SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Golf GT 1,4 TSI

Prvé reálne pokusy zaviesť priame vstrekovanie benzínu do sériovej výroby skončili pred pár rokmi komerčným neúspechom. Pokušeniu vyrobiť ekologický, úsporný a výkonný motor s priamym vstrekovaním však podľahol koncern VW.

Prvé reálne pokusy zaviesť priame vstrekovanie benzínu do sériovej výroby skončili pred pár rokmi komerčným neúspechom a nad teoreticky pokrokovou technológiou visel otáznik. Pokušeniu vyrobiť ekologický, úsporný a výkonný motor s priamym vstrekovaním podľahol koncern VW. Podľa našich informácií motory s označením FSI sú na polceste k vysnívanému úspechu, pretože technológia FSI je priam predurčená pre stavbu benzínových motorov s turbodúchadlom.
Tu sa zrejme ukrýva odpoveď na otázku, prečo motory 1,4 FSI a 1,6 FSI výraznejšie neoslnili. Agregát 2,0 FSI dosiahol úspech ale skutočný pokrok v priamom vstrekovaní benzínu (korunovaný aj titulom Motor roka) priniesol najvýkonnejší variant 2,0 TFSI. Benzínové turbo dosahuje výkon 200 k, ťahá v celom spektre otáčok a vzhľadom na výkon dosahuje zaujímavú spotrebu. Teória o ideálnom benzínovom motore FSI s turbodúchadlom však naberá výraznejšie kontúry. Predmetom realizácie najnovších poznatkov sa stal kľúčový model Volkswagen Golf vo verzii GT, ktorá bude mať premiéru na IAA vo Frankfurte spolu s najvýkonnejším Golfom R32. V trojici najsilnejších Golfov (GT, GTI a R32) má GT svojské postavenie.
Športovo ladené GT poskytne zaujímavú alternatívu pre milovníkov nafty i benzínu postavenú na dvoch úplne nových motoroch. Známy naftový agregát 2,0 TDI prešiel modernizáciou systému vstrekovania čerpadlo - tryska. Vstrekovače dostali piezoelektrické prvky, ktoré sú schopné v jednom pracovnom cykle piesta rozdeliť vstrek na viac menších. Zachovala sa tak výhoda dokonalého rozprášenia zmesi vysokým tlakom (čerpadlo tryska) ale vďaka „piezoelektrike“ sa motor zbavil nepríjemného klepotu (doterajší systém čerpadlo tryska umožnil iba predvstrek a hlavný vstrek). Priaznivcom nafty bude zvýšený výkon 120 kW plne postačovať. Za doslova technickú lahôdku možno považovať dvojnásobne prepĺňaný benzínový motor 1,4 TSI. Ide o priamy dôkaz, že k priamemu vstreku benzínu FSI patrí turbodúchadl. Motor 1,4 TSI nemá iba jedno ale dve turbodúchadlá, presnejšie povedané jedno turbodúchadlo a druhý turbokompresor poháňaný remenicou. Jediným cieľom konštruktérov bolo dosiahnutie, čo najvyššej účinnosti motora v celom spektre otáčok a tým pádom aj výbornej spotreby pri vysokom výkone. O splnení cieľov svedčí maximálny výkon 125 kW (170k) a krútiaci moment 240 Nm, ktorý kulminuje 1750 až do 4500 ot./min. Krivka výkonu i krútiaceho momentu výrazne pripomína elektromotor schopný ťahať od nulových otáčok.
Mechanicky poháňaný kompresor vyrába tlak vždy keď sa motor točí a to bez ohľadu na to, či vodič potrebuje alebo nepotrebuje výkon. V princípe však kompresor výdatne pomáha v nízkych otáčkach, keď ešte motor nemá potrebné množstvo výfukových plynov na rozbeh klasického turbodúchadla. Ťah v nízkych otáčkach zabezpečuje kompresor, ktorý pri 2400 ot./min. odovzdáva štafetu turbodúchadlu (to sa medzičasom roztáča už od 1500 ot./min). Veľmi dôležitým prvkom vzájomnej spolupráce oboch systémov je Bypass ventil, ktorý prepúšťa nadbytočný tlak z kompresora do turbodúchadla. Takto sa definitívne podarilo odstrániť "turbodieru" a zaručiť okamžitú reakciu motora na stlačenie plynového pedálu. Poháňanie turbodúchadla tlakom vypusteným cez „Bypass“ vzdialene pripomína systém ALS v pretekárskych motoroch, ktorý na inom princípe udržiava turbodúchadlo v otáčkach aj keď motor neťahá. Óda na radosť začína už pri 1750 ot./min. a končí až pri 7200 ot./min. Podľa výrobcu je nový motor dokonca tichší než motor 2.0 FSI, pričom aj spotrebu má nižšiu pri neporovnateľne lepších výkonových parametroch (7,2 l - TSI a 7,6 l - 2.0 FSI). Na dosiahnutie ešte nižšej spotreby bude zameraná „slabšia“ verzia 1,4 TSI (103 kW/140 k), ktorú začnú montovať do Golfa i Tourana už začiatkom budúceho roka.

Golf GT s najsilnejším 1.4 TSI (125 kW/170 k ) vystrelí z 0 na 100 km/h za 7,9s a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. štandardne dodávanú šesťstupňovú manuálnu prevodovku možno za príplatok nahradiť prevodovkou DSG. Charakter modelu GT bude viditeľný aj navonok podľa upraveného nárazníka, masky chladiča s logom GT, dvojitej koncovky výfuku alebo podľa 17-palcových hliníkových kolies s pneumatikami 225/45 R17. Interiér dostal športové sedadlá a trojramenný volant. Pre športovú jazdu je však oveľa podstatnejší znížený podvozok (- 15 mm) a zosilnené brzdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 338
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 665
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 940
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 395
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 005
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 500
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 424
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 322
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Začala sa inaugurácia Bidena, Trump odletel na Floridu

Donald Trump ako prvý prezident USA za viac ako sto rokov nebude na inaugurácii svojho nástupcu.

Kamala Harrisová s manželom Dougom Emhoffom.

Koronavírus na Slovensku: Slovensko má zmluvy na vakcíny pre 85 percent dospelej populácie (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.
Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon