Škoda Superb 2,0 TSI 265k 4x4 Sportline | |
Cena od / verzia od (eur) | 40 330 / 56 150 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 7,5 – 8,0 / 7,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 645 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2841; 4912; 1849; 1481 |
Škoda Superb má v srdci mnohých Slovákov špeciálne miesto. Značka od našich západných susedov sa u nás vždy tešila veľkej obľube, a to sa, pochopiteľne, prenieslo aj na jej vlajkovú loď.
Výroba štvrtej generácie sa navyše presunula do Bratislavského závodu Volkswagen, kde vzniká na jednej linke spolu so sesterským Passatom. Ten sa však vyrába už iba ako kombi, zatiaľ čo Superb si stále zachováva svoju povestnú všestrannosť.
Dokáže totiž hrať úlohu manažérskej limuzíny, ale aj praktického rodinného kombi. Rovnako široká je aj paleta dostupných pohonov, ktoré okrem benzínových a naftových motorov zahŕňajú po prvý raz aj plug-in hybrid.
Jediné čo v ponuke chýba je športový model. Hoci klebety o verzii RS kolujú už roky, Škoda aspoň zatiaľ takýto model nepredstavila. Aspoň čiastočne by ho však mohol zastúpiť práve testovaný Superb vo výbave Sportline s výkonným dvojlitrom TSI pod kapotou.
Výrazná farba vykrúca krky
Aj najnovšia generácia si zachováva pomerne jednoduchý a konzervatívny dizajn. Dokáže byť elegantne nenápadným autom, ale všetko mení výrazná červená metalíza Carmine.
Tá krásne kontrastuje s lesklými čiernymi prvkami, ktoré pri verzii Sportline nahrádzajú elegantnejší chróm. V rovnakej farbe je tiež decentný spojler na veku kufra.
V základe obúva 18-palcové disky, testované auto však dostalo ešte o palec väčšie príplatkové kolesá. Športový imidž Superbu pristane, čo dokazovali aj časté zvedavé pohľady okoloidúcich.
Tento štýl sa preniesol aj do interiéru, ktorý je zahalený v tmavých farbách a čalúnený príjemným materiálom Suedia, ktorý pripomína Alcantaru. Príliš nám nesedela iba imitácia karbónu, ktorá je však pri športovo ladených modeloch prakticky povinnosťou.

Špecifický pre túto verziu je aj trojramenný volant v perforovanej koži alebo športové sedadlá. Tie sú mimochodom vynikajúce, poskytujú dostatočnú oporu v zákrutách ale zostávajú nadpriemerne pohodlné. Navyše sú štandardne vybavené masážnymi funkciami, ktoré prekonávajú aj niektoré prémiové modely.
Ovládanie na jednotku
V porovnaní s mnohými inými koncernovými príbuznými oceňujeme vernosť fyzickým ovládačom. Vynikajúco riešená je hlavne trojica multifunkčných otočných ovládačov Smart Dials pod 13-palcovým displejom infotainmentu.
Ich funkcia sa mení stlačením displeja v prostrednej časti, následne už zvolenú funkciu ovládate otočením. Tie krajné majú na starosti tepelný komfort, ovládajú klimatizáciu alebo vyhrievanie a ventiláciu sedadiel. Prostredný ovládač umožňuje napríklad meniť jazdný režim či ovládať hlasitosť výborného prémiového audiosystému Canton.
O infotainmente sa nebudeme zbytočne rozpisovať, je prehľadný, rýchly, a dobre známy z iných modelov. To isté platí o prispôsobiteľnom prístrojovom paneli pred vodičom, ale aj o príplatkovom head-up displeji, ktorý na čelné sklo premieta najdôležitejšie údaje v jednoduchej a dobre čitateľnej grafike.

Superb vždy bodoval aj priestorom na zadných sedadlách, čo sa nezmenilo ani v najnovšej generácii. Okrem priestoru rozmaznáva cestujúcich trojzónovou klimatizáciou už v základe, vyššie výbavy pridávajú vyhrievané sedadlá.
Zaujímavá výbava už v základe
Často sa stretávame s názorom, že Superb je na Škodu príliš drahý. Stačí si však pozrieť zoznam výbavy už v základnej verzii Selection a pochopíte, že vyššia cena je opodstatnená.
Už tá totiž ponúka mnohé prvky na ktoré sme zvyknutí skôr z drahších áut, ako je napríklad spomínaná klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, bezdrôtová nabíjačka či parkovacie senzory vpredu aj vzadu. Najväčším prekvapením sú však štandardne montované akustické bočné okná, ktoré výrazne znižujú hluk v kabíne.
Pochváliť tiež musíme spracovanie kabíny, od ktorej by sa opäť mohla poučiť nejedna prémiová značka. Ani omnoho drahšie autá napríklad často nemajú odkladacie priestory vo dverách čalúnené kobercom.

Nesmieme zabúdať ani na množstvo typických Simply Clever prvkov, napríklad dnes už legendárny dáždnik vo dverách. Oceňujeme hlavne praktické riešenia v batožinovom priestore, ktoré ešte zlepšujú jeho využiteľnosť.
Samotný kufor ponúka štedrých 645 litrov objemu, ktoré sa skrývajú za elektricky ovládanými piatymi dverami. Tie sa vyklápajú spolu so zadným sklom, takže odhalia skutočne obrovský nakladací otvor. Po sklopení sedadiel ponúkne až 1 795 litrov objemu, príliš nezaostáva ani za praktickejším kombi.
Športový len naoko
Výbava Sportline sa dotkla aj techniky, konkrétne dostala progresívne riadenie a športovo naladený podvozok nižší o 15 milimetrov. Testované auto bolo vybavené príplatkovým adaptívnym podvozkom DCC Plus s dvojventilovými tlmičmi.
Z jeho naladenia je zjavné, že v Škode vedia, aké sú silné stránky pohodlnej limuzíny. Je mimoriadne komfortný aj na 19-palcových kolesách a túto vlastnosť si zachováva aj v športovom režime, hoci za cenu výraznejších náklonov.
Superb ani v tejto verzii nie je športovým autom na rezanie zákrut, hoci jeho výkon k tomu môže nabádať. Silný benzínový dvojliter z neho však robí perfektný diaľničný koráb na rýchle prekonávanie dlhých vzdialeností.

Motor 2,0 TSI už poznáme z výkonného Kodiaqu RS, no ľahšiemu Superbu dodáva ešte lepšie zrýchlenie. Vďaka výkonu 195 kW (265 koní) je najsilnejšou aj najrýchlejšou verziou Superbu, na stovku vystrelí už za 5,6 sekundy a nestráca dych ani ďaleko za ňou.
Dopomáha si k tomu aj pohonom všetkých kolies a rýchlymi reakciami sedemstupňovej automatickej prevodovky DSG. K jej odstupňovaniu nemáme žiadne výhrady, radí krásne hladko, iba pri rozbehoch či jazde v kolóne je trochu zbytočne agresívna na takéto komfortné auto.
Vynikajúcu dynamiku sme síce očakávali, no tento motor prekvapil aj po iných stránkach. Napriek športovému imidžu je totiž mimoriadne hladký a tichý, čo z neho robí perfektnú voľbu v podobnom aute.

Výkon neznamená vysokú spotrebu
V neposlednom rade je tu spotreba, ktorou tiež prekonal naše očakávania. Samozrejme, ak si výkon auta užívate či jazdíte prevažne v meste, nie je problém prekročiť aj 10 litrov, no pri pokojnom jazdení sme dosiahli príjemných 7,7 litra kombinovanej spotreby. Pri plynulej jazde na okresných cestách sme sa dokonca priblížili k hranici šiestich litrov na sto kilometrov.
Superb Sportline s najvýkonnejším motorom možno nie je skutočnou náhradou za neexistujúci model RS, je však perfektným autom hlavne na dlhé cesty, s ktorým si viete užiť aj občasnú ostrú jazdu.
Aj v tejto konfigurácii je však v prvom rade praktickou a komfortnou limuzínou, ktorá prekvapuje svojou všestrannosťou. Len v tomto prípade dostala zopár koní a poriadnu dávku športového imidžu navyše.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Superb |
Verzia | Sportline 2,0 TSI 265k 4x4 |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 40 330 / 56 150 / 61 734 |
Motor | dvojlitrový benzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 195 (265) / 5000 – 6500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 400 / 1650 – 4350 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 |
Zrýchlenie z 0 Ţ 100 km/h (s) | 5,6 |
Kombinovaná spotreba - výrobca / test (l / 100km) | 7,5 – 8,0 / 7,7 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Rozmer pneumatík | 235/40 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1726 – 1862 |
Objem batožinového priestoru (l) | 645 / 1795 (sklopené sedadlá) |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 841; 4 912; 1 849; 1 481 |