Prudkému rozvoju elektromobility v poslednom období sa mnohé automobilky snažia viac či menej úspešne brániť. Aj keď sa technológie posúvajú míľovými krokmi, zákazníci zostávajú rovnakí a často nie práve otvorení novému pohonu.
Švédske Volvo je jednou zo značiek, ktoré alternatívny pohon rýchlo prijali a dokonca mali v úmysle spaľovacie motory do roku 2030 vyradiť z ponuky úplne. No kým automobilka bola pripravená sa s fosílnymi palivami úplne rozlúčiť, jej klientela nie.
Významným krokom v prechode značky na elektrický pohon mal byť nedávno uvedený model EX90. Veľké rodinné SUV malo nahradiť populárny model XC90, ktorého druhá generácia je na trhu už desať rokov.
To je na dnešné pomery v automobilovom svete celá večnosť, tento obľúbený model však starne len veľmi pomaly. Aj preto Volvo opustilo pôvodné plány a XC90 sa dnes po decentnej modernizácii predáva po boku elektrickej novinky.
Trochu sa tak zopakoval moment z histórie automobilky, keď mal model 740 nahradiť starnúcu, no stále populárnu 240. Tá nakoniec vydržala vo výrobe až do roku 1994 a svojho plánovaného nástupcu tak o dva roky prežila.
Podobná situácia teraz nastala s modelmi XC90 a EX90, ktoré sme mali možnosť porovnať bok po boku. Zopakuje sa história a zvíťazí rokmi overený model, alebo dokáže technológiami nabitý elektromobil presvedčiť zákazníkov?
Najprv si poďme predstaviť starú známu klasiku. Druhá generácia Volva XC90 sa začala predávať ešte v roku 2015, napriek tomu aj prvé kusy pôsobia stále aktuálne. Aj keď jednoduchý dizajn starne dobre, isté zmeny si vyslúžil.
Tie sú evidentné hlavne v prednej časti, kde nájdeme užšie svetlá prepojené s novou maskou. V prípade testovaného auta bola spolu s inými exteriérovými prvkami lakovaná v čiernej farbe, pri novej tmavej metalíze sa tak trochu strácala. Na výber sú však aj tradičnejšie doplnky v chrómovom prevedení.
Novší model spoznáte ľahko
Elektrická EX90 sa mriežky vzdala úplne, vďaka čomu už na pohľad prezrádza alternatívny pohon pod kapotou. Moderne vyzerajú tiež zapustené kľučky dverí alebo zaujímavé riešenie zadných svetiel.
Ešte zaujímavejšie sú však tie predné, ktoré zostávajú pri dennej prevádzke skryté, viditeľný je len podpis v tvare písmena T. Ten sa po zapnutí stretávacích svetiel doslova otvorí a odhalí optiku LED svetlometov.
Rovnako odlišný je aj prístup oboch áut k interiérovému dizajnu. Kým XC90 volí tradičnejšie krivky, nová EX90 sa vydáva smerom minimalizmu a jednoduchých ostrých línii.

Spoločnú majú skutočne vysokú kvalitu spracovania a skvelé materiály, hoci starší model pôsobí o niečo útulnejšie. O komfort však nie je núdza ani v jednom, a to aj vďaka skvelým sedadlám, ktoré sú pri tejto automobilke už samozrejmosťou.
Obe autá však trpia prehnaným využitím dotykového ovládania, cez displej sa otvára dokonca aj schránka pred spolujazdcom. V tomto je však jednoznačne horší elektromobil, pri ktorom sa cez displej nastavuje aj poloha spätných zrkadiel či volantu.
Hoci volant stačí nastaviť raz, pri zrkadlách už ide o väčší problém. Nenašli sme napríklad funkciu ich automatického naklápania pri cúvaní, čo v spojení so skresleným obrazom kamier dosť komplikuje parkovanie pri obrubníku.
Aj keď dostala XC90 úplne nový infotainment s väčšou obrazovkou, nemôže sa porovnávať s modernejším príbuzným. Ak už musíme všetko ovládanie sústrediť na jeden veľký stredový displej, Volvo EX90 patrí vďaka rýchlej odozve a výbornému infotainmentu na báze operačného systému Android k špičke.
Lákadlom veľkého švédskeho SUV je pre mnohých aj jeho priestranný interiér a veľký kufor. Ani EX90 v tomto ohľade nezaostáva a v zadnom rade ponúka rovnako bohatý priestor pre posádku, v tomto prípade ešte lepšie využiteľný vďaka rovnej podlahe.

Obe autá dokážu previezť až siedmich pasažierov, no kým v druhom rade sa traja dospelí zmestia pomerne pohodlne, tretí rad je vyhradený skôr pre deti. Výhodou EX90 je elektrické sklápanie tretieho radu z kabíny alebo kufra, v XC90 treba sedadlá sklopiť manuálne.
Výhodou veľkého SUV bol vždy aj jeho praktický batožinový priestor s objemom 640 litrov, ktorý po sklopení druhého radu narastie na 1 816 litrov. Verzie bez elektrifikácie ponúkali ešte o 40 litrov viac, dnes už v ponuke zostal iba plug-in hybrid T8.
Elektrická EX90 ťaží z karosérie dlhšej o 8,5 centimetra a ponúka dokonca ešte väčší kufor, ktorý pojme v päťmiestnej konfigurácii 697 litrov a bez druhého radu sedadiel dokonca až 2135 litrov. Bonusom je úložný priestor pod prednou kapotou, do ktorého sa zmestí 49 litrov.
Autonómne jazdiť nevie zatiaľ ani jedno
Po technologickej stránke je jasným víťazom elektromobil, ktorý je prakticky pripravený na autonómnu jazdu 3. stupňa. Aspoň teda po hardvérovej stránke, mnohé senzory zatiaľ slúžia iba na zber dát pre „výcvik“ autopilota.
Nezvyčajný je najmä lidar nad čelným sklom, ktorý dokáže zaznamenať napríklad chodca až na vzdialenosť 250 metrov. Okolie sleduje pätica radarov, osem kamier, a 16 ultrazvukových senzorov.
Zaujímavosťou je, že každá kamera má svoj ostrekovač, výnimkou sú iba bočné kamery pod spätnými zrkadlami, ktoré sú však zapustené a nešpinia sa. Vlastný ostrekovač umiestnený na špičke stierača dostal aj lidar.

Zatiaľ si však musíme vystačiť so systémom Pilot assist, ktorý kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu. V praxi tak XC90 príliš nezaostáva, aspoň kým Volvo nerozšíri možnosti EX90 pomocou aktualizácii.
Adekvátne moderný je aj prístup do vozidla. Zabudnite na klasické kľúče, tu už Volvo počíta primárne s digitálnym kľúčom v mobile. Fyzické kľúče už sú iba v podobe karty alebo malej plastovej krabičky s logom automobilky.
Klasika už iba ako plug-in hybrid
Ako sme spomínali vyššie, jedinou motorizáciou v ponuke XC90 je vrcholný plug-in hybrid T8. Tým stúpla aj základná cena modelu, ktorá začína na hodnote 88 680 eur, cena testovaného auta v takmer plnej výbave sa vyšplhala až na 103 630 eur.
Pohonného systému sa motorizácia nedotkla, stále využíva benzínový štvorvalec s výkonom 228 kW (310 koní) a elektromotor na zadnej náprave, ktorý dodáva 107 kW (145 koní) a umožňuje pohon všetkých kolies. Celkový výkon dosahuje až 335 kW (455 koní) a maximálny krútiaci moment 709 Nm.
S plne nabitou batériou nám na displeji svietilo 52 kilometrov elektrického dojazdu, v meste sa však táto hodnota dá poriadne natiahnuť. Zamrzí len pomalé nabíjanie, ktoré je obmedzené na 3,7 kW a nabitie batérie tak zaberie takmer tri hodiny.
Aj s vybitou batériou dokáže jazdiť s prijateľnou spotrebou, hlavne ak prihliadneme na rozmery a hmotnosť auta. V meste si vypýtalo iba 7,6 litra a na okreskách hodnota ďalej klesla na 6,4, iba pri diaľničných rýchlostiach dosahovala 10 litrov na 100 kilometrov.

Výkonný hybrid autu pochopiteľne dodáva výbornú dynamiku, stovku z miesta zvládne za 5,4 sekundy. Touto hodnotou prekonáva mnohé iné prémiové SUV, nedokáže však príliš dobre skryť hmotnosť prevyšujúcu 2,3 tony.
Auto je ladené na komfort a hoci riadenie je presné a príjemne tuhé vďaka adaptívnemu posilňovaču, najlepšie sa cíti pri pokojnej jazde. S modernizáciou dostala XC90 nové tlmiče, čo však neplatí pre autá vybavené vzduchovým podvozkom.
Ten dostalo aj naše testovacie auto a jeho fungovaniu iba ťažko niečo vytknúť. Iba veľké 21-palcové disky kolies trochu uberali na komforte, za najväčšie 22-palcové disky by sme si asi nepriplácali.
Dostupnejšia verzia zatiaľ chýba
EX90 zatiaľ nemá oveľa širšiu ponuku pohonov, na trh prichádza na začiatok vo verziách Twin Motor a Twin Motor Performance. Ceny sa začínajú na úrovni 102 900 za slabšiu motorizáciu vo výbave Plus, výkonnejší pohon je dostupný len s výbavou Ultra a začína na hodnote 113 370 eur.
Obe verzie sú vybavené dvojicou elektromotorov, ktoré poháňajú všetky kolesá. Energiu čerpajú z rovnakej batérie s využiteľnou kapacitou 107 kWh, čo im podľa výrobcu dáva aj zhodný dojazd 570 – 616 km v kombinovanej a až 723 – 765 v mestskej premávke. Rovnaká je pochopiteľne aj kombinovaná spotreba, ktorá by sa mala pohybovať v rozmedzí 20,7 – 22 kWh na 100 kilometrov.
Pri plnom nabití nám auto ukazovalo dojazd iba 430 kilometrov, na čom sa však odráža aj štýl jazdy. Ak by sme s autom strávili viac času, určite by sme z nej dokázali dostať podstatne viac, keďže pri meraní spotreby sme dosiahli priemer ešte tesne pod výrobcom udávanou hodnotou.

Volvo EX90 stojí na novšej platforme SPA2, ktorá je určená výlučne pre elektromobily. Využíva 400-voltovú architektúru, ktorá umožňuje rýchle nabíjanie maximálnym výkonom do 250 kW. Nám sa podarilo dobiť batériu z 15 na 100 percent približne za hodinu.
Nechýba ani možnosť jazdy s jedným pedálom, väčšina brzdenia je na elektromotoroch a brzdy sa zapájajú iba keď je to nutné. Je schopné aj obojsmerného nabíjania, takže dokáže poháňať spotrebiče, dobiť iný elektromobil alebo dokonca poslúžiť ako záložný zdroj pre domácnosť.
Tichá rodinná raketa
Testovali sme výkonnejší z pohonov, pri ktorom predný elektromotor dodáva 180 kW (245 koní) a zadný 200 kW (272 koní). Celkový systémový výkon dosahuje 380 kW (517 koní) a nesklame ani krútiaci moment 910 Nm.
S týmto pohonom dokáže aj 2,7 tony vážiaci kolos pokoriť stovku už za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je však obmedzená na 180 kilometrov za hodinu.
Napriek rozmerom a ešte vyššej hmotnosti až 2,7 tony je EX90 tým lepšie jazdiacim z dvojice áut. Pokročilejší vzduchový podvozok je opäť ladený skôr pre pohodlie posádky, oveľa lepšie však zvláda kontrolovať hmotnosť auta pri ostrej jazde.

Aj keď nie je vybavené riadením zadnej nápravy, v zákrutách si pomáha vektorovaním krútiaceho momentu na zadnej náprave. To ho robí omnoho stabilnejším a obratnejším, než by sme od podobného auta očakávali.
Obe autá sú nadpriemerne komfortné, obzvlášť s bohatou výbavou testovaných áut. Spomeňme napríklad pohodlné masážne sedadlá či špičkový audiosystém Bowers & Wilkins. V kombinácii s dreveným obložením v oboch autách doslova vytvárajú atmosféru obývačky.
V oboch autách nájdeme skvelo odhlučnenú kabínu aj vďaka zdvojeným bočným sklám, a to aj vzadu. Dobré odhlučnenie v kombinácii s tichým elektrickým pohonom vás perfektne izolujú od ruchu okolitého sveta.
Dokonca aj v prípade hybridu je prechod na spaľovací motor takmer nebadateľný, minimálne sú vibrácie aj zvuk prenikajúci do kabíny. Vytknúť však motoru musíme nepekný zvuk zvonku vozidla, hlavne na voľnobeh.
Všetko závisí od preferencií
Po týždni s oboma autami treba povedať, že ponechať v predaji aj staršiu XC90 bol od Volva dobrý ťah. Problémom nie je, že by EX90 nebola dobrým autom, ale pre mnohých záujemcov o veľké pohodlné SUV je jednoducho príliš moderná.
Napriek radikálnej zmene pohonu však EX90 nezabúda na to, čo robilo XC90 takou zaujímavou pre zákazníkov. Ponúka ešte viac priestoru, ešte viac pohodlia a ešte hladšiu jazdu.
Moderný elektromobil s jeho jednoduchším dizajnom a minimalistickým interiérom nebude pre každého, je však skvelým nástupcom vlajkovej lode značky. Navyše elektrických sedemmiestnych SUV na trhu príliš nie je, a máloktoré sa s Volvom EX90 dokáže porovnávať.

Z testovacieho zápisníka: | ||
Značka a model | Volvo XC90 | Volvo EX90 |
Verzia | Ultra T8 AWD PHEV | Ultra Twin Motor Performance |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 88 680 / 93 150 / 103 630 | 102 900 / 113 370 / 123 937 |
Motor | 228 kW benzínový štvorvalec s turbom 1969 cm3 + 107 kW elektromotor vzadu | 180 kW elektromotor vpredu + 200 kW elektromotor vzadu |
Systémový výkon kW (k) | 335 (455) | 380 (517) |
Maximálny systémový krút. moment (Nm) | 709 | 910 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 | |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 5,4 | |
Spotreba WLTP – výrobca / test | 1,2 – 1,6 / 8 l/100 km | 20,7 – 22 / 20 kWh/100 km |
Objem palivovej nádrže | 71 | - |
Kapacita batérie (kWh) / využiteľná | 18,8 / 14,7 | 111 / 107 |
Elektrický dojazd výrobca / test (km) | 72 – 63 / 52 | 570 – 616 / 430 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 227 | 2 712 |
Rozmer pneumatík | 275/40 R21 | 295/40 R21 |
Objem batožinového priestoru / so sklopeným 2. radom | 640 / 1 816 | 697 / 2 135 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2984; 4953; 2140; 1771 | 2984; 5037; 2113; 1744 |