Dacia Spring 65 Extreme – prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 16 900 / 19 900 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100km) | 13,5 / 12,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 308 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2423; 3701; 1583; 1519 |
Jedným z najväčších problémov pri prechode na elektromobilitu je dostupnosť elektrických áut. Hoci výber je neporovnateľne väčší, než bol ešte pred pár rokmi, cenovo dostupné nové autá stále chýbajú.
Väčšina automobiliek zvolila cestu veľkých a výkonných SUV, ktoré sú nabité technológiami a zrýchlením konkurujú športovým autám. Pritom elektrický pohon dáva najväčší zmysel práve pri malých mestských autách.
Túto situáciu sa rozhodla zmeniť Dacia. Ako základ zvolila indický Renault Kwid, ktorý sa neskôr začal s elektrickým pohonom predávať aj na čínskom trhu a do portfólia značky skvelo zapadol.
A tak do Európy dorazil nový elektrický model Spring, ktorý sa mohol chváliť titulom najlacnejšieho elektromobilu na našom trhu. Hoci nebol úplne bez kompromisov, hlavne pokiaľ ide o kvalitu spracovania či výkon, malé šikovné autíčko dokázalo, že ho netreba podceňovať.
Dokazuje to aj fakt, že od svojho uvedenia na trh oslovilo už viac ako 150-tisíc záujemcov, stalo sa dokonca tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe. Verzia Cargo zase vymenila zadné sedadlá za väčší batožinový priestor a osvedčila sa ako perfektné auto na mestské rozvozy.

Už krátko po uvedení Spring dostal menšiu modernizáciu, keď v roku 2022 dostal masku s novým logom a v ponuke pribudol aj silnejší elektromotor s výkonom 65 koní.
Lacný elektromobil dozrel
Tento rok sa malý elektrický pracant dočkal oveľa výraznejších zmien, pre ktoré ho výrobca dokonca prezentuje ako novú generáciu. Tie z neho robia štýlovejšie a civilizovanejšie auto, no stále s rovnako dostupnou cenovkou.
Zvonku zostala nezmenená prakticky iba strecha auta. Exteriérový dizajn nasleduje nový Duster, vďaka ostrým hranám a horizontálnej maske pôsobí aj najmenšia Dacia robustne a moderne.

Po jej stranách nájdeme LED denné osvetlenie v tvare písmena "Y", ktoré je štandardom pre všetky verzie. Úplne nový je tiež dizajn zadnej časti, kde nájdeme svetlá prepojené výrazným čiernym pruhom s názvom automobilky.
Zliatinové disky by ste v ponuke hľadali márne, Spring má v závislosti od verzie obuté 14- alebo 15-palcové oceľové disky s puklicami. Testované auto dostalo väčší rozmer s puklicami v čiernej farbe, podľa ktorého spoznáte vrcholnú výbavu Extreme.
Rozoznať ju môžete aj podľa označenia modelu na C-stĺpiku alebo zrkadiel lakovaných v medenej farbe. Zaujímavým detailom je potlač so vzorom mapy na prednom aj zadnom nárazníku.
Palubná doska sa zmenila na nepoznanie
Markantnými zmenami prešiel aj interiér, v ktorom staromódnu palubnú dosku pripomínajúcu prvý Captur nahradili rovné horizontálne línie v duchu nového dizajnového jazyka značky.

Analógové prístroje doplnené malým displejom nahrádza plnohodnotná digitálna prístrojovka s uhlopriečkou 7 palcov, tej sekunduje väčšia 10-palcová obrazovka s novým infotainmentom. Nechýba ani možnosť bezdrôtovej projekcie smartfónu.
Pod ňou nájdeme ovládanie manuálnej klimatizácie, ktorá je štandardom pre všetky verzie okrem základu, automatickú klímu by ste tu hľadali márne. Nechýba ani dvojica USB-C portov.
Trochu netradične tu nájdeme aj elektrické ovládanie okien, keďže takéto riešenie vychádza lacnejšie ako klasické umiestnenie vo dverách. V tých nenájdeme ani reproduktory audiosystému, celý interiér ozvučujú len dva reproduktory v rohoch palubnej dosky.

Nový je tiež volič smeru jazdy, ktorý nahradil otočný ovládač predošlého modelu. Stále však nemá pozíciu "P", brzdenie pri parkovaní má na starosti klasická mechanická ručná brzda, ktorej páka sa nešikovne skrýva pod lakťovou opierkou.
Tá síce zlepšuje využiteľnosť kabíny aj komfort pri jazde, no pôsobí skôr ako lacný doplnok než originálne vybavenie. Oceňujeme však šikovné rozloženie stredovej konzoly s priehradkou na opretie smartfónu, ale aj šikovným systémom YouClip, ktorý umožňuje uchytiť príslušenstvo ako držiak na nápoje, háčik na nákup či praktické svetlo.
S priestorom čaruje, ale dĺžku neoklame
Priestorovo sa Spring vôbec nezmenil, stále pôsobí trochu stiesnene hlavne na šírku, no ponúka prekvapivo veľa miesta na hlavu aj napriek vysokému posedu. Komfort je oveľa lepší, než by sme od podobného auta čakali, hoci nám prekážali tvrdé plastové opierky na dverách a krátka spodná časť sedadiel.
Keďže priestor zostal rovnaký, malá Dacia zostáva aj naďalej iba štvormiestnym autom. Vzadu je sedenie podstatne stiesnenejšie a aj keď na výšku miesto nechýba, priemerný dospelý človek sa už dotýka kolenami predných sedadiel.

