Na Slovensku jazdí približne 320-tisíc áut bez toho, aby mali platné povinné zmluvné poistenie (PZP), uvádza Slovenská kancelária poisťovateľov.
Deje sa tak napriek hrozbe pokút od 50 do 5000 eur a najmä riziku, že majiteľ takéhoto auta bude ako vinník nehody znášať všetky náklady.
„Súčasný systém nastavenia PZP je dlhodobo nefunkčný, čo vyplýva okrem iného aj zo záverov kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR,“ priznáva ministerstvo vnútra.
V súčasnej podobe povinné zmluvné poistenie (PZP), ktoré majiteľ auta uzatvára s vybranou poisťovňou, platí na Slovensku od roku 2002. Ako z názvu vyplýva, je povinné a jeho zmyslom je pokrývať škody spôsobené iným. Škody na vlastnom vozidle či jeho krádež kryje nepovinné havarijné poistenie známe tiež ako kasko.
Keď vinník nehody nemá PZP, treba volať políciu pre záznam o nehode. Zároveň ju treba nahlásiť Slovenskej kancelárii poisťovateľov. Tá preplatí škodu z garančného fondu a následne bude sumu vymáhať od vinníka bez platného PZP.
Od nového roka sa chystá zmena
Keďže neplatičov PZP je veľa, rezort vnútra pripravuje nový sankčný mechanizmus. Novela zákona, ktorá si na nezodpovedných vodičov posvieti, má platiť od roku 2026.

Okrem zmeny systému kontroly prinesie vyššie pokuty za neplatné PZP a dlhodobým neplatičom hrozí aj trvalé vyradenie auta z evidencie. Týkať sa má vozidiel, ktoré sú nepoistené dlhšie ako 24 mesiacov. Ministerstvo si chce takto vyčistiť databázu od vozidiel, pri ktorých nie je jasné, či vôbec ešte existujú.
Nový návrh zákona počíta s kontrolou platnosti PZP v rámci staníc technickej kontroly (STK), kde sa vykonáva emisná a technická kontrola vozidla. Nové autá ju musia prvýkrát absolvovať po štyroch rokoch, následne už každé dva roky.
Pokiaľ auto nemá uzavreté a zaplatené povinné zmluvné poistenie, neprejde technickou kontrolou.
Neplatnú technickú kontrolu odhaľuje aj systém
Za neplatnú technickú kontrolu je pokuta 165 eur, rovnako sa 165 eur platí aj za neplatnú emisnú kontrolu, dokopy teda 330 eur. Pokuta sa znižuje na 110 eur, pokiaľ ju auto úspešne absolvuje do pätnástich dní od vystavenia.

Pokutu za neplatnú emisnú a technickú kontrolu nemusí odhaliť len policajná hliadka pri kontrole, keď hrozí stoeurová pokuta navyše. Kontrola a overovanie sa vykonáva aj cez automatizovaný systém evidencie vozidiel. Ak sa vozidlo nepoužíva alebo dlhšie čaká na opravu, je lepšie ho dočasne odhlásiť.
Pri autách, ktoré už dojazdili, je najlepšie ich predať alebo vyradiť z evidencie a dať autorizovanou firmou zošrotovať. Do 14. januára môžu generálny pardon využiť aj majitelia áut, ktoré už fyzicky dávno neexistujú, ale z rôznych dôvodov ostali v evidencii vozidiel.