SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Nissan X-Trail – Japonec s inteligentným pohonom

Nissan predviedol svoj model SUV (Sport Utility Vehicle – športovo účelové vozidlo) na autosalóne v Paríži v roku 2000, v týchto dňoch už aj na Slovensku ako predajný model

. X-Trial je prvým automobilom Nissana v tejto kategórii ľahkých off-roadov. Ako SUV prichádza oproti ostatnej konkurencii s oneskorením, má však to, čo viacerým iným značkám chýba, resp. má pri svojom modeli dokonalejšie riešenia.

Ním je napríklad inteligentný systém pohonu všetkých kolies All Mode 4x4, čo je systém samočinného zapájania pohonu zadných kolies prostredníctvom elektronicky ovládanej viaclamelovej spojky. Systém sa uvedie do činnosti vo chvíli, keď niektoré z kolies poháňanej prednej nápravy stratí adhéziu. Systém je produktom konštrukcie Nissanu. Jeho úlohou je zaistiť bezpečnú jazdu na každom povrchu a za každých podmienok.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Záber každého z kolies priebežne kontroluje, vyhodnocuje a riadi elektronika. Systém All Mode 4x4 dokáže „predpokladať" preklzávanie a nemôže tak dôjsť k oneskorenému zapojeniu pohonu druhých párov kolies. V normálnych podmienkach systém 2WD poháňa len kolesá prednej nápravy, to kvôli nižšej spotrebe. Vo chvíli, keď elektronika zistí preklzávanie, záber sa proporčne rozdelí na obe nápravy. Tento systém možno mať aj trvalo zapnutý stlačením tlačidla Auto na prístrojovom paneli.

Tretím spôsobom pohonu X-Trialu je režim Lock. Pri ňom je spojka zadnej nápravy zopnutá a hnacia sila je konštantne rozdelená na prednú a zadnú nápravu v pomere 57/43. Systém sa automaticky prepne do režimu Auto, keď rýchlosť prekročí 40 km/h. Režim Lock je vhodný pre ťažšie terénne podmienky alebo náročné povrchy, prípadne pri rozbiehaní na šmykľavom povrchu, napríklad na snehu. Elektronický systém All Mode 4x4 je integrovaný do systému VDC (Vehicle Dynamic Control).

Skryť Vypnúť reklamu

Spolupracuje s brzdovým systémom ABS i s ďalšími elektronicky riadenými systémami EBD (elektronické rozdelenie brzdnej sily), TCS (kontrola trakcie), ESP+ (elektronický program stability) a brzdovým asistentom Nissan.
Nissan X-Trial má samonosnú päťdverovú karosériu s pomocným rámom vpredu i vzadu, nezávislé zavesenie všetkých kolies a na svoj pohon používa buď zážihový dvojliter s výkonom 140 k (103 kW), alebo preplňovaný vznetový s objemom 2,2 l/114 k (84 kW). Mali sme možnosť vyskúšať obe pohonné jednotky, z nich X-Trialu viac pristane turbodielsel.

U neho sa najmä vďaka priamemu vstrekovaniu nafty systémom Commom Rail veľmi priaznivo prejavuje najmä krútiaci moment, ktorého maximum 270 Nm dosahuje motor už pri 2000 otáčkach. V súčinnosti s mechanickou 6-stupňovou prevodovkou s ručným radením (benzínová verzia používa 4-stupňovú samočinnú prevodovku) sa X-Trial správa v teréne aj bez prídavnej prevodovky takmer ako ryba vo vode.

Skryť Vypnúť reklamu

Komfortný interiér poskytuje posádke pohodlie ako osobný automobil. Podobne prístrojový panel netradične umiestnený v strede palubnej dosky pripomína luxus limuzíny. Nissan X-Trial je na Slovensku v predaji od začiatku februára a cena benzínovej verzie sa odvíja od 1 159 000 korún, naftovej od 1 259 000 korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  6. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  7. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  10. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 198
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 115
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 221
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 696
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


15 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Óda na radosť. Autor Zuzana Čaputová
  2. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  3. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  4. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  5. Marian Baran: Električka číslo štyri
  6. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  7. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  8. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 106
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 845
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 194
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu