Mazda síce neprichádza so svojím prvým elektromobilom, ale tentoraz už s novinkou lepšie mieri na konkurenciu. Predstavenie Mazdy 6e vyvolalo pozitívne ohlasy na dizajn, teraz však prišiel čas zistiť, aké je auto v bežnej premávke.
Novú Mazdu 6e sme si vyskúšali v okolí nemeckého Leverkusenu, kde má japonská značka riaditeľstvo pre európsky trh.
Tretia generácia Mazdy 6 vydržala v ponuke až 12 rokov a celkovo s predošlými dvoma majú od roku 2002 na konte viac ako štyri milióny predaných áut, z toho vyše milióna v Európe.
Čínske gény, vlastný dizajn
Za ten čas sa automobilový svet dosť zmenil a stredná trieda mimo prémie takmer vymrela alebo sa zmenila na SUV modely. Mazda sa však rozhodla, že model 6 bude ďalej žiť, hoci v dosť odlišnej forme a s čínskymi génmi od automobilky Changan.
Niečo ako Deepal L07 u nás asi nikto nepozná. Aj keď si nájdete toto čínske vozidlo, tak až na základné proporcie nemá s Mazdou 6e nič spoločné. Rozhodne sa teda nedá tvrdiť, že ide o preznačkovaný iný model ako v prípade Mazdy 2 Hybrid, ktorá je ozaj len Toyotou Yaris s iným znakom.

Klobúk dolu pred dizajnérmi, ako na platforme EPA1 vyčarovali krásnu a dravo pôsobiacu Mazdu, za ktorou sa radi otočíte. Predná maska prešla evolúciou, ale je dobre známa, typické chrómové orámovanie dopĺňa podsvietenie a hlavné svetlá na prvý pohľad ani nevidieť, pretože všetku pozornosť si berie vyššie umiestnené denné svietenie so smerovkami.
Namiesto rožkov vystrkuje spojler
Dozadu línia bočných okien stúpa a vyššie začína aj spodná časť nárazníka. Auto tak z profilu vyzerá, ako keby prudko brzdilo. Zozadu zaujme svetelným podpisom s horizontálnou líniou a štyrmi polkruhmi, vraj ide o nepatrný odkaz na Mazdu RX-7. Nám zadný spojler na dverách kufra pripomenul Mazdu 626 z roku 1992.
Kým vtedy bol spojler len efektne zapracovaný do línií karosérie, teraz sa na povel môže vysunúť ako pri prémiových autách.

Krídlom vám Mazda 6e zakýva pri odomknutí alebo sa vysunie automaticky pri rýchlosti nad 90 kilometrov za hodinu. Môžete ho však nechať vysunuté aj pri pomalšom tempe alebo keď je auto zaparkované.
Viac ako výsuvné kľučky sa nám páčili bezrámové bočné okná, ktoré tiež dodávajú prémiový punc.
Mazda sa s novou generáciou vrátila ku karosérii liftback, piate dvere sa teda otvárajú aj so zadným oknom a zlepšujú využiteľnosť 466-litrového kufra. Po sklopení sedadiel narastie na 1074 litrov a ďalších 72 litrov ponúka vyberateľný kôš pod prednou kapotou.

Vzadu je na sedenie dosť miesta, ale z konkurentov viac ponúka napríklad Volkswagen ID.7. Vďaka presklenej streche sa ani posádka vzadu necíti stiesnene, k dispozícii má nastaviteľnú trojzónovú klimatizáciu, USB porty a lakťovú opierku. Za ňou chýba priezor na prepravu dlhých predmetov. Podlaha pod nohami pasažierov je, samozrejme, úplne rovná.
Tlačidlá zmizli, kvalita ostala
Mazda tvrdí, že novú generáciu navrhovala tak, aby súčasných majiteľov predošlých generácií šestky motivovala sadnúť do nového elektromobilu. Pri dizajne by nemal byť problém, otázne skôr je, či verným zákazníkom bude vyhovovať nové ovládanie, ktoré je kompletne dotykové.
Všetko začína byť hneď jasné, keď uvidíte minimalistickú prístrojovú dosku s kvalitnými materiálmi a s veľkou 14,6-palcovou obrazovkou uprostred. Viete ju ovládať dotykovo, ale aj gestami či hlasovými pokynmi v deviatich jazykoch. Počas našich jázd fungovali zatiaľ len v angličtine.
Menu má na prvý pohľad podobné používateľské prostredie ako Tesla či XPeng, no je trochu menej prehľadné. Aby sme toto tvrdenie prehodnotili, potrebovali by sme s autom stráviť viac času ako pár hodín počas prvých jázd.
Okrem troch základných jazdných režimov si môžete nastaviť rôzne preddefinované módy, napríklad prispôsobenie auta relaxu, spánku v zaparkovanom aute, ale aj prísunu čerstvého vzduchu alebo udržiavaniu teploty v aute, keď v ňom necháte dieťa alebo domáceho miláčika.

V podstate jediné tlačidlá nájdete na volante a viete si pridať dve voliteľné skratky do menu infotainmentu. V našom prípade to bolo púšťanie stieračov, keďže aj to sa už deje dotykovo cez obrazovku. Problém bol v tom, že občas sme pri točení volantom nechtiac stlačili túto rýchlu voľbu a pretreli si okno nasucho. Rovnako sme občas aktivovali hlasový asistent, ktorý bol neraz viac otravný ako nápomocný.
Z prvého sadnutia za volant cítiť „skejtbordovú“ platformu elektromobilov s vysokou podlahou. Pre ideálny posed by sa nám žiadalo ísť so sedadlom ešte trochu nižšie, čo však už nebolo možné. Vyššie postavy zvyknuté na vzpriamene sedenie sa už budú pozerať na hornú hranu čelného skla, vtedy pomôže len mierne sklopenie operadla. Už po pol hodine sme sa so sedením zžili.

Interiér potiahnutý umelou kožou nappa a semišom pripomína predošlú generáciu. Sedadlá majú kvalitné spracovanie, v integrovaných hlavových opierkach môžete mať reproduktory audiosústavy Sony.
Oceňujeme, že presklená strecha má kryciu roletku, v poslednom období pribúda veľa áut, ktoré sa spoliehajú len na UV ochranu, tá však v horúcich dňoch nestačí.
Zvláštna ponuka uprednostnila lacnejšiu verziu
Pripomeňme, že platforma EPA1 je s pohonom zadných kolies a so 400-voltovou architektúrou. Rozloženie hmotnosti je 53 percent na zadnú viacprvkovú a 47 percent na prednú nápravu.
V ponuke sú dve verzie Mazdy 6e, no veľmi nám nedávajú zmysel. Totiž lacnejšia má výkon 190 kW (258 koní) a drahšia 180 kW (245 koní) a obe majú maximálny krútiaci moment 320 Nm. Rozdiel v zrýchlení z nuly na sto je len 0,2 sekundy v neprospech drahšej verzie, pri ktorej zrýchlenie trvá 7,8 sekundy.

Dôvod treba hľadať v rozdielnych batériách. Dostupnejšia má kapacitu 68,8 kWh s LFP chémiou, drahšia 80 kWh s NMC chémiou. Obe batérie majú rovnakú hmotnosť, ale drahšia má o vyše 70 kilometrov dlhší dojazd, konkrétne kombinovane podľa WLTP meraní 552 kilometrov. Lenže...
Ťažko akceptovateľný parameter sa objavuje pri maximálnom nabíjacom výkone. Verzia s menšou batériou zvláda pri jednosmernom prúde (DC) 165 kW a väčšia paradoxne len 90 kW. Znamená to, že pri plnom využití nabíjacieho výkonu sa menšia batéria z 10 na 80 percent nabije za 24 minút, aby za tento čas poskytla dojazd 335 kilometrov, a väčšia potrebuje 47 minút, aby dodala dojazd 386 km.

Uniká nám tak zmysel si priplácať za väčšiu batériu, pri ktorej by sme očakávali rýchlejšie nabíjanie. Cenový rozdiel oboch verzií je pritom 1950 eur.
Zaslúži si mäkší podvozok
S Mazdou 6e sa jazdí skvelo, nízke ťažisko oproti SUV elektromobilom je nenahraditeľné. Podvozok pekne zvláda dynamickú jazdu, pri prudších výjazdoch, napríklad z kruhových objazdov je cítiť, že trakčná kontrola musí krotiť pohon zadných kolies.
Od volantu by sme čakali možno trochu viac spojenia vodiča s autom, ako to Mazda rada prezentuje, no oveľa viac nás mrzel tvrdý podvozok, ktorý nie je ani za príplatok adaptívny. Už na nemeckých cestách bolo cítiť aj menšie nerovnosti, no podobne je na tom aj Tesla s Modelom 3.

Kde nás Mazda 6e najpríjemnejšie prekvapila, boli výborne vyladené brzdy s plynulým nástupom. Môžete si nastaviť niekoľko úrovní rekuperácie alebo ju aj úplne vypnúť a vtedy sa auto vydrží zotrvačnosťou kotúľať na rovine až neuveriteľne dlho. Jazda s jedným pedálom však nie je možná, ani pri najsilnejšej rekuperácii auto úplne nezastaví.
Spojenectvo, ktoré sa Mazde oplatilo
V Európe sa síce veľa hovorí o elektromobiloch, ale ich vývoj nestíha držať tempo s Čínou. Aj preto hodnotíme krok Mazdy spojiť sily s Changanom ako dobrú taktiku.
Môže priniesť rýchle softvérové vylepšenia s novými funkciami a ak by sa predajný úspech na starom kontinente náhodou aj nedostavil, Mazdu to nebude tak bolieť, ako keby celý vývoj robila vo vlastnej réžii.
Po prvý jazdách však nemáme pocit, že by hrozil takýto čierny scenár. Mazda 6e je v mnohých smeroch iná, ako sme boli pri modeloch tejto značky zvyknutí. A možno aj preto má dobré predpoklady uspieť popri konkurentoch ako Tesla Model 3 či BYD Seal, no nejaký priestor na zlepšenie sa ešte nájde.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Mazda 6e |
Verzia | Takumi Plus, Long Range, 80 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 44 590 / 46 540 |
Výkon – kW (k) | 180 (245) |
Krút. moment (Nm) | 320 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s) | 7,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 |
Spotreba jazda (kWh / 100 km) | 14,5 |
Kapacita batérie (kWh) | 80 NMC |
Nabíjací výkon (kW) | 90 |
Funkcia V2L / V2H/ V2G | áno / áno / áno |
Rozmer pneumatík | 245/45 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2037 |
Objem batožinového priestoru (l) | 466 / 1 074 + 72 l frunk |
Svetlá výška podvozka (mm) | 142 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2895; 4921; 1890; 1491 |