Najväčším odberateľom týchto jednotiek bude Slovenský plynárenský podnik, ktorý ich v spolupráci s dopravnými podnikmi montuje do prestavovaných autobusov na plyn. O plynové motory prejavil tiež záujem Slovbus, výrobca autobusov na Slovensku. Pre jabloneckú motoráreň sa nový výrobný program stáva podľa odborníkov záchranným pásom, ktorý by jej mohol pomôcť odvrátiť hospodársky kolaps. Firma sa totiž nachádza spoločne s materskou spoločnosťou Truck International (TI) Mnichovo Hradište v konkurze a posledné roky vykazuje záporný hospodársky výsledok.
"Čo sa narodilo v Jablonici, je veľmi perspektívny program, nikto totiž v Európe nemá tak výkonný plynový motor, aký môže ponúknuť Škoda Motory," tvrdí Zdeněk Halada z firmy EkoGasAuto. "Motory majú výdrž a spotrebu o pätinu nižšiu ako porovnateľné konkurenčné automobilky, napríklad Mann alebo Mercedes," dodáva. Vzhľadom na výkon 220 kW, ktorý sa dá podľa Z. Haladu ľahko zvýšiť až na 250 kW, bude možné plynové motory Liaz okrem autobusov začať montovať aj do ťahačov. Tržby za plynové motory tento rok dosiahnu až 40 % všetkých tržieb Škoda Motory. Mali by tak postupne nahradiť výpadok dodávok naftových motorov od Karosy, ktorá v minulých rokoch začala výrazne znižovať podiel motorov Liaz. Nahradila ich najprv motormi Renault - potom, čo ju francúzska automobilka ovládla. V minulom roku Karosa už plne prešla na motory Cursor Iveco.
Podľa riaditeľa Škoda Motory Jana Šulca hlavnou úlohou tohto roka bude pre firmu nájsť nového vlastníka. Na konci mesiaca by tiež mala firma začať pôsobiť pod novým názvom Jamot. O zmene už informovala svojich obchodných partnerov, zatiaľ používa obidva názvy súbežne. Dôvodom je, že správca konkurznej podstaty Škody vypovedal firme zmluvu o používaní značky Škoda. Budú sa preto meniť aj názvy dcérskych spoločností.
Informuje o tom český denník Hospodářske noviny.
* bam zll