Značka Lexus na autosalóne v Šanghaji predstavila ôsmu generáciu modelu ES. Sedan vyššej strednej triedy sa na európsky trh dostane o rok – na jar 2026.
Novinka má na starom kontinente lepšie konkurovať Mercedesu triedy E aj BMW radu 5 a veru bude na rivalov dobre pripravená. Na dĺžku novému Lexusu ES pribudlo 165 mm, takže má celkovo 5140 mm a o 80 mm sa predĺžil rázvor kolies (2950 mm). Pripomeňme, že predošlá generácia bola prvou, ktorú značka ponúkla aj pre Európu, kde nahradila model GS.
Dizajnová umiernenosť
Tvarovo novinka vychádza zo štúdie Lexus Electrified Sedan Concept predstavenej pred troma rokmi. Už tá naznačovala, že autá japonskej prémiovej značky sa výrazne zmenia.
Typická mriežka chladiča v tvare presýpacích hodín sa stáva minulosťou, a to aj pri hybridnej verzii. Tá má pod logom tenkú štrbinu, elektrické ES je úplne bez nej.
Zboku k novým prvkom dizajnu patria zapustené kľučky, ktoré však nie sú výsuvné, ale na mikrospínač. Dramatickým prvkom bočnej časti je čierna línia cez dvere, ktorá na svojom začiatku pripomína odvetrávanie od kolies. Tie majú v základe 18 palcov, ale môžu mať až 21 palcov.
Až prekvapivo minimalisticky je riešený interiér, ktorý už začína prístrojovou doskou pripomínať Teslu. Hlavná obrazovka multimediálneho systému Lexus Connect má 14 palcov, príplatkovo sa môže displej zduplikovať až k spolujazdcovi. Pred vodičom je prístrojový štít s 12,3-palcovou obrazovkou a s novým ovládaním na volante.

Panel klimatizácie už budeme márne hľadať, ovláda sa dotykovo cez hlavnú obrazovku. Aj rad tlačidiel pod ňou je s haptickou odozvou. Namiesto klasickej páky prevodovky sa objavuje elektronický volič podobný Porsche. Zaujímavosťou je, že za elegantné sa teraz považuje použitie čiernych matných plastov a k nim hliníkové detaily.
Pohon všetkých kolies pre hybrid aj pre elektromobil
Okrem pohonu predných kolies bude k dispozícii aj štvorkolka, ktorá sa u nás doteraz neponúkala. V západnej Európe sa počíta s full-hybridom ES 300h, dostane väčšiu trakčnú batériu pre ešte častejšie jazdenie v elektrickom režime. Opäť pôjde o 2,5-litrový atmosférický štvorvalec a elektromotor, ktorých systémový výkon sa znížil na 148 kW (208 koní), predchodca mal 160 kW (218 koní).

Vo východných častiach Európy bude aj výkonnejšia verzia ES 350h, ktorá má 182 kW (247 koní) a tiež bude aj s možnosťou štvorkolky Direct4, teda s inteligentným elektrickým pohonom všetkých kolies. Hybridy sú vždy s elektronicky riadenou prevodovkou s plynule meniteľným prevodom (eCVT).
Prvýkrát sa však Lexus ES objaví aj ako plne elektrická limuzína. Vo verzii 350e pôjde o pohon predných kolies s elektromotorom o výkone 165 kW (224 koní), pri 500e s pohonom všetkých kolies Direct4 je už výkon 252 kW (343 koní). Cenu zatiaľ nepoznáme.