SME

Citroën Berlingo 1,6 - úžitkový i rodinný automobil

Pohodlne sa odviesť v automobile, ktorého interiér sa len málo odlišuje od osobnej limuzíny, má elegantné línie karosérie, je mimoriadne priestranný, má veľký a dobre prístupný batožinový priestor, to je výsada veľkopriestorového kompaktu Cintroën Berling


o. Berlingo je zároveň úspešným kompromisom medzi úžitkovým a rodinným automobilom nižšej strednej triedy za prijateľnú cenu. Na trhu je od roku 1996 rovnako ako jeho identický koncernový brat Peugeot Partner.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oba sú pokračovateľmi francúzskych úžitkových automobilov, ktorých začiatky siahajú do päťdesiatych rokov. Nová generácia  však má len pramálo spoločné s tými, z ktorých tieto moderné veľkopriestorové kompakty vzišli a ktoré sa už pýšia celkom modernými tvarmi karosérie. Má ich aj Berlingo. Na prednú časť, akú poznáme z osobných citroënov, nadväzuje priestranná vyššia „krabicovitá“ kabína so zaoblenými a veľkými zasklenými plochami. Príjemný a elegantný interiér je veľmi dobre prístupný dvoma pármi bočných dverí, z ktorých zadné na oboch stranách sú posuvné, a širokými vyklápacími piatymi dverami.

SkryťVypnúť reklamu


Príťažlivosť testovaného Berlinga podčiarkla tmavočervená metalizovaná farba karosérie. Hnaciu silu obstarával vpredu priečne uložený nový benzínový šestnásťventilový štvorvalcový motor 1,6 l s výkonom 110 k (81 kW) poháňajúci kolesá prednej nápravy. Základnou pohonnou jednotkou je však motor 1,4 l/75 k (55 kW) a modelový rad dopĺňajú úsporné dieselové verzie s motormi 1,9 D/71 k (52 kW) a 2,0 HDI/90 k (66 kW). Výkon 110 k podľa očakávania dodáva Berlingu pre túto kategóriu slušnú dynamiku.

Berligo má pomerne dobré jazdné vlastnosti, aj keď vzhľadom k vyššie položenému ťažisku sa v zákrutách zákonite viac nakláňa a pri vyšších rýchlostiach najmä na diaľnici treba počítať s väčšou citlivosťou na bočný vietor. Priemerná spotreba sa počas cestu sa vyšplhala na 8,4 l/100 km, čo presne o 1,0 litra prevýšila výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 7,4 l/100 km. Je to však len zanedbateľné zvýšenie, podmienené najmä štýlom jazdy počas testu. Určite však nie menšou pružnosťou motora, aj keď maximálny krútiaci moment 147 Nm dosahuje až pri 4300 otáčkach. Pri bežnom jazdení a citlivejšom zaobchádzaní s plynom je nižšia spotreba ako nami dosiahnutá určite reálna.

SkryťVypnúť reklamu


Útulný a príjemný interiér Berlinga oživuje farebná pestrosť poťahových látok interiéru, najmä sedadiel a časti čalúnenia dverí. Výplň sedadiel je francúzsky mäkká. Prístrojový štít s analógovými kruhovými prístrojmi neobvykle dozelena podfarbenými ciferníkmi, na ktorý plynulo naväzuje stredový panel s autorádiom a ovládaním klimatizácie (v testovanom modeli bola súčasťou príplatkovej výbavy, rovnako aj ABS, airbag spolujazdca, atermické čelné sklo, spomínané ľavé posuvné dvere, metalíza, modutop – presklená strecha, odkladacie priestory pod strechou a iné – spolu až za 192 500 Sk, takže cena testovaného auta sa vyšplhala na 707 870 Sk) pôsobí jednoduchým a hodnotným dojmom.

Cestujúci na predných i zadných sedadlách ocenia toto množstvo praktických odkladacích priestorov, okrem spomínaných aj vo dverách. Súčasťou výbavy testovaného automobilu bolo elektrické ovládanie okien predných dverí a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Najvyššie ocenenia si Berlingo zaslúži za priestor a jeho variabilitu. Je nadmerne veľký a vynikajúco prístupný je batožinový priestor s 624 litrami za delenými a sklopnými zadnými, po ich sklopení až 2800 l. Citroen Berlingo je bez diskusie automobilom, ktorý vyniká svojou úžitkovosťou i ako rodinný automobil.
        

SkryťVypnúť reklamu


TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1587 cm3, vŕtanie a zdvih 78,5/82,0 mm. Kompresný pomer 9,6:1. Najväčší výkon 80 kW (110 k) pri otáčkach 5800 min-1. Najvyšší krútiaci moment 147 Nm pri otáčkach 4300 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,63 – 1,95 – 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod hnanej nápravy 4,54.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu minivan.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4108/1705/1405 mm, rázvor náprav 2690 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1425/1440 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1170 kg, celková hmotnosť 1780. Objem batožinového priestoru 624/2800 l. Objem palivovej nádrže 55 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 175 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 11,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  9,5/6,2/7,4 l/100 km.

Cena:  515 370 Sk
testovaná verzia 707 870 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 11,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/12,6 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 13,1/19,4 s
Max.  rýchlosť 172 km/h
Spotreba počas testu 8,7 l/100 km

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 450
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 257
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 040
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 952
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 438
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 292
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 122
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 655
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 389
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 554
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 837
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 781
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu