Audi S6 Avant e-tron - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 69 170 / 101 800 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 16,8 / 19,1 |
Objem batožinového priestoru (l) | 502 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 946; 4 928; 1 923; 1 487 |
Aj keď prechod na elektromobilitu neprebieha takým tempom, ako sa očakávalo, elektrické modely stále pribúdajú ako huby po daždi. Dnes už je z čoho vyberať prakticky v každom segmente, alternatívny pohon je dostupný v autách všetkých možných tvarov a veľkostí.
Jedným z tých zriedkavejších tvarov je šikovné kombi s veľkým kufrom. Podobných áut s elektrickým pohonom je minimum, nedávno sa však ponuka rozrástla o nové Audi A6 e-tron Avant.
Nebudeme sa opäť zbytočne rozpisovať o zmätočnom označovaní modelov tejto značky, ktorá ešte nedávno chcela párnymi číslami označovať elektrické modely, pre spaľovacie mali zostať tie nepárne. To bol aj prípad novej A5, ktorá je nástupcom obľúbenej A4.
Medzičasom od týchto plánov upustili a číslo opäť označuje veľkosť, vďaka čomu sme sa dočkali dvoch veľmi odlišných modelov nazývaných A6. Podstatný je však dodatok e-tron, ktorým automobilka označuje elektrifikované modely.
K nám sa novinka dostala rovno v najsilnejšej verzii S6, ktorá tvorí vrchol ponuky nielen výkonom, ale aj bohatou výbavou. Aspoň pri tomto označení sa automobilka drží tradície, a tak vieme, že môžeme očakávať športový model, ktorý však pre rýchlosť nerobí také kompromisy ako najostrejšie RS modely.
Tichý a výkonný pohon dáva v luxusnom športovom kombi perfektný zmysel. Obstojí však novinka z Ingolstadtu napríklad proti podarenému BMW i5 Touring?
Hoci ide o nový model, jeho dizajn vám môže byť povedomý spred niekoľkých rokov. Produkčná verzia sa totiž príliš nezmenila od konceptu, ktorý predstavili ešte v roku 2022.

Výsledkom je podľa nás jedno z najlepšie vyzerajúcich kombi na trhu, hoci predpokladáme, že konzervatívnejší priaznivci značky nebudú súhlasiť. Kontroverzne môžu pôsobiť napríklad horizontálne delené svetlá či slepá „mriežka“ vo farbe karosérie.
S batériou umiestnenou v podlahe sa spájajú aj typicky vysoké boky auta, ktoré účinne narúša čierny panel v spodnej časti dverí. Opticky ho predlžujú aj nízke okná a klesajúca línia strechy s prudko skoseným zadným sklom.
Ako prvý model značky prichádza s podsvieteným zadným logom, zaujímavejšia je však možnosť prispôsobiť si dizajn svetiel. Na výber je hneď z ôsmich svetelných podpisov, ktoré menia vzhľad svetiel na oboch koncoch auta.
Na kamery sa zvyká ťažko
Pozornému oku neujdú ani kamery, ktoré nahradili klasické spätné zrkadlá. Údajne zlepšujú aerodynamiku auta, no my sa nevieme ubrániť dojmu, že ide v prvom rade o efektný výstrelok.
Chce to zvyk, oči nám stále automaticky mierili na kameru namiesto displejov umiestnených v rohoch palubnej dosky. Trochu skresľuje tiež vnímanie vzdialenosti, keďže displej s kamerou na rozdiel od zrkadla neumožňuje priestorové videnie.