Nezmenený zostal aj kufor s dvojitým dnom, ktorý zhltne 308 litrov, po sklopení sedadiel jeho objem narastie až na 1004 litrov. Dopĺňa ho malý úložný priestor za príplatok pod prednou kapotou, do ktorého sa šikovne zmestí napríklad nabíjací kábel, treba však rátať s tým, že nie je úplne chránený pred nečistotami.
Priplatiť si treba tiež za možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom maximálnym výkonom 30 kW, pri ktorom sa nabije z 20 na 80 percent asi za 40 minút.
Pri Springu nám dávalo väčší zmysel pomalšie nabíjanie cez noc či počas dňa keď sa auto nepoužíva. Aj s podstatne nižším výkonom potrebuje takmer prázdna batéria na plné nabitie menej ako štyri hodiny.
Rýchlejšie nabitie je možné aj vďaka pomerne malej lítium-iónovej batérii s využiteľnou kapacitou 26,8 kWh. Mimochodom, "plná nádrž" nás na verejnej nabíjačke stála menej ako jedenásť eur.

Plne nabité auto nám pritom ukazovalo dojazd 221 kilometrov pri kombinovanej jazde, v meste sa reálny dojazd približuje dokonca až k okrúhlym 300 kilometrom. Spotreba sa počas nášho testu ustálila na priemernej hodnote 12,3 kWh na sto kilometrov, pričom sme auto brali aj na diaľnicu.
Tam sme veľmi rýchlo narazili na limity auta, ktorého maximálna rýchlosť je obmedzená práve na diaľničnú stotridsiatku. Výrazne narastá aj spotreba elektriny a šetrenie cítiť aj na veľmi slabom odhlučnení kabíny.
Nízka hmotnosť zlepšuje dynamiku
V tomto prípade však nejde iba o náklady na výrobu, ale aj o vzácne kilogramy. Hmotnosť drobného elektromobilu totiž neprekračuje jednu tonu, čo sa prejavilo na spotrebe, ale aj na prekvapivo dobrej dynamike auta.
Na takúto hmotnosť totiž bez problémov stačí aj skromný elektromotor s výkonom 48 kW (65 koní) a maximálnym krútiacim momentom 113 Nm. Stovku z pokoja dosiahne už za 13,7 sekundy, čo je takmer 5,5-sekundové zlepšenie v porovnaní so slabšou verziou.

Podstatnejším údajom je však zrýchlenie z 0 na 50, ktoré trvá len 3,86 sekundy. Aj vďaka okamžitej reakcii elektromotora sa rozhodne netreba obávať, že by ste brzdili premávku.
Práve naopak, malý elektromobil nám pripomína staršie hatchbacky, ktoré dokázali byť zábavné aj s nižším výkonom. Kľúčová je tu nízka hmotnosť, ale aj skvelá obratnosť auta s krátkym rázvorom.
Neprekážalo nám ani mimoriadne ľahké a pomerne rýchle riadenie, ktoré uľahčovalo manévrovanie v meste, ale zároveň dodávalo autu istú hravosť, ktorá mnohým novým autám chýba.
V neposlednom rade užívanie auta spríjemňuje prekvapivo dobrá výbava už pre základnú verziu Essential, ktorá sa predáva iba so slabším motorom a s cenou od 16 900 eur pred zľavami. Ani v jej skromnej ponuke nechýba tempomat s obmedzovačom či zadné parkovacie senzory.

Displej multimediálneho systému je aj pre prostrednú výbavu Expression dostupný len ako súčasť paketu za 800 eur, ktorý obsahuje aj zadnú parkovaciu kameru. Pre testovaný Extreme sú oba tieto prvky štandardom.
Posádku rozmaznáva aj elektrickým ovládaním zadných okien či spätných zrkadiel, špecifikom tejto verzie je aj adaptér s funkciou V2L, takže Spring dokáže napájať rôzne spotrebiče. Ani vrcholná verzia pred príplatkami cenou neprekračuje 20 000 eur.
Cene sa konkurencia zatiaľ nevyrovná
Od uvedenia Springu na trh však pribudlo množstvo dostupnejších malých elektromobilov, spomeňme napríklad štýlovejší a mimoriadne variabilný Hyundai Inster, pohodlný Citroen e-C3 či štýlovky ako Renault 5 a Fiat Grande Panda. Zaujímavou alternatívou môže byť aj čínsky vyzývateľ Dongfeng Box.
Ani jedno z týchto áut sa mu však nedokáže zďaleka vyrovnať cenou. Dokonca aj základné verzie mnohokrát prevyšujú plne vybavenú Daciu Spring Extreme o niekoľko tisíc eur.
Nová Dacia Spring je však omnoho viac, ako len najlacnejší spôsob ako sa dostať k novému elektromobilu. Hoci šetrenie je cítiť takmer všade, jeho nedokonalosti a občas kreatívne riešenia mu dodávajú charakter, aký sa v nových cenovo dostupných autách vidí už len zriedkavo.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Dacia Spring |
Verzia | Electric 65 Extreme |
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur) | 16 900 / 19 900 / 22 135 |
Motor | Elektrický synchrónny s permanentným magnetom, pohon predných kolies |
Výkon - kW(k) / otáčky (ot. / min.) | 48 (65) / 4 057 - 6 000 |
Krút. moment - (Nm) / otáčky (ot. / min.) | 113 / 500 - 4 057 |
Zrýchlenie z 0-50 km / h - výrobca (s) | 3,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km / h - výrobca (s) | 13,7 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 13,5 / 12,3 |
Kapacita batérií (kWh) | 26,8 |
Nabíjací výkon (kW) | 30 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 165/65 R15 |
Svetlá výška (mm) | 155 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 974 |
Objem batožinového priestoru (l) | 308 / 1 004 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2423; 3701; 1583; 1519 |