SME

Peugeot 309 oslavuje 40 rokov. Našli sme športovú verziu GTI s nečakaným nájazdom

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.

Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu. Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu. (Zdroj: Adam Poliak)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hatchbacky odjakživa lákali vodičov na jednoduchú techniku, moderný dizajn a praktický interiér. V 80. rokoch medzi nimi bol aj model, ktorý tento rok oslavuje štyridsať rokov – Peugeot 309.

Zo slovenských ciest sa už síce dávno vytratil, no nám sa podarilo vypátrať jeden zachovaný exemplár športového GTI, ktorý sme si preverili aj spoza volantu.

Značka odsúdená na zánik

Príbeh modelu 309 sa síce začal písať vo vývojových štúdiách Peugeotu, no pôvodne sa mal svetu ukázať ako novinka britsko-francúzskej automobilky Talbot. Tá mala za sebou históriu pomerne úspešných modelov ako Sunbeam, Solara, Samba alebo Horizon.

SkryťVypnúť reklamu

Značku Talbot získal koncern PSA Peugeot Citroën v roku 1978, keď odkúpil európsku divíziu Chrysleru vrátane značky Simca. Peugeot od júla 1979 nahradil názvy Simca a Chrysler jedinou značkou Talbot, ktorú mali Francúzi aj Briti vnímať ako svoju. PSA najprv chcelo zachovať výrobu, využiť existujúce modely a továrne.

Značka sa však nikdy výraznejšie nepresadila. Trpela nejasnou identitou, klesajúcimi predajmi a bola čoraz viac zatláčaná do úzadia vlastnou konkurenciou v podobe Peugeotu, Citroënu či štátnej automobilky Renault.

Novinka bez predchodcu

Projekt s pracovným názvom Talbot Arizona mal byť nástupcom modelu Horizon. Hoci Horizon získal titul Európske auto roka 1979, jeho technika rýchlo zastarala a Talbot nemal dostatočné prostriedky na ďalší vývoj.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, kvalita výroby bola pre časté štrajky v továrňach nevyrovnaná a autá trpeli koróziou. Problém mal vyriešiť práve pripravovaný hatchback Arizona, ktorý mal dostať pozinkovanú karosériu už z výroby.

Arizona stála na upravenej platforme Peugeotu 205 a dizajnovo vychádzala z aerodynamických prototypov Peugeot VERA Plus a VERA Profil, ktoré dosahovali pozoruhodný súčiniteľ odporu 0,22, čo bolo na tie časy výnimočné číslo.

Súvisiaci článok Škoda má 130. výročie, v Paríži ukázala zaujímavé kúsky zo svojej histórie Čítajte 

Vývoj prebehol, prvé predprodukčné kusy prešli testmi a čakalo sa na zaradenie do výroby. V roku 1985 už však bolo jasné, že značka Talbot melie z posledného, a tak vedenie koncernu v poslednej chvíli rozhodlo o preradení pripravovaného modelu pod Peugeot.

Základ ostal rovnaký, zmenilo sa iba označenie modelu, logá a aj niektoré dizajnové detaily. Najvýraznejšou zmenou prešla zadná poznávacia značka, ktorá sa presunula z piatych dverí do nárazníka.

SkryťVypnúť reklamu

Aj nové označenie 309 sa vymykalo vtedajšej postupnosti modelov Peugeotu. Vedenie koncernu nechcelo nový model zaradiť medzi existujúce Ppeugeoty.

Číslo 305 už bolo obsadené starším sedanom, ktorý sa ešte vyrábal, a nový kompaktný hatchback nemal priameho predchodcu. Označenie 309 tak malo odlíšiť nový model od existujúcich a skryť jeho pôvod.

V šľapajach menšej 205

Model Peugeot 309 debutoval na jeseň roku 1985 ako päťdverový hatchback, ktorý mal vyplniť medzeru medzi menšou 205 a väčšou 305. Vznikol na predĺženej platforme modelu 205, od ktorého prevzal aj niektoré karosárske dielce.

Základné verzie využívali jednoduché, no osvedčené karburátorové motory s objemom 1,1 až 1,3 litra, pôvodom od Simcy. Výkonnejšie varianty naopak dostali moderné celohliníkové agregáty radu XU s objemom 1,6 a 1,9 litra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Pretekárske monštrum mohlo jazdiť v bežnej premávke. Malý Peugeot 205 oslavuje jubileum Čítajte 

Ponuka sa v roku 1987 rozšírila o trojdverovú karosériu, automatickú prevodovku, naftové agregáty 1,8 TD a 1,9 D, úžitkové verzie XA alebo aj o športovú verziu GTI. Tá využívala techniku legendárneho 205 GTI a v ponuke bola ako trojdverový aj päťdverový hatchback.

Neskôr vznikla aj ostrejšia verzia GTI 16, vybavená šestnásťventilovým motorom 1,9 16V s výkonom 160 koní (118 kW) z modelu 405 Mi16.

Prvé 309 sa začali vyrábať najprv vo francúzskom Poissy a v španielskom Villaverde. Čoskoro sa spustila výroba aj v britskom Rytone, ktorý zabezpečoval pravostranné verzie pre Spojené kráľovstvo, Austráliu či Japonsko.

V roku 1989 prešiel model modernizáciou, ktorá sa dotkla najmäe interiéru a zadných partií. Noví majitelia ocenili zníženie nakladacej hrany kufra, ktorá chýbala pôvodnej verzii. Vďaka tejto zmene sa tak výrazne zlepšil prístup do batožinového priestoru a 309 sa dalo považovať za plnohodnotný lifback.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zmeny sa dotkli aj techniky, motory XU dostali novú manuálnu prevodovku a slabšie verzie prešli na modernejšie pohonné jednotky radu TU s rozvodom OHC poháňaným remeňom.

Súvisiaci článok Citroën DS oslavuje 70 rokov, bohyňa priniesla neobvyklý technický pokrok Čítajte 

Výroba sa v Európe skončila v roku 1993 s príchodom nástupcu 306, no medzi rokmi 1995 a 1997 ešte pokračovala v Indii pod značkou Premier.

Celkovo v rokoch 1985 až 1993 vzniklo 1 635 132 kusov Peugeotu 309. Z toho 18 262 vozidiel pripadlo na športovú verziu GTI a len 5896 kusov vzniklo vo vrcholnej verzii GTI 16, ktorá dnes patrí medzi najvzácnejšie varianty modelu.

Prvý diesel z Tuzexu

Zaujímavý príbeh zanechal Peugeot 309 aj v našich lokálnych dejinách. V roku 1987 bol prvým Peugeotom, ktorý sa oficiálne začal predávať v Československu. Zároveň to bol vôbec prvý osobný automobil s naftovým motorom, ktorý sa u nás predával vo väčších množstvách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak ste si však chceli kúpiť túto exotiku, nestačilo vám prečkať nekonečný poradovník v Mototechne. Peugeot bol totiž dostupný iba v predajňach PZO Tuzex za valuty alebo tuzexové koruny, tzv. „bony“.

Prvá dodávka v počte 350 kusov sa dostala do Tuzexu v roku 1987. Išlo výhradne o výbavu GLD s 1,9-litrovým atmosférickým dieslom s výkonom 47 kW a päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Súvisiaci článok Peugeot ukázal históriu aj najpredávanejší model. Nie je to auto Čítajte 

Výbava bola základná, no na tunajšie pomery luxusná. Zahŕňala analógové hodiny na palubnej doske, ochranné lišty na dverách, cyklovač stieračov, uzatvárateľnú odkladaciu schránku, sklopné zadné sedadlá delené v pomere 50:50 a zadný stierač s ostrekovačom.

Auto stálo 55-tisíc tuzexových korún (330-tisíc Kčs), čo z neho robilo luxusný tovar určený najmä pre vekslákov a cudzincov. Jeden tuzexový kus si zahral aj vo filme Kamarád do deště (1988), kde na ňom po Prahe jazdil vekslák Adamec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chýry o praktickosti sa medzi ľuďmi rozšírili natoľko, že sa k nám 309 vo veľkom dovážali aj po roku 1989 a ich cena len stúpala. Niet sa čomu čudovať, veď v časoch pred príchodom Felicie a Octavie, modely 309 a 405 vypĺňali „karosársku medzeru“ na našom trhu.

Nájazd, aký by ste nečakali

Dnes sa s modelom 309 na cestách stretnete už len výnimočne, a tak nás potešilo, že sme jeden zachovaný exemplár našli aj na Slovensku. O to viac nás potešilo, že ide o vrcholnú verziu GTI.

Biely trojdverový hatchback z roku 1989 si ako nový pôvodne kúpili príbuzní súčasného majiteľa v Nemecku. Autom niekoľko rokov aktívne jazdili a v roku 1995 ho predali starému otcovi Ľuboša, ktorý ho zdedil po jeho smrti.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBB9W na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Peugeot

Súvisiace témy: Kompaktné autá, História áut
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  2. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  3. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 412
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 779
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 744
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 436
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 501
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 231
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 852
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 549
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Ján Šeďo: Okupačného zradcu Šalgoviča trafil na tribúne vajcom a šiel do basy.
  3. Jozef Huljak: Prečítal som si, ako oficiálne čínske médiá informovali o návšteve ministra zahraničných vecí ČĽR v Afganistane
  4. Martin Eštočák: Primátor Oľha, Prešov a zákazky za 260-tisíc: zať v hre alebo len rodinná náhoda?
  5. Peter Vernarec: Susedská hranica a plot: Čo môžete postaviť a kde?
  6. Marian Vojtko: Gustík, poď! Naučím ťa lietať.
  7. Viktor Pamula: Nikdy viac
  8. Ján Valchár: O profesionálnych kresťanoch a o mŕtvych nielen dobre
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 227
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 15 258
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 710
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 665
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 127
  6. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 7 617
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 414
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 002
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  3. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  4. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  5. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  6. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  7. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  8. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
SkryťZatvoriť reklamu