Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI DS7 | |
Cena od / verzia od (eur) | 23 290 / 41 590 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 7,1 / 8,0 |
Objem batožinového priestoru (l) | 374 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2627; 4289; 1789; 1454 |
Rýchle hatchbacky sa už netešia takej popularite ako kedysi. Hľadať za tým môžeme neutíchajúcu popularitu crossoverov, ale aj výrazné zmeny, ktorými prešli počas uplynulých desaťročí, rovnako ako zvyšok automobilového sveta.
Stálicou však zostáva Volkswagen Golf GTI, ktorý možno nebol prvým autom tejto kategórie, no rozhodne ju pomohol spopularizovať. A kým iné hatchbacky sa predbiehajú v tom, kto ponúkne viac koní, tento zostáva verný pôvodnej filozofii zábavného auta na každý deň.
Ani jemu sa však zmeny nevyhýbajú a nedávno v rámci faceliftu modelového radu prešiel ďalšími. Narástol výkon a GTI nikdy nebolo rýchlejšie, no z ponuky sa po takmer 50 rokoch vytratila manuálna prevodovka. Je aj tak stále hodný ikonického označenia, alebo nám zostávajú len spomienky na zlaté časy hot hatchov?
S modernizáciou sa výraznejšie zmenil predovšetkým vzhľad bežných modelov, ktorých predná časť sa zmenila s cieľom dosiahnuť lepšiu aerodynamiku. Pri športových modeloch, medzi ktoré, samozrejme, patrí aj GTI, boli zmeny miernejšie.
Dizajn nárazníka sa zmenil len minimálne, mierne narástla mriežka v jeho spodnej časti, čo mu dodáva ešte športovejší vzhľad. Zadný nárazník s dvoma výraznými koncovkami výfuku zostal nezmenený.

Samozrejmosťou sú nové svetlá, ktoré sú pri nových modeloch užšie a už v základe využívajú LED technológiu. V sériovej výbave GTI sú dokonca zahrnuté Matrix LED svetlá IQ.Light, ktoré sľubujú dosvit až 500 metrov.
Zachované zostali aj typické hmlové svetlá zakomponované do mriežky v nárazníku, novinkou je však podsvietené predné logo automobilky. Vzadu boli zmeny opäť miernejšie, nájdeme tu nové svetlá s 3D grafikou a čiernym pozadím, ktoré pekne kontrastuje s bielou farbou testovaného auta.

Hoci biela môže podľa mnohých patriť k nudným farbám, novému GTI skutočne sedí, či už pre spomínané tmavé svetlá, alebo pre červené detaily, ktoré pri laku pekne vyniknú. Vynikajúco vyzerajú tiež 19-palcové disky Queenstown, ktoré sú dostupné za príplatok.
Zlepšilo sa najmä ovládanie
Veľa sa toho nemenilo ani v interiéri, neprehliadnuteľná je však veľká 12,9-palcová obrazovka nového, výrazne rýchlejšieho infotainmentu. V jeho spodnej časti teraz vždy nájdeme ovládanie klimatizácie, použiteľnosť zlepšujú aj skratky, vďaka ktorým sa dá na dve kliknutia napríklad vypnúť systém štart-stop či upozornenie na prekročenie rýchlosti.
Skvelou správou je aj návrat ku klasickým tlačidlám na volante, keďže dotykové ovládanie síce pôsobí moderne, no nepoužíva sa tak dobre. Vrcholné verzie R si však toto efektnejšie ovládanie zachovali.

V sériovej výbave pre GTI je tiež trojzónová klimatizácia či bezdrôtové nabíjanie aj zrkadlenie smartfónu. Nechýba balík asistentov Travel Assist s adaptívnym tempomatom či udržiavaním v pruhu, parkovacie senzory či cúvacia kamera.

Okrem bohatého základu je na želanie dostupná aj technika známa skôr z vyšších tried, napríklad parkovací asistent alebo 360-stupňová kamera. Voliteľný je tiež adaptívny podvozok DCC, ktorý je však pri 19-palcových kolesách povinnosťou.
To nás privádza k jazdným vlastnostiam, ktoré boli vždy najväčším lákadlom Golfu GTI. Máloktoré auto dokáže takto krásne vybalansovať športové jazdné vlastnosti s každodennou použiteľnosťou.
S manuálom ho už nekúpite
To sa nezmenilo ani s výkonom dvojlitra TSI, ktorý narástol o 15 kW na celkových 195 kW (265 koní). Aj vďaka tomu pokorí stovku o pol sekundy rýchlejšie ako predchodca s manuálnou prevodovkou, už za 5,9 sekundy.
Možnosť voľby medzi manuálom a automatom je však minulosťou, jedinou možnosťou zostal automat. Na vine je znižovanie emisií a zjednodušenie modelového radu, ale aj klesajúci záujem o manuálne prevodovky.
Faktom je, že hoci možnosť manuálu mnohí motoristickí nadšenci oceňovali, dvojspojkové DSG sa k charakteru auta hodí výborne. Každodenné jazdenie je jednoduchšie a pohodlnejšie, pri športovej jazde zase oceníte pohotové reakcie a rýchle zmeny prevodových stupňov. Tie sa, samozrejme, dajú voliť aj manuálne, pomocou tlačidiel pod volantom.

Voliteľný podvozok DCC umožňuje nastavovať tuhosť tlmičov v širokom rozsahu, ktorý dokonca umožňuje zvoliť ešte mäkkšie nastavenie ako v režime Comfort, ale dokonca aj tvrdšie než v režime Sport. Hoci je auto pochopiteľne tuhšie než bežné modely, s nerovnosťami si hravo poradilo aj na 19-palcových kolesách.
Pri pokojných presunoch sa celkom úspešne tvári ako obyčajný Golf, o to viac prekvapia jeho schopnosti pri ostrej jazde. Vtedy skutočne vynikne perfektne vyladený podvozok, ale aj presné riadenie a a elektronicky riadený diferenciál VAQ.
Rýchly hatchback drží stopu perfektne a je veľmi ťažké ho neúmyselne rozhodiť. Aj skutočne agresívnu jazdu zvláda bez problémov a po každej zákrute si poviete, že ste ju pokojne mohli prejsť rýchlejšie.
Rýchlosť nechýba, emócie áno
V tom však spočíva aj najväčší problém auta, ktoré jednoducho berie všetky situácie s prílišným kľudom. Vodičovi dodáva obrovskú dávku istoty, no z rýchlej jazdy sa akosi vytratila časť zábavy.
Tu však športové modely Golfu iba začínajú. Kto hľadá intenzívnejší zážitok, môže siahnuť po ostrejšom GTI Clubsport s vyšším výkonom a výraznejším zameraním na športovú jazdu. Vrcholom je samozrejme výkonné R s pohonom všetkých kolies.

Základný Volkswagen Golf GTI však dokonale triafa rovnováhu medzi každodennou použiteľnosťou a športovým charakterom. Nerobí takmer žiadne kompromisy, pokiaľ ide o priestor či pohodlie, môže byť dokonca vybavený ťažným zariadením.

Jeho hlavnou nevýhodou môže byť vyššia spotreba, ktorá sa pohybovala v priemere okolo ôsmich litrov, teda približne o liter vyššie ako udáva výrobca. Na vine je sčasti ťažšia noha na plyne počas týždňového testu, no vieme si predstaviť, že s podobným problémom sa bude stretávať aj veľká časť budúcich majiteľov.
Ak by ste k nim chceli patriť aj vy, budete si musieť pripraviť minimálne 41 590 eur. K bohatej základnej výbave by sme určite volili spomínaný podvozok DCC s 19-palcovými kolesami, testované auto bolo vybavené aj bezkľúčovým prístupom či vyhrievaním volantu a sedadiel.
Aj po desaťročiach na špičke
Takmer päťdesiat rokov po uvedení prvej generácie je situácia v segmente hot hatchov úplne odlišná. Okrem výkonu stúpajú aj ceny, pričom konkurencie má omnoho viac ako kedysi.
Výber je široký, no máloktorá automobilka dokázala vyrobiť auto, ktoré by takýmto spôsobom kombinovalo výkonný motor so skvelými jazdnými vlastnosťami na okruh aj na každý deň.

Nepatrí možno k najrýchlejším. Ak však berieme hot hatch ako auto, ktoré má kombinovať praktickosť hatchbacku s jazdnými vlastnosťami športového auta, ikonický Golf GTI stále patrí k absolútnej špičke.
S modernizáciou možno stúpol jeho výkon, no najvýraznejšie zmeny sa dotkli jednoznačne použiteľnosti, a to najmä v interiéri. Práve pomalý infotainment a nešikovné dotykové ovládanie brzdili inak podarené auto, ale obe sú už minulosťou.
Pritom si však zachoval všetko, čo ho robilo špeciálnym, teda jeho skvelé jazdné vlastnosti. Oplakávať môžeme jedine stratu manuálnej prevodovky, aj tieto pocity sa však po pár minútach za volantom rýchlo vytratili.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Volkswagen Golf |
Verzia | GTI 2,0 TSI DS7 |
Cena modelu od / verzie od / testované auto | 23 290 / 41 590 / 45 440 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1 984 cm3 |
Výkon kW (k) | 195 (260) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 370 / 1600 – 4500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | dvojspojková automatická DSG / 7 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 5,9 |
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km) | 7,1 / 8,0 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Skutočná hmotnosť (kg) | 1 500 |
Rozmer pneumatík | 235/35 R19 |
Objem batožinového priestoru / so sklopenými sedadlami (l) | 374 / 1 230 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2627; 4289; 1789; 1454 |