Hatchbacky odjakživa lákali vodičov na jednoduchú techniku, moderný dizajn a praktický interiér. V 80. rokoch medzi nimi bol aj model, ktorý tento rok oslavuje štyridsať rokov – Peugeot 309.
Zo slovenských ciest sa už síce dávno vytratil, no nám sa podarilo vypátrať jeden zachovaný exemplár športového GTI, ktorý sme si preverili aj spoza volantu.
Značka odsúdená na zánik
Príbeh modelu 309 sa síce začal písať vo vývojových štúdiách Peugeotu, no pôvodne sa mal svetu ukázať ako novinka britsko-francúzskej automobilky Talbot. Tá mala za sebou históriu pomerne úspešných modelov ako Sunbeam, Solara, Samba alebo Horizon.
Značku Talbot získal koncern PSA Peugeot Citroën v roku 1978, keď odkúpil európsku divíziu Chrysleru vrátane značky Simca. Peugeot od júla 1979 nahradil názvy Simca a Chrysler jedinou značkou Talbot, ktorú mali Francúzi aj Briti vnímať ako svoju. PSA najprv chcelo zachovať výrobu, využiť existujúce modely a továrne.
Značka sa však nikdy výraznejšie nepresadila. Trpela nejasnou identitou, klesajúcimi predajmi a bola čoraz viac zatláčaná do úzadia vlastnou konkurenciou v podobe Peugeotu, Citroënu či štátnej automobilky Renault.
Novinka bez predchodcu
Projekt s pracovným názvom Talbot Arizona mal byť nástupcom modelu Horizon. Hoci Horizon získal titul Európske auto roka 1979, jeho technika rýchlo zastarala a Talbot nemal dostatočné prostriedky na ďalší vývoj.

Navyše, kvalita výroby bola pre časté štrajky v továrňach nevyrovnaná a autá trpeli koróziou. Problém mal vyriešiť práve pripravovaný hatchback Arizona, ktorý mal dostať pozinkovanú karosériu už z výroby.
Arizona stála na upravenej platforme Peugeotu 205 a dizajnovo vychádzala z aerodynamických prototypov Peugeot VERA Plus a VERA Profil, ktoré dosahovali pozoruhodný súčiniteľ odporu 0,22, čo bolo na tie časy výnimočné číslo.

Vývoj prebehol, prvé predprodukčné kusy prešli testmi a čakalo sa na zaradenie do výroby. V roku 1985 už však bolo jasné, že značka Talbot melie z posledného, a tak vedenie koncernu v poslednej chvíli rozhodlo o preradení pripravovaného modelu pod Peugeot.
Základ ostal rovnaký, zmenilo sa iba označenie modelu, logá a aj niektoré dizajnové detaily. Najvýraznejšou zmenou prešla zadná poznávacia značka, ktorá sa presunula z piatych dverí do nárazníka.

Aj nové označenie 309 sa vymykalo vtedajšej postupnosti modelov Peugeotu. Vedenie koncernu nechcelo nový model zaradiť medzi existujúce Ppeugeoty.
Číslo 305 už bolo obsadené starším sedanom, ktorý sa ešte vyrábal, a nový kompaktný hatchback nemal priameho predchodcu. Označenie 309 tak malo odlíšiť nový model od existujúcich a skryť jeho pôvod.
V šľapajach menšej 205
Model Peugeot 309 debutoval na jeseň roku 1985 ako päťdverový hatchback, ktorý mal vyplniť medzeru medzi menšou 205 a väčšou 305. Vznikol na predĺženej platforme modelu 205, od ktorého prevzal aj niektoré karosárske dielce.
Základné verzie využívali jednoduché, no osvedčené karburátorové motory s objemom 1,1 až 1,3 litra, pôvodom od Simcy. Výkonnejšie varianty naopak dostali moderné celohliníkové agregáty radu XU s objemom 1,6 a 1,9 litra.

