SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Nissan X-Trail – Japonec s inteligentným pohonom

Nissan predviedol svoj model SUV (Sport Utility Vehicle – športovo účelové vozidlo) na autosalóne v Paríži v roku 2000, v týchto dňoch už aj na Slovensku ako predajný model

. X-Trial je prvým automobilom Nissana v tejto kategórii ľahkých off-roadov. Ako SUV prichádza oproti ostatnej konkurencii s oneskorením, má však to, čo viacerým iným značkám chýba, resp. má pri svojom modeli dokonalejšie riešenia.

Ním je napríklad inteligentný systém pohonu všetkých kolies All Mode 4x4, čo je systém samočinného zapájania pohonu zadných kolies prostredníctvom elektronicky ovládanej viaclamelovej spojky. Systém sa uvedie do činnosti vo chvíli, keď niektoré z kolies poháňanej prednej nápravy stratí adhéziu. Systém je produktom konštrukcie Nissanu. Jeho úlohou je zaistiť bezpečnú jazdu na každom povrchu a za každých podmienok.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Záber každého z kolies priebežne kontroluje, vyhodnocuje a riadi elektronika. Systém All Mode 4x4 dokáže „predpokladať" preklzávanie a nemôže tak dôjsť k oneskorenému zapojeniu pohonu druhých párov kolies. V normálnych podmienkach systém 2WD poháňa len kolesá prednej nápravy, to kvôli nižšej spotrebe. Vo chvíli, keď elektronika zistí preklzávanie, záber sa proporčne rozdelí na obe nápravy. Tento systém možno mať aj trvalo zapnutý stlačením tlačidla Auto na prístrojovom paneli.

Tretím spôsobom pohonu X-Trialu je režim Lock. Pri ňom je spojka zadnej nápravy zopnutá a hnacia sila je konštantne rozdelená na prednú a zadnú nápravu v pomere 57/43. Systém sa automaticky prepne do režimu Auto, keď rýchlosť prekročí 40 km/h. Režim Lock je vhodný pre ťažšie terénne podmienky alebo náročné povrchy, prípadne pri rozbiehaní na šmykľavom povrchu, napríklad na snehu. Elektronický systém All Mode 4x4 je integrovaný do systému VDC (Vehicle Dynamic Control).

Skryť Vypnúť reklamu

Spolupracuje s brzdovým systémom ABS i s ďalšími elektronicky riadenými systémami EBD (elektronické rozdelenie brzdnej sily), TCS (kontrola trakcie), ESP+ (elektronický program stability) a brzdovým asistentom Nissan.
Nissan X-Trial má samonosnú päťdverovú karosériu s pomocným rámom vpredu i vzadu, nezávislé zavesenie všetkých kolies a na svoj pohon používa buď zážihový dvojliter s výkonom 140 k (103 kW), alebo preplňovaný vznetový s objemom 2,2 l/114 k (84 kW). Mali sme možnosť vyskúšať obe pohonné jednotky, z nich X-Trialu viac pristane turbodielsel.

U neho sa najmä vďaka priamemu vstrekovaniu nafty systémom Commom Rail veľmi priaznivo prejavuje najmä krútiaci moment, ktorého maximum 270 Nm dosahuje motor už pri 2000 otáčkach. V súčinnosti s mechanickou 6-stupňovou prevodovkou s ručným radením (benzínová verzia používa 4-stupňovú samočinnú prevodovku) sa X-Trial správa v teréne aj bez prídavnej prevodovky takmer ako ryba vo vode.

Skryť Vypnúť reklamu

Komfortný interiér poskytuje posádke pohodlie ako osobný automobil. Podobne prístrojový panel netradične umiestnený v strede palubnej dosky pripomína luxus limuzíny. Nissan X-Trial je na Slovensku v predaji od začiatku februára a cena benzínovej verzie sa odvíja od 1 159 000 korún, naftovej od 1 259 000 korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h