. Stane sa tak 1. apríla tohto roku, kedy nadobudne účinnosť nová vyhláška MDPT SR č. 21 / 2001 Z. z. Ministerstvo tak ďalej pokračuje v doterajšej snahe zahrnúť do systému emisných kontrol všetky vozidlá vybavené spaľovacími motormi. Neskôr bude nasledovať i posledná zostávajúca skupina - automobily so zážihovými motormi s riadeným katalyzátorom.
Z pohľadu motoristov však nepôjde o žiadnu revolučnú zmenu. Vozidlá, ktoré náš systém emisných kontrol doteraz nezahŕňal, museli v rámci povinnej kontroly technického stavu v STK absolvovať i preverenie emisií výfukových plynov. Budúce emisné kontroly vznetových motorov, ktoré už budú vykonávané na pracoviskách emisných kontrol, plynulo nadviažu na doterajšiu prax.
Z doteraz povinnej kontroly na STK prevezmú nielen postup - bude sa zisťovať dymivosť, čiže emisie viditeľných škodlivín, pomocou metódy voľnej akcelerácie - ale i lehoty. Osobné automobily (vozidlá kategórie M1 - teda také, ktoré nemajú viac ako 8 miest pre cestujúcich okrem miesta vodiča, nemajú celkovú hmotnosť väčšiu ako 3,5 t a batožinový priestor nie je väčší ako priestor pre cestujúcich) a malé automobily na prepravu nákladov (kategória N1 - s celkovou hmotnosťou do 3,5 t) tak budú musieť byť podrobené prvej emisnej kontrole najneskôr do štyroch rokov od prvého prihlásenia do evidencie a neskôr každé dva roky.
Pre autobusy (kategórie M2 a M3 - s viac ako 8 miestami pre cestujúcich) a nákladné automobily (kategórie N2 a N3 - s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) bude platiť povinnosť podrobiť sa prvej emisnej kontrole najneskôr do 12 mesiacov od prvého prihlásenia do evidencie a následne každý rok. Pre úplnosť treba dodať, že lehota emisných kontrol vozidiel so zážihovými motormi bez riadeného katalyzátora ostane podobná ako dnes, to znamená každých 12 mesiacov.
Oproti doteraz používanému postupu pri kontrolách vznetových motorov príde ešte ku zmene v predpísaných emisných limitoch. Kým doteraz boli používané všeobecné limity, podľa novej vyhlášky sa pri emisných kontrolách bude posudzovať to, či nie je prekročená dymivosť, ktorú pre daný typ vozidla stanovil jeho výrobca.
Známa emisná kontrolná nálepka zelenej farby by sa teda už od apríla mala začať objavovať i na tabuľkách s evidenčným číslom dieselových automobilov.
Prvému overeniu splnenia emisných limitov budú po nadobudnutí účinnosti vyhlášky podliehať v spomenutých lehotách. Aby však spočiatku neprišlo k zahlteniu kapacity pracovísk emisnej kontroly, sú vyhláškou stanovené isté prechodné lehoty pre prvé kontroly starších automobilov. Vozidlá po prvý krát prihlásené do evidencie pred 31. decembrom 1979 budú musieť prísť na prvú emisnú kontrolu najneskôr 1. januára 2003.
Pre novšie vozidlá, prihlásené po prvý raz do 31. decembra 1989, je medzným termínom 1. apríl 2003. Najnovšie vozidlá, ktoré boli prihlásené po 1. januári 1990, a ktorým lehota pre prvú povinnú emisnú kontrolu uplynie už pred 1. aprílom, budú musieť na prvú kontrolu najneskôr 1. júla 2003.
Autor: MARIÁN RYBIANSKÝ