V rámci svetového turné k oslave 50. výročia umelcami ozdobených BMW si návštevníci galérie Danubiana môžu pozrieť niektoré autá zo zaujímavej kolekcie.
Abstrakcia, minimalizmus, pop-art či magický realizmus. Všetky tieto umelecké smery sa zhmotnili na karosériách legendárnych BMW. S nápadom spojiť motoršport s umením prišiel francúzsky pretekár a dražiteľ Hervé Poulain.
„Umelcov fascinujú automobily už od ich vynálezu. Poulain si túto spojitosť všimol a pomaľované autá rôznych autorov zažiarili priamo na legendárnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans. Bol to aj prípad prvého BMW Art Car, ktorý v roku 1975 vytvoril americký sochár Alexander Calder. Išlo o okruhové BMW 3,0 CSL,“ hovorí Thomas Girst, šéf kultúrnych aktivít v BMW Group.
Po Warholovi aj Stella či Kayama
Už pred troma rokmi sa v Danubiane objavil azda najznámejších kúsok z kolekcie BMW Art Cars, ktorým je BMW M1 . V poradí štvrté auto kolekcie v roku 1979 pomaľoval samotný kráľ pop-artu Andy Warhol, pričom minul šesť kilogramov farby.

V závere minulého roka vo vstupnej hale slovenskej centrály BMW na Karadžičovej ulici v Bratislave zaparkovalo jedenáste Art Car BMW, konkrétne červený roadster Z1 z roku 1991. Ozdobil ho nemecký maliar A.R. Penck, pri návrhu sa inšpiroval jaskynnými maľbami a tajomnými znameniami.
Tentoraz prišli na Slovensko tri ďalšie autá z Art Cars kolekcie, o ktoré sa stará múzeum BMW v Mníchove. Iné kúsky sa v rámci výročného turné predstavili alebo ešte len predstavia v ďalších krajinách sveta, napríklad v Tchaj-peji, Zürichu či v Haagu.
Tri autá a jeden víkend
Posledný májový víkend si môžete v Danubiane pozrieť tri Art Cars pokope.
Ako prvé návštevníkov víta BMW 3,0 CSL, ktoré v roku 1976 ako druhé auto z kolekcie upravil americký maliar Frank Stella. Jeho minimalistický návrh našiel inšpiráciu v pokreslenom milimetrovom papieri. Dielo na karosériu potom preniesol Walter Maurer, legendárny majster lakovania z automobilky BMW.
Oveľa pestrejším dielom je siedme auto kolekcie, konkrétne BMW M3, ktoré v roku 1989 pomaľoval austrálsky umelec Michael Jagamara Nelson. Ten do svojho diela zapracoval motívy domorodcov a aj svoje sny. Dielo tvoril týždeň a zaujímavý kontrast vytvára fakt, že auto bolo pôvodne v čiernom lakovaní.
V 80. rokoch sa v rámci kolekcie začali objavovať nielen pretekárske, ale aj sériové BMW, čo je aj prípad deviateho auta z kolekcie. Ide o BMW 535i (E34) z roku 1990. Japonský umelec Matazo Kayama rád skúšal nové technológie a v tomto prípade ide o airbrushové farby skombinované so špeciálnym procesom fóliovej tlače. Auto s množstvom trblietok pôsobí až orientálne.
Zatiaľ posledné dvadsiate auto z kolekcie vzniklo minulý rok. Jeho autorkou je americká výtvarníčka Julie Mehretuová, ktorá sa zamýšľala, ako by obraz vyzeral, keby cezeň prechádzalo auto. V tomto prípade na umelecké dielo premenila pretekársky špeciál BMW M Hybrid V8, ktorý sa symbolicky vrátil na začiatok vzniku kolekcie a zažiaril na vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.