SME

Ideme autom do Chorvátska, koľko stojí cesta cez Maďarsko alebo Rakúsko?

Dostupnosť autom k moru ostáva lákadlom.

K moru pri Zadare sme sa z Bratislavy dostali za sedem hodín.K moru pri Zadare sme sa z Bratislavy dostali za sedem hodín. (Zdroj: Peter Kálmán)

Čisté more, prakticky kdekoľvek krásne pláže a dobrá dostupnosť aj autom. V Chorvátsku minulý rok dovolenkovalo viac ako pol milióna Slovákov. Záujem medziročne rástol aj napriek vyšším cenám. Koľko vás bude stáť cesta k moru tento rok a aké sú naše rady pred cestou?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tentoraz sme sa z Bratislavy vybrali autom do Zadaru, ktorý je najstarším stálo obývaným mestom v Chorvátsku. Oproti Istrii ponúka už na začiatku sezóny teplejšiu vodu na kúpanie, no zároveň je bližšie ako Split. Pre obe mestá platí, že sa do nich môžete vybrať aj letecky. Z Bratislavy, z Košíc alebo z Viedne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Diaľničné známky

Nie veľmi potešujúcou správou je, že oproti minuloročnej dovolenkovej sezóne sú diaľničné známky opäť trochu drahšie, ceny išli hore v Rakúsku, ale aj v rámci chorvátskeho mýtneho systému.

Najdôležitejšie je však pri kúpe diaľničnej známky nenaletieť drahým priekupníkom, ktorí si zbytočne naúčtujú nemalé príplatky.

Preto platí, že elektronické diaľničné známky sa kupujú len z overených stránok, slovenskú na eznamka.sk, maďarskú s potrebným založením konta na ematrica.nemzetiutdij.hu, rakúsku na asfinag.at a slovinskú na evinjeta.dars.si.

Kto čakal, že mýtny systém s rampami a lístkovým platobným systémom bude už tento rok v na chorvátskych diaľniciach minulosťou, tak si ešte pár rokov počká. Stať sa tak nemusí ani v sezóne 2026.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Diaľničné známky: Aktuálny prehľad cien na Slovensku a v zahraničí Čítajte 

Mýtne brány aj potom ostanú, ale už bez zastavovania a lístkového systému. Priechodnosť sa tak má zlepšiť z 200 na 3000 áut za hodinu. V letnej sezóne sú mýtne brány totiž najčastejším dôvodom rozsiahlych kolón.

Zatiaľ sa teda systém nemení, no jeho poplatky dovolenkárov vlani prekvapili. V sezóne od júla do septembra sa ceny mýtneho zdvihli o 10 percent.

Ceny diaľničných známok1-dňová10-dňovámesačnáročná
Slovensko8,10 €10,80 €17,10 €90 €
Maďarsko13,17 €16,40 €26,50 €146,50 €
Rakúsko9,30 €12,40 €31,10 €103,80 €
Slovinsko 16 €*32 €117,50 €

* Známka platí len 7 dní

Cesta k moru cez Maďarsko

Vzdialenosť: 665 km
Náklady: 117,40 €

Z Bratislavy vyrážame krátko po jednej popoludní a cez týždeň. Navigácia ukazuje, že západ slnka by sme mali stihnúť už pri mori. Cez Maďarsko je to do Zadaru 665 kilometrov a takmer 7 hodín čistej cesty. Cez víkendy v dovolenkovej sezóne počítajte vždy s hustejšou premávkou a v týždni sa snažte vyhnúť väčším mestám na trase, aby ste neuviazli v kolóne.

SkryťVypnúť reklamu

Pre koho nie je už aj samotná cesta dovolenkový oddych, mal by počítať aj s tým, že prestávky na odpočívadlách tiež zoberú nejaký čas. Všeobecne sa odporúča spraviť si pauzu každých 200 kilometrov a aspoň na 15 minút.

Od hraničného priechodu Rajka cesta pod diaľnici rýchlo odsýpa, pred Győrom odbáčame na rýchlostnú cestu M85 a po chvíli sa napojíme na M86 na Szombathely.

Súvisiaci článok Ako si spestriť cestu do Chorvátska? Vybrali sme šesť zaujímavých miest na zastávku Čítajte 

Potom sa snažíme už po okreskách dostať na diaľnicu M7. Osvedčenými orientačnými bodmi sú maďarské mestá Letenye alebo Veľká Kaniža (Nagykanizsa).

Každý rok nás navigácia pošle v tomto úseku trochu inak, tentokrát to bolo cez viacero malých dediniek a po dosť nekvalitných cestách. Existuje, samozrejme, aj možnosť ísť až na Budapešť a okolo Balatonu po diaľnici M7, ako chodia dovolenkári zo stredného a východného Slovenska, no od Bratislavy je to hodinová zachádzka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozor, aby vás navigácia v snahe o čo najrýchlejšiu cestu neposlala cez juhovýchodný cíp Slovinska, zbytočne si potom priplácate diaľničnú známku ďalšej krajiny.

Hraničný priechod Letenye-Goričan medzi Maďarskom a Chorvátskom si už ani nevšimnete, budovy rozobrali po tom, čo sa v roku 2023 stalo Chorvátsko súčasťou schengenského priestoru.

Potom je to už len 1 hodinu a 15 minút k mýtnej bráne Lučko pri Záhrebe. Tá patrí v lete k najvyťaženejším, tu už sa stretávajú aj dovolenkári zo západnejších krajín. Za diaľničný úsek Goričan - Sveta Helena pri Záhrebe sme zaplatili 6,40 eura. Nasledoval dlhší 258-kilometrový úsek medzi mýtnymi bránami Záhreb-Lučko k Zadaru-západ, ktorý už vyšiel na 17,60 eura. Presné poplatky za mýto si môžete pozrieť na stránke croatian-adriatic.eu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesta cez Maďarsko do Zadaru nás pri spotrebe 6,6 litra na 100 kilometrov, cene benzínu 1,509 €/l a diaľničným poplatkom vyšla na 117,40 eura.

Cesta k moru cez Rakúsko a Slovinsko

Vzdialenosť: 706 km
Náklady: 130,30 €

Cesta z Bratislavy do Zadaru cez Rakúsko a Slovinsko je oproti maďarskej o 41 kilometrov dlhšia, ale aj trochu pohodlnejšia. Väčšinou sa dá ísť vyššou rýchlosťou a nie je núdza o dobre vybavené odpočívadlá. Odporúčame ju najmä v noci, keď nehrozí, že sa v okolí Viedne, Mariboru či Zadaru dostanete do kolóny.

Už na začiatku sezóny stáli autá v dlhom rade na hraničnom priechode Macelj medzi Slovinskom a Chorvátskom.

Súvisiaci článok Chystáte sa do Chorvátska? Lietadlom je to najrýchlejšie, autom máte väčšiu slobodu Čítajte 

Pokiaľ nejdete na polostrov Istria, napríklad do Puly, tak sa táto cesta z finančného hľadiska veľmi neoplatí. Kupujete si aj slovinskú diaľničnú známku za 16 eur, ktorá platí len týždeň, nie 10 dní ako v ostatných krajinách. Tu sa potom oplatí predĺžiť si prejazd Slovinskom tak, aby ste sa potom čo najviac vyhli plateniam na mýtnych bránach v Chorvátsku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesta cez Rakúsko a Slovinsko do Zadaru nás pri spotrebe 6,6 litra na 100 kilometrov, cene benzínu 1,509 €/l a diaľničným poplatkom vyšla na 130,30 eura, čo je o 12,90 eura viac ako pri ceste cez Maďarsko.

Tankovanie

Rastúce ceny palív môžu byť pred dovolenkovou sezónou strašiakom, no väčšina si nakoniec za drahšiu nádrž pokojne priplatí. V Bratislave sme tankovali benzín Natural 95 v cene 1,509 eura za liter a do Citroenu C3 Aircross, s ktorým sme sa vybrali k moru, sa zmestí 44 litrov paliva. Úplne na poslednú kvapku však nejazdíme, 40 litrov nás stálo 60,36 eura.

Tip, ako ušetriť, je natankovať len po najbližšiu čerpaciu stanicu v Chorvátsku, kde aj tento rok ostávajú ceny za liter 95-oktánového benzínu rovnaké a to 1,41 eura. Táto cena platí na čerpacích staniciach na diaľnici, ale aj mimo nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na najdrahšie čerpacie stanice môžete naraziť pri diaľnici A2 v Rakúsku, na niektorých stojí liter benzínu aj cez 2 eurá. Tankovať sa neoplatí ani v Maďarsku, podobné ceny pohonných hmôt ako v Chorvátsku má Slovinsko.

Súvisiaci článok Elektronické mýto v Chorvátsku: Ako funguje systém ENC? Čítajte 

Ďalšie tankovanie plnej nádrže nás čakalo až v klesaní tesne pred Zadarom, palivo sme doplnili za 59,64 eura. Cestou naspäť sme už poučení nižšími cenami dotankovali na rozlúčku s Chorvátskom za 35,09 eura. Dokopy nás benzín na cestu z Bratislavy do Zadaru, na jazdenie po okolí a cestu naspäť do Bratislavy vyšiel na 155 eur.

Buďte pripravení na kolóny

Dovolenková sezóna štartuje a premávka na chorvátskych diaľniciach sa už od polovice júna zahusťuje. Buďte preto pripravení na komplikácie a majte pri sebe dostatok tekutín pre celú posádku. Zdržanie môže byť aj na niekoľko hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ideálne je samozrejme predchádzať uviaznutiu v kolónach. Priebežne počas cesty sledujte náhľad online navigácie aj najnovšie aktualizácie Chorvátskeho autoklubu HAK. Zdržania na diaľniciach si môžete pozrieť aj v mobilnej aplikácii chorvátskych diaľnic, dostupná je na stiahnutie pre iOS aj Android.

Keď sa vám na diaľnici pokazí auto, snažte sa zastaviť v odstavnom pruhu, dostať seba aj posádku bezpečne za zvodidlá a volať pomoc na čísle 0800 988 988 alebo 112.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 535
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 478
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 211
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 931
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 249
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 2 840
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 418
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 001
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Zielosko: Tron: Ares
  2. Ján Valchár: Hlavne buďme realisti, áno?
  3. Vladimír Bojničan: Arabi a Židia: Rodní bratia, ktorých rozdelili náboženstvá
  4. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  5. Vladimír Bojničan: Cui bono? Izraelská vojna, Netanjahu a dar z nebies pre autoritára
  6. Patrik Benčík: Denník advokáta: Fashion & Business show Michalovce 06.07.2025
  7. Jaroslav Liptak: Pán Kotlár, a čo tak prizvať si ruských odborníkov?
  8. Igor Vojtek: MIT a MBZUAI spájajú sily pre revolúciu v umelej inteligencii
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 308
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 395
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 550
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 281
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 8 496
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 056
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 272
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 082
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu