SME
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Emisné kontroly dieselových motorov už od apríla

Povinnosť absolvovať emisnú kontrolu, ktorá už dlhšiu dobu platí pre vozidlá so zážihovými motormi bez riadeného katalyzátora, sa onedlho rozšíri i na automobily poháňané vznetovými (dieselovými) motormi

. Stane sa tak 1. apríla tohto roku, kedy nadobudne účinnosť nová vyhláška MDPT SR č. 21 / 2001 Z. z. Ministerstvo tak ďalej pokračuje v doterajšej snahe zahrnúť do systému emisných kontrol všetky vozidlá vybavené spaľovacími motormi. Neskôr bude nasledovať i posledná zostávajúca skupina - automobily so zážihovými motormi s riadeným katalyzátorom.

Z pohľadu motoristov však nepôjde o žiadnu revolučnú zmenu. Vozidlá, ktoré náš systém emisných kontrol doteraz nezahŕňal, museli v rámci povinnej kontroly technického stavu v STK absolvovať i preverenie emisií výfukových plynov. Budúce emisné kontroly vznetových motorov, ktoré už budú vykonávané na pracoviskách emisných kontrol, plynulo nadviažu na doterajšiu prax.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z doteraz povinnej kontroly na STK prevezmú nielen postup - bude sa zisťovať dymivosť, čiže emisie viditeľných škodlivín, pomocou metódy voľnej akcelerácie - ale i lehoty. Osobné automobily (vozidlá kategórie M1 - teda také, ktoré nemajú viac ako 8 miest pre cestujúcich okrem miesta vodiča, nemajú celkovú hmotnosť väčšiu ako 3,5 t a batožinový priestor nie je väčší ako priestor pre cestujúcich) a malé automobily na prepravu nákladov (kategória N1 - s celkovou hmotnosťou do 3,5 t) tak budú musieť byť podrobené prvej emisnej kontrole najneskôr do štyroch rokov od prvého prihlásenia do evidencie a neskôr každé dva roky.

Pre autobusy (kategórie M2 a M3 - s viac ako 8 miestami pre cestujúcich) a nákladné automobily (kategórie N2 a N3 - s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) bude platiť povinnosť podrobiť sa prvej emisnej kontrole najneskôr do 12 mesiacov od prvého prihlásenia do evidencie a následne každý rok. Pre úplnosť treba dodať, že lehota emisných kontrol vozidiel so zážihovými motormi bez riadeného katalyzátora ostane podobná ako dnes, to znamená každých 12 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Oproti doteraz používanému postupu pri kontrolách vznetových motorov príde ešte ku zmene v predpísaných emisných limitoch. Kým doteraz boli používané všeobecné limity, podľa novej vyhlášky sa pri emisných kontrolách bude posudzovať to, či nie je prekročená dymivosť, ktorú pre daný typ vozidla stanovil jeho výrobca.
Známa emisná kontrolná nálepka zelenej farby by sa teda už od apríla mala začať objavovať i na tabuľkách s evidenčným číslom dieselových automobilov.

Prvému overeniu splnenia emisných limitov budú po nadobudnutí účinnosti vyhlášky podliehať v spomenutých lehotách. Aby však spočiatku neprišlo k zahlteniu kapacity pracovísk emisnej kontroly, sú vyhláškou stanovené isté prechodné lehoty pre prvé kontroly starších automobilov. Vozidlá po prvý krát prihlásené do evidencie pred 31. decembrom 1979 budú musieť prísť na prvú emisnú kontrolu najneskôr 1. januára 2003.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre novšie vozidlá, prihlásené po prvý raz do 31. decembra 1989, je medzným termínom 1. apríl 2003. Najnovšie vozidlá, ktoré boli prihlásené po 1. januári 1990, a ktorým lehota pre prvú povinnú emisnú kontrolu uplynie už pred 1. aprílom, budú musieť na prvú kontrolu najneskôr 1. júla 2003.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  2. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  3. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  4. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  7. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  8. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  9. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 061
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 8 474
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 378
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 348
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 4 705
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 648
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 640
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 219
  9. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 2 932
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 814
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Aktuality.sk získali zábery z chaty, kde sa stretával Robert Fico (vpravo hore), Miroslav Bödör (vpravo hore), advokát Marek Para (vľavo dole) a syn Tibora Gašpara (vpravo dole).

Záznamy podľa prokuratúry potvrdzujú snahy ovplyvňovať najzávažnejšie kauzy.


a 2 ďalší 7 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Stretnutia, ktoré opisuje Gorila 2, sú víziou toho, čo by Ficov prípadný návrat znamenal pre Slovensko


5 h
Hmlovina Carina.

Je fascinujúce premýšľať o fyzikálnom prelome.


8 h

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


8 h
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt

Blogy SME

  1. Nina Erneker: Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“
  2. Tomáš Tenczer: My weekly pickup's - wk 42
  3. Tupou Ceruzou: Prirodzený habitat chobotnice
  4. Anna Milanová: Dobrý deň...
  5. Filip Balint : Cesta do Holandska
  6. Igor Lichý: Quo vadis CE ZA AR?
  7. Rudolfa Vallová: O čom je Hegerova komunikácia
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája Gašpara a expriateľku Mikulca?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 157
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 182
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 698
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 596
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 945
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 669
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 197
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 865
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu