Honda HR-V 1,5 i-MMD Advance Style Plus - prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 27 390 / 34 290 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,4 / 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 335 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2610; 4340; 1866; 1582 |
Niektoré autá zrejú ako víno a jedným z takých príkladov je modernizovaná Honda HR-V. Nie je úplne bez chýb, napriek tomu patrí k najlepším mestským SUV.
Existuje kategória zákazníkov, ktorá sa ešte necíti na kúpu elektromobilu, ale zároveň sa jej už klasický benzínový motor alebo oturbený trojvalec pod kapotou zdá archaický. Ten je v malých SUV dnes bežný, no mestskou spotrebou veľmi neohúri.
Čoraz rozšírenejšou alternatívou sa tak stávajú full-hybridy. Ponúkajú zrejme najracionálnejší pohľad na súčasnú situáciu v automobilovom priemysle. Pripomeňme, že do úplného vymretia spaľovacích motorov v Európe ešte stále ostáva približne desať rokov, no už koncom budúceho roka príde prísnejšia emisná norma Euro 7.
Pre výrobcov znamená buď prechod na účinnejšie hybridy alebo už rovno prechod na elektromobily. Problémom je, že tie stále nie sú tak cenovo dostupné, ako sa pre rok 2025 predpovedalo. Honda sa už v dostatočnom predstihu pripravila a HR-V, ktoré vlani prešlo faceliftom, je toho príkladom.

Drobné zmeny k lepšiemu
Veľké zmeny sa na prvý pohľad neudiali, ale nová je predná maska, ktorá dodáva autu opticky širší vzhľad. Svetlá dostali čierne vnútorné paraboly, majú matrixovú full-LED technológiu, takže sú adaptívne a vedia prisvietiť do zákruty.
Kabína dostala lepšie odhlučnenie od podvozka aj od motora, no a po vizuálnej stránke pribudli nové farebné kombinácie karosérie a viac stupňov výbav.

V interiéri sa zmenila len spodná časť stredovej konzoly, polička s bezdrôtovým nabíjaním smartfónu je dostupnejšia aj zo strany spolujazdca. Viac by nás však potešilo, keby pribudlo bezdrôtové spojenie Android Auto, kábel v dnešnej dobe nepotrebujete už ani v modeloch Dacia.
Veľkostne je HR-V medzi dvoma segmentami, s dĺžkou 4 340 mm môže byť konkurentom Škoda Kamiq, ale aj Škoda Karoq. Kufor je síce menší, ale pre vnútorný priestor pre posádku, kvalitné spracovanie a bohatú štandardnú výbavu by sme sa HR-V nebáli zaradiť práve k dospelejším SUV.
Čarovanie s priestorom
Začnime praktickými riešeniami. Podobne ako najmenší člen rodiny Jazz, aj HR-V stojí na podvozkovom základe, ktorý značka nazýva Global Small Platform. Na jednej strane to znamená výhradne pohon predných kolies, no na druhej zaujímavé možnosti, ako čarovať s priestorom v interiéri.
Palivová nádrž, ktorá má mimochodom len 40 litrov, je umiestnená pod prednými sedadlami, trakčná batéria hybridu s kapacitou 0,92 kWh je nad zadnou nápravou. So zadnými sedadlami sa vďaka takémuto riešeniu dá čarovať, nie nadarmo tento systém Honda nazvala Magic Seats a kedysi ho mali aj staršie generácie Civicu.

Keď sa zadné sedáky nepoužívajú, dajú sa vyklopiť dohora ako v divadle a vznikne veľký priestor, kde prepravíte aj vyššie predmety. Ani dlhé veci nie sú problém, sedadlá sa dajú sklopiť aj do absolútnej roviny. Takéto čarovanie pomáha zlepšiť variabilitu auta, keďže štandardne má kufor HR-V len 335 litrov a to aj vrátane úložného priestoru pod podlahou.
Dôležitejšie je, že sa vzadu pohodlne odvezú dvaja dospelí a ešte im ostáva dostatok priestoru pred kolenami. K dispozícii majú lakťovú opierku, výduchy klimatizácie, USB porty a po novom aj panoramatickú presklenú strechu. Tá je rozdelená na dve časti, vpredu má posádka klasickú integrovanú roletku, vzadu sa clony strešného okna musia nasadiť manuálne. Ponúka sa teda aj možnosť mať výhľad na oblohu len vzadu, čo ocenia najmä deti.

S nadčasovým hybridom
Pod kapotou nájdeme 1,5-litrový štvorvalec s nepriamym vstrekovaním paliva pracujúci v Atkinsonovom cykle s vyššou tepelnou účinnosťou. Výkon motora je 79 kW (107 koní) a krútiaci moment 131 Nm.
Prvé husle však v tomto aute hrá elektromotor, ktorý sa väčšinu času stará o roztáčanie predných kolies. Má výkon 96 kW (131 koní) a krútiaci moment 253 Nm. Rovnaké parametre sa uvádzajú aj pri systémovom výkone, keďže elektromotor je silnejší ako spaľovák, ktorý väčšinu času slúži ako generátor elektrickej energie práve pre elektromotor.

