpite od 43 500 eur po zľave, čím dokáže bez problémov konkurovať svojim konzervatívnejším súrodencom Volkswagenu ID.5 a Škode Enyaq Coupé. Jeho emotívnejší dizajn z neho robí lákavú alternatívu pre tých, ktorí nechcú splynúť s davom.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCupra Tavascan
VerziaVZ 340/82 Adrenaline 4Drive
Cena od / verzie od (eur)43 500 / 59 300
Výkon - kW(k)250 (340)
Max. krútiaci moment - (Nm)134 + 545
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s)5,5
Spotreba kombinovaná výrobca / test
(kWh / 100 km)
16,5 - 18,1 / 20,6
Kapacita batérie (kWh)82 (77 netto)
Nabíjací výkon AC (kW)11
Nabíjací výkon DC (kW)135
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík255/40 R21
Pohotovostná hmotnosť (kg)2273
Objem batožinového priestoru (l)540
Svetlá výška podvozka (mm)154
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2766; 4644; 1861; 1597

Elektromobily

Súvisiace témy: Seat
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  6. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  8. Plátené tašky a opakované použitie
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 12 151
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 906
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 823
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 434
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 395
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 740
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 024
  8. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 2 440
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  2. Anna Miľanová: Moja ilustrácia fotografiou "Možno bezpohlavné univerzálne energie"...
  3. Dagmar Szabó: Dieťa je DAR, nie tovar !
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 10
  5. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia.
  6. Martin Eštočák: Viac ako 2 300 podpisov za spravodlivú MHD v Prešove: Petíciu sme odovzdali mestu
  7. Jolana Čuláková: Štefan Harabin sa vyhráža trestnými oznámeniami politikom a farárovi zo Studienky
  8. Viktor Pamula: Deštrukcia redakcie TV Markíza pokračuje
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 901
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 20 300
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 798
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 699
  5. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 11 186
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 794
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 824
  8. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 5 746
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu