SME

Golf GT 1,4 TSI

Prvé reálne pokusy zaviesť priame vstrekovanie benzínu do sériovej výroby skončili pred pár rokmi komerčným neúspechom. Pokušeniu vyrobiť ekologický, úsporný a výkonný motor s priamym vstrekovaním však podľahol koncern VW.

Prvé reálne pokusy zaviesť priame vstrekovanie benzínu do sériovej výroby skončili pred pár rokmi komerčným neúspechom a nad teoreticky pokrokovou technológiou visel otáznik. Pokušeniu vyrobiť ekologický, úsporný a výkonný motor s priamym vstrekovaním podľahol koncern VW. Podľa našich informácií motory s označením FSI sú na polceste k vysnívanému úspechu, pretože technológia FSI je priam predurčená pre stavbu benzínových motorov s turbodúchadlom.
Tu sa zrejme ukrýva odpoveď na otázku, prečo motory 1,4 FSI a 1,6 FSI výraznejšie neoslnili. Agregát 2,0 FSI dosiahol úspech ale skutočný pokrok v priamom vstrekovaní benzínu (korunovaný aj titulom Motor roka) priniesol najvýkonnejší variant 2,0 TFSI. Benzínové turbo dosahuje výkon 200 k, ťahá v celom spektre otáčok a vzhľadom na výkon dosahuje zaujímavú spotrebu. Teória o ideálnom benzínovom motore FSI s turbodúchadlom však naberá výraznejšie kontúry. Predmetom realizácie najnovších poznatkov sa stal kľúčový model Volkswagen Golf vo verzii GT, ktorá bude mať premiéru na IAA vo Frankfurte spolu s najvýkonnejším Golfom R32. V trojici najsilnejších Golfov (GT, GTI a R32) má GT svojské postavenie.
Športovo ladené GT poskytne zaujímavú alternatívu pre milovníkov nafty i benzínu postavenú na dvoch úplne nových motoroch. Známy naftový agregát 2,0 TDI prešiel modernizáciou systému vstrekovania čerpadlo - tryska. Vstrekovače dostali piezoelektrické prvky, ktoré sú schopné v jednom pracovnom cykle piesta rozdeliť vstrek na viac menších. Zachovala sa tak výhoda dokonalého rozprášenia zmesi vysokým tlakom (čerpadlo tryska) ale vďaka „piezoelektrike“ sa motor zbavil nepríjemného klepotu (doterajší systém čerpadlo tryska umožnil iba predvstrek a hlavný vstrek). Priaznivcom nafty bude zvýšený výkon 120 kW plne postačovať. Za doslova technickú lahôdku možno považovať dvojnásobne prepĺňaný benzínový motor 1,4 TSI. Ide o priamy dôkaz, že k priamemu vstreku benzínu FSI patrí turbodúchadl. Motor 1,4 TSI nemá iba jedno ale dve turbodúchadlá, presnejšie povedané jedno turbodúchadlo a druhý turbokompresor poháňaný remenicou. Jediným cieľom konštruktérov bolo dosiahnutie, čo najvyššej účinnosti motora v celom spektre otáčok a tým pádom aj výbornej spotreby pri vysokom výkone. O splnení cieľov svedčí maximálny výkon 125 kW (170k) a krútiaci moment 240 Nm, ktorý kulminuje 1750 až do 4500 ot./min. Krivka výkonu i krútiaceho momentu výrazne pripomína elektromotor schopný ťahať od nulových otáčok.
Mechanicky poháňaný kompresor vyrába tlak vždy keď sa motor točí a to bez ohľadu na to, či vodič potrebuje alebo nepotrebuje výkon. V princípe však kompresor výdatne pomáha v nízkych otáčkach, keď ešte motor nemá potrebné množstvo výfukových plynov na rozbeh klasického turbodúchadla. Ťah v nízkych otáčkach zabezpečuje kompresor, ktorý pri 2400 ot./min. odovzdáva štafetu turbodúchadlu (to sa medzičasom roztáča už od 1500 ot./min). Veľmi dôležitým prvkom vzájomnej spolupráce oboch systémov je Bypass ventil, ktorý prepúšťa nadbytočný tlak z kompresora do turbodúchadla. Takto sa definitívne podarilo odstrániť "turbodieru" a zaručiť okamžitú reakciu motora na stlačenie plynového pedálu. Poháňanie turbodúchadla tlakom vypusteným cez „Bypass“ vzdialene pripomína systém ALS v pretekárskych motoroch, ktorý na inom princípe udržiava turbodúchadlo v otáčkach aj keď motor neťahá. Óda na radosť začína už pri 1750 ot./min. a končí až pri 7200 ot./min. Podľa výrobcu je nový motor dokonca tichší než motor 2.0 FSI, pričom aj spotrebu má nižšiu pri neporovnateľne lepších výkonových parametroch (7,2 l - TSI a 7,6 l - 2.0 FSI). Na dosiahnutie ešte nižšej spotreby bude zameraná „slabšia“ verzia 1,4 TSI (103 kW/140 k), ktorú začnú montovať do Golfa i Tourana už začiatkom budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Golf GT s najsilnejším 1.4 TSI (125 kW/170 k ) vystrelí z 0 na 100 km/h za 7,9s a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. štandardne dodávanú šesťstupňovú manuálnu prevodovku možno za príplatok nahradiť prevodovkou DSG. Charakter modelu GT bude viditeľný aj navonok podľa upraveného nárazníka, masky chladiča s logom GT, dvojitej koncovky výfuku alebo podľa 17-palcových hliníkových kolies s pneumatikami 225/45 R17. Interiér dostal športové sedadlá a trojramenný volant. Pre športovú jazdu je však oveľa podstatnejší znížený podvozok (- 15 mm) a zosilnené brzdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 415
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 636
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 338
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 807
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 544
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 567
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 978
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 862
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu