Hyundai Staria 1,6 T-GDi Hybrid Luxury - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 51 990 / 56 990 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l) | 7,6 / 7,8 |
Batožinový priestor (l) | 117 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3275; 5255; 1997; 1990 |
Rodinné vany nie sú práve autami, ktoré by boli známe svojim atraktívnym dizajnom. Väčšinou sa sústredia skôr na praktickú stránku a na dizajnové výstrelky už veľa priestoru neostane.
Že sa to dá robiť aj inak dokázal Hyundai Staria, ktorý možno vďaka jeho futuristickému vzhľadu nazvať vyslovene štýlovým. Minimalistický dizajn s oblými tvarmi pôsobí medzi inými dodávkami ako zjavenie.
Práve podarený dizajn sa sčasti podpísal pod úspech auta, ktorého obmedzený počet kusov sa na Slovensku vypredal v priebehu niekoľkých mesiacov. Napriek dizajnu z budúcnosti dostala táto prvá vlna poctivý staromódny diesel s objemom 2,2 litra.
Ten padol za obeť emisným normám a hoci je elektromobil údajne na ceste, dočkáme sa ho pravdepodobne až v roku 2026 spolu s faceliftom. Zatiaľ sa však Hyundai Staria vracia aspoň v podobe samodobíjateľného hybridu.
Navonok sa nová Staria ničím neodlišuje, hoci testované auto vyzerá trochu inak ako žltý kúsok, ktorý sme si vyskúšali dávnejšie. Ten bol totiž v deväťmiestnom prevedení Premium, teraz testujeme komfortnejšiu sedemmiestnu verziu Luxury.
Spoľahlivo ju spoznáte podľa odlišného dizajnu predného nárazníka s výraznejšou mriežkou a väčšími svetlami. Na výraznú žltú zabudnite, luxusnejšiu verziu kúpite len v čiernej, bielej alebo sivej farbe.
K nim pekne ladia voliteľné doplnky v medenej farbe, ktorá je však veľmi náchylná na poškodenie. Testované auto prešlo už takmer 18-tisíc kilometrov, ktoré sa na doplnkoch podpísali početnými stopami po kamienkoch.
Komfort pre celú posádku
Hlavným rozdielom oproti deväťmiestnej verzii sú dve samostatné kreslá v druhom rade. Tie sú ovládané elektricky, ponúkajú vyhrievanie aj vetranie a umožňujú sa pohodlne natiahnuť v relaxačnej polohe.
Pristupuje sa k nim cez elektricky otvárané posuvné dvere, ktoré oceníte hlavne pri parkovaní v užších boxoch. Trochu horšie je nastupovanie do tretieho radu, uvítali by sme, keby sa sedadlá dali posunúť trochu viac dopredu.
Hoci prioritou sú cestujúci v druhom rade, priestoru sa v priestrannej dodávke našlo pochopiteľne dosť aj pre cestujúcich úplne vzadu. Ani tu nechýbajú komfortné prvky ako držiaky nápojov, slnečné clony, nabíjacie konektory či náladové osvetlenie.

Zmeny neobišli ani predné sedadlá. Vo verzii Premium tu nájdeme trojicu miest so sklopnou lakťovou opierkou, pri testovanej Luxury ju nahradila dvojica pohodlných oddelených sedadiel so samostatnými opierkami a praktická stredová konzola s množstvom odkladacích priestorov.
Zdôrazniť priestor pomáhajú veľké presklené plochy auta vrátane panoramatického strešného okna, ktoré je jediným voliteľným príplatkom. Luxusnejšiu atmosféru na palube tejto verzie dotvára ambientné osvetlenie, čalúnenie stropu semišom ale aj prémiový audiosystém Bose.
To nás privádza k infotainmentu, ktorý je nám dobre známy z iných modelov značky. Jeho fungovaniu a prehľadnej grafike sa veľa vytknúť nedá, bezdrôtová podpora Apple Carplay však stále chýba.
Hybrid je omnoho živší
Viac ako luxusnejšia výbava či pohodlnejšie sedenie nás však zaujímalo ako Staria s novým hybridným pohonom jazdí. Hoci sa benzínová 1,6 môže zdať na podobne veľké auto malá, jej použitie vo veľkom SUV Santa Fe nás presvedčilo, že ju netreba podceňovať.
Práve z tohto auta pochádza prakticky celý systém hybridného pohonu. Narozdiel od SUV je však tento van dostupný výlučne s pohonom predných kolies.
Štvorvalec s priamym vstrekovaním je sám schopný dodať 117,6 kW (160 koní) výkonu. Krútiaci moment 265 Nm sa nedá porovnávať s naftovým predchodcom, tu sa však k slovu hlási elektromotor.
Ten poskytuje ďalších 54 kW (73 koní) a 304 Nm okamžite dostupného krútiaceho momentu. Celkový systémový výkon hybridu tak dosahuje 165 kW (225 koní) a 364 Nm krútiaceho momentu dostupných už od 1 000 otáčok.

