Renault sa pri svojich mestských elektromobiloch rozhodol viac tlačiť na emócie. Po dobre prijatom Renaulte 5 E-Tech sa oživenia dočkal nemenej slávny Renault 4. Nedajte sa zmiasť menším číslom, ide o väčší a praktickejší model než R5. Novinku sme si vyskúšali v okolí poľského Vroclavu.
Dozrel čas na retro
S myšlienkou pripomenúť dizajn R4 sa Renault pohrával celé roky. Napríklad už pri vzniku Dusteru prvej generácie sa s týmto odkazom počítalo, neskôr s námetom oživenia legendy prišiel v rámci súťaže 4ever dizajnér David Obendorfer. Skutočný návrat sa podaril až teraz.
Jasným odkazom je hlavne predná maska s okrúhlymi matrixovými LED svetlami. Zaujímavejší je fakt, že orámovanie masky tvorí svetelný pás a v tme svieti aj logo uprostred. Celá táto paráda je pod priehľadným krytom. Na pôvodný model dobre odkazuje aj zadná časť, dvere kufra zasahujú nezvyčajne nízko, vďaka čomu je nakladacia hrana len 607 mm nad zemou. Ďalšou spomienkou na R4 je tvar zadných bočných dverí s negatívnym sklonom.

Každému je na prvý pohľad jasné, že kým v 60. rokoch šlo o jednoduché auto, ktoré by konkurovalo Citroënu 2CV, teraz je už R4 úplne inde. Technickými riešeniami a výbavou vyniká aj nad svojimi elektrickými konkurentmi.
Technológia spoločná s menším súrodencom
Aby sa náklady na výrobu R4 aj R5 znížili, obe autá majú rovnakú podvozkovú platformu AmpR Small a hoci vyzerajú dizajnovo úplne odlišne, až 68 percent komponentov majú rovnakých. Renault 4 E-Tech je však o 220 mm dlhší od R5 a má aj väčší rázvor kolies o 80 mm. Tieto zmeny sa citeľne prejavili na vnútornom priestore, presnejšie sedením vzadu a kufrom s objemom 420 litrov.
Pohon je ten istý ako pri Renaulte 5, takže na výber sú dve verzie elektromotora aj batérií. V slabšej má R4 výkon 90 kW (122 koní) a krútiaci moment 225 Nm, v silnejšej má elektromotor 110 kW (150 koní) a 245 Nm.

Slabšia verzia Urban Range má 40 kWh batériu s NMC chémiou pre dojazd 308 kilometrov, silnejšia Comfort Range s 50 kWh batériou má prejsť 409 kilometrov na jedno nabitie.
Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom prúde je 100 kW a z 15 na 80 percent sa vtedy auto nabije za pol hodinu. Pri nabíjaní striedavým prúdom má palubná nabíjačka výkon 11 kW, za 22 kW sa nedá priplatiť. Z trojfázového wallboxu sa väčšia batéria nabije z 15 na 80 percent za tri hodiny a 13 minút.
Viac možností, lepšie využitie
Nové elektrické modely Renaultu už podporujú aj obojsmerný tok energie, takže si z auta môžete napájať elektrobicykel, gril alebo kosačku v rámci funkcie V2L. Vo Francúzsku už môže auto slúžiť aj ako dočasné úložisko energie, ktorú vyprodukuje fotovoltika.
Ak sa pýtate, či môže mať Renault 4 aj pohon všetkých kolies, odpoveď je nie. Zatiaľ je auto len s pohonom predných a svetlou výškou podvozka 181 mm. Do budúcnosti sa však môže objaviť aj pohon všetkých kolies, niečo už naznačujú koncepty, najnovšie R4 Savane 4x4. Mohlo by ta ísť o konkurenta pre Jeep Avenger 4xe a neskôr aj Fiat Grande Panda 4x4.

Čo sa týka variability, až tak veľa toho R4 neponúka. Zadné sedadlá nie sú posuvné ako v Capture, stredné operadlo sa nedá sklopiť a v kufri sme nenašli dvojitú podlahu, takže po sklopení zadných opierok ostáva schod.
Neznamená to však, že by sa tu nenašli praktické riešenia. Napríklad spolujazdcovo operadlo sa dá sklopiť, aby ste previezli 2,2 metra dlhé predmety, v kufri pod podlahou je vyberateľný plastový kôš, ktorý sa dá ľahko opláchnuť a oproti R5 môže mať R4 aj strešný nosič alebo namiesto neho štýlovú plátenú otváraciu strechu nazývanú Plein Sud. Oba elektrické Renaulty môžu mať ťažné zariadenie pre nosič na bicykle.
Nová funkcia a kokpit z Renaultu 5
Interiér je už známy z Renaultu 5, prístrojová doska je rovnaká, no inú atmosféru dodáva koženkové čalúnenie. Trochu sme sa obávali, že na na ňom budeme potiť, no aj vďaka štvorcovému prešívaniu sú sedadlá dobre odvetrané.
Dve desaťpalcové obrazovky, tri páčky vpravo za volantom aj samostatný panel klimatizácie sú už v takmer každom modeli Renaultu. Oproti R5 však pribudli páky pod volantom, ktorými sa nastavuje intenzita rekuperácie. Novinkou je možnosť jazdenia s jedným pedálom, čiže auto sa po zložení nohy z akcelerátora úplne zastaví. Toto nám pri R5 veru chýbalo, v meste ide o praktické riešenie s maximálnym využitím rekuperácie brzdnej energie.
V krátkosti sme si na diaľnici vyskúšali aj jazdné asistenty vrátane adaptívneho tempomatu a aktívneho udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Všetko fungovalo bez problémov, aj čítanie dopravných značiek.
Pokiaľ vám prekáža akustické upozornenie na prekročenú rýchlosť, stačí dvakrát ťuknúť do tlačidla vľavo pri volante a hlásenie sa vypne. Samozrejme, len do ďalšej jazdy.
Namiesto športu komfort
Dynamika jazdy je dobrá, mali sme k dispozícii silnejšiu 150-koňovú verziu. Pri režime Eco je zrýchlenie citeľne pomalšie, no silným zatlačením pedála ožije, aby sa predišlo rizikám, keď výkon jednoducho potrebujete. V športovom režime trvá zrýchlenie z nuly na sto 8,2 sekundy, radšej sme aj tak volili komfort.

Ten je oproti R5 o niečo lepší, podvozok má mäkšie naladenie, ale hmotnosť 1521 kilogramov aj veľké 18-palcové kolesá robia svoje, hoci majú vyššiu bočnicu pneumatík ako R5. Jazdu by sme neoznačili za vyslovene plavnú, čo bolo pre pôvodnú R4 typické. Na nerovnostiach pomáha viacprvková zadná náprava, čo v B-segmente rozhodne nie je bežné. Riadenie je krásne presné a s autom sa dobre režú zákruty aj ľahko parkuje.
Čo nám podobne ako pri R5 vadilo, je absencia polohy P, po zaparkovaní rovno stlačíte ručnú brzdu alebo len otvoríte dvere a auto sa automaticky zabrzdí.
Lacná zatiaľ nie je ani konkurencia
Konkurenciou pre R4 sú najmä malé crossovery od koncernu Stellantis, konkrétne Fiat 600e, Jeep Avenger Electric, Opel Mokka-e. Zákazníkov však môže prebrať aj takému Mini Aceman.
Lacnejšou a aj väčšou alternatívou je Citroen e-C3 Aircross aj Opel Frontera Electric. Tieto na Slovensku vyrábané dvojčatá však majú výrazne skromnejšiu výbavu, teda menej funkcií a aj slabšie spracovanie v interiéri.
V základnej výbave Evolution má Renault 4 E-Tech tepelné čerpadlo, predohrev batérie, 10-palcovú obrazovku, automatickú klimatizáciu, full-LED svetlá, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, cúvacie senzory, tempomat aj elektrickú parkovaciu brzdu. Cenová revolúcia sa ani v prípade R4 nekoná, ponuka sa začína od 29 500 eur a v najvyššej výbave je reč o cene 36 500 eur. Verzie s odsúvacou plátenou strechou prídu neskôr.
Žiadna náhrada, samostatný model
Do budúcnosti by R4 nemala byť náhradou za Captur, Renault ho chce aj naďalej ponúkať spolu s Cliom, ako hybridnú alternatívu k plne elektrickým modelom.
Nový Renault 4 nie je ľudovým autom, na to už dve dekády slúži značka Dacia. V tomto prípade chcel výrobca dopriať čo najviac výbavy, zákazníci vraj majú už oveľa vyššie nároky aj od menších áut.
Či išlo o dobré rozhodnutie, ukáže čas. Na Renault 5 je v Európe takmer 40-tisíc objednávok a v domácom francúzsku je momentálne najpredávanejším elektromobilom.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Renault 4 E-Tech |
Verzia | Iconic, 110 kW, 52 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 29 500 / 36 500 |
Výkon – kW(k) | 110 (150) |
Krút. moment - (Nm) | 245 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 8,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Spotreba jazda (kWh / 100 km) | 13,4 |
Kapacita batérie (kWh) | 52 NMC |
Nabíjací výkon (kW) | 100 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/áno/áno |
Rozmer pneumatík | 195/60 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1462 – 1521 |
Objem batožinového priestoru (l) | 420 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 181 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2624; 4143; 1796; 1572 |