SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky
REDAKČNÝ TEST

Citroën Berlingo 1,6 - úžitkový i rodinný automobil

Pohodlne sa odviesť v automobile, ktorého interiér sa len málo odlišuje od osobnej limuzíny, má elegantné línie karosérie, je mimoriadne priestranný, má veľký a dobre prístupný batožinový priestor, to je výsada veľkopriestorového kompaktu Cintroën Berling


o. Berlingo je zároveň úspešným kompromisom medzi úžitkovým a rodinným automobilom nižšej strednej triedy za prijateľnú cenu. Na trhu je od roku 1996 rovnako ako jeho identický koncernový brat Peugeot Partner.

Oba sú pokračovateľmi francúzskych úžitkových automobilov, ktorých začiatky siahajú do päťdesiatych rokov. Nová generácia  však má len pramálo spoločné s tými, z ktorých tieto moderné veľkopriestorové kompakty vzišli a ktoré sa už pýšia celkom modernými tvarmi karosérie. Má ich aj Berlingo. Na prednú časť, akú poznáme z osobných citroënov, nadväzuje priestranná vyššia „krabicovitá“ kabína so zaoblenými a veľkými zasklenými plochami. Príjemný a elegantný interiér je veľmi dobre prístupný dvoma pármi bočných dverí, z ktorých zadné na oboch stranách sú posuvné, a širokými vyklápacími piatymi dverami.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu


Príťažlivosť testovaného Berlinga podčiarkla tmavočervená metalizovaná farba karosérie. Hnaciu silu obstarával vpredu priečne uložený nový benzínový šestnásťventilový štvorvalcový motor 1,6 l s výkonom 110 k (81 kW) poháňajúci kolesá prednej nápravy. Základnou pohonnou jednotkou je však motor 1,4 l/75 k (55 kW) a modelový rad dopĺňajú úsporné dieselové verzie s motormi 1,9 D/71 k (52 kW) a 2,0 HDI/90 k (66 kW). Výkon 110 k podľa očakávania dodáva Berlingu pre túto kategóriu slušnú dynamiku.

Berligo má pomerne dobré jazdné vlastnosti, aj keď vzhľadom k vyššie položenému ťažisku sa v zákrutách zákonite viac nakláňa a pri vyšších rýchlostiach najmä na diaľnici treba počítať s väčšou citlivosťou na bočný vietor. Priemerná spotreba sa počas cestu sa vyšplhala na 8,4 l/100 km, čo presne o 1,0 litra prevýšila výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 7,4 l/100 km. Je to však len zanedbateľné zvýšenie, podmienené najmä štýlom jazdy počas testu. Určite však nie menšou pružnosťou motora, aj keď maximálny krútiaci moment 147 Nm dosahuje až pri 4300 otáčkach. Pri bežnom jazdení a citlivejšom zaobchádzaní s plynom je nižšia spotreba ako nami dosiahnutá určite reálna.

Skryť Vypnúť reklamu


Útulný a príjemný interiér Berlinga oživuje farebná pestrosť poťahových látok interiéru, najmä sedadiel a časti čalúnenia dverí. Výplň sedadiel je francúzsky mäkká. Prístrojový štít s analógovými kruhovými prístrojmi neobvykle dozelena podfarbenými ciferníkmi, na ktorý plynulo naväzuje stredový panel s autorádiom a ovládaním klimatizácie (v testovanom modeli bola súčasťou príplatkovej výbavy, rovnako aj ABS, airbag spolujazdca, atermické čelné sklo, spomínané ľavé posuvné dvere, metalíza, modutop – presklená strecha, odkladacie priestory pod strechou a iné – spolu až za 192 500 Sk, takže cena testovaného auta sa vyšplhala na 707 870 Sk) pôsobí jednoduchým a hodnotným dojmom.

Cestujúci na predných i zadných sedadlách ocenia toto množstvo praktických odkladacích priestorov, okrem spomínaných aj vo dverách. Súčasťou výbavy testovaného automobilu bolo elektrické ovládanie okien predných dverí a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Najvyššie ocenenia si Berlingo zaslúži za priestor a jeho variabilitu. Je nadmerne veľký a vynikajúco prístupný je batožinový priestor s 624 litrami za delenými a sklopnými zadnými, po ich sklopení až 2800 l. Citroen Berlingo je bez diskusie automobilom, ktorý vyniká svojou úžitkovosťou i ako rodinný automobil.
        

Skryť Vypnúť reklamu


TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným vymedzovaním vôle. Blok motora a hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1587 cm3, vŕtanie a zdvih 78,5/82,0 mm. Kompresný pomer 9,6:1. Najväčší výkon 80 kW (110 k) pri otáčkach 5800 min-1. Najvyšší krútiaci moment 147 Nm pri otáčkach 4300 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,63 – 1,95 – 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod hnanej nápravy 4,54.

Skryť Vypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna typu minivan.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4108/1705/1405 mm, rázvor náprav 2690 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1425/1440 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1170 kg, celková hmotnosť 1780. Objem batožinového priestoru 624/2800 l. Objem palivovej nádrže 55 l.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 175 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 11,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  9,5/6,2/7,4 l/100 km.

Cena:  515 370 Sk
testovaná verzia 707 870 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 11,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/12,6 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 13,1/19,4 s
Max.  rýchlosť 172 km/h
Spotreba počas testu 8,7 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 055
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 269
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 879
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 057
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 740
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 796
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 022
  9. Po Slovensku na motorke 5 412
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


3 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


7 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 9 h