Ponuka sa v roku 1987 rozšírila o trojdverovú karosériu, automatickú prevodovku, naftové agregáty 1,8 TD a 1,9 D, úžitkové verzie XA alebo aj o športovú verziu GTI. Tá využívala techniku legendárneho 205 GTI a v ponuke bola ako trojdverový aj päťdverový hatchback.
Neskôr vznikla aj ostrejšia verzia GTI 16, vybavená šestnásťventilovým motorom 1,9 16V s výkonom 160 koní (118 kW) z modelu 405 Mi16.

Prvé 309 sa začali vyrábať najprv vo francúzskom Poissy a v španielskom Villaverde. Čoskoro sa spustila výroba aj v britskom Rytone, ktorý zabezpečoval pravostranné verzie pre Spojené kráľovstvo, Austráliu či Japonsko.
V roku 1989 prešiel model modernizáciou, ktorá sa dotkla najmäe interiéru a zadných partií. Noví majitelia ocenili zníženie nakladacej hrany kufra, ktorá chýbala pôvodnej verzii. Vďaka tejto zmene sa tak výrazne zlepšil prístup do batožinového priestoru a 309 sa dalo považovať za plnohodnotný lifback.
Zmeny sa dotkli aj techniky, motory XU dostali novú manuálnu prevodovku a slabšie verzie prešli na modernejšie pohonné jednotky radu TU s rozvodom OHC poháňaným remeňom.

Výroba sa v Európe skončila v roku 1993 s príchodom nástupcu 306, no medzi rokmi 1995 a 1997 ešte pokračovala v Indii pod značkou Premier.
Celkovo v rokoch 1985 až 1993 vzniklo 1 635 132 kusov Peugeotu 309. Z toho 18 262 vozidiel pripadlo na športovú verziu GTI a len 5896 kusov vzniklo vo vrcholnej verzii GTI 16, ktorá dnes patrí medzi najvzácnejšie varianty modelu.
Prvý diesel z Tuzexu
Zaujímavý príbeh zanechal Peugeot 309 aj v našich lokálnych dejinách. V roku 1987 bol prvým Peugeotom, ktorý sa oficiálne začal predávať v Československu. Zároveň to bol vôbec prvý osobný automobil s naftovým motorom, ktorý sa u nás predával vo väčších množstvách.
Ak ste si však chceli kúpiť túto exotiku, nestačilo vám prečkať nekonečný poradovník v Mototechne. Peugeot bol totiž dostupný iba v predajňach PZO Tuzex za valuty alebo tuzexové koruny, tzv. „bony“.
Prvá dodávka v počte 350 kusov sa dostala do Tuzexu v roku 1987. Išlo výhradne o výbavu GLD s 1,9-litrovým atmosférickým dieslom s výkonom 47 kW a päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Výbava bola základná, no na tunajšie pomery luxusná. Zahŕňala analógové hodiny na palubnej doske, ochranné lišty na dverách, cyklovač stieračov, uzatvárateľnú odkladaciu schránku, sklopné zadné sedadlá delené v pomere 50:50 a zadný stierač s ostrekovačom.
Auto stálo 55-tisíc tuzexových korún (330-tisíc Kčs), čo z neho robilo luxusný tovar určený najmä pre vekslákov a cudzincov. Jeden tuzexový kus si zahral aj vo filme Kamarád do deště (1988), kde na ňom po Prahe jazdil vekslák Adamec.
Chýry o praktickosti sa medzi ľuďmi rozšírili natoľko, že sa k nám 309 vo veľkom dovážali aj po roku 1989 a ich cena len stúpala. Niet sa čomu čudovať, veď v časoch pred príchodom Felicie a Octavie, modely 309 a 405 vypĺňali „karosársku medzeru“ na našom trhu.
Nájazd, aký by ste nečakali
Dnes sa s modelom 309 na cestách stretnete už len výnimočne, a tak nás potešilo, že sme jeden zachovaný exemplár našli aj na Slovensku. O to viac nás potešilo, že ide o vrcholnú verziu GTI.
Biely trojdverový hatchback z roku 1989 si ako nový pôvodne kúpili príbuzní súčasného majiteľa v Nemecku. Autom niekoľko rokov aktívne jazdili a v roku 1995 ho predali starému otcovi Ľuboša, ktorý ho zdedil po jeho smrti.