Slovenský automobilový trh tento rok zažíva nezvyčajne silnú expanziu v podobe čínskych značiek. Začiatkom roka sa predstavil BYD a DR Automobiles, nasledovali XPeng, Hongqi, Omoda, Jaecoo a nedávno sa pridal Leapmotor a BAIC.
Podobná situácia je aj v iných európskych krajinách. Rýchly rast predajov sa dal očakávať, no tieto značky štartujú od nuly, pochváliť sa tak môžu medziročným nárastom predajov aj o vyše 100 percent.
V Európe rastú, ale pomaly
Zo štatistík registrácií nových osobných vozidiel JATO Dynamics v krajinách Európskej únie vyplýva, že čínske značky majú podiel 5,1 percenta za prvý polrok 2025 a celkovo ich na starom kontinente v rôznych krajinách dokopy pôsobí štyridsať.
Najväčší konkurent Tesly prišiel na Slovensko, šoférovali sme BYD Seal Čítajte Zaujímavejšie je, že v auguste dokázalo MG registrovať viac nových áut ako Tesla a Fiat dokopy a tiež, že BYD predbehol v predajoch značky ako Suzuki a Jeep.
Prečo sa v Európe pôsobiace automobilky trápia pri drahom vývoji elektromobilov, vidieť na ich predajoch. Tie aktuálne tvoria 17-percentný podiel, zvyšných 83 percent stále patrí novým autám so spaľovacím motorom vrátane hybridov.
Čínske znalosti sa im zídu
Očakáva sa, že zabehnuté európske aj japonské značky v najbližších rokoch začnú vo väčšej miere využívať spoluprácu s čínskymi a hlavným dôvodom sú elektromobily.
Vývoj v Číne rýchlo napreduje a technickou vyspelosťou už neraz predbieha známych hráčov.
Keďže podiel v predaji nových elektromobilov v Európe nerastie tak rýchlo, ako sa očakávalo, výrobcovia v snahe plniť čoraz prísnejšie emisné normy hľadajú spôsoby, ako neprerobiť pri nákladnom vývoji elektromobilov. Z čínskych konkurentov sa môžu stať strategickí partneri.
Popri znížení nákladov na vývoj je jednou zo zásadných výhod aj skrátenie jeho času.
Renault oživí ikonu 90. rokov, bude z nej dostupný elektromobil Čítajte Renault sa napríklad pochválil, že s čínskym partnerom, ktorého meno zatiaľ neprezradil, vyvinul nové elektrické Twingo za dva roky. Je to o polovicu kratšie, ako je štandard. Vyrábať ho pritom bude v Slovinsku. Volkswagen, s ktorým pôvodne francúzska značka rokovala o spolupráci, príde s obdobným malým modelom až v roku 2027.













