SME

Volkswagen Golf GTI je po facelifte rýchlejší aj praktickejší (test)

Bohatá základná výbava prináša aj vyššiu cenu.

Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTI (Zdroj: Filip Režný)
Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI DS7
Cena od / verzia od (eur)23 290 / 41 590
Spotreba WLTP výrobca / test (l)7,1 / 8,0
Objem batožinového priestoru (l)374
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2627; 4289; 1789; 1454

Rýchle hatchbacky sa už netešia takej popularite ako kedysi. Hľadať za tým môžeme neutíchajúcu popularitu crossoverov, ale aj výrazné zmeny, ktorými prešli počas uplynulých desaťročí, rovnako ako zvyšok automobilového sveta.

Stálicou však zostáva Volkswagen Golf GTI, ktorý možno nebol prvým autom tejto kategórie, no rozhodne ju pomohol spopularizovať. A kým iné hatchbacky sa predbiehajú v tom, kto ponúkne viac koní, tento zostáva verný pôvodnej filozofii zábavného auta na každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ani jemu sa však zmeny nevyhýbajú a nedávno v rámci faceliftu modelového radu prešiel ďalšími. Narástol výkon a GTI nikdy nebolo rýchlejšie, no z ponuky sa po takmer 50 rokoch vytratila manuálna prevodovka. Je aj tak stále hodný ikonického označenia, alebo nám zostávajú len spomienky na zlaté časy hot hatchov?

SkryťVypnúť reklamu

S modernizáciou sa výraznejšie zmenil predovšetkým vzhľad bežných modelov, ktorých predná časť sa zmenila s cieľom dosiahnuť lepšiu aerodynamiku. Pri športových modeloch, medzi ktoré, samozrejme, patrí aj GTI, boli zmeny miernejšie.

Dizajn nárazníka sa zmenil len minimálne, mierne narástla mriežka v jeho spodnej časti, čo mu dodáva ešte športovejší vzhľad. Zadný nárazník s dvoma výraznými koncovkami výfuku zostal nezmenený.

Súvisiaci článok Volkswagen Polo GTI je hot hatch zo starej školy, rýchly a dostupný (test) Čítajte 

Samozrejmosťou sú nové svetlá, ktoré sú pri nových modeloch užšie a už v základe využívajú LED technológiu. V sériovej výbave GTI sú dokonca zahrnuté Matrix LED svetlá IQ.Light, ktoré sľubujú dosvit až 500 metrov.

Zachované zostali aj typické hmlové svetlá zakomponované do mriežky v nárazníku, novinkou je však podsvietené predné logo automobilky. Vzadu boli zmeny opäť miernejšie, nájdeme tu nové svetlá s 3D grafikou a čiernym pozadím, ktoré pekne kontrastuje s bielou farbou testovaného auta.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci biela môže podľa mnohých patriť k nudným farbám, novému GTI skutočne sedí, či už pre spomínané tmavé svetlá, alebo pre červené detaily, ktoré pri laku pekne vyniknú. Vynikajúco vyzerajú tiež 19-palcové disky Queenstown, ktoré sú dostupné za príplatok.

Zlepšilo sa najmä ovládanie

Veľa sa toho nemenilo ani v interiéri, neprehliadnuteľná je však veľká 12,9-palcová obrazovka nového, výrazne rýchlejšieho infotainmentu. V jeho spodnej časti teraz vždy nájdeme ovládanie klimatizácie, použiteľnosť zlepšujú aj skratky, vďaka ktorým sa dá na dve kliknutia napríklad vypnúť systém štart-stop či upozornenie na prekročenie rýchlosti.

Skvelou správou je aj návrat ku klasickým tlačidlám na volante, keďže dotykové ovládanie síce pôsobí moderne, no nepoužíva sa tak dobre. Vrcholné verzie R si však toto efektnejšie ovládanie zachovali.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Cupra Formentor VZ5 s výkonným päťvalcom je výnimočné auto na každý deň (test) Čítajte 

V sériovej výbave pre GTI je tiež trojzónová klimatizácia či bezdrôtové nabíjanie aj zrkadlenie smartfónu. Nechýba balík asistentov Travel Assist s adaptívnym tempomatom či udržiavaním v pruhu, parkovacie senzory či cúvacia kamera.

Okrem bohatého základu je na želanie dostupná aj technika známa skôr z vyšších tried, napríklad parkovací asistent alebo 360-stupňová kamera. Voliteľný je tiež adaptívny podvozok DCC, ktorý je však pri 19-palcových kolesách povinnosťou.

To nás privádza k jazdným vlastnostiam, ktoré boli vždy najväčším lákadlom Golfu GTI. Máloktoré auto dokáže takto krásne vybalansovať športové jazdné vlastnosti s každodennou použiteľnosťou.

S manuálom ho už nekúpite

To sa nezmenilo ani s výkonom dvojlitra TSI, ktorý narástol o 15 kW na celkových 195 kW (265 koní). Aj vďaka tomu pokorí stovku o pol sekundy rýchlejšie ako predchodca s manuálnou prevodovkou, už za 5,9 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možnosť voľby medzi manuálom a automatom je však minulosťou, jedinou možnosťou zostal automat. Na vine je znižovanie emisií a zjednodušenie modelového radu, ale aj klesajúci záujem o manuálne prevodovky.

Faktom je, že hoci možnosť manuálu mnohí motoristickí nadšenci oceňovali, dvojspojkové DSG sa k charakteru auta hodí výborne. Každodenné jazdenie je jednoduchšie a pohodlnejšie, pri športovej jazde zase oceníte pohotové reakcie a rýchle zmeny prevodových stupňov. Tie sa, samozrejme, dajú voliť aj manuálne, pomocou tlačidiel pod volantom.

Súvisiaci článok Volkswagen Golf GTI ponúka dve autá za cenu jedného (test) Čítajte 

Voliteľný podvozok DCC umožňuje nastavovať tuhosť tlmičov v širokom rozsahu, ktorý dokonca umožňuje zvoliť ešte mäkkšie nastavenie ako v režime Comfort, ale dokonca aj tvrdšie než v režime Sport. Hoci je auto pochopiteľne tuhšie než bežné modely, s nerovnosťami si hravo poradilo aj na 19-palcových kolesách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri pokojných presunoch sa celkom úspešne tvári ako obyčajný Golf, o to viac prekvapia jeho schopnosti pri ostrej jazde. Vtedy skutočne vynikne perfektne vyladený podvozok, ale aj presné riadenie a a elektronicky riadený diferenciál VAQ.

Rýchly hatchback drží stopu perfektne a je veľmi ťažké ho neúmyselne rozhodiť. Aj skutočne agresívnu jazdu zvláda bez problémov a po každej zákrute si poviete, že ste ju pokojne mohli prejsť rýchlejšie.

Rýchlosť nechýba, emócie áno

V tom však spočíva aj najväčší problém auta, ktoré jednoducho berie všetky situácie s prílišným kľudom. Vodičovi dodáva obrovskú dávku istoty, no z rýchlej jazdy sa akosi vytratila časť zábavy.

Tu však športové modely Golfu iba začínajú. Kto hľadá intenzívnejší zážitok, môže siahnuť po ostrejšom GTI Clubsport s vyšším výkonom a výraznejším zameraním na športovú jazdu. Vrcholom je samozrejme výkonné R s pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Audi S3 je skvelé na každodenné cesty aj rýchlu jazdu (test) Čítajte 

Základný Volkswagen Golf GTI však dokonale triafa rovnováhu medzi každodennou použiteľnosťou a športovým charakterom. Nerobí takmer žiadne kompromisy, pokiaľ ide o priestor či pohodlie, môže byť dokonca vybavený ťažným zariadením.

Jeho hlavnou nevýhodou môže byť vyššia spotreba, ktorá sa pohybovala v priemere okolo ôsmich litrov, teda približne o liter vyššie ako udáva výrobca. Na vine je sčasti ťažšia noha na plyne počas týždňového testu, no vieme si predstaviť, že s podobným problémom sa bude stretávať aj veľká časť budúcich majiteľov.

Ak by ste k nim chceli patriť aj vy, budete si musieť pripraviť minimálne 41 590 eur. K bohatej základnej výbave by sme určite volili spomínaný podvozok DCC s 19-palcovými kolesami, testované auto bolo vybavené aj bezkľúčovým prístupom či vyhrievaním volantu a sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj po desaťročiach na špičke

Takmer päťdesiat rokov po uvedení prvej generácie je situácia v segmente hot hatchov úplne odlišná. Okrem výkonu stúpajú aj ceny, pričom konkurencie má omnoho viac ako kedysi.

Výber je široký, no máloktorá automobilka dokázala vyrobiť auto, ktoré by takýmto spôsobom kombinovalo výkonný motor so skvelými jazdnými vlastnosťami na okruh aj na každý deň.

Súvisiaci článok Automatická prevodovka ostrej Toyote GR Yaris vôbec neuškodila Čítajte 

Nepatrí možno k najrýchlejším. Ak však berieme hot hatch ako auto, ktoré má kombinovať praktickosť hatchbacku s jazdnými vlastnosťami športového auta, ikonický Golf GTI stále patrí k absolútnej špičke.

S modernizáciou možno stúpol jeho výkon, no najvýraznejšie zmeny sa dotkli jednoznačne použiteľnosti, a to najmä v interiéri. Práve pomalý infotainment a nešikovné dotykové ovládanie brzdili inak podarené auto, ale obe sú už minulosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pritom si však zachoval všetko, čo ho robilo špeciálnym, teda jeho skvelé jazdné vlastnosti. Oplakávať môžeme jedine stratu manuálnej prevodovky, aj tieto pocity sa však po pár minútach za volantom rýchlo vytratili.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelVolkswagen Golf
VerziaGTI 2,0 TSI DS7
Cena modelu od / verzie od / testované auto23 290 / 41 590 / 45 440
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1 984 cm3
Výkon kW (k)195 (260)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)370 / 1600 – 4500
Typ prevodovky / počet stupňovdvojspojková automatická DSG / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)5,9
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km)7,1 / 8,0
Objem palivovej nádrže (l)50
Skutočná hmotnosť (kg)1 500
Rozmer pneumatík235/35 R19
Objem batožinového priestoru / so sklopenými sedadlami (l)374 / 1 230
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2627; 4289; 1789; 1454
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 986
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 183
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 545
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 357
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 142
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 608
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 438
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 443
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  2. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  3. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  4. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  5. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  6. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  7. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 411
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 000
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 947
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 936
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 785
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 916
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 694
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu