SME

Golf GT 1,4 TSI

Prvé reálne pokusy zaviesť priame vstrekovanie benzínu do sériovej výroby skončili pred pár rokmi komerčným neúspechom. Pokušeniu vyrobiť ekologický, úsporný a výkonný motor s priamym vstrekovaním však podľahol koncern VW.

Prvé reálne pokusy zaviesť priame vstrekovanie benzínu do sériovej výroby skončili pred pár rokmi komerčným neúspechom a nad teoreticky pokrokovou technológiou visel otáznik. Pokušeniu vyrobiť ekologický, úsporný a výkonný motor s priamym vstrekovaním podľahol koncern VW. Podľa našich informácií motory s označením FSI sú na polceste k vysnívanému úspechu, pretože technológia FSI je priam predurčená pre stavbu benzínových motorov s turbodúchadlom.
Tu sa zrejme ukrýva odpoveď na otázku, prečo motory 1,4 FSI a 1,6 FSI výraznejšie neoslnili. Agregát 2,0 FSI dosiahol úspech ale skutočný pokrok v priamom vstrekovaní benzínu (korunovaný aj titulom Motor roka) priniesol najvýkonnejší variant 2,0 TFSI. Benzínové turbo dosahuje výkon 200 k, ťahá v celom spektre otáčok a vzhľadom na výkon dosahuje zaujímavú spotrebu. Teória o ideálnom benzínovom motore FSI s turbodúchadlom však naberá výraznejšie kontúry. Predmetom realizácie najnovších poznatkov sa stal kľúčový model Volkswagen Golf vo verzii GT, ktorá bude mať premiéru na IAA vo Frankfurte spolu s najvýkonnejším Golfom R32. V trojici najsilnejších Golfov (GT, GTI a R32) má GT svojské postavenie.
Športovo ladené GT poskytne zaujímavú alternatívu pre milovníkov nafty i benzínu postavenú na dvoch úplne nových motoroch. Známy naftový agregát 2,0 TDI prešiel modernizáciou systému vstrekovania čerpadlo - tryska. Vstrekovače dostali piezoelektrické prvky, ktoré sú schopné v jednom pracovnom cykle piesta rozdeliť vstrek na viac menších. Zachovala sa tak výhoda dokonalého rozprášenia zmesi vysokým tlakom (čerpadlo tryska) ale vďaka „piezoelektrike“ sa motor zbavil nepríjemného klepotu (doterajší systém čerpadlo tryska umožnil iba predvstrek a hlavný vstrek). Priaznivcom nafty bude zvýšený výkon 120 kW plne postačovať. Za doslova technickú lahôdku možno považovať dvojnásobne prepĺňaný benzínový motor 1,4 TSI. Ide o priamy dôkaz, že k priamemu vstreku benzínu FSI patrí turbodúchadl. Motor 1,4 TSI nemá iba jedno ale dve turbodúchadlá, presnejšie povedané jedno turbodúchadlo a druhý turbokompresor poháňaný remenicou. Jediným cieľom konštruktérov bolo dosiahnutie, čo najvyššej účinnosti motora v celom spektre otáčok a tým pádom aj výbornej spotreby pri vysokom výkone. O splnení cieľov svedčí maximálny výkon 125 kW (170k) a krútiaci moment 240 Nm, ktorý kulminuje 1750 až do 4500 ot./min. Krivka výkonu i krútiaceho momentu výrazne pripomína elektromotor schopný ťahať od nulových otáčok.
Mechanicky poháňaný kompresor vyrába tlak vždy keď sa motor točí a to bez ohľadu na to, či vodič potrebuje alebo nepotrebuje výkon. V princípe však kompresor výdatne pomáha v nízkych otáčkach, keď ešte motor nemá potrebné množstvo výfukových plynov na rozbeh klasického turbodúchadla. Ťah v nízkych otáčkach zabezpečuje kompresor, ktorý pri 2400 ot./min. odovzdáva štafetu turbodúchadlu (to sa medzičasom roztáča už od 1500 ot./min). Veľmi dôležitým prvkom vzájomnej spolupráce oboch systémov je Bypass ventil, ktorý prepúšťa nadbytočný tlak z kompresora do turbodúchadla. Takto sa definitívne podarilo odstrániť "turbodieru" a zaručiť okamžitú reakciu motora na stlačenie plynového pedálu. Poháňanie turbodúchadla tlakom vypusteným cez „Bypass“ vzdialene pripomína systém ALS v pretekárskych motoroch, ktorý na inom princípe udržiava turbodúchadlo v otáčkach aj keď motor neťahá. Óda na radosť začína už pri 1750 ot./min. a končí až pri 7200 ot./min. Podľa výrobcu je nový motor dokonca tichší než motor 2.0 FSI, pričom aj spotrebu má nižšiu pri neporovnateľne lepších výkonových parametroch (7,2 l - TSI a 7,6 l - 2.0 FSI). Na dosiahnutie ešte nižšej spotreby bude zameraná „slabšia“ verzia 1,4 TSI (103 kW/140 k), ktorú začnú montovať do Golfa i Tourana už začiatkom budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Golf GT s najsilnejším 1.4 TSI (125 kW/170 k ) vystrelí z 0 na 100 km/h za 7,9s a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. štandardne dodávanú šesťstupňovú manuálnu prevodovku možno za príplatok nahradiť prevodovkou DSG. Charakter modelu GT bude viditeľný aj navonok podľa upraveného nárazníka, masky chladiča s logom GT, dvojitej koncovky výfuku alebo podľa 17-palcových hliníkových kolies s pneumatikami 225/45 R17. Interiér dostal športové sedadlá a trojramenný volant. Pre športovú jazdu je však oveľa podstatnejší znížený podvozok (- 15 mm) a zosilnené brzdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 18 914
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 231
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 370
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 852
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 092
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 828
  7. Ľuboš Fellner otvorene 3 699
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 208
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kaiser: Pod povrchom umenia
  2. Marek Mačuha: Smer nás ide opäť okradnúť
  3. Tomáš Hrubý: Minúta ticha a hodina smiechu
  4. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  5. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  6. Štefan Šturdzík: Súdruhovia tento týždeň ste to všetko totálne pokašľali.
  7. Ján Valchár: Ešte jeden vnútropolitický blog (rozprávka o troch rybníkoch)
  8. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 642
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 821
  3. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 087
  4. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 8 759
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 204
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 661
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 332
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 238
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu