SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
REDAKČNÝ TEST

Citroën Berlingo 1,6 - úžitkový i rodinný automobil

Pohodlne sa odviesť v automobile, ktorého interiér sa len málo odlišuje od osobnej limuzíny, má elegantné línie karosérie, je mimoriadne priestranný, má veľký a dobre prístupný batožinový priestor, to je výsada veľkopriestorového kompaktu Cintroën Berling


o. Berlingo je zároveň úspešným kompromisom medzi úžitkovým a rodinným automobilom nižšej strednej triedy za prijateľnú cenu. Na trhu je od roku 1996 rovnako ako jeho identický koncernový brat Peugeot Partner.

Oba sú pokračovateľmi francúzskych úžitkových automobilov, ktorých začiatky siahajú do päťdesiatych rokov. Nová generácia  však má len pramálo spoločné s tými, z ktorých tieto moderné veľkopriestorové kompakty vzišli a ktoré sa už pýšia celkom modernými tvarmi karosérie. Má ich aj Berlingo. Na prednú časť, akú poznáme z osobných citroënov, nadväzuje priestranná vyššia „krabicovitá“ kabína so zaoblenými a veľkými zasklenými plochami. Príjemný a elegantný interiér je veľmi dobre prístupný dvoma pármi bočných dverí, z ktorých zadné na oboch stranách sú posuvné, a širokými vyklápacími piatymi dverami.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu


Príťažlivosť testovaného Berlinga podčiarkla tmavočervená metalizovaná farba karosérie. Hnaciu silu obstarával vpredu priečne uložený nový benzínový šestnásťventilový štvorvalcový motor 1,6 l s výkonom 110 k (81 kW) poháňajúci kolesá prednej nápravy. Základnou pohonnou jednotkou je však motor 1,4 l/75 k (55 kW) a modelový rad dopĺňajú úsporné dieselové verzie s motormi 1,9 D/71 k (52 kW) a 2,0 HDI/90 k (66 kW). Výkon 110 k podľa očakávania dodáva Berlingu pre túto kategóriu slušnú dynamiku.

Berligo má pomerne dobré jazdné vlastnosti, aj keď vzhľadom k vyššie položenému ťažisku sa v zákrutách zákonite viac nakláňa a pri vyšších rýchlostiach najmä na diaľnici treba počítať s väčšou citlivosťou na bočný vietor. Priemerná spotreba sa počas cestu sa vyšplhala na 8,4 l/100 km, čo presne o 1,0 litra prevýšila výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 7,4 l/100 km. Je to však len zanedbateľné zvýšenie, podmienené najmä štýlom jazdy počas testu. Určite však nie menšou pružnosťou motora, aj keď maximálny krútiaci moment 147 Nm dosahuje až pri 4300 otáčkach. Pri bežnom jazdení a citlivejšom zaobchádzaní s plynom je nižšia spotreba ako nami dosiahnutá určite reálna.

Skryť Vypnúť reklamu


Útulný a príjemný interiér Berlinga oživuje farebná pestrosť poťahových látok interiéru, najmä sedadiel a časti čalúnenia dverí. Výplň sedadiel je francúzsky mäkká. Prístrojový štít s analógovými kruhovými prístrojmi neobvykle dozelena podfarbenými ciferníkmi, na ktorý plynulo naväzuje stredový panel s autorádiom a ovládaním klimatizácie (v testovanom modeli bola súčasťou príplatkovej výbavy, rovnako aj ABS, airbag spolujazdca, atermické čelné sklo, spomínané ľavé posuvné dvere, metalíza, modutop – presklená strecha, odkladacie priestory pod strechou a iné – spolu až za 192 500 Sk, takže cena testovaného auta sa vyšplhala na 707 870 Sk) pôsobí jednoduchým a hodnotným dojmom.

Cestujúci na predných i zadných sedadlách ocenia toto množstvo praktických odkladacích priestorov, okrem spomínaných aj vo dverách. Súčasťou výbavy testovaného automobilu bolo elektrické ovládanie okien predných dverí a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Najvyššie ocenenia si Berlingo zaslúži za priestor a jeho variabilitu. Je nadmerne veľký a vynikajúco prístupný je batožinový priestor s 624 litrami za delenými a sklopnými zadnými, po ich sklopení až 2800 l. Citroen Berlingo je bez diskusie automobilom, ktorý vyniká svojou úžitkovosťou i ako rodinný automobil.
        

Skryť Vypnúť reklamu


TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1587 cm3, vŕtanie a zdvih 78,5/82,0 mm. Kompresný pomer 9,6:1. Najväčší výkon 80 kW (110 k) pri otáčkach 5800 min-1. Najvyšší krútiaci moment 147 Nm pri otáčkach 4300 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,63 – 1,95 – 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod hnanej nápravy 4,54.

Skryť Vypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu minivan.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4108/1705/1405 mm, rázvor náprav 2690 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1425/1440 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1170 kg, celková hmotnosť 1780. Objem batožinového priestoru 624/2800 l. Objem palivovej nádrže 55 l.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 175 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 11,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  9,5/6,2/7,4 l/100 km.

Cena:  515 370 Sk
testovaná verzia 707 870 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 11,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/12,6 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 13,1/19,4 s
Max.  rýchlosť 172 km/h
Spotreba počas testu 8,7 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 499
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 398
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 970
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 353
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 859
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 770
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 276
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 274
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 999
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 774
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.