Skôr, ako sa stihol Fiat Punto Grande zaskvieť v žiari reflektorov autosalónu IAA Frankfurt, získal si popularitu a stal sa predmetom veľkých diskusií o budúcnosti a návrate k úspešnej minulosti. Pri príležitosti včerajšej (6.9.2005) novinárskej prezentácie centrum EuroNCAP uvoľnilo informácie o vykonaných nárazových testoch trojdverového modelu Punto Grande. Výsledok bol v dobrom zmysle slova šokujúci, podobne ako zovňajšok Punta. Fiat dosiahol maximálny počet päť hviezd za ochranu dospelých pri čelnom a bočnom náraze, až tri hviezdy za ochranu detí a tri hviezdy za ochranu chodcov. Dosiahnutými výsledkami prekonal aj nové Clio, ktoré bolo doposiaľ najbezpečnejšie malé auto. Bezpečnosť nového Punta však dosahuje úroveň niektorých automobilov strednej triedy. Skôr, ako prinesieme prostredníctvom redaktora autožurnálu prvé dojmy z jazdy, ponúkame výsledky nárazového testu.
Silnou stránkou nového Punta Grande je ochrana dospelých cestujúcich pri náraze zboku. Za sériu bočných nárazových testov dostal Fiat 18 bodov (98 %). Za čelný náraz so 40%-ným prekrytím čela automobilu s deformovateľnou prekážkou 14 bodov (85 %). Keď sa ku konečným výsledkom pridajú dva body za pripomínač nezapnutých pásov (seatbelt reminder), súčet predstavuje skvelých 33 bodov. Konkurenčný Renault Clio si za ochranu dospelých vyslúžil tiež päť hviezd a 33 bodov. V ochrane detí bol o niečo lepší ako Fiat, ale ohľadupnosť voči chodcom dopadla v porovnaní s Fiatom mizerne. Na základe podrobnej analýzy výsledkov možno povedať , že Grande Punte je najbezpečnejšie auto svojho segmentu a s výrazným náskokom predstihlo o triedu väčšie Stilo.
Punto - história bezpečnosti
Prvé Punto absolvovalo crash test Euro NCAP v roku 1996. Po dôkladnej analýze priebehu testu a vraku vozidla dostalo Punto I dve hviezdy za ochranu dospelých pasažierov a jednu hviezdu za ochranu chodcov. Ochrana detí sa v tom čase neskúšala. Problémom prvej generácie bolo riziko poranenia nôh vodiča a preťaženie hlavy pri čelnom náraze. O rozdielnej pevnosti a stabilite klietky na prežitie svedčí aj rozdiel v posunutí volantu. Kým vtedy sa volant posunul späť o 213 mm, dnes to je už iba 16 mm. Diferencie však nájdeme aj v pohotovostnej hmotnosti a štruktúrach karosérie. Grande Punto váži 1076 kg, teda o 210 kg viac než jeho predchodca z roku 1996.
Zlepšenie bezpečnosti posádky nastalo s príchodom druhej generácie v roku 1999. Podľa kritérií organizácie Euro NCAP, druhé Punto dokáže ochrániť dospelých na úrovni štyroch hviezd (68 % čelný náraz a 89% bočný náraz). Pri danej úrovni bezpečnosti je celkom pochopiteľné, že súčasný model Punta sa bude naďalej vyrábať spoločne s debutujúcim Puntom Grande.
Crash test Euro NCAP - Fiat Punto Grande 1,2 „dynamic“
Karoséria : trojdverový hatchback
Modelový rok : 2005
Hmotnosť pri teste : 1076 kg
Podvozoková platforma: Fiat Grande Punto spoločná pre všetky typy karosérie
Vozidlá postavené na tej
istej platforme: zatiaľ nie (pripravuje sa Opel Corsa)
Bezpečnostné prvky : čelné airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, bočné airbagy,
hlavové airbagy, pripomínač nezapnutých pásov na predných
sedadlách, uchytenie detskej sedačky ISOFIX , ABS a EBD.
Podrobné výsledky testu
Čelný náraz
Kontakt vodiča s airbagom -v poriadku
Kontakt spolujazdca s airbagom -v poriadku
Kontakt vodiča s volantom -nie
Posunutie rámu čelného skla -nie
Volant
Posunutie od vodiča -nie
Posudutie k vodičovi -16 mm
Posunutie do strany -7 mm vpravo
Koncentrácia tlaku na koleno -nie
Posunutie pedálov dozadu -21 mm plynový pedál
Riziko poškodenia chodidla -nie
Bočný náraz
Ochrana hlavy airbagom -v poriadku
Ochrana trupu bočnýcm airbagom -v poriadku
Ochrana detí
Použité autosedačky
Pre 18 mesačné dieťa -Britax-Romer Duo Plus Isofix
Pre 3 ročné dieťa -Britax-Romer Duo Plus Isofix
Upozor. na airbag spolujazdca -text a pictogram je na oboch stranách slnečnej clony pred spolujazdcom
Pohyb hlavy dieťaťa vpred
18 mes. dieťa -ochránené
3 roč. dieťa -ochránené
Zádržný systém hrudníka
18 mesačné dieťa :zaťaženie -primeraný
vertikálne zať. -dobrý
3 ročné dieťa : zaťaženie. -primeraný
vertikálne zať. -dobrý
Zádržný systém hlavy – bočný náraz
Ochrana hlavy
18 mes. dieťa (demolovaná strana) - ochránená
3 roč. dieťa (nedemolovaná strana) – ochránená
Preťaženie hlavy
18 – mes. dieťa - primerané
3 roč. dieťa - dobré