Šikovné sú v mestskej premávke, ľahšie sa z nich vystupuje vďaka vyššiemu sedeniu a v niektorých prípadoch nahrádzajú klasické hatchbacky. Malé crossovery a SUV si za posledných desať rokov získali obľubu a nechýbajú v ponuke žiadnej z veľkých značiek.
Ich predaje na Slovensku podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu SR tvoria približne 13-percentný podiel. Túto kategóriu áut si v Európe najčastejšie kupujú nezadaní, páry a dôchodcovia, za rodinné auto sa považujú o triedu väčšie kompaktné SUV C segmentu so všestrannejším využitím.
Pozrite si rebríček najpredávanejších malých SUV na slovenskom trhu aj s parametrami a cenami. Nájdu sa medzi nimi modely s pohonom všetkých kolies a čoraz častejšie aj full-hybridy s nízkou spotrebou. Dieselové motory úplne vymizli. A hoci v tejto kategórií prevažujú malé trojvalcové motory, nájdu sa aj štvorvalce s väčším objemom.
- Najlacnejšie malé SUV: Seat Arona
- Najpredávanejšie malé SUV: Škoda Kamiq
- Najvýkonnejšie malé SUV: Audi SQ2
- Malé SUV s pohonom všetkých kolies: Suzuki Vitara, Dacia Duster, Toyota Yaris Cross, Jeep Avenger, Audi Q2, Lexus LBX, Volvo EX30
- Malé SUV s pohonom LPG: Dacia Duster a Renault Captur
- Full-hybridné malé SUV: Toyota Yaris Cross, Honda HR-V, MG ZS, Renault Captur, Mitsubishi ASX, Nisan Juke, Dacia Duster
- Malé SUV s plne elektrickým pohonom: Alfa Romeo Junior, Jeep Avenger, Mini Aceman, Peugeot 2008, Opel Mokka, DS 3, Fiat 600, Ford Puma, Volvo EX30, Renault 4, Renault Megane
- Malé SUV so štvorvalcovým motorom: Mitsubishi ASX, Škoda Kamiq, Seat Arona, Suzuki Vitara, KGM Tivoli, Volkswagen T-Cross, Renault Captur, Kia Stonic, Hyundai Bayon, hybridy Honda HR-V, MG ZS, Dacia Duster,
1. Škoda Kamiq

Najpredávanejším malým crossoverom na Slovensku je Škoda Kamiq. Neponúka síce pohon všetkých kolies, ale lákadlom je vyššie sedenie aj kufor s objemom 400 litrov. Pre mnohých je tak rozumným ekvivalentom ku kompaktným hatchbackom.
V roku 2024 prešiel Kamiq ľahkou modernizáciou a kúpiť sa dá od 18 090 eur. Vtedy ho dostanete s litrovým trojvalcom TSI a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšia verzia môže byť aj s dvojspojkovým automatom a vrchol ponuky predstavuje 1,5-litrový štvorvalec, kde je automatická prevodovka už samozrejmosťou.
Rozmery (v mm dĺžka, šírka, výška): 4241/1793/1531
Objem batožinového priestoru: 400 litrov
Motory: benzínové 1,0 TSI 70 kW (95 koní) alebo 85 kW (116 koní) a 1,5 TSI 110 kW (150 koní)
Na trhu od: 2019
Pohon: predné kolesá
Svetlá výška: 175 mm
Cena od: 18 090 eur

2. Dacia Duster

Tretia generácia obľúbeného Dusteru sa už kvôli dĺžke 4343 mm občas radí aj medzi kompaktné SUV, no stále ide o typického zástupcu B segmentu. Dizajn zožal pozitívne ohlasy, rovnako aj možnosti pohonov, z ktorých však vypadol diesel.
Cena od 18 490 eur už síce nie je ľudová, no Duster je aj lepšie vybavený. V základe je s litrovým trojvalcom jazdiacim aj na LPG, no nechýba ani silnejší 1,2-litrový trojvalec s mild-hybridom, ktorý môže byť s pohonom všetkých kolies. Vtedy treba rátať s cenou od 24 590 eur.
V teréne pomôže aj svetlá výška podvozka 217 mm. Novinkou a zatiaľ jedinou verziou s automatom je full-hybrid s 1,6-litrovým atmosférickým štvorvalcom a elektromotorom, jeho cena začína od 24 790 eur.
Rozmery (v mm dĺžka, šírka, výška): 4343/1813/1661
Objem batožinového priestoru: 517 litrov
Motory: benzínové 1,0 Eco-G LPG 74 kW (100 koní), 1,2 TCe 96 kW (130 koní) alebo full-hybrid 1,6 SCe 104 kW (140 koní)