SME

Škoda Octavia Combi 4x4

Športovo úžitkové automobily SUV s pohonom všetkým kolies sú momentálne v kurze. Záujem Škody o tento segment jednoznačne deklaruje štúdia Yety predstavená na jar v Ženeve. Za ďalší medzistupeň medzi klasickým rodinným kombi a SUV považujeme aj testovanú

Športovo úžitkové automobily SUV s pohonom všetkým kolies sú momentálne v kurze. Záujem Škody o tento segment jednoznačne deklaruje štúdia Yety predstavená na jar v Ženeve. Za ďalší medzistupeň medzi klasickým rodinným kombi a SUV považujeme aj testovanú Octaviu Combi 4x4. Prečo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takmer SUV

Základnou požiadavkou na športovo úžitkový automobil je variabilný interiér, objemný a ľahko prístupný batožinový priestor a podvozok schopný prejazdu ľahkým terénom. Rozpitvávať vzhľad novej Octavie nemá veľký zmysel. Napokon predajné čísla svedčia o tom, že sa chytila i napriek ťažkopádnejšiemu a konzervatívnemu dizajnu. Combi 4x4 však napohľad pôsobí ľahšie, pretože masívna karoséria je položená vyššie , medzi blatníkom a kolesom vznikol väčší priestor a pod podvozkok sa dostáva viac svetla. Práve viditeľne väčšia svetlosť podvozka nám ako prvá udrela do očí pri hľadaní súvislostí s budúcim SUV. Škoda Octavia 4x4 sa tak javí ako samostatný model, preto by