SME

Citroën Berlingo 1,6 - úžitkový i rodinný automobil

Pohodlne sa odviesť v automobile, ktorého interiér sa len málo odlišuje od osobnej limuzíny, má elegantné línie karosérie, je mimoriadne priestranný, má veľký a dobre prístupný batožinový priestor, to je výsada veľkopriestorového kompaktu Cintroën Berling


o. Berlingo je zároveň úspešným kompromisom medzi úžitkovým a rodinným automobilom nižšej strednej triedy za prijateľnú cenu. Na trhu je od roku 1996 rovnako ako jeho identický koncernový brat Peugeot Partner.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oba sú pokračovateľmi francúzskych úžitkových automobilov, ktorých začiatky siahajú do päťdesiatych rokov. Nová generácia  však má len pramálo spoločné s tými, z ktorých tieto moderné veľkopriestorové kompakty vzišli a ktoré sa už pýšia celkom modernými tvarmi karosérie. Má ich aj Berlingo. Na prednú časť, akú poznáme z osobných citroënov, nadväzuje priestranná vyššia „krabicovitá“ kabína so zaoblenými a veľkými zasklenými plochami. Príjemný a elegantný interiér je veľmi dobre prístupný dvoma pármi bočných dverí, z ktorých zadné na oboch stranách sú posuvné, a širokými vyklápacími piatymi dverami.

SkryťVypnúť reklamu


Príťažlivosť testovaného Berlinga podčiarkla tmavočervená metalizovaná farba karosérie. Hnaciu silu obstarával vpredu priečne uložený nový benzínový šestnásťventilový štvorvalcový motor 1,6 l s výkonom 110 k (81 kW) poháňajúci kolesá prednej nápravy. Základnou pohonnou jednotkou je však motor 1,4 l/75 k (55 kW) a modelový rad dopĺňajú úsporné dieselové verzie s motormi 1,9 D/71 k (52 kW) a 2,0 HDI/90 k (66 kW). Výkon 110 k podľa očakávania dodáva Berlingu pre túto kategóriu slušnú dynamiku.

Berligo má pomerne dobré jazdné vlastnosti, aj keď vzhľadom k vyššie položenému ťažisku sa v zákrutách zákonite viac nakláňa a pri vyšších rýchlostiach najmä na diaľnici treba počítať s väčšou citlivosťou na bočný vietor. Priemerná spotreba sa počas cestu sa vyšplhala na 8,4 l/100 km, čo presne o 1,0 litra prevýšila výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 7,4 l/100 km. Je to však len zanedbateľné zvýšenie, podmienené najmä štýlom jazdy počas testu. Určite však nie menšou pružnosťou motora, aj keď maximálny krútiaci moment 147 Nm dosahuje až pri 4300 otáčkach. Pri bežnom jazdení a citlivejšom zaobchádzaní s plynom je nižšia spotreba ako nami dosiahnutá určite reálna.

SkryťVypnúť reklamu


Útulný a príjemný interiér Berlinga oživuje farebná pestrosť poťahových látok interiéru, najmä sedadiel a časti čalúnenia dverí. Výplň sedadiel je francúzsky mäkká. Prístrojový štít s analógovými kruhovými prístrojmi neobvykle dozelena podfarbenými ciferníkmi, na ktorý plynulo naväzuje stredový panel s autorádiom a ovládaním klimatizácie (v testovanom modeli bola súčasťou príplatkovej výbavy, rovnako aj ABS, airbag spolujazdca, atermické čelné sklo, spomínané ľavé posuvné dvere, metalíza, modutop – presklená strecha, odkladacie priestory pod strechou a iné – spolu až za 192 500 Sk, takže cena testovaného auta sa vyšplhala na 707 870 Sk) pôsobí jednoduchým a hodnotným dojmom.

Cestujúci na predných i zadných sedadlách ocenia toto množstvo praktických odkladacích priestorov, okrem spomínaných aj vo dverách. Súčasťou výbavy testovaného automobilu bolo elektrické ovládanie okien predných dverí a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Najvyššie ocenenia si Berlingo zaslúži za priestor a jeho variabilitu. Je nadmerne veľký a vynikajúco prístupný je batožinový priestor s 624 litrami za delenými a sklopnými zadnými, po ich sklopení až 2800 l. Citroen Berlingo je bez diskusie automobilom, ktorý vyniká svojou úžitkovosťou i ako rodinný automobil.
        

SkryťVypnúť reklamu


TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1587 cm3, vŕtanie a zdvih 78,5/82,0 mm. Kompresný pomer 9,6:1. Najväčší výkon 80 kW (110 k) pri otáčkach 5800 min-1. Najvyšší krútiaci moment 147 Nm pri otáčkach 4300 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,63 – 1,95 – 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod hnanej nápravy 4,54.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu minivan.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4108/1705/1405 mm, rázvor náprav 2690 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1425/1440 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1170 kg, celková hmotnosť 1780. Objem batožinového priestoru 624/2800 l. Objem palivovej nádrže 55 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 175 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 11,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  9,5/6,2/7,4 l/100 km.

Cena:  515 370 Sk
testovaná verzia 707 870 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 11,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/12,6 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 13,1/19,4 s
Max.  rýchlosť 172 km/h
Spotreba počas testu 8,7 l/100 km

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 487
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 464
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 703
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 576
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 186
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 117
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 1 961
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michael Achberger: „Len káva a cigarety“: Dnešné dievčatá kopírujú nebezpečný trend z TikToku.
  2. František Kukura: Náboženstvo ako politický nástroj: Od slovenského holokaustu k súčasnému dogmatizmu
  3. Július Alexy: Volebné výlety
  4. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  5. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  6. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 101 008
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 084
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 18 722
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 416
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 344
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 761
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 7 242
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 199
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu