SME
Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel
reklama

Nissan X-Trail – Japonec s inteligentným pohonom

Nissan predviedol svoj model SUV (Sport Utility Vehicle – športovo účelové vozidlo) na autosalóne v Paríži v roku 2000, v týchto dňoch už aj na Slovensku ako predajný model

. X-Trial je prvým automobilom Nissana v tejto kategórii ľahkých off-roadov. Ako SUV prichádza oproti ostatnej konkurencii s oneskorením, má však to, čo viacerým iným značkám chýba, resp. má pri svojom modeli dokonalejšie riešenia.

Ním je napríklad inteligentný systém pohonu všetkých kolies All Mode 4x4, čo je systém samočinného zapájania pohonu zadných kolies prostredníctvom elektronicky ovládanej viaclamelovej spojky. Systém sa uvedie do činnosti vo chvíli, keď niektoré z kolies poháňanej prednej nápravy stratí adhéziu. Systém je produktom konštrukcie Nissanu. Jeho úlohou je zaistiť bezpečnú jazdu na každom povrchu a za každých podmienok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záber každého z kolies priebežne kontroluje, vyhodnocuje a riadi elektronika. Systém All Mode 4x4 dokáže „predpokladať" preklzávanie a nemôže tak dôjsť k oneskorenému zapojeniu pohonu druhých párov kolies. V normálnych podmienkach systém 2WD poháňa len kolesá prednej nápravy, to kvôli nižšej spotrebe. Vo chvíli, keď elektronika zistí preklzávanie, záber sa proporčne rozdelí na obe nápravy. Tento systém možno mať aj trvalo zapnutý stlačením tlačidla Auto na prístrojovom paneli.

Tretím spôsobom pohonu X-Trialu je režim Lock. Pri ňom je spojka zadnej nápravy zopnutá a hnacia sila je konštantne rozdelená na prednú a zadnú nápravu v pomere 57/43. Systém sa automaticky prepne do režimu Auto, keď rýchlosť prekročí 40 km/h. Režim Lock je vhodný pre ťažšie terénne podmienky alebo náročné povrchy, prípadne pri rozbiehaní na šmykľavom povrchu, napríklad na snehu. Elektronický systém All Mode 4x4 je integrovaný do systému VDC (Vehicle Dynamic Control).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spolupracuje s brzdovým systémom ABS i s ďalšími elektronicky riadenými systémami EBD (elektronické rozdelenie brzdnej sily), TCS (kontrola trakcie), ESP+ (elektronický program stability) a brzdovým asistentom Nissan.
Nissan X-Trial má samonosnú päťdverovú karosériu s pomocným rámom vpredu i vzadu, nezávislé zavesenie všetkých kolies a na svoj pohon používa buď zážihový dvojliter s výkonom 140 k (103 kW), alebo preplňovaný vznetový s objemom 2,2 l/114 k (84 kW). Mali sme možnosť vyskúšať obe pohonné jednotky, z nich X-Trialu viac pristane turbodielsel.

U neho sa najmä vďaka priamemu vstrekovaniu nafty systémom Commom Rail veľmi priaznivo prejavuje najmä krútiaci moment, ktorého maximum 270 Nm dosahuje motor už pri 2000 otáčkach. V súčinnosti s mechanickou 6-stupňovou prevodovkou s ručným radením (benzínová verzia používa 4-stupňovú samočinnú prevodovku) sa X-Trial správa v teréne aj bez prídavnej prevodovky takmer ako ryba vo vode.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komfortný interiér poskytuje posádke pohodlie ako osobný automobil. Podobne prístrojový panel netradične umiestnený v strede palubnej dosky pripomína luxus limuzíny. Nissan X-Trial je na Slovensku v predaji od začiatku februára a cena benzínovej verzie sa odvíja od 1 159 000 korún, naftovej od 1 259 000 korún.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 180
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 7 039
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 638
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 910
  5. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 991
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 707
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 541
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 439
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V kauze vraždy Daniela Tupého obvili advokáta Adama Puškára.

Petržalský súd bude rozhodovať o väzbe v nedeľu.


1 h

Sulík na mňa písal hanopisy.


a 1 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Našťastie prokuratúra nechala o väzobnom stíhaní Puškára rozhodnúť súd.


57m
Spomienka na zavraždeného študenta Daniela Tupého pri pamätníku na nábreží Dunaja v Bratislave.

Mohli po takmer 18 rokoch použiť údaje o lokalizácii mobilov?


9 h

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Volkswagen mieri s e-autami do Kanady
  2. Martin Sukupčák: Martin Klus - please shut up
  3. Štefan Vidlár: Za čárú, za rubježom, za plotem...
  4. Irena Šimuneková: Trebichava - Kňaží stôl - Bradlo
  5. Miroslav Ferkl: Hrozby voľby ZLA!
  6. Rudolfa Vallová: Ficove rožky nie sú Sulíkové rožky
  7. Ľubomír Čižmár: Bechterevova choroba: Príznaky, príčiny a liečba
  8. Anna Miľanová: Dav a demokracia...
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 872
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 603
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 472
  4. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 3 307
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 156
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 027
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 000
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 939
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu