SME

Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti

Kamienok môže spôsobiť trhlinu na skle. Namiesto výmeny ju opravte.

Stačí malý odrazený kamienok od auta pred vami a na skle sa objaví poškodenie. Mnohí vodiči okamžite utekajú do servisu meniť celé čelné sklo – a pritom by trhlinku stačilo jednoducho opraviť. Ušetrili by čas, peniaze, ale najmä - životné prostredie!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Príliš málo majiteľov áut si uvedomuje, že meniť celé čelné sklo za nové, len kvôli malej dierke, je ako meniť celú pneumatiku kvôli stratenému ventilku. Existuje pritom ekonomickejší a ekologickejší spôsob ako mať čelné sklo zase v poriadku,“ hovorí Tomáš Kalivoda, riaditeľ sekcie komerčného poistenia Unionu.

Reč je o oprave. „Trvá nám to asi 30 - 45 minút. Ak by sme sklo chceli vymieňať, potrebujeme na to celý deň. K oprave môžeme pristúpiť dokonca aj v prípade, že je preliačinka vo veľkosti dvojeurovky. Nedá sa to, ak už vznikajú praskliny na skle alebo je poškodenie v blízkosti okraja čelného skla. Vo väčšine prípadov nevidieť žiadne stopy po oprave a čo je najdôležitejšie, v budúcnosti z toho miesta nevzniknú žiadne praskliny,“ vysvetľuje pán Jaroslav zo zmluvného autoservisu. Dodáva, že veľkou výhodou je aj to, že pôvodné továrenské sklo zostáva na svojom mieste, a tak nehrozí žiadne riziko netesnosti alebo chybnej inštalácie nového skla.

Podľa štatistík uvedených v magazíne RDN sa ročne len v USA vymení asi 15 miliónov čelných skiel. Na skládke tak pribudne odpad s hmotnosťou približne 172 500 ton materiálu. Toto číslo len podčiarkuje environmentálny význam opravy skla namiesto jeho výmeny a to ešte nepoznáme dáta za všetky kontinety.

„V Unione myslíme na udržateľnosť a podporujeme aktivity, ktoré k nej smerujú. Preto sme sa rozhodli, že žiadny vodič, ktorý si z havarijného poistenia nechá opraviť čelné sklo, nebude platiť spoluúčasť. Jej odpustením chceme motivovať k oprave, namiesto zbytočnej výmeny čelného skla tam, kde je to možné. To však nie je všetko! Pri týchto škodových udalostiach nebudeme pristupovať k malusu – teda neuplatníme prirážku k cene poistného v ďalšom poistnom období,“ prezrádza T. Kalivoda pozitívne možnosti v motorovom poistení.

Je dôležité poznamenať, že čelné sklá sú zvyčajne vyrobené z vrstveného bezpečnostného skla, ktoré kombinuje dve vrstvy skla s medzivrstvou z polyvinylbutyralu (PVB). Táto konštrukcia zvyšuje bezpečnosť, ale zároveň komplikuje recykláciu, pretože oddelenie skla od PVB vrstvy je technologicky náročné.

Nerecyklované čelné sklá často končia na skládkach, kde sa rozkladajú stovky až tisíce rokov. Okrem toho môžu uvoľňovať chemikálie z PVB vrstvy do pôdy a vody, čo predstavuje environmentálne riziko. Z ekologického hľadiska je preto výhodnejšie poškodené čelné sklo opraviť, ak je to možné, namiesto jeho výmeny. Oprava nielenže šetrí materiály a energiu potrebnú na výrobu nového skla, ale tiež znižuje množstvo odpadu, ktorý by inak skončil na skládke.

Okrem toho sa znižuje aj uhlíková stopa. Výroba nového skla totiž samozrejme zahŕňa ťažbu surovín, tavenie, dopravu a spracovanie a to všetko zanecháva nemalú uhlíkovú stopu. „Motoristi, ktorí volia opravu pred výmenou, aktívne prispievajú k udržateľnejšiemu spôsobu života a zároveň dávajú príklad iným,“ uzatvára T. Kalivoda.

Tento článok vám prináša UNION.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  7. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 18 099
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 16 283
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 168
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 725
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 287
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 985
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 104
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 009
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miro Broniš: Nevýchovná učebnica výchovy? Ján Danek (JD): Výchova v teórii a praxi (VTP). UCM Trnava 2022
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 2
  3. Dávid Polák: Palestína rozmenená na drobné
  4. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (3)
  5. Monika Albertiová: Hanba sa nenosí: Čo nám prezrádzajú úsmevy mladých poslancov s influencermi
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 34. „Užitoční idioti I.“
  7. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  8. Marian Letko: Valí sa na nás ďalšie zvyšovanie DPH. A čo my riešime?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 435
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 13 926
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 214
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 273
  5. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 415
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 261
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 5 732
  8. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 581
  1. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  2. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  3. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  4. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  5. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  6. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  7. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  8. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
SkryťZatvoriť reklamu