SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Nissan X-Trail – Japonec s inteligentným pohonom

Nissan predviedol svoj model SUV (Sport Utility Vehicle – športovo účelové vozidlo) na autosalóne v Paríži v roku 2000, v týchto dňoch už aj na Slovensku ako predajný model

. X-Trial je prvým automobilom Nissana v tejto kategórii ľahkých off-roadov. Ako SUV prichádza oproti ostatnej konkurencii s oneskorením, má však to, čo viacerým iným značkám chýba, resp. má pri svojom modeli dokonalejšie riešenia.

Ním je napríklad inteligentný systém pohonu všetkých kolies All Mode 4x4, čo je systém samočinného zapájania pohonu zadných kolies prostredníctvom elektronicky ovládanej viaclamelovej spojky. Systém sa uvedie do činnosti vo chvíli, keď niektoré z kolies poháňanej prednej nápravy stratí adhéziu. Systém je produktom konštrukcie Nissanu. Jeho úlohou je zaistiť bezpečnú jazdu na každom povrchu a za každých podmienok.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Záber každého z kolies priebežne kontroluje, vyhodnocuje a riadi elektronika. Systém All Mode 4x4 dokáže „predpokladať" preklzávanie a nemôže tak dôjsť k oneskorenému zapojeniu pohonu druhých párov kolies. V normálnych podmienkach systém 2WD poháňa len kolesá prednej nápravy, to kvôli nižšej spotrebe. Vo chvíli, keď elektronika zistí preklzávanie, záber sa proporčne rozdelí na obe nápravy. Tento systém možno mať aj trvalo zapnutý stlačením tlačidla Auto na prístrojovom paneli.

Tretím spôsobom pohonu X-Trialu je režim Lock. Pri ňom je spojka zadnej nápravy zopnutá a hnacia sila je konštantne rozdelená na prednú a zadnú nápravu v pomere 57/43. Systém sa automaticky prepne do režimu Auto, keď rýchlosť prekročí 40 km/h. Režim Lock je vhodný pre ťažšie terénne podmienky alebo náročné povrchy, prípadne pri rozbiehaní na šmykľavom povrchu, napríklad na snehu. Elektronický systém All Mode 4x4 je integrovaný do systému VDC (Vehicle Dynamic Control).

Skryť Vypnúť reklamu

Spolupracuje s brzdovým systémom ABS i s ďalšími elektronicky riadenými systémami EBD (elektronické rozdelenie brzdnej sily), TCS (kontrola trakcie), ESP+ (elektronický program stability) a brzdovým asistentom Nissan.
Nissan X-Trial má samonosnú päťdverovú karosériu s pomocným rámom vpredu i vzadu, nezávislé zavesenie všetkých kolies a na svoj pohon používa buď zážihový dvojliter s výkonom 140 k (103 kW), alebo preplňovaný vznetový s objemom 2,2 l/114 k (84 kW). Mali sme možnosť vyskúšať obe pohonné jednotky, z nich X-Trialu viac pristane turbodielsel.

U neho sa najmä vďaka priamemu vstrekovaniu nafty systémom Commom Rail veľmi priaznivo prejavuje najmä krútiaci moment, ktorého maximum 270 Nm dosahuje motor už pri 2000 otáčkach. V súčinnosti s mechanickou 6-stupňovou prevodovkou s ručným radením (benzínová verzia používa 4-stupňovú samočinnú prevodovku) sa X-Trial správa v teréne aj bez prídavnej prevodovky takmer ako ryba vo vode.

Skryť Vypnúť reklamu

Komfortný interiér poskytuje posádke pohodlie ako osobný automobil. Podobne prístrojový panel netradične umiestnený v strede palubnej dosky pripomína luxus limuzíny. Nissan X-Trial je na Slovensku v predaji od začiatku februára a cena benzínovej verzie sa odvíja od 1 159 000 korún, naftovej od 1 259 000 korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 153
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 118
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 136
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 744
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 762
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 366
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 409
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 264
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 184
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric