SME

Ideme autom do Chorvátska, koľko stojí cesta cez Maďarsko alebo Rakúsko?

Dostupnosť autom k moru ostáva lákadlom.

K moru pri Zadare sme sa z Bratislavy dostali za sedem hodín.K moru pri Zadare sme sa z Bratislavy dostali za sedem hodín. (Zdroj: Peter Kálmán)

Čisté more, prakticky kdekoľvek krásne pláže a dobrá dostupnosť aj autom. V Chorvátsku minulý rok dovolenkovalo viac ako pol milióna Slovákov. Záujem medziročne rástol aj napriek vyšším cenám. Koľko vás bude stáť cesta k moru tento rok a aké sú naše rady pred cestou?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tentoraz sme sa z Bratislavy vybrali autom do Zadaru, ktorý je najstarším stálo obývaným mestom v Chorvátsku. Oproti Istrii ponúka už na začiatku sezóny teplejšiu vodu na kúpanie, no zároveň je bližšie ako Split. Pre obe mestá platí, že sa do nich môžete vybrať aj letecky. Z Bratislavy, z Košíc alebo z Viedne.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničné známky

Nie veľmi potešujúcou správou je, že oproti minuloročnej dovolenkovej sezóne sú diaľničné známky opäť trochu drahšie, ceny išli hore v Rakúsku, ale aj v rámci chorvátskeho mýtneho systému.

Najdôležitejšie je však pri kúpe diaľničnej známky nenaletieť drahým priekupníkom, ktorí si zbytočne naúčtujú nemalé príplatky.

Preto platí, že elektronické diaľničné známky sa kupujú len z overených stránok, slovenskú na eznamka.sk, maďarskú s potrebným založením konta na ematrica.nemzetiutdij.hu, rakúsku na asfinag.at a slovinskú na evinjeta.dars.si.

Kto čakal, že mýtny systém s rampami a lístkovým platobným systémom bude už tento rok v na chorvátskych diaľniciach minulosťou, tak si ešte pár rokov počká. Stať sa tak nemusí ani v sezóne 2026.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Diaľničné známky: Aktuálny prehľad cien na Slovensku a v zahraničí Čítajte 

Mýtne brány aj potom ostanú, ale už bez zastavovania a lístkového systému. Priechodnosť sa tak má zlepšiť z 200 na 3000 áut za hodinu. V letnej sezóne sú mýtne brány totiž najčastejším dôvodom rozsiahlych kolón.

Zatiaľ sa teda systém nemení, no jeho poplatky dovolenkárov vlani prekvapili. V sezóne od júla do septembra sa ceny mýtneho zdvihli o 10 percent.

Ceny diaľničných známok1-dňová10-dňovámesačnáročná
Slovensko8,10 €10,80 €17,10 €90 €
Maďarsko13,17 €16,40 €26,50 €146,50 €
Rakúsko9,30 €12,40 €31,10 €103,80 €
Slovinsko 16 €*32 €117,50 €

* Známka platí len 7 dní

Cesta k moru cez Maďarsko

Vzdialenosť: 665 km
Náklady: 117,40 €

Z Bratislavy vyrážame krátko po jednej popoludní a cez týždeň. Navigácia ukazuje, že západ slnka by sme mali stihnúť už pri mori. Cez Maďarsko je to do Zadaru 665 kilometrov a takmer 7 hodín čistej cesty. Cez víkendy v dovolenkovej sezóne počítajte vždy s hustejšou premávkou a v týždni sa snažte vyhnúť väčším mestám na trase, aby ste neuviazli v kolóne.

SkryťVypnúť reklamu

Pre koho nie je už aj samotná cesta dovolenkový oddych, mal by počítať aj s tým, že prestávky na odpočívadlách tiež zoberú nejaký čas. Všeobecne sa odporúča spraviť si pauzu každých 200 kilometrov a aspoň na 15 minút.

Od hraničného priechodu Rajka cesta pod diaľnici rýchlo odsýpa, pred Győrom odbáčame na rýchlostnú cestu M85 a po chvíli sa napojíme na M86 na Szombathely.

Súvisiaci článok Ako si spestriť cestu do Chorvátska? Vybrali sme šesť zaujímavých miest na zastávku Čítajte 

Potom sa snažíme už po okreskách dostať na diaľnicu M7. Osvedčenými orientačnými bodmi sú maďarské mestá Letenye alebo Veľká Kaniža (Nagykanizsa).

Každý rok nás navigácia pošle v tomto úseku trochu inak, tentokrát to bolo cez viacero malých dediniek a po dosť nekvalitných cestách. Existuje, samozrejme, aj možnosť ísť až na Budapešť a okolo Balatonu po diaľnici M7, ako chodia dovolenkári zo stredného a východného Slovenska, no od Bratislavy je to hodinová zachádzka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozor, aby vás navigácia v snahe o čo najrýchlejšiu cestu neposlala cez juhovýchodný cíp Slovinska, zbytočne si potom priplácate diaľničnú známku ďalšej krajiny.

Hraničný priechod Letenye-Goričan medzi Maďarskom a Chorvátskom si už ani nevšimnete, budovy rozobrali po tom, čo sa v roku 2023 stalo Chorvátsko súčasťou schengenského priestoru.

