Mitsubishi Lancer Evo VIII

Zrýchlenie z 0 na 100 za 6,1 s, maximálna rýchlosť 245 km/h, krútiaci moment 355 Nm a výkon 195 kW (265 k) - hodnoty, ktoré sú síce vo svete športových automobilov prekonateľné, nedokážu však opísať pocity za volantom Mitsubishi Evo VIII.


Zrýchlenie z 0 na 100 za 6,1 s, maximálna rýchlosť 245 km/h, krútiaci moment 355 Nm a výkon 195 kW (265 k) - hodnoty, ktoré sú síce vo svete športových automobilov prekonateľné, nedokážu však opísať pocity za volantom Mitsubishi Evo VIII. Po týždňovom teste pre nás prestalo byť podstatné, či je Evo VIII lepšie ako Subaru Impreza STi. V rukách sme mali totiž auto, ktoré nás poslušne a bez reptania voviedlo do predsiene sveta automobilových súťaží.


Test sa v tomto prípade obmedzil na jazdné dojmy a hodnotenie správania sa auta. Napokon, klasický racionálny rebríček hodnôt pri Mitsubishi Evo VIII neplatí. Za vyše poldruha milióna korún totiž dostanete auto s manuálnou klimatizáciou, elektrickým ovládaním okien, ABS, dvoma airbagmi, centrálnym zamykaním a plechovým zvukom pri buchnutí dvermi. V cene je však pohon všetkých kolies s aktívnym stredovým diferenciálom, športové pruženie, priame riadenie, silný motor, účinné brzdy a ľahká karoséria. Už po pár kilometroch na uzavretých úsekoch ciest nám bolo jasné, že hodnota na prvý pohľad neprimerane drahého kompaktu spočíva v niečom inom a fajnšmekrovi poskytne oveľa väčšie pôžitky z jazdy než niekoľkomiliónové športové, ale ťažké vozidlá. Napriek citeľne vyššiemu komfortu ostáva Evo VIII verné odkazu predchádzajúcich generácií. Podľa odborníkov z oblasti rely je dokonca lepším východiskovým náradím pre motoristický šport ako kedykoľvek predtým. Test výnimočného auta nám pripadal ako splnenie nie chlapčenského, ale chlapského sna.
Na dokonalejšie vykreslenie detailov i pocitov sme zvolili obrazový výklad testu.


Zábava a nebezpečenstvo majú k sebe veľmi blízko. Preto sme si základné správanie auta vyskúšali na žarnovickom ovále, kde sa pred týždňom skončila známa Zlatá prilba SNP. Tiahle ľavotočivé zákruty sú výborným miestom, kde možno pozorovať správanie aktívneho stredového diferenciálu v závislosti od zvoleného režimu, natočenia volantu a preklzu kolies. Na rozdiel od komerčných systémov pohonu všetkých kolies Mitsubishi je stvorené pre jazdu šmykom. Po pár okruhoch sme si celkom dobre rozumeli a ťahali celú zákrutu jednoliatym šmykom

Až na pár detailov vyzerá Evo VIII ako bežná kompaktná limuzína. Karbónové krídlo, mohutný výfuk a vypuklé blatníky dávajú tušiť, že nejde o celkom obyčajný kompakt. Vozidlá Mitsubishi od roku 1973 prichádzajú v športových úpravách, ktoré priaznivcov rely dvíhajú z tribúny. Mitsubishi je zvyknuté na potlesk a ak je tribúna prázdna, stačí iba pár okruhov na žarnovickom ovále a v ušiach vám bude znieť mohutný potlesk. Manuálna päť stupňová prevodovka základnej verzie má pri bežnej jazde tvrdý chod. Vo vysokých otáčkach prestane zadrhávať a rýchlostné stupne páku doslova vťahujú.

S červenou farbou ciferníkov to v Mitsubishi trochu prehnali. Pri bežnom dennom svetle je stupnica tachometra neprehľadná. Ako-tak sa dá letmým pohľadom kontrolovať otáčkomer. Pri 3000 ot./min. začína dvojlitrový turbomotor ožívať a keď sa ručička priblíži k 5000 ot./min. z Mitsubishi sa stáva divý zver. Až tu človek odhalí, po čom muži túžia. Otáčkomer zároveň slúži ako indikátor režimu stredového diferenciálu, ktorý si zvolí vodič tlačidlom na prístrojovej doske (Tarmac-asfalt, Gravel–štrk, Snow-sneh).

Na malom asfaltovom okruhu Evo VIII porazilo všetky doteraz testoavné vozidlá vrátane tých športových. Stredový diferenciál v režime Asfalt vyznáva čistu stopu bez zbytočného šmyku. Nájazdy do zákruty sú vyslovene nedotáčavé a výjazd neutrálny. Ani potom, ako sme v nájazde auto nahodili do šmyku, nechcel stredový diferenciál zadnú nápravu predávkovať výkonom. Výsledok? Rýchle výjazdy zo zákruty bez zbytočných korekcií volantu. Posilňovač riadenia je vplyvom negatívneho odklonu kolies prednej nápravy až prehnane aktívny. Počas bujarého jazdenia sme nemerali spotrebu. Stačil nám rýchly pád ručičky palivomera. V globále však Evo VIII spotrebovalo 12,8 l/ 100km. Samozrejme, na kŕmenie stáda divých koní treba 98 oktánový benzín. Nech. 

 Až na štvrtý deň testu sme si uzavreli krátky úsek na štrkovej ceste, niekdajšej rýchlostnej skúšky Rely Mostáreň Brezno. Už dávno sme nemali v rukách auto, pri ktorom nemáme na štrkovej ceste „stiahnutý žalúdok“. Evo VIII poslúcha na slovo a na jeho korekciu stačí práca s plynom, prípadne jemné natáčanie volantu. K ideálu nám chýbalo vypínateľné ABS, ktoré zbytočne predlžuje brzdnú dráhu. Stredový diferenciál prenáša výkon na zadné kolesá iba do tej chvíle, kým nezačne byť pretáčavý šmyk škodlivý. Senzor sleduje natočenie volantu a podľa toho sa správa stredový diferenciál. Výsledok? V režime Gravel ide auto citeľnejšie bokom, ale iba natoľko, aby kolesá svojím ťahom prekonávali odstredivú silu. Pri takmer nulovom dezéne pneumatík nás ohúril prenos výkonu na štrkovú cestu.

Sadnúť si za volant Mitsubishi EVO VIII znamená splniť si chlapčenský sen. Sedadlá Recaro ponúkajú výbornú oporu chrbta ale doslova mizerné bočné vedenie stehien. Boky sedáka sú nevýrazné a príliš mäkké. Pri rýchlej jazde je tak jednou z opôr vodiča volant a to je chyba. Trojramenný športový volant Momo spĺňa základné požiadavky s rezervou. Nevedno akým spôsobom sa doň podarilo vtesnať čelný airbag. Priaznivcov evolúcií modelu Lancer určite poteší karbónový obklad prístrojovej dosky a krátka radiaca páka.

Pneumatiky rozmeru 235/45 R17 majú nadpriemerne rýchly interval výmeny (v priebehu 30 000km dosluhovala druhá sada) podobne ako brzdové doštičky a kotúče. Životnosť ultra ľahkých a pevných diskov Enkei závisí od zručnosti vodiča a prostredia, v ktorom sa auto pohybuje. Práca bŕz Brembo bola vzhľadom na sériové športové auto excelentná. Na štrkovej ceste ich účinok zhoršuje ABS.


V základnej výbave športového auta sú obyčajné pedále, ktorým z funkčného hľadiska niet čo vytknúť. Je to iba jeden z mnohých dôkazov, že podstatou je niečo iné a nie hliníkové nášlapnice pedálov, aké sa dajú kúpiť v ktoromkoľvek obchode s autopríslušenstvom.

Výfuk s obrovskou výstupnou rúrou by teoreticky zhltol aj tenisovú loptičku. V praxi však slúži ako úniková zóna pre plyny vychádzajúce z motora pod obrovským tlakom. Prepĺňanie motora má na starosti turbodúchadlo s medzichladičom stlačeného vzduchu. V špičke motor dosahuje krútiaci moment 355 Nm a výkon 195 kW (265 k). Na stlačenie plynu reaguje spontáne, ale po preradení cítiť krátku turbodieru, ktorú by odstránil ďalší tunning.

Hoci brzdové obloženie práve končilo svoju púť, brzdy Brembo nesklamali.  Na štrkovej ceste nás niekoľko krát vystrašil systém ABS veľmi skorým zásahom a zbytočným predĺžením brzdnej dráhy. Úzke zákruty vidieckej cesty sa pri výkonnom aute blížia veľmi rýchlo a pocit z excelentného zrýchlenia nabáda vodiča k brzdeniu na poslednú chvíľu. ABS bolo oveľa presvedčivejšie na kvalitnom asfalte. Počas hry na majstrovstvá sveta rely odporúčame ABS vyradiť z činnosti.

Ticho pred búrkou. V to letné popoludnie bolo na Plochej dráhe v Žarnovici trochu dusno. Vo vzduchu bolo cítiť blížiacu sa búrku na štyroch kolesách.

Úplne normálne rodinné auto. Počas testu som dostal SMS s rozpisom sobotného nákupu. Aj toto je jedna z podôb Mitsubishi Evo VIII. Jeho úžitkové vlastnosti sú z pohľadu potrieb rodiny celkom zaujímavé. Horšie je to s ekonomikou prevádzky a komfortom pruženia.


O chladenie medzichladiča stlačeného vzduchu sa stará prídavný ostrekovač. Chladné letné dni nedali šancu na jeho využitie.

 

Aktívny diferenciál ACD patrí k hlavným cnostiam auta. Charakteristiku prenosu výkonu na zadnú nápravu si zvolí vodič podľa povrchu na ktorom práve jazdí.









V priebehu testu sa rozsvietila kontrolka motora. Vzhľadom na dosahované výkony a plánované prevetranie agregátu sme zašli do autorizovaného servisu Mitsubishi. Hoci išlo o špeciálny model, automechanik banskobystrického servisu si s diagnostikou ľahko poradil. V konečnom dôsledku išlo o sporadickú chybu škrtiacej klapky zaznamenanú riadiacou elektronikou.


Po servisnej prehliadke sme si vyšli na malú prechádzku. Evo VIII je obľúbeným demo vozidlom predajní značky Mitsubishi. Pri nahováraní klienta na auto za 1,6 mil. korún treba namiesto sladkých rečí záujemcov previesť.









Naše hodnotenie
+ motor
+ brzdy
+ pohon všetkých kolies
+ ovládanie
+ podvozok

- komfort
- cena
- predné sedadlá
- neprehľadné prístroje





Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 316
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 411
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 17 093
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 650
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 907
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 14 185
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 831
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 6 230
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 5 546
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 331

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.