Nissan predviedol svoj model SUV (Sport Utility Vehicle – športovo účelové vozidlo) na autosalóne v Paríži v roku 2000, v týchto dňoch už aj na Slovensku ako predajný model
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
. X-Trial je prvým automobilom Nissana v tejto kategórii ľahkých off-roadov. Ako SUV prichádza oproti ostatnej konkurencii s oneskorením, má však to, čo viacerým iným značkám chýba, resp. má pri svojom modeli dokonalejšie riešenia.
Ním je napríklad inteligentný systém pohonu všetkých kolies All Mode 4x4, čo je systém samočinného zapájania pohonu zadných kolies prostredníctvom elektronicky ovládanej viaclamelovej spojky. Systém sa uvedie do činnosti vo chvíli, keď niektoré z kolies poháňanej prednej nápravy stratí adhéziu. Systém je produktom konštrukcie Nissanu. Jeho úlohou je zaistiť bezpečnú jazdu na každom povrchu a za každých podmienok.
Záber každého z kolies priebežne kontroluje, vyhodnocuje a riadi elektronika. Systém All Mode 4x4 dokáže „predpokladať" preklzávanie a nemôže tak dôjsť k oneskorenému zapojeniu pohonu druhých párov kolies. V normálnych podmienkach systém 2WD poháňa len kolesá prednej nápravy, to kvôli nižšej spotrebe. Vo chvíli, keď elektronika zistí preklzávanie, záber sa proporčne rozdelí na obe nápravy. Tento systém možno mať aj trvalo zapnutý stlačením tlačidla Auto na prístrojovom paneli.
Tretím spôsobom pohonu X-Trialu je režim Lock. Pri ňom je spojka zadnej nápravy zopnutá a hnacia sila je konštantne rozdelená na prednú a zadnú nápravu v pomere 57/43. Systém sa automaticky prepne do režimu Auto, keď rýchlosť prekročí 40 km/h. Režim Lock je vhodný pre ťažšie terénne podmienky alebo náročné povrchy, prípadne pri rozbiehaní na šmykľavom povrchu, napríklad na snehu. Elektronický systém All Mode 4x4 je integrovaný do systému VDC (Vehicle Dynamic Control).
Spolupracuje s brzdovým systémom ABS i s ďalšími elektronicky riadenými systémami EBD (elektronické rozdelenie brzdnej sily), TCS (kontrola trakcie), ESP+ (elektronický program stability) a brzdovým asistentom Nissan. Nissan X-Trial má samonosnú päťdverovú karosériu s pomocným rámom vpredu i vzadu, nezávislé zavesenie všetkých kolies a na svoj pohon používa buď zážihový dvojliter s výkonom 140 k (103 kW), alebo preplňovaný vznetový s objemom 2,2 l/114 k (84 kW). Mali sme možnosť vyskúšať obe pohonné jednotky, z nich X-Trialu viac pristane turbodielsel.
U neho sa najmä vďaka priamemu vstrekovaniu nafty systémom Commom Rail veľmi priaznivo prejavuje najmä krútiaci moment, ktorého maximum 270 Nm dosahuje motor už pri 2000 otáčkach. V súčinnosti s mechanickou 6-stupňovou prevodovkou s ručným radením (benzínová verzia používa 4-stupňovú samočinnú prevodovku) sa X-Trial správa v teréne aj bez prídavnej prevodovky takmer ako ryba vo vode.
Komfortný interiér poskytuje posádke pohodlie ako osobný automobil. Podobne prístrojový panel netradične umiestnený v strede palubnej dosky pripomína luxus limuzíny. Nissan X-Trial je na Slovensku v predaji od začiatku februára a cena benzínovej verzie sa odvíja od 1 159 000 korún, naftovej od 1 259 000 korún.