Potom je to už len 1 hodinu a 15 minút k mýtnej bráne Lučko pri Záhrebe. Tá patrí v lete k najvyťaženejším, tu už sa stretávajú aj dovolenkári zo západnejších krajín. Za diaľničný úsek Goričan - Sveta Helena pri Záhrebe sme zaplatili 6,40 eura. Nasledoval dlhší 258-kilometrový úsek medzi mýtnymi bránami Záhreb-Lučko k Zadaru-západ, ktorý už vyšiel na 17,60 eura. Presné poplatky za mýto si môžete pozrieť na stránke croatian-adriatic.eu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesta cez Maďarsko do Zadaru nás pri spotrebe 6,6 litra na 100 kilometrov, cene benzínu 1,509 €/l a diaľničným poplatkom vyšla na 117,40 eura.

Cesta k moru cez Rakúsko a Slovinsko

Vzdialenosť: 706 km
Náklady: 130,30 €

Cesta z Bratislavy do Zadaru cez Rakúsko a Slovinsko je oproti maďarskej o 41 kilometrov dlhšia, ale aj trochu pohodlnejšia. Väčšinou sa dá ísť vyššou rýchlosťou a nie je núdza o dobre vybavené odpočívadlá. Odporúčame ju najmä v noci, keď nehrozí, že sa v okolí Viedne, Mariboru či Zadaru dostanete do kolóny.

Už na začiatku sezóny stáli autá v dlhom rade na hraničnom priechode Macelj medzi Slovinskom a Chorvátskom.

Súvisiaci článok Chystáte sa do Chorvátska? Lietadlom je to najrýchlejšie, autom máte väčšiu slobodu Čítajte 

Pokiaľ nejdete na polostrov Istria, napríklad do Puly, tak sa táto cesta z finančného hľadiska veľmi neoplatí. Kupujete si aj slovinskú diaľničnú známku za 16 eur, ktorá platí len týždeň, nie 10 dní ako v ostatných krajinách. Tu sa potom oplatí predĺžiť si prejazd Slovinskom tak, aby ste sa potom čo najviac vyhli plateniam na mýtnych bránach v Chorvátsku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesta cez Rakúsko a Slovinsko do Zadaru nás pri spotrebe 6,6 litra na 100 kilometrov, cene benzínu 1,509 €/l a diaľničným poplatkom vyšla na 130,30 eura, čo je o 12,90 eura viac ako pri ceste cez Maďarsko.

Tankovanie

Rastúce ceny palív môžu byť pred dovolenkovou sezónou strašiakom, no väčšina si nakoniec za drahšiu nádrž pokojne priplatí. V Bratislave sme tankovali benzín Natural 95 v cene 1,509 eura za liter a do Citroenu C3 Aircross, s ktorým sme sa vybrali k moru, sa zmestí 44 litrov paliva. Úplne na poslednú kvapku však nejazdíme, 40 litrov nás stálo 60,36 eura.

Tip, ako ušetriť, je natankovať len po najbližšiu čerpaciu stanicu v Chorvátsku, kde aj tento rok ostávajú ceny za liter 95-oktánového benzínu rovnaké a to 1,41 eura. Táto cena platí na čerpacích staniciach na diaľnici, ale aj mimo nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na najdrahšie čerpacie stanice môžete naraziť pri diaľnici A2 v Rakúsku, na niektorých stojí liter benzínu aj cez 2 eurá. Tankovať sa neoplatí ani v Maďarsku, podobné ceny pohonných hmôt ako v Chorvátsku má Slovinsko.

Súvisiaci článok Elektronické mýto v Chorvátsku: Ako funguje systém ENC? Čítajte 

Ďalšie tankovanie plnej nádrže nás čakalo až v klesaní tesne pred Zadarom, palivo sme doplnili za 59,64 eura. Cestou naspäť sme už poučení nižšími cenami dotankovali na rozlúčku s Chorvátskom za 35,09 eura. Dokopy nás benzín na cestu z Bratislavy do Zadaru, na jazdenie po okolí a cestu naspäť do Bratislavy vyšiel na 155 eur.

Buďte pripravení na kolóny

Dovolenková sezóna štartuje a premávka na chorvátskych diaľniciach sa už od polovice júna zahusťuje. Buďte preto pripravení na komplikácie a majte pri sebe dostatok tekutín pre celú posádku. Zdržanie môže byť aj na niekoľko hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ideálne je samozrejme predchádzať uviaznutiu v kolónach. Priebežne počas cesty sledujte náhľad online navigácie aj najnovšie aktualizácie Chorvátskeho autoklubu HAK. Zdržania na diaľniciach si môžete pozrieť aj v mobilnej aplikácii chorvátskych diaľnic, dostupná je na stiahnutie pre iOS aj Android.

Keď sa vám na diaľnici pokazí auto, snažte sa zastaviť v odstavnom pruhu, dostať seba aj posádku bezpečne za zvodidlá a volať pomoc na čísle 0800 988 988 alebo 112.

Cestovanie

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 18 002
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 133
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 196
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 751
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 689
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 632
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 315
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 655
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Emil Sútor : 5 dôvodov, prečo som vymenil korporát za kuchyňu. A potom kuchyňu za čokoládu.
  2. Štefan Šturdzík: Suslov, Rigo , Kopásek naša budúcnosť v repre.
  3. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  4. Štefan Šturdzík: Vychovali sme si na prsiach hada.
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém
  6. Ján Bilohuščin: Neutralitou ku kapitulácii
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ...
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.6.1925)
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 262
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 825
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 10 088
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 014
  5. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 583
  6. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 312
  7. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 7 024
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 5 864
  1. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  3. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  4. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
SkryťZatvoriť reklamu