SME

Vyskúšali sme nový Renault 4, nejde o žiadne prvoplánové retro

Oproti Renaultu 5 je praktickejší.

Renault 4 E-TechRenault 4 E-Tech (Zdroj: Renault)

Renault sa pri svojich mestských elektromobiloch rozhodol viac tlačiť na emócie. Po dobre prijatom Renaulte 5 E-Tech sa oživenia dočkal nemenej slávny Renault 4. Nedajte sa zmiasť menším číslom, ide o väčší a praktickejší model než R5. Novinku sme si vyskúšali v okolí poľského Vroclavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dozrel čas na retro

S myšlienkou pripomenúť dizajn R4 sa Renault pohrával celé roky. Napríklad už pri vzniku Dusteru prvej generácie sa s týmto odkazom počítalo, neskôr s námetom oživenia legendy prišiel v rámci súťaže 4ever dizajnér David Obendorfer. Skutočný návrat sa podaril až teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Jasným odkazom je hlavne predná maska s okrúhlymi matrixovými LED svetlami. Zaujímavejší je fakt, že orámovanie masky tvorí svetelný pás a v tme svieti aj logo uprostred. Celá táto paráda je pod priehľadným krytom. Na pôvodný model dobre odkazuje aj zadná časť, dvere kufra zasahujú nezvyčajne nízko, vďaka čomu je nakladacia hrana len 607 mm nad zemou. Ďalšou spomienkou na R4 je tvar zadných bočných dverí s negatívnym sklonom.

Každému je na prvý pohľad jasné, že kým v 60. rokoch šlo o jednoduché auto, ktoré by konkurovalo Citroënu 2CV, teraz je už R4 úplne inde. Technickými riešeniami a výbavou vyniká aj nad svojimi elektrickými konkurentmi.

Technológia spoločná s menším súrodencom

Aby sa náklady na výrobu R4 aj R5 znížili, obe autá majú rovnakú podvozkovú platformu AmpR Small a hoci vyzerajú dizajnovo úplne odlišne, až 68 percent komponentov majú rovnakých. Renault 4 E-Tech je však o 220 mm dlhší od R5 a má aj väčší rázvor kolies o 80 mm. Tieto zmeny sa citeľne prejavili na vnútornom priestore, presnejšie sedením vzadu a kufrom s objemom 420 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Pohon je ten istý ako pri Renaulte 5, takže na výber sú dve verzie elektromotora aj batérií. V slabšej má R4 výkon 90 kW (122 koní) a krútiaci moment 225 Nm, v silnejšej má elektromotor 110 kW (150 koní) a 245 Nm.

Slabšia verzia Urban Range má 40 kWh batériu s NMC chémiou pre dojazd 308 kilometrov, silnejšia Comfort Range s 50 kWh batériou má prejsť 409 kilometrov na jedno nabitie.

Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom prúde je 100 kW a z 15 na 80 percent sa vtedy auto nabije za pol hodinu. Pri nabíjaní striedavým prúdom má palubná nabíjačka výkon 11 kW, za 22 kW sa nedá priplatiť. Z trojfázového wallboxu sa väčšia batéria nabije z 15 na 80 percent za tri hodiny a 13 minút.

Viac možností, lepšie využitie

Nové elektrické modely Renaultu už podporujú aj obojsmerný tok energie, takže si z auta môžete napájať elektrobicykel, gril alebo kosačku v rámci funkcie V2L. Vo Francúzsku už môže auto slúžiť aj ako dočasné úložisko energie, ktorú vyprodukuje fotovoltika.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa pýtate, či môže mať Renault 4 aj pohon všetkých kolies, odpoveď je nie. Zatiaľ je auto len s pohonom predných a svetlou výškou podvozka 181 mm. Do budúcnosti sa však môže objaviť aj pohon všetkých kolies, niečo už naznačujú koncepty, najnovšie R4 Savane 4x4. Mohlo by ta ísť o konkurenta pre Jeep Avenger 4xe a neskôr aj Fiat Grande Panda 4x4.

Čo sa týka variability, až tak veľa toho R4 neponúka. Zadné sedadlá nie sú posuvné ako v Capture, stredné operadlo sa nedá sklopiť a v kufri sme nenašli dvojitú podlahu, takže po sklopení zadných opierok ostáva schod.

Neznamená to však, že by sa tu nenašli praktické riešenia. Napríklad spolujazdcovo operadlo sa dá sklopiť, aby ste previezli 2,2 metra dlhé predmety, v kufri pod podlahou je vyberateľný plastový kôš, ktorý sa dá ľahko opláchnuť a oproti R5 môže mať R4 aj strešný nosič alebo namiesto neho štýlovú plátenú otváraciu strechu nazývanú Plein Sud. Oba elektrické Renaulty môžu mať ťažné zariadenie pre nosič na bicykle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nová funkcia a kokpit z Renaultu 5

Interiér je už známy z Renaultu 5, prístrojová doska je rovnaká, no inú atmosféru dodáva koženkové čalúnenie. Trochu sme sa obávali, že na na ňom budeme potiť, no aj vďaka štvorcovému prešívaniu sú sedadlá dobre odvetrané.

Dve desaťpalcové obrazovky, tri páčky vpravo za volantom aj samostatný panel klimatizácie sú už v takmer každom modeli Renaultu. Oproti R5 však pribudli páky pod volantom, ktorými sa nastavuje intenzita rekuperácie. Novinkou je možnosť jazdenia s jedným pedálom, čiže auto sa po zložení nohy z akcelerátora úplne zastaví. Toto nám pri R5 veru chýbalo, v meste ide o praktické riešenie s maximálnym využitím rekuperácie brzdnej energie.

V krátkosti sme si na diaľnici vyskúšali aj jazdné asistenty vrátane adaptívneho tempomatu a aktívneho udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Všetko fungovalo bez problémov, aj čítanie dopravných značiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ vám prekáža akustické upozornenie na prekročenú rýchlosť, stačí dvakrát ťuknúť do tlačidla vľavo pri volante a hlásenie sa vypne. Samozrejme, len do ďalšej jazdy.

Namiesto športu komfort

Dynamika jazdy je dobrá, mali sme k dispozícii silnejšiu 150-koňovú verziu. Pri režime Eco je zrýchlenie citeľne pomalšie, no silným zatlačením pedála ožije, aby sa predišlo rizikám, keď výkon jednoducho potrebujete. V športovom režime trvá zrýchlenie z nuly na sto 8,2 sekundy, radšej sme aj tak volili komfort.

Ten je oproti R5 o niečo lepší, podvozok má mäkšie naladenie, ale hmotnosť 1521 kilogramov aj veľké 18-palcové kolesá robia svoje, hoci majú vyššiu bočnicu pneumatík ako R5. Jazdu by sme neoznačili za vyslovene plavnú, čo bolo pre pôvodnú R4 typické. Na nerovnostiach pomáha viacprvková zadná náprava, čo v B-segmente rozhodne nie je bežné. Riadenie je krásne presné a s autom sa dobre režú zákruty aj ľahko parkuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo nám podobne ako pri R5 vadilo, je absencia polohy P, po zaparkovaní rovno stlačíte ručnú brzdu alebo len otvoríte dvere a auto sa automaticky zabrzdí.

Lacná zatiaľ nie je ani konkurencia

Konkurenciou pre R4 sú najmä malé crossovery od koncernu Stellantis, konkrétne Fiat 600e, Jeep Avenger Electric, Opel Mokka-e. Zákazníkov však môže prebrať aj takému Mini Aceman.

Lacnejšou a aj väčšou alternatívou je Citroen e-C3 Aircross aj Opel Frontera Electric. Tieto na Slovensku vyrábané dvojčatá však majú výrazne skromnejšiu výbavu, teda menej funkcií a aj slabšie spracovanie v interiéri.

V základnej výbave Evolution má Renault 4 E-Tech tepelné čerpadlo, predohrev batérie, 10-palcovú obrazovku, automatickú klimatizáciu, full-LED svetlá, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, cúvacie senzory, tempomat aj elektrickú parkovaciu brzdu. Cenová revolúcia sa ani v prípade R4 nekoná, ponuka sa začína od 29 500 eur a v najvyššej výbave je reč o cene 36 500 eur. Verzie s odsúvacou plátenou strechou prídu neskôr.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiadna náhrada, samostatný model

Do budúcnosti by R4 nemala byť náhradou za Captur, Renault ho chce aj naďalej ponúkať spolu s Cliom, ako hybridnú alternatívu k plne elektrickým modelom.

Nový Renault 4 nie je ľudovým autom, na to už dve dekády slúži značka Dacia. V tomto prípade chcel výrobca dopriať čo najviac výbavy, zákazníci vraj majú už oveľa vyššie nároky aj od menších áut.

Či išlo o dobré rozhodnutie, ukáže čas. Na Renault 5 je v Európe takmer 40-tisíc objednávok a v domácom francúzsku je momentálne najpredávanejším elektromobilom.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault 4 E-Tech
VerziaIconic, 110 kW, 52 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur)29 500 / 36 500
Výkon – kW(k)110 (150)
Krút. moment - (Nm)245
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)8,2
Maximálna rýchlosť (km/h)150
Spotreba jazda (kWh / 100 km)13,4
Kapacita batérie (kWh)52 NMC
Nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/áno/áno
Rozmer pneumatík195/60 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg)1462 – 1521
Objem batožinového priestoru (l)420
Svetlá výška podvozka (mm)181
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2624; 4143; 1796; 1572

Elektromobily

Súvisiace témy: Renault
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  2. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 573
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 921
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 5 892
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 024
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 005
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 452
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 398
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké 3 308
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Emil Sútor : Ako by vyzeralo Slovensko, keby ho riadili čokolatieri (satira na víkend)
  4. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil
  5. Milan Polician: Je na tom Kazachstan a Uzbekistan skutočne lepšie ako Slovensko 2025?
  6. Viktor Pamula: Život v pravde
  7. Michaela Smutná: Vnútorný KRitIK
  8. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 111 013
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 170
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 116
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 169
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 821
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 842
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 967
  8. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 8 889
  1. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  2. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  3. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  4. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  5. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  6. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  8. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
SkryťZatvoriť reklamu