Zároveň sa nedá povedať, že by šlo o sériovo zapojený hybrid, pretože spaľovací motor vie kolesá poháňať cez jeden stály prevod, ten sa pripája pri rýchlostiach nad 75 kilometrov za hodinu. Pripomeňme, že väčšie Hondy s obdobným systémom majú už dva stále prevody, čo sa pozitívne odráža na dynamike aj na zvukovom prejave, v ňom HR-V trochu zaostáva.
Mesto jej svedčí, diaľnica nie
Dostávame sa k jazdným vlastnostiam Hondy HR-V. V mestskej premávke ide o veľmi komfortného a tichého spoločníka. Pri 18-palcových kolesách tlmiče veľmi dobre zvládajú filtrovať nerovnosti, riadenie je presné a trochu tuhšie ako pri Jazze, nazvali by sme ho teda šoférskejším.
Kde sa tento dojem trochu stráca, je potreba vyššej dynamiky, hlavne pri diaľničnom tempe. Pri prudšom zošliapnutí plynu sa ozve kvílenie spaľovacieho motora, ktorý sa snaží vygenerovať čo najviac elektrickej energie pre pohon auta. Na elektrinu vie ísť HR-V aj pri vyšších rýchlostiach, keď už je systém pod menšou záťažou.

Malá 0,9 kWh trakčná batéria stačí na to, aby ste cez obce prešli čisto na elektrinu a za nimi sa pri zrýchlení opäť zapojil aj spaľovací motor. Samozrejme, netreba riešiť žiadne externé dobíjanie v doma či v práci ako pri plug-in hybridoch, systém sa tu o všetko postará sám.
Jediné, čím nás iritoval, bolo neustále jemné bzučanie auta, ktoré nesúviselo s kompresorom klimatizácie a na palube ho bolo počuť počas celej jazdy. Vyriešili sme ho hlasnejším pustením hudby.
S vynikajúcou spotrebou
Veľmi dobre vyzerá najmä mestská spotreba Hondy HR-V, po Bratislave sa nám darilo jazdiť za 3,5 litra, občas dokonca za 3,2 litra. Na okreskách za 4,4 litra a na diaľnici za 7,1 litra. V priemere sme teda mali spotrebu 5 litrov.

Pochvala ide za niekoľko stupňov rekuperovania brzdnej energie, tie si vodič môže nastavovať pádlami pod volantom alebo dať páku do režimu B. Pri ňom stále platí, že sa nedá kombinovať so zapnutým tempomatom. Ten je adaptívny a nechýba aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, čo príde vhod pri diaľničných presunoch.
Čo nám z asistenčných systémov najviac prekážalo, je komplikované vypnutie varovania prekročenej rýchlosti. Je dosť citlivé a akustická výzva na spomalenie sa ozve už pri prekročení rýchlosti o 2 km/h. Vypnúť sa dá len keď je auto zaparkované a treba ísť hlboko do menu. Tento rituál vodiča potom čaká pri každej ďalšej jazde.
Drží si rovnakú cenu
Keď sme tretiu generáciu Hondy HR-V testovali pred troma rokmi, nešlo o lacné auto. Medzitým všetko zdraželo, ale importér dáva na HR-V zľavu 3 600 eur, čím sa dostávame na cenu spred troch rokov. Už základná výbava Elegance od 27 390 eur je výrazne bohatšia oproti konkurencií a flexibilný interiér aj hybridný pohon sú štandardom.
Za cenu do 30-tisíc eur sa dajú zohnať určite aj väčšie autá, no otázkou je, čo musí byť veľký kufor vždy prioritou. Honda HR-V je najmä mestské auto a jej posledné dve generácie si obľúbili najmä seniori a mladé rodiny.
Svojím charakterom HR-V nabáda k pokojnému jazdeniu, pri ktorom sa dá dosiahnuť až fascinujúco nízka spotreba vďaka vyspelej hybridnej technológií. A to všetko za rovnakú cenu ako pred troma rokmi.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Honda HR-V Hybrid |
Verzia | Advance Style Plus 1,5 i-MMD |
Cena modelu od / verzia od a testovaný model (eur) | 27 390 / 34 290 |
Motor | Benzínový štvorvalec, 1498 cm3 + elektromotor + generátor |
Výkon elektromotora kW (k) | 96 (131) |
Krút. moment - (Nm) | 253 |
Typ prevodovky / počet stupňov | stály prevod / 1 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,7 |
Spotreba - výrobca / test (l/100km) | 5,4 / 5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Rozmer pneumatík | 225/50 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 452 |
Objem batožinového priestoru (l) | 335 / 1305 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 188 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2610; 4340; 1866 (bez zrkadiel); 1582 |