SME

Volvo EX90 vs. XC90: Klasika odmieta prenechať štafetu (test)

Elektrické SUV by bolo skvelým nástupcom, nebude však vyhovovať každému.

Volvo EX90 a XC90Volvo EX90 a XC90 (Zdroj: Marek Čepa)

Prudkému rozvoju elektromobility v poslednom období sa mnohé automobilky snažia viac či menej úspešne brániť. Aj keď sa technológie posúvajú míľovými krokmi, zákazníci zostávajú rovnakí a často nie práve otvorení novému pohonu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Švédske Volvo je jednou zo značiek, ktoré alternatívny pohon rýchlo prijali a dokonca mali v úmysle spaľovacie motory do roku 2030 vyradiť z ponuky úplne. No kým automobilka bola pripravená sa s fosílnymi palivami úplne rozlúčiť, jej klientela nie.

Významným krokom v prechode značky na elektrický pohon mal byť nedávno uvedený model EX90. Veľké rodinné SUV malo nahradiť populárny model XC90, ktorého druhá generácia je na trhu už desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

To je na dnešné pomery v automobilovom svete celá večnosť, tento obľúbený model však starne len veľmi pomaly. Aj preto Volvo opustilo pôvodné plány a XC90 sa dnes po decentnej modernizácii predáva po boku elektrickej novinky.

Trochu sa tak zopakoval moment z histórie automobilky, keď mal model 740 nahradiť starnúcu, no stále populárnu 240. Tá nakoniec vydržala vo výrobe až do roku 1994 a svojho plánovaného nástupcu tak o dva roky prežila.

Podobná situácia teraz nastala s modelmi XC90 a EX90, ktoré sme mali možnosť porovnať bok po boku. Zopakuje sa história a zvíťazí rokmi overený model, alebo dokáže technológiami nabitý elektromobil presvedčiť zákazníkov?

Najprv si poďme predstaviť starú známu klasiku. Druhá generácia Volva XC90 sa začala predávať ešte v roku 2015, napriek tomu aj prvé kusy pôsobia stále aktuálne. Aj keď jednoduchý dizajn starne dobre, isté zmeny si vyslúžil.

SkryťVypnúť reklamu

Tie sú evidentné hlavne v prednej časti, kde nájdeme užšie svetlá prepojené s novou maskou. V prípade testovaného auta bola spolu s inými exteriérovými prvkami lakovaná v čiernej farbe, pri novej tmavej metalíze sa tak trochu strácala. Na výber sú však aj tradičnejšie doplnky v chrómovom prevedení.

Novší model spoznáte ľahko

Elektrická EX90 sa mriežky vzdala úplne, vďaka čomu už na pohľad prezrádza alternatívny pohon pod kapotou. Moderne vyzerajú tiež zapustené kľučky dverí alebo zaujímavé riešenie zadných svetiel.

Ešte zaujímavejšie sú však tie predné, ktoré zostávajú pri dennej prevádzke skryté, viditeľný je len podpis v tvare písmena T. Ten sa po zapnutí stretávacích svetiel doslova otvorí a odhalí optiku LED svetlometov.

Rovnako odlišný je aj prístup oboch áut k interiérovému dizajnu. Kým XC90 volí tradičnejšie krivky, nová EX90 sa vydáva smerom minimalizmu a jednoduchých ostrých línii.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnú majú skutočne vysokú kvalitu spracovania a skvelé materiály, hoci starší model pôsobí o niečo útulnejšie. O komfort však nie je núdza ani v jednom, a to aj vďaka skvelým sedadlám, ktoré sú pri tejto automobilke už samozrejmosťou.

Obe autá však trpia prehnaným využitím dotykového ovládania, cez displej sa otvára dokonca aj schránka pred spolujazdcom. V tomto je však jednoznačne horší elektromobil, pri ktorom sa cez displej nastavuje aj poloha spätných zrkadiel či volantu.

Hoci volant stačí nastaviť raz, pri zrkadlách už ide o väčší problém. Nenašli sme napríklad funkciu ich automatického naklápania pri cúvaní, čo v spojení so skresleným obrazom kamier dosť komplikuje parkovanie pri obrubníku.

Aj keď dostala XC90 úplne nový infotainment s väčšou obrazovkou, nemôže sa porovnávať s modernejším príbuzným. Ak už musíme všetko ovládanie sústrediť na jeden veľký stredový displej, Volvo EX90 patrí vďaka rýchlej odozve a výbornému infotainmentu na báze operačného systému Android k špičke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lákadlom veľkého švédskeho SUV je pre mnohých aj jeho priestranný interiér a veľký kufor. Ani EX90 v tomto ohľade nezaostáva a v zadnom rade ponúka rovnako bohatý priestor pre posádku, v tomto prípade ešte lepšie využiteľný vďaka rovnej podlahe.

Obe autá dokážu previezť až siedmich pasažierov, no kým v druhom rade sa traja dospelí zmestia pomerne pohodlne, tretí rad je vyhradený skôr pre deti. Výhodou EX90 je elektrické sklápanie tretieho radu z kabíny alebo kufra, v XC90 treba sedadlá sklopiť manuálne.

Výhodou veľkého SUV bol vždy aj jeho praktický batožinový priestor s objemom 640 litrov, ktorý po sklopení druhého radu narastie na 1 816 litrov. Verzie bez elektrifikácie ponúkajú ešte o 40 litrov viac ako plug-in hybrid T8.

Elektrická EX90 ťaží z karosérie dlhšej o 8,5 centimetra a ponúka dokonca ešte väčší kufor, ktorý pojme v päťmiestnej konfigurácii 697 litrov a bez druhého radu sedadiel dokonca až 2135 litrov. Bonusom je úložný priestor pod prednou kapotou, do ktorého sa zmestí 49 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autonómne jazdiť nevie zatiaľ ani jedno

Po technologickej stránke je jasným víťazom elektromobil, ktorý je prakticky pripravený na autonómnu jazdu 3. stupňa. Aspoň teda po hardvérovej stránke, mnohé senzory zatiaľ slúžia iba na zber dát pre „výcvik“ autopilota.

Nezvyčajný je najmä lidar nad čelným sklom, ktorý dokáže zaznamenať napríklad chodca až na vzdialenosť 250 metrov. Okolie sleduje pätica radarov, osem kamier, a 16 ultrazvukových senzorov.

Zaujímavosťou je, že každá kamera má svoj ostrekovač, výnimkou sú iba bočné kamery pod spätnými zrkadlami, ktoré sú však zapustené a nešpinia sa. Vlastný ostrekovač umiestnený na špičke stierača dostal aj lidar.

Zatiaľ si však musíme vystačiť so systémom Pilot assist, ktorý kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu. V praxi tak XC90 príliš nezaostáva, aspoň kým Volvo nerozšíri možnosti EX90 pomocou aktualizácii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Adekvátne moderný je aj prístup do vozidla. Zabudnite na klasické kľúče, tu už Volvo počíta primárne s digitálnym kľúčom v mobile. Fyzické kľúče už sú iba v podobe karty alebo malej plastovej krabičky s logom automobilky.

Klasika aj ako plug-in hybrid

Ako sme spomínali vyššie, jednou z motorizácií v ponuke XC90 je vrcholný plug-in hybrid T8. Tým stúpla aj základná cena XC90 zo 71 210 eur na 88 680 eur a cena testovaného auta v takmer plnej výbave sa vyšplhala až na 103 630 eur.

Pohonného systému sa modernizácia nedotkla, stále využíva benzínový štvorvalec s výkonom 228 kW (310 koní) a elektromotor na zadnej náprave, ktorý dodáva 107 kW (145 koní) a umožňuje pohon všetkých kolies. Celkový výkon dosahuje až 335 kW (455 koní) a maximálny krútiaci moment 709 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S plne nabitou batériou nám na displeji svietilo 52 kilometrov elektrického dojazdu, v meste sa však táto hodnota dá poriadne natiahnuť. Zamrzí len pomalšie nabíjanie s výkonom 6,4 kW a nabitie batérie tak zaberie takmer tri hodiny.

Aj s vybitou batériou dokáže jazdiť s prijateľnou spotrebou, hlavne ak prihliadneme na rozmery a hmotnosť auta. V meste si vypýtalo iba 7,6 litra a na okreskách hodnota ďalej klesla na 6,4, iba pri diaľničných rýchlostiach dosahovala 10 litrov na 100 kilometrov.

Výkonný hybrid autu pochopiteľne dodáva výbornú dynamiku, stovku z miesta zvládne za 5,4 sekundy. Touto hodnotou prekonáva mnohé iné prémiové SUV, nedokáže však príliš dobre skryť hmotnosť prevyšujúcu 2,3 tony.

Auto je ladené na komfort a hoci riadenie je presné a príjemne tuhé vďaka adaptívnemu posilňovaču, najlepšie sa cíti pri pokojnej jazde. S modernizáciou dostala XC90 nové tlmiče, čo však neplatí pre autá vybavené vzduchovým podvozkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten dostalo aj naše testovacie auto a jeho fungovaniu iba ťažko niečo vytknúť. Iba veľké 21-palcové disky kolies trochu uberali na komforte, za najväčšie 22-palcové disky by sme si asi nepriplácali.

Dostupnejšia verzia zatiaľ chýba

EX90 zatiaľ nemá oveľa širšiu ponuku pohonov, na trh prichádza na začiatok vo verziách Twin Motor a Twin Motor Performance. Ceny sa začínajú na úrovni 102 900 za slabšiu motorizáciu vo výbave Plus, výkonnejší pohon je dostupný len s výbavou Ultra a začína na hodnote 113 370 eur.

Obe verzie sú vybavené dvojicou elektromotorov, ktoré poháňajú všetky kolesá. Energiu čerpajú z rovnakej batérie s využiteľnou kapacitou 107 kWh, čo im podľa výrobcu dáva aj zhodný dojazd 570 – 616 km v kombinovanej a až 723 – 765 v mestskej premávke. Rovnaká je pochopiteľne aj kombinovaná spotreba, ktorá by sa mala pohybovať v rozmedzí 20,7 – 22 kWh na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri plnom nabití nám auto ukazovalo dojazd iba 430 kilometrov, na čom sa však odráža aj štýl jazdy. Ak by sme s autom strávili viac času, určite by sme z nej dokázali dostať podstatne viac, keďže pri meraní spotreby sme dosiahli priemer ešte tesne pod výrobcom udávanou hodnotou.

Volvo EX90 stojí na novšej platforme SPA2, ktorá je určená výlučne pre elektromobily. Využíva 400-voltovú architektúru, ktorá umožňuje rýchle nabíjanie maximálnym výkonom do 250 kW. Nám sa podarilo dobiť batériu z 15 na 100 percent približne za hodinu.

Nechýba ani možnosť jazdy s jedným pedálom, väčšina brzdenia je na elektromotoroch a brzdy sa zapájajú iba keď je to nutné. Je schopné aj obojsmerného nabíjania, takže dokáže poháňať spotrebiče, dobiť iný elektromobil alebo dokonca poslúžiť ako záložný zdroj pre domácnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tichá rodinná raketa

Testovali sme výkonnejší z pohonov, pri ktorom predný elektromotor dodáva 180 kW (245 koní) a zadný 200 kW (272 koní). Celkový systémový výkon dosahuje 380 kW (517 koní) a nesklame ani krútiaci moment 910 Nm.

S týmto pohonom dokáže aj 2,7 tony vážiaci kolos pokoriť stovku už za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je však obmedzená na 180 kilometrov za hodinu.

Napriek rozmerom a ešte vyššej hmotnosti až 2,7 tony je EX90 tým lepšie jazdiacim z dvojice áut. Pokročilejší vzduchový podvozok je opäť ladený skôr pre pohodlie posádky, oveľa lepšie však zvláda kontrolovať hmotnosť auta pri ostrej jazde.

