Volkswagen Tiguan Limited 2,0 TSI 204 4Motion DSG - Prehľad základných parametrov: | |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 32 990 / 40 790 |
Spotreba výrobca / test (l) | 7,5 - 7,7 / 9,1 |
Objem batožinového priestoru (l) | 652 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2679; 4539; 1842; 1643 |
Najpredávanejšou značkou v Európe sa aj v roku 2024 stal nemecký Volkswagen. Do prvej tridsiatky sa prebojovala hneď pätica jeho modelov, najviac kusov sa predalo samozrejme zo stále populárneho Golfu.
K silným predajom však značke pomohla aj silná ponuka praktických SUV, z ktorých najpopulárnejším sa stal malý T-Roc. Jeho predaje nespomaľujú ani pred koncom životného cyklu, v tomto roku by sme mali spoznať jeho nástupcu.
Novej generácie sa však nedávno dočkalo iné SUV z portfólia značky, konkrétne o niečo väčší Tiguan. Hoci v Európe ho menší súrodenec prekonal, celosvetovo ide o najpredávanejšie SUV značky.
Veľkej obľube sa teší aj v našich končinách, hlavne vďaka svojej kombinácii komfortu, priestranného interiéru a kvality. Pre automobilku ide o jednu z najdôležitejších noviniek tohto roka, preto sme aj do redakčného testu vstupovali s nemalými očakávaniami.
Výstrelkom sa vyvaroval
Kompaktné SUV má všetky predpoklady stať sa opäť predajným hitom. Okrem praktickosti zaujme aj bohatou výbavou, na dnešné pomery bohatým výberom motorov, ale aj príjemne neutrálnym dizajnom.
Ostrejšie hrany predošlého modelu vystriedala oblejšia karoséria v jednoduchom a čistom dizajne pripomínajúcom nový Passat. Napriek moderným prvkom ako je svetelná linka po celej šírke si zachováva príjemne neutrálny vzhľad, hoci možno až príliš nevýrazný.
Trend medzigeneračne rastúcich rozmerov sa nevyhol ani Tiguanu, novinka je presne o 30 milimetrov dlhšia, hoci rázvor narástol iba o tri milimetre. O pár milimetrov klesla iba línia strechy, na bohatom priestore to však nič nezmenilo.
Batožinový priestor dokonca narástol o 37 litrov, po novom ponúka až 652 litrov. V prípade testovaného auta sa pod dnom skrývala dojazdová rezerva na oceľovom disku, za ktorú si priplatíte 110 eur.

Variabilitu interiéru zlepšujú posuvné sedadlá v druhom rade, ktoré umožňujú uvoľniť pár litrov miesta v kufri alebo uprednostniť pohodlie zadných cestujúcich. Tí ocenia tiež nastaviteľný sklon operadiel, príjemným bonusom sú aj zadné okná, ktoré sa pri stiahnutí kompletne skryjú do dverí.
Práve sedenie vzadu je pri rodinnom SUV často rozhodujúcim faktorom. Tiguan boduje takmer v každom ohľade, nižšiu strechu opäť na priestore vôbec nepostrehnete.
Pochváliť treba aj množstvo odkladacích priestorov vo dverách, po bokoch sedadiel, ale aj na zadnej strane predných operadiel. Ku komfortu prispievajú tiež zadné výduchy trojzónovej automatickej klimatizácie, v ponuke sú aj vyhrievané krajné sedadlá.

Interiér je čistý a praktický
V podobnom duchu sa nesie aj sedenie vpredu, kde priestrannosť ešte zvýrazňuje jednoduchý dizajn palubnej dosky. Dekoračný panel tiahnuci sa od jedného okna k druhému narúšajú iba výduchy klimatizácie a dvojica veľkých displejov.
Kritiku si už tradične zaslúži ovládanie, ktoré sa až príliš spolieha na centrálnu dotykovú obrazovku. Tou sa ovládajú aj niektoré základné funkcie ako vyhrievanie sedadiel či nastavenia asistenčných systémov.
Aspoň na volante nájdeme klasické tlačidlá namiesto efektných, no nepraktických dotykových plôch. Okrem nich je v interiéri fyzických ovládacích prvkov len minimum.

Jedným z nich je aj otočný ovládač na stredovej konzole, ktorý sa dá prispôsobiť. My sme ním väčšinou ovládali len hlasitosť či jazdné režimy, napriek tomu ide o vítaný prvok, aj keď trochu zbytočný.
Okrem toho však interiéru nemožno vytknúť takmer nič. Aj vpredu ponúka množstvo odkladacích priestorov vrátane dvojice bezdrôtových nabíjačiek pred multifunkčným ovládačom.
Pochváliť treba tiež vnímanú kvalitu interiéru, či už ide o použité materiály alebo spracovanie na vysokej úrovni. Podobne ako zvonku, aj vnútri je Tiguan skôr neutrálny a praktický. Hlavne v tmavom textilnom vyhotovení je interiér príjemný a nevtieravý, možno až trochu fádny.
Trochu hravosti mu dodáva iba detail na zadných oknách, v rohu ktorých je vyobrazený na jednej strane tiger, na druhej leguán. Práve spojením týchto dvoch názvov totiž vzniklo označenie modelu.

Konkurenciu prekonáva ponukou motorov
V zaujímavej ponuke motorov sa nájde benzín, diesel, ale aj elektrifikovaný plug-in hybrid. Základ tvorí benzínový štvorvalec eTSI s objemom 1,5 litra, ktorý môže byť ladený na 96 kW (130 koní) v základe, vyššie výbavy sú dostupné iba s výkonnejšou 110 kW (150 koní) verziou.
Podobnú jednotku využíva aj plug-in s označením eHybrid, ktorý pridáva elektromotor pre systémový výkon buď 150 kW (204 koní) alebo 200 kW (272 koní) . Druhá generácia hybridného pohonu vďaka väčšej batérii sľubuje elektrický dojazd prevyšujúci sto kilometrov.

Všetky tieto motorizácie poháňajú len predné kolesá, rovnako ako slabší z dvojice naftových motorov 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní). Kto chce štvorkolku, ten musí siahnuť po jeho výkonnejšej 142 kW (193 koní) verzii alebo po jednom z dvojice benzínových dvojlitrov.
Motory 2,0 TSI uzatvárajú ponuku a sú dostupné len s pohonom oboch náprav 4Motion. Silnejší z nich ponúka pekných 195 kW (265 koní), my sme si však vyskúšali slabší z nich so stále pekným výkonom 150 kW (204 koní).
Ten v nás zanechal omnoho lepší dojem ako menší motor 1,5 TSI, ktorý sme vyskúšali pri našom prvom stretnutí s novinkou. S rozmerným SUV sa trápil a hoci na mestské jazdenie stačí, určite by nebol našou voľbou.
Výkonnejší dvojliter už dodal ťažkému SUV omnoho lepšiu dynamiku, veď len zrýchlenie na stovku trvá s hodnotou 7,1 o celé dve sekundy menej ako s menším mild-hybridom. K lepšiemu odpichu pomáha aj pohon oboch náprav, ktorý je pri tomto motore povinnosťou.

Ten síce zvyšuje hmotnosť približne o sto kilogramov, no robí auto ešte všestrannejším, hlavne ak občas opustíte asfalt. Tiguan rozhodne nie je terénnym autom, no pohon všetkých kolies mu dodáva istotu na cestách aj mimo nich.
Manuálna prevodovka sa z ponuky vytratila, všetky motorizácie spolupracujú exkluzívne s dvojspojkovými automatickými prevodovkami, v prípade testovaného auta so siedmimi stupňami.
Pri bežnom každodennom jazdení sme si s prevodovkou rozumeli dobre, oceňovali sme hlavne jej hladký chod. V záujme nižšej spotreby však občas držala motor v zbytočne nízkych otáčkach a pri prudšom zrýchlení vždy na chvíľu zaváha predtým ako podradí, našťastie je tu možnosť manuálneho radenia páčkami pod volantom.
Emócie za volantom nečakajte
Príliš často to však robiť nebudete, pretože aj keď Tiguanu so silnejším motorom dynamika nechýba, gény športovca rozhodne nemá. Auto je ladené na komfort a príjemné jazdenie, nie na nezabudnuteľné zážitky z okresiek.
V tomto však novinka boduje. Priestranné SUV nie je príliš veľké aby sa s ním zle manévrovalo, vysoký posed a dobrý výhľad dávajú vodičovi skvelý prehľad o situácii. Istotu dodáva aj výborne vyladené progresívne riadenie.
Verzie s pohonom všetkých kolies sú vždy vybavené aj adaptívnymi tlmičmi novej generácie DCC Pro, rovnako ako plug-in hybrid. Pri zvyšných sú dostupné za príplatok 1 190 eur.
Ich fungovanie najviac cítiť v športovejších režimoch, keď lepšie krotia náklony, ale prispievajú aj ku komfortu pri každodennom jazdení. Napriek pohodlnému naladeniu však dokážu na rozbitých cestách celkom búchať, hlavne v kombinácii s príplatkovými 19-palcovými kolesami.

Vzhľadom ku pokojnejšiemu charakteru auta by sme zbytočne nesiahali po výkonnejšom dvojlitri, dynamika testovanej verzie bola viac než dostačujúca. Silnejší motor si navyše vypýta asi o liter benzínu viac.
Pri našom aute výrobca udáva kombinovanú spotrebu podľa cyklu WLTP v rozsahu 7,5 - 7,7 litra na sto kilometrov, k týmto hodnotám sme sa však priblížili iba s veľmi opatrnou nohou. Realita sa pohybovala skôr okolo deviatich litrov pri jazde prevažne v meste, ani mimo neho sme sa však nedostali pod sedem litrov.
Nemôže chýbať ani bohatý výber asistenčných systémov, hoci väčšina z nich je za príplatok. Ako pri mnohých iných autách, aj cena za nový Tiguan sa pohybuje v obrovskom rozmedzí v závislosti od výbavy.
Akciová verzia láka na výbavu zadarmo
Nami testované auto v akciovej výbave Limited láka na bohatú výbavu s cenovým zvýhodnením už v štandarde. K výbave Life pridáva zadarmo napríklad bezkľúčový prístup, pokročilý parkovací asistent alebo akustické bočné okná.
Súčasťou sú tiež adaptívne LED svetlomety s natáčaním do zákrut. Testované auto však bolo vybavené príplatkovým balíkom svetiel IQ. Light s Matrix LED technológiou za 650 eur. Tie patria v tejto triede k absolútnej špičke a určite by sme ich odporúčali.
Ďalším príplatkom, ktorý dokáže spríjemniť hlavne dlhé presuny, je rozšírený balík asistenčných systémov za 980 eur. Ten obsahuje napríklad Travel Assist, ktorý kombinuje adaptívny tempomat s vedením vozidla v jazdnom pruhu, ale aj 360-stupňovú kameru.

Volkswagen Tiguan sa medzigeneračne výrazne zmenil, osvojil si aktuálny dizajnový jazyk značky a hlavne moderný interiér posunul na novú úroveň. Stále však nezabúda, čo ho robí takým populárnym a prečo mnohí zákazníci volia práve toto praktické SUV.
Nezaujme možno dizajnovými výstrelkami a netradičnými riešeniami, niekto by ho mohol nazvať až nudným. Podľa nás je výstižnejšie napísať, že nový Tiguan je príjemne neutrálny.
Nie je to auto, po ktorom túžite, ale ani ním nikdy byť nemal. Praktické kompaktné SUV je v prvom rade pohodlným autom a skvelým spoločníkom na dlhé aj krátke cesty. Aj keď nová generácia spravila veľký technologický skok, Tiguan je stále tým istým praktickým a priestranným autom, ktorým vždy bol.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Volkswagen Tiguan |
Verzia | Limited 2,0 TSI 204 4Motion DSG |
Cena od / verzia od / testovací model (eur) | 32 990 / 40 790 / 45 760 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1 984 cm3 |
Výkon kW (k) | 150 (204) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. /min.) | 320 / 1 500 - 4 400 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická DSG / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 7,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 229 |
Spotreba - výrobca / test (l), | 7,5 - 7,7 / 9,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Rozmer pneumatík | 235/50 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 748 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 652 / 1650 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 679; 4 539; 1 842; 1 643 |