Takéto riešenie má aj svoje plusy, okrem nižšieho odporu vzduchu je to napríklad omnoho lepšia viditeľnosť pri zhoršených svetelných podmienkach. Samozrejme, dajú sa nastavovať aj sklopiť ako štandardné zrkadlá.
Až na ich malé displeje je rozloženie dobre známe z iných súčasných modelov nemeckej automobilky. Dominuje mu zakrivený panel s dvojicou OLED displejov multimediálneho systému MMI, ktoré sú orientované na vodiča.
Tá sa skladá z 11,9-palcového displeja digitálnej prístrojovej dosky a veľkej, 14,9-palcovej, obrazovky infotainmentu. Opäť je tu možnosť priplatiť si za vlastný displej pre spolujazdca. To je päť displejov len na palubnej doske, pričom ešte nepočítame projekčný head-up displej s rozšírenou realitou.
Úvodná edícia výbavou nešetrí
Oba príplatkové displeje aj s virtuálnymi zrkadlami sú súčasťou výbavy testovaného auta, ktoré sme dostali v úvodnej edícii Edition One. Zvyšok výbavy sa sústredí skôr na dizajn, s prvkami ako zatmavené svetlomety či doplnky v čiernej farbe namiesto striebornej, ktorá je pre športové modely Audi typická.
Špeciálne modely sú tiež vybavené panoramatickou strechou s elektronicky ovládanou priehľadnosťou. Tá je delená na segmenty, takže umožňuje znepriehľadniť iba prednú či zadnú časť.
Veľké strešné okno púšťa viac svetla do interiéru, ktorý inak pôsobí trochu príliš tmavo vinou nízkych okien. Tie majú na svedomí aj horšiu viditeľnosť, takže množstvo kamier a asistentov pomáhajúcich sledovať okolie sme uvítali.

Napriek vysokej podlahe a nízkej línii sa dnu pohodlne zmestí štvorčlenná posádka, pričom ani vyšším pasažierom nebude vzadu chýbať miesto na hlavu. Nepatrí však k najširším, takže v trojici už začína byť na zadných sedadlách trochu tesno.
Výborná aerodynamika sa neprejavila iba na efektivite auta, ale aj na skvelom odhlučnení kabíny. Spolu s prémiovým audiom a pohodlnými sedadlami na palube vytvárajú atmosféru hodnú prémiovej cenovky, čo sa, žiaľ, nedá tvrdiť o tvrdých plastoch najmä v spodnej časti dverí.
Prekvapil nás pomerne malý batožinový priestor, ktorý je s objemom 502 litrov rovnaký ako pri verzii Sportback. Neobstojí ani v porovnaní s konkurenčným BMW i5 Touring, ktoré ponúka až 570 litrov, Audi však pridáva 27-litrový priestor pod prednou kapotou.
Vďaka nízkej nakladacej hrane a dobrému tvaru je však kufor dobre využiteľný, s dvojitým dnom pod ktoré možno umiestniť roletku. Po sklopení zadných operadiel objem narastie na 1422 litrov, nechýba ani výklopné ťažné zariadenie.
Elektromobil aj na dlhé cesty
Pokiaľ nenosíte veľa batožiny, elektrické Audi A6 je skvelým spoločníkom na dlhé trasy a neškodí mu ani elektrický pohon. Dojazd pri plnom nabití ukazoval 490 kilometrov, čo je hodnota, ktorá sa dá pohodlne dosiahnuť na okresných cestách.
K výrobcom deklarovanému kombinovanému dojazdu 634 kilometrov sa nám podarilo priblížiť iba pri mestskom jazdení. Vtedy si kombi pýtalo 15,1 kWh na sto kilometrov.
Pri diaľničnej stotridsiatke už si vypýta aj cez 23 kWh na sto kilometrov, napriek tomu zvládne na jedno nabitie prekročiť hranicu 400 kilometrov. To už je na elektromobil veľmi pekná hodnota, hlavne v kombinácii s rýchlym nabíjaním, ktoré umožňuje 800-voltová architektúra prémiovej elektrickej platformy PPE.

Zaujímavé je, že nabíjací konektor nájdeme na oboch stranách auta. Na pravej strane sa za komicky veľkými dvierkami skrýva zásuvka na nabíjanie striedavým prúdom s maximálnym výkonom 11 kW, zásuvka na ľavej strane umožňuje aj rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom do 270 kW.
Nám sa pri nabíjaní podarilo na začiatku dosiahnuť výkon 257 kW, ktorý následne lineárne klesal. Nabitie zo 17 na 81 percent trvalo iba 22 minút a zodpovedá približne 300 kilometrom dojazdu.
Športové verzie sa však nekupujú pre ich dojazd a efektivitu, tie ustupujú do úzadia a prednosť dostáva výkon a pocit z jazdy. Tým prvým elektromobily bežne vyrážajú dych, v druhej kategórii sa však spaľovacím motorom vyrovnávajú iba ťažko.
Nie je rýchle iba v priamke
O výkone nemá zmysel debatovať ani v tomto prípade. Dvojica elektromotorov dáva autu celkový výkon 370 kW (503 koní) a pohon všetkých kolies. V režime Launch Control dokonca krátkodobo poskytne až 405 kW (550 koní) a vystrelí ho na stovku už za 3,9 sekundy.
To aj napriek hmotnosti viac ako 2,4 tony, pričom asi 700 kilogramov tvorí len samotná batéria. Napriek tomu je auto hravé a nádherne ovládateľné aj na kľukatých cestách.
Silnejší z dvojice elektromotorov dosahuje krútiaci moment 580 Nm a je pripravený kedykoľvek ich na váš pokyn poslať na zadné kolesá. To pomáha dlhé kombi krásne otočiť do zákruty, alebo rovno odtrhnúť zadok do šmyku.

Napriek vysokému výkonu aj hmotnosti je auto krásne komunikatívne a ovládateľné. Jeho váhu pri nájazdoch do zákrut pomáhajú krotiť veľké brzdy za 21-palcovými kolesami, ich široké pneumatiky zase pomáhajú dostať krútiaci moment na vozovku pri výjazde.
Ak sa na to cítite, Audi vám dovolí obmedziť kontrolu trakcie a poslať kombi do efektného šmyku. To je však zábava len do momentu, kedy uvidíte prvú faktúru za nové pneumatiky.
Výkonná S6 je tiež sériovo vybavená vzduchovým podvozkom, s ktorým pri bežnom jazdení zabúdate, že sa jedná o športový model. Bežné nerovnosti zvláda hladko, iba pri výrazných hranách o sebe dávajú vedieť veľké disky.
Vysoká cena odrádza
Audi S6 Avant e-tron je štýlové a rýchle kombi, ktoré si nevyberiete pre jeho ekologický pohon a praktický kufor. Každodenné úlohy však zvláda s prehľadom a v maximálnom pohodlí, nezľakne sa ani dlhých ciest či diaľnice.
Oveľa podstatnejšie však je ako jazdí, keď je čas na zábavu. Na svoje rozmery je auto neskutočne hravé a svoj ohromný výkon dávkuje predvídateľne, nenechá sa rozhodiť kým to po ňom vyslovene nechcete.
Práve takéto autá dokazujú, že elektromobily nie sú vždy len nudné tiché lode s prebytkom výkonu. Po jazdnej stránke mu nemožno vyčítať takmer nič, za luxus sa však pochopiteľne platí.
Elektrické kombi Audi A6 Avant začína na cene 69 170 eur za základný model, športová S6 už prekračuje hranicu 100-tisíc eur. Testované auto v úvodnej edícii so všetkými príplatkovými prvkami sa dokonca vyšplhalo až na 126 668 eur, čo je suma ktorú aj takto podarené auto bude obhajovať iba ťažko, najmä pri zjavnom šetrení na materiáloch.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Audi A6 e-tron |
Verzia | S6 Avant e-tron Edition One |
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur) | 69 170 / 101 800 / 126 668 |
Výkon – kW(k) | 370 (503) |
Krút. moment vpredu / vzadu – (Nm) | 275 / 580 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 3,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 16,8 / 19,1 |
Kapacita batérie (kWh) | 100 (94,9 netto) |
Max. nabíjací výkon (kW) | 270 |
Rozmer pneumatík vpredu / vzadu | 245/40 R21 / 275/35 R21 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 438 |
Objem batožinového priestoru (l) | 502 / 1 422 + 27 vpredu |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2946; 4928; 1923; 1487 |