Aj keď nie je vybavené riadením zadnej nápravy, v zákrutách si pomáha vektorovaním krútiaceho momentu na zadnej náprave. To ho robí omnoho stabilnejším a obratnejším, než by sme od podobného auta očakávali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obe autá sú nadpriemerne komfortné, obzvlášť s bohatou výbavou testovaných áut. Spomeňme napríklad pohodlné masážne sedadlá či špičkový audiosystém Bowers & Wilkins. V kombinácii s dreveným obložením v oboch autách doslova vytvárajú atmosféru obývačky.

V oboch autách nájdeme skvelo odhlučnenú kabínu aj vďaka zdvojeným bočným sklám, a to aj vzadu. Dobré odhlučnenie v kombinácii s tichým elektrickým pohonom vás perfektne izolujú od ruchu okolitého sveta.

Dokonca aj v prípade hybridu je prechod na spaľovací motor takmer nebadateľný, minimálne sú vibrácie aj zvuk prenikajúci do kabíny. Vytknúť však motoru musíme nepekný zvuk zvonku vozidla, hlavne na voľnobeh.

Všetko závisí od preferencií

Po týždni s oboma autami treba povedať, že ponechať v predaji aj staršiu XC90 bol od Volva dobrý ťah. Problémom nie je, že by EX90 nebola dobrým autom, ale pre mnohých záujemcov o veľké pohodlné SUV je jednoducho príliš moderná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek radikálnej zmene pohonu však EX90 nezabúda na to, čo robilo XC90 takou zaujímavou pre zákazníkov. Ponúka ešte viac priestoru, ešte viac pohodlia a ešte hladšiu jazdu.

Moderný elektromobil s jeho jednoduchším dizajnom a minimalistickým interiérom nebude pre každého, je však skvelým nástupcom vlajkovej lode značky. Navyše elektrických sedemmiestnych SUV na trhu príliš nie je, a máloktoré sa s Volvom EX90 dokáže porovnávať.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelVolvo XC90Volvo EX90
VerziaUltra T8 AWD PHEVUltra Twin Motor Performance
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur)88 680 / 93 150 / 103 630102 900 / 113 370 / 123 937
Motor228 kW benzínový štvorvalec s turbom 1969 cm3 + 107 kW elektromotor vzadu180 kW elektromotor vpredu + 200 kW elektromotor vzadu
Systémový výkon kW (k)335 (455)380 (517)
Maximálny systémový krút. moment (Nm)709910
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8jednostupňová redukčná
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)5,44,9
Spotreba WLTP – výrobca / test1,2 – 1,6 / 8 l/100 km20,7 – 22 / 20 kWh/100 km
Objem palivovej nádrže71-
Kapacita batérie (kWh) / využiteľná18,8 / 14,7111 / 107
Elektrický dojazd výrobca / test (km)72 – 63 / 52570 – 616 / 430
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 2272 712
Rozmer pneumatík275/40 R21295/40 R21
Objem batožinového priestoru / so sklopeným 2. radom640 / 1 816

697 / 2 135

Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2984; 4953; 2140; 17712984; 5037; 2113; 1744

Volvo

Súvisiace témy: Elektromobily, Rodinné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  2. Čerpajte viac než len palivo – získajte výhody každý deň
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  8. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 998
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 8 538
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 7 438
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 5 807
  5. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 5 147
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 4 026
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 677
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 1 942
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (8. - 14.8.1925)
  2. Ivan Mlynár: Očné gule mi vystúpili pred xicht – organizátor štátneho prevratu Mamuka Mamulašvili je v Bratislave.
  3. Martin Turčan: Dráždivá vôňa bolesti
  4. Ján Valchár: Vojna plná klamu - o druhej svetovej vojne z pohľadu krivých ruských zrkadiel
  5. Jaroslav Liptak: „GPT-5: Keď máš v mobile celý tím géniov“
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Martina Bittnerová: Revolúcia od sporáka: Rettigová bola viac než len kuchárka
  8. František Lefler: Elektro auto - áno alebo nie?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 31 811
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 26 282
  3. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 7 165
  4. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 7 124
  5. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 5 658
  6. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 4 969
  7. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 894
  8. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 4 207
  1. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  2. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  3. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  4. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  5. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  6. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  7. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  8. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
SkryťZatvoriť reklamu