Land Rover Defender 110 Octa Edition One | |
Cena od / verzia od (eur) | 71 282 / 189 506 |
Priemerná spotreba výrobca (WLTP) / test (l) | 13,3 / 15,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 972 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 3 023; 5 003; 2 105; 1 995 |
Je iba málo áut, ktoré majú takú bohatú históriu ako Land Rover Defender. Jeho korene siahajú až do roku 1948, keď britský Rover začal predávať prvé terénne vozidlo inšpirované americkým Jeepom.
Išlo o prvé civilné auto podobného typu a vďaka svojim schopnostiam si mnohé našli uplatnenie napríklad na farmách alebo v armáde. Názov Defender sa objavil až začiatkom osemdesiatych rokov, technicky však stále vychádzal z pôvodného Land Roveru.
Vybudoval si povesť nezničiteľného auta do každého terénu, stále však zostával v prvom rade nástrojom. Aspoň do príchodu úplne novej generácie v roku 2019, ktorá preniesla ikonický dizajn do súčasnosti.
Luxusnejší súčasný model si zachoval typické schopnosti mimo ciest, aj keď si k tomu dopomáha množstvom moderných technológii. Na rozdiel od predchodcu však oslovuje aj klientelu, ktorá nehľadá pracovné auto ale luxusné a priestranné SUV.
To sa premietlo aj do skvelých predajných čísel. Zo slovenskej fabriky v Nitre mesačne vychádza viac áut, ako sa z predchádzajúcej generácie predalo za celý rok.
Tam sa vyrába aj testovaná novinka, ktorá dostala označenie Defender Octa, ktorá posúva jeho schopnosti na novú úroveň. Vrchol modelového radu s výkonom 635 koní chce patriť k najrýchlejším autám v teréne, ale aj na cestách.
Navonok spoznáte túto extrémnu verziu napríklad podľa rozšírených blatníkov, ktoré si vyžiadal o 68 milimetrov väčší rozchod kolies. O 3 centimetre narástla aj svetlá výška auta.

Špecialitu odlišuje aj štvorica hranatých koncoviek výfuku či výrazné ťažné oká v zlatej farbe. Športové ambície zdôrazňujú prvky zo sekaného karbónu, z ktorého je dokonca aj nápis na kapote.
Napriek tomu auto nepôsobí zbytočne okázalo, nedostalo dokonca ani špeciálne označenie modelu na zadných dverách. Iba panel na C-stĺpiku dostal nenápadné logo v podobe štvorca v kruhu, ktoré nájdeme aj na kľúči od auta.
Špeciálnym ho robí technika, nie dizajn
Veľa sa toho nezmenilo ani v kabíne, iba trochu nemiestne pôsobiace športové sedadlá okamžite udrú do očí. Ich zadnú stranu opäť zdobí karbón, z ktorého sú aj dekoratívne lišty.
Vrcholnú verziu prezrádza aj volant, za ktorým nájdeme podsvietené páčky na radenie rýchlostných stupňov. V jeho spodnej časti nájdeme tlačidlo, ktorým sa aktivuje dynamický jazdný režim, po druhom stlačení sa aktivuje terénny režim Octa.
O interiéri nemá zmysel zbytočne sa rozpisovať, keďže ostal z veľkej časti bez zmien. Defender je teda stále rovnako priestranným a praktickým autom, menila sa hlavne technika.
Srdcom tejto beštie je motor V8 s objemom 4,4 litra a dvoma turbami, ktorý si Land Rover vypožičal od BMW. Rovnaký motor nájdeme aj vo výkonnej M5, hoci tam mu asistuje plug-in hybridný systém.

Aj bez neho dodáva vidlicový osemvalec 635 koní (467 kW) a 750 Nm krútiaceho momentu. Tento výkon si hravo poradí aj s takmer 2,7 tony vážiacim terénnym autom.
O tom vypovedá aj hodnota zrýchlenia na stovku, ktorú Octa dosiahne už za 4 sekundy. Tým prekonáva dokonca aj monštrum, ktorým je Mercedes-AMG G 63.
Rozhodne však nie je autom, ktoré dokáže ohúriť iba zrýchlením. Najväčším prekvapením hlavne v porovnaní so spomínanou konkurenciou je jeho správanie na hladkom asfalte.
Adaptívny podvozok nemá konkurenciu
Land Rover Defender je na podobné auto skvelým základom, keďže už bežné verzie sa na ceste správajú omnoho lepšie, ako by sme čakali od auta určeného primárne do terénu. Najvýkonnejšia verzia posúva jeho schopnosti na novú úroveň vďaka špecifickému adaptívnemu podvozku.
Za označením 6D Dynamics sa skrýva pokročilý systém adaptívneho pneumatického pruženia s hydraulicky prepojenými tlmičmi. Práve ten robí z tohto auta omnoho viac ako obyčajný Defender so silným motorom.
Hlavne v športovom režime Dynamic dokáže veľké auto skrotiť s prekvapivou ľahkosťou. Náklonom sa samozrejme pri takomto aute vyhnúť nedá, no sú oveľa menej výrazné ako by sme čakali a aj veľké terénne auto pôsobí na ceste stabilne za každých okolností.

Miestami sa zdá, že Defender Octa posúva hranice fyzikálnych zákonov. Nikdy nemá problém dostať svoj vysoký výkon na povrch vozovky a nebyť vysokého posedu, občas by sme zabudli, že šoférujeme terénne auto.
O to väčšie bolo prekvapenie, keď sme zistili, že táto beštia má na 22-palcových diskoch obuté celoročné pneumatiky Michelin. Práve tie volí väčšina zákazníkov, v ponuke sú však aj menšie 20-palcové kolesá s terénnymi pneumatikami.
Väčšina majiteľov pravdepodobne nebude využívať terénne schopnosti svojho auta, no aj tie vyrážajú dych. Bez problémov zvláda pomalé šplhanie cez prekážky, aj mimo ciest mu však najviac sedí rýchlosť.
Práve na rýchlu jazdu po sypkom povrchu je určený špeciálny jazdný režim Octa, ktorý sa aktivuje druhým stlačením tlačidla na volante. Má dokonca špeciálny asistent rozjazdu, ktorý zaručí ideálny štart aj na štrku.

V teréne boduje aj vyššou svetlou výškou, ktorá v štandardnom režime dosahuje 250 milimetrov a dá sa zdvihnúť až na 323, čím výrazne zlepšuje nájazdové uhly. Vyššia v porovnaní so zvyšnými modelmi je aj brodivosť, Octa prekoná vodu až do výšky jedného metra.
Aj keď je podovozok najzaujímavejšou technickou vychytávkou a tým hlavným, čo túto verziu odlišuje od zvyšku modelového radu, netreba zabúdať ani na srdce bijúce pod kapotou.
Jedinou chybou je spotreba
Negatíva skvelého osemvalca z dielne BMW sa totiž hľadajú iba ťažko, ak teda prehliadneme jeho spotrebu. Ak si však kúpite 2,7 tony vážiace terénne auto s výkonom prevyšujúcim 600 koní a cenovkou okolo 200 tisíc eur, spotreba asi nebola prioritou.
Po naštartovaní sa preberie k životu a z koncoviek výfuku sa ozve dunivý zvuk, ktorý sa so stúpajúcimi otáčkami mení na rev. Spustenie nohy z plynu sprevádza dramatické bublanie a občasné prasknutie do výfuku.
S prvým stlačením plynu sa auto roztrasie a svoj výkon sa rozhodne nesnaží skrývať. Kombinácia veľkého terénneho auta s brutálnym výkonom a dramatickým prejavom vždy vyčarí úsmev na tvári a zrazu je omnoho pochopiteľnejšie, prečo majú vodiči podobných áut často pocit, že im patrí svet.

V komfortnom režime je pritom auto pohodlné, motor je tichý a kultivovaný. Až na spotrebu je skvelým spoločníkom a ani v dynamickom režime nemá zbytočne ostré reakcie na plyn. Práve naopak, pedál je pomerne mäkký a výkon sa ľahko dávkuje aj v nižších množstvách.
Keď však pedál zarazíte do podlahy, Defender Octa sa dramaticky zakloní a za mohutného zvuku osemvalca začne zrýchľovať až neuveriteľným tempom. Osemstupňová prevodovka s hydromeničom ledva stíha radiť rýchlosti a výkon nemizne ani so stúpajúcou rýchlosťou.
Ručička sa zastaví až na hodnote 250 kilometrov za hodinu, teda aspoň v prípade verzie s cestnými pneumatikami. Ak zvolíte terénne kolesá, je z výroby elektronicky obmedzená na 210, preto by sme odporúčali voliť skôr celoročné pneumatiky a terénne prípadne dokúpiť neskôr.

Výkon krotí s ľahkosťou
K extrémnemu výkonu samozrejme treba podobne extrémne brzdy, ktoré pochádzajú od známej talianskej firmy Brembo. Predné kotúče majú priemer až 400 milimetrov a stláčajú ich šesťpiestové brzdové strmene.
Nezaostáva ani riadenie, ktoré je omnoho rýchlejšie a precíznejšie než pri ostatných modeloch. Aj obrovské auto reaguje na zmeny smeru okamžite a predvídateľne.
To sme ocenili tiež pri bežnej jazde a manévrovaní v meste. Defender je prekvapivo jednoduché auto na manévrovanie v menších priestoroch, v neposlednom rade vďaka zástupu senzorov a kamier.
Iba pri parkovaní do radu je cítiť dĺžku mierne prekračujúcu 5 metrov, komplikuje ho tiež rezerva umiestnená na dverách batožinového priestoru. V prípade tejto verzie nás prekvapilo ako veľmi cítiť rozšírenie už tak dosť veľkého auta.

Povedzme si však pravdu, nikto si toto auto nekúpi pre jeho praktickosť v meste, rovnako ako pre spotrebu. Defender Octa je auto pripravené na všetko, okrem každodenného jazdenia v úzkych uličkách.
Jeho výkon a schopnosti na cestách aj mimo nich sú však doslova fascinujúce. Už tak neuveriteľne schopné auto posúva táto verzia na úplne novú úroveň a robí z neho auto, ktoré prakticky nemá konkurenciu.
Kombinácia skvelého adaptívneho pruženia a vynikajúceho motora z neho robia superšport medzi terénnymi autami, ktorý však zvláda aj pohodlné presuny s ľahkosťou. Jeho cena je možno vysoká, no úplne opodstatnená.
Schopnejšie auto sa hľadá ťažko
Land Rover Defender Octa je vyvrcholením takmer osemdesiat rokov trvajúcej snahy vytvoriť čo najlepšie terénne auto, a tieto dlhoročné skúsenosti je na ňom cítiť. Najviac nás však prekvapili jeho jazdné vlastnosti na cestách, ktorými konkuruje aj športovým autám.
Aj záujem zákazníkov dokazuje, že na trhu je pre podobné auto miesto. Land Rover ponúkol veľmi zaujímavú alternatívu k najvýkonnejším Mercedesom triedy G, ktoré ešte donedávna prakticky nemali konkurenciu.
Octa je autom, ktoré prekonáva očakávania a zvláda aj zdanlivo nemožné, až je škoda, že väčšina z nich svoj potenciál nikdy nevyužije. Takéto auto totiž skoro nikto nepotrebuje, ale takmer každý ho chce.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Land Rover Defender 110 |
Verzia | Octa Edition One |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 71 282 / 189 506 / 212 059 |
Motor | benzínový osemvalec s dvojitým prepĺňaním, 4 395 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 467 (635) / 5 855 - 7 000 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 750 / 1 800 - 5 855 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 4,0 |
Spotreba - výrobca / test ( l / 100 km) | 13,3 / 15,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 90 |
Rozmer pneumatík | 275/50 R22 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 671 |
Objem batožinového priestoru (l) | 972 / 2 277 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3 023; 5 003; 2 105 (so zrkadlami); 1 995 |