V porovnaní so starším dieselom je hybrid pochopiteľne omnoho živší, hlavne v nižších rýchlostiach. Lepšiu dynamiku potvrdzuje aj čas potrebný na dosiahnutie stovky, ktorý je oproti naftovému vanu kratší až o 3,3 sekundy.
Tento pohon robí zo Starie skvelého spoločníka do mesta, kde dokáže využiť okamžitý výkon, ale aj efektivitu hybridného systému. Ten sa snažil využívať elektrickú energiu prakticky stále, fosílne palivá sa k slovu hlásili omnoho menej ako by sme čakali.
Hybrid je dobrý, ale naftu nenahradí
Dobré naladenie hybridu sa podpísalo aj pod výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 7,6 litra, ktorej približne zodpovedala aj nami nameraná hodnota 7,8 litra. V meste sa nám s ľahkou nohou a prázdnym autom dokonca podarilo podliezť 6 litrov napriek hmotnosti 2,4 tony.
Omnoho viac sa už malý motor trápi na diaľnici, kde si vypýtal aj cez 11 litrov. Okrem vyššej spotreby na diaľnici musíme spomenúť aj slabšiu pružnosť vo vyšších rýchlostiach, predbiehacie manévre preto treba plánovať trochu dopredu.
Tu vychádza diesel ako jasný víťaz, v meste či na okreskách však vyhráva elektrifikovaný pohon. Ten je aj kultivovanejší a viac sa hodí k luxusnejšiemu charakteru auta vďaka svojmu tichému fungovaniu v elektrickom režime, rušivý nie je ani prejav štvorvalca, ktorého zapínanie a vypínanie prebieha hladko.

Práve ticho a komfort patria k silným stránkam štýlového rodinného vanu, no ten je napriek svojim rozmerom aj veľmi príjemným šoférskym autom. Nebudete s ním rezať zákruty jedna radosť, no to od podobného auta nikto ani neočakáva.
Pozícia v pohodlnom sedadle za volantom je vynikajúca a spolu s veľkými oknami dáva vodičovi skvelý prehľad o okolí. Ani parkovanie s dodávkou presahujúcou 2,5 metra nie je problémom vďaka senzorom či kamerám monitorujúcim celé okolie auta.
Pochváliť treba aj komfortné naladenie podvozka, a to bez ohľadu na to, či je auto prázdne alebo plne naložené. Ostrú jazdu evidentne neobľubuje, ale veľmi zreteľne to komunikuje a ak sa do zákruty rútite prirýchlo, okamžite vám o tom dá vedieť.

Komfortnejšie usporiadanie interiéru možno štýlovému vanu ubralo na variabilite, no ponúka omnoho vyšší komfort pre posádku. Kombinácia s hybridným pohonom robí z tejto dodávky pomerne ojedinelé auto, ktoré sa hodí hlavne na kratšie cesty či do mesta.
Pri hybridnom pohone by sme očakávali vyššiu cenovku, opak je však pravdou. S akciovými cenami začínajúcimi od 51 990 je dokonca lacnejšia ako boli naftové verzie, sedemmiestne prevedenie Luxury kúpite od 56 990 eur.
Štýlová dodávka dáva zmysel aj s hybridom
Hybridný pohon sa pohodlnej dodávke hodí omnoho viac ako sme očakávali, zdôrazňuje komfort na palube a príjemne prekvapil nízkou spotrebou aj vo veľkom aute.
V porovnaní s naftovým motorom zamrzí vyššia spotreba, mnohých môže odradiť aj absencia ťažného zariadenia. Hybrid by bol skvelým doplnkom do ponuky k naftovému motoru, nahradiť ho však nedokáže a to neočakávame ani od elektrickej verzie.
Elektrifikovaný pohon však robí z nového Hyundaiu Staria skvelého spoločníka hlavne na kratšie presuny v pohodlí. Hlavne ak vezmeme do úvahy cenovku, ktorou podlieza väčšinu porovnateľných áut, ponúka veľmi zaujímavú kombináciu štýlu, pohodlia a priestoru.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Hyundai Staria |
Verzia | 1,6 T-GDi Hybrid Luxury |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 51 990 / 56 990 / 58 190 |
Motor | Benzínový štvorvalec s turbom, 1598 cm3 + 54 kW elektromotor |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 165 (225) / 5 500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 367 / 1000 - 4000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,2 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km) | 7,6 / 7,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 |
Rozmer pneumatík | 235/55 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2345 - 2413 |
Batožinový priestor (l) | 117 - 431 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3275; 5255; 1997; 1990 |