SME

Emisné kontroly dieselových motorov už od apríla

Povinnosť absolvovať emisnú kontrolu, ktorá už dlhšiu dobu platí pre vozidlá so zážihovými motormi bez riadeného katalyzátora, sa onedlho rozšíri i na automobily poháňané vznetovými (dieselovými) motormi

. Stane sa tak 1. apríla tohto roku, kedy nadobudne účinnosť nová vyhláška MDPT SR č. 21 / 2001 Z. z. Ministerstvo tak ďalej pokračuje v doterajšej snahe zahrnúť do systému emisných kontrol všetky vozidlá vybavené spaľovacími motormi. Neskôr bude nasledovať i posledná zostávajúca skupina - automobily so zážihovými motormi s riadeným katalyzátorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z pohľadu motoristov však nepôjde o žiadnu revolučnú zmenu. Vozidlá, ktoré náš systém emisných kontrol doteraz nezahŕňal, museli v rámci povinnej kontroly technického stavu v STK absolvovať i preverenie emisií výfukových plynov. Budúce emisné kontroly vznetových motorov, ktoré už budú vykonávané na pracoviskách emisných kontrol, plynulo nadviažu na doterajšiu prax.

SkryťVypnúť reklamu

Z doteraz povinnej kontroly na STK prevezmú nielen postup - bude sa zisťovať dymivosť, čiže emisie viditeľných škodlivín, pomocou metódy voľnej akcelerácie - ale i lehoty. Osobné automobily (vozidlá kategórie M1 - teda také, ktoré nemajú viac ako 8 miest pre cestujúcich okrem miesta vodiča, nemajú celkovú hmotnosť väčšiu ako 3,5 t a batožinový priestor nie je väčší ako priestor pre cestujúcich) a malé automobily na prepravu nákladov (kategória N1 - s celkovou hmotnosťou do 3,5 t) tak budú musieť byť podrobené prvej emisnej kontrole najneskôr do štyroch rokov od prvého prihlásenia do evidencie a neskôr každé dva roky.

Pre autobusy (kategórie M2 a M3 - s viac ako 8 miestami pre cestujúcich) a nákladné automobily (kategórie N2 a N3 - s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) bude platiť povinnosť podrobiť sa prvej emisnej kontrole najneskôr do 12 mesiacov od prvého prihlásenia do evidencie a následne každý rok. Pre úplnosť treba dodať, že lehota emisných kontrol vozidiel so zážihovými motormi bez riadeného katalyzátora ostane podobná ako dnes, to znamená každých 12 mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti doteraz používanému postupu pri kontrolách vznetových motorov príde ešte ku zmene v predpísaných emisných limitoch. Kým doteraz boli používané všeobecné limity, podľa novej vyhlášky sa pri emisných kontrolách bude posudzovať to, či nie je prekročená dymivosť, ktorú pre daný typ vozidla stanovil jeho výrobca.
Známa emisná kontrolná nálepka zelenej farby by sa teda už od apríla mala začať objavovať i na tabuľkách s evidenčným číslom dieselových automobilov.

Prvému overeniu splnenia emisných limitov budú po nadobudnutí účinnosti vyhlášky podliehať v spomenutých lehotách. Aby však spočiatku neprišlo k zahlteniu kapacity pracovísk emisnej kontroly, sú vyhláškou stanovené isté prechodné lehoty pre prvé kontroly starších automobilov. Vozidlá po prvý krát prihlásené do evidencie pred 31. decembrom 1979 budú musieť prísť na prvú emisnú kontrolu najneskôr 1. januára 2003.

SkryťVypnúť reklamu

Pre novšie vozidlá, prihlásené po prvý raz do 31. decembra 1989, je medzným termínom 1. apríl 2003. Najnovšie vozidlá, ktoré boli prihlásené po 1. januári 1990, a ktorým lehota pre prvú povinnú emisnú kontrolu uplynie už pred 1. aprílom, budú musieť na prvú kontrolu najneskôr 1. júla 2003.

Autor: MARIÁN RYBIANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 450
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 257
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 040
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 952
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 438
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 292
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 122
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 655
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 389
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 554
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 837
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 781
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu