SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Citroën Berlingo 1,6 - úžitkový i rodinný automobil

Pohodlne sa odviesť v automobile, ktorého interiér sa len málo odlišuje od osobnej limuzíny, má elegantné línie karosérie, je mimoriadne priestranný, má veľký a dobre prístupný batožinový priestor, to je výsada veľkopriestorového kompaktu Cintroën Berling


o. Berlingo je zároveň úspešným kompromisom medzi úžitkovým a rodinným automobilom nižšej strednej triedy za prijateľnú cenu. Na trhu je od roku 1996 rovnako ako jeho identický koncernový brat Peugeot Partner.

Oba sú pokračovateľmi francúzskych úžitkových automobilov, ktorých začiatky siahajú do päťdesiatych rokov. Nová generácia  však má len pramálo spoločné s tými, z ktorých tieto moderné veľkopriestorové kompakty vzišli a ktoré sa už pýšia celkom modernými tvarmi karosérie. Má ich aj Berlingo. Na prednú časť, akú poznáme z osobných citroënov, nadväzuje priestranná vyššia „krabicovitá“ kabína so zaoblenými a veľkými zasklenými plochami. Príjemný a elegantný interiér je veľmi dobre prístupný dvoma pármi bočných dverí, z ktorých zadné na oboch stranách sú posuvné, a širokými vyklápacími piatymi dverami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu


Príťažlivosť testovaného Berlinga podčiarkla tmavočervená metalizovaná farba karosérie. Hnaciu silu obstarával vpredu priečne uložený nový benzínový šestnásťventilový štvorvalcový motor 1,6 l s výkonom 110 k (81 kW) poháňajúci kolesá prednej nápravy. Základnou pohonnou jednotkou je však motor 1,4 l/75 k (55 kW) a modelový rad dopĺňajú úsporné dieselové verzie s motormi 1,9 D/71 k (52 kW) a 2,0 HDI/90 k (66 kW). Výkon 110 k podľa očakávania dodáva Berlingu pre túto kategóriu slušnú dynamiku.

Berligo má pomerne dobré jazdné vlastnosti, aj keď vzhľadom k vyššie položenému ťažisku sa v zákrutách zákonite viac nakláňa a pri vyšších rýchlostiach najmä na diaľnici treba počítať s väčšou citlivosťou na bočný vietor. Priemerná spotreba sa počas cestu sa vyšplhala na 8,4 l/100 km, čo presne o 1,0 litra prevýšila výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 7,4 l/100 km. Je to však len zanedbateľné zvýšenie, podmienené najmä štýlom jazdy počas testu. Určite však nie menšou pružnosťou motora, aj keď maximálny krútiaci moment 147 Nm dosahuje až pri 4300 otáčkach. Pri bežnom jazdení a citlivejšom zaobchádzaní s plynom je nižšia spotreba ako nami dosiahnutá určite reálna.

SkryťVypnúť reklamu


Útulný a príjemný interiér Berlinga oživuje farebná pestrosť poťahových látok interiéru, najmä sedadiel a časti čalúnenia dverí. Výplň sedadiel je francúzsky mäkká. Prístrojový štít s analógovými kruhovými prístrojmi neobvykle dozelena podfarbenými ciferníkmi, na ktorý plynulo naväzuje stredový panel s autorádiom a ovládaním klimatizácie (v testovanom modeli bola súčasťou príplatkovej výbavy, rovnako aj ABS, airbag spolujazdca, atermické čelné sklo, spomínané ľavé posuvné dvere, metalíza, modutop – presklená strecha, odkladacie priestory pod strechou a iné – spolu až za 192 500 Sk, takže cena testovaného auta sa vyšplhala na 707 870 Sk) pôsobí jednoduchým a hodnotným dojmom.

Cestujúci na predných i zadných sedadlách ocenia toto množstvo praktických odkladacích priestorov, okrem spomínaných aj vo dverách. Súčasťou výbavy testovaného automobilu bolo elektrické ovládanie okien predných dverí a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Najvyššie ocenenia si Berlingo zaslúži za priestor a jeho variabilitu. Je nadmerne veľký a vynikajúco prístupný je batožinový priestor s 624 litrami za delenými a sklopnými zadnými, po ich sklopení až 2800 l. Citroen Berlingo je bez diskusie automobilom, ktorý vyniká svojou úžitkovosťou i ako rodinný automobil.
        

SkryťVypnúť reklamu


TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1587 cm3, vŕtanie a zdvih 78,5/82,0 mm. Kompresný pomer 9,6:1. Najväčší výkon 80 kW (110 k) pri otáčkach 5800 min-1. Najvyšší krútiaci moment 147 Nm pri otáčkach 4300 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,63 – 1,95 – 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod hnanej nápravy 4,54.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu minivan.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4108/1705/1405 mm, rázvor náprav 2690 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1425/1440 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1170 kg, celková hmotnosť 1780. Objem batožinového priestoru 624/2800 l. Objem palivovej nádrže 55 l.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 175 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 11,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  9,5/6,2/7,4 l/100 km.

Cena:  515 370 Sk
testovaná verzia 707 870 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 11,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/12,6 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 13,1/19,4 s
Max.  rýchlosť 172 km/h
Spotreba počas testu 8,7 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 707
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 456
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 346
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 659
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 306
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 762
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 078
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


6 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  2. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  3. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  4. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  5. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  6. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  7. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  8. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 541
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 684
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 8 063
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 082
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 402
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu