SME

Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti

Kamienok môže spôsobiť trhlinu na skle. Namiesto výmeny ju opravte.

Stačí malý odrazený kamienok od auta pred vami a na skle sa objaví poškodenie. Mnohí vodiči okamžite utekajú do servisu meniť celé čelné sklo – a pritom by trhlinku stačilo jednoducho opraviť. Ušetrili by čas, peniaze, ale najmä - životné prostredie!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Príliš málo majiteľov áut si uvedomuje, že meniť celé čelné sklo za nové, len kvôli malej dierke, je ako meniť celú pneumatiku kvôli stratenému ventilku. Existuje pritom ekonomickejší a ekologickejší spôsob ako mať čelné sklo zase v poriadku,“ hovorí Tomáš Kalivoda, riaditeľ sekcie komerčného poistenia Unionu.

Reč je o oprave. „Trvá nám to asi 30 - 45 minút. Ak by sme sklo chceli vymieňať, potrebujeme na to celý deň. K oprave môžeme pristúpiť dokonca aj v prípade, že je preliačinka vo veľkosti dvojeurovky. Nedá sa to, ak už vznikajú praskliny na skle alebo je poškodenie v blízkosti okraja čelného skla. Vo väčšine prípadov nevidieť žiadne stopy po oprave a čo je najdôležitejšie, v budúcnosti z toho miesta nevzniknú žiadne praskliny,“ vysvetľuje pán Jaroslav zo zmluvného autoservisu. Dodáva, že veľkou výhodou je aj to, že pôvodné továrenské sklo zostáva na svojom mieste, a tak nehrozí žiadne riziko netesnosti alebo chybnej inštalácie nového skla.

Podľa štatistík uvedených v magazíne RDN sa ročne len v USA vymení asi 15 miliónov čelných skiel. Na skládke tak pribudne odpad s hmotnosťou približne 172 500 ton materiálu. Toto číslo len podčiarkuje environmentálny význam opravy skla namiesto jeho výmeny a to ešte nepoznáme dáta za všetky kontinety.

„V Unione myslíme na udržateľnosť a podporujeme aktivity, ktoré k nej smerujú. Preto sme sa rozhodli, že žiadny vodič, ktorý si z havarijného poistenia nechá opraviť čelné sklo, nebude platiť spoluúčasť. Jej odpustením chceme motivovať k oprave, namiesto zbytočnej výmeny čelného skla tam, kde je to možné. To však nie je všetko! Pri týchto škodových udalostiach nebudeme pristupovať k malusu – teda neuplatníme prirážku k cene poistného v ďalšom poistnom období,“ prezrádza T. Kalivoda pozitívne možnosti v motorovom poistení.

Je dôležité poznamenať, že čelné sklá sú zvyčajne vyrobené z vrstveného bezpečnostného skla, ktoré kombinuje dve vrstvy skla s medzivrstvou z polyvinylbutyralu (PVB). Táto konštrukcia zvyšuje bezpečnosť, ale zároveň komplikuje recykláciu, pretože oddelenie skla od PVB vrstvy je technologicky náročné.

Nerecyklované čelné sklá často končia na skládkach, kde sa rozkladajú stovky až tisíce rokov. Okrem toho môžu uvoľňovať chemikálie z PVB vrstvy do pôdy a vody, čo predstavuje environmentálne riziko. Z ekologického hľadiska je preto výhodnejšie poškodené čelné sklo opraviť, ak je to možné, namiesto jeho výmeny. Oprava nielenže šetrí materiály a energiu potrebnú na výrobu nového skla, ale tiež znižuje množstvo odpadu, ktorý by inak skončil na skládke.

Okrem toho sa znižuje aj uhlíková stopa. Výroba nového skla totiž samozrejme zahŕňa ťažbu surovín, tavenie, dopravu a spracovanie a to všetko zanecháva nemalú uhlíkovú stopu. „Motoristi, ktorí volia opravu pred výmenou, aktívne prispievajú k udržateľnejšiemu spôsobu života a zároveň dávajú príklad iným,“ uzatvára T. Kalivoda.

Tento článok vám prináša UNION.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 184
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 031
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 874
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 909
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 666
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 304
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 179
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  3. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  4. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  5. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  6. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  7. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 200
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 974
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 900
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 878
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 889
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 856
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 829
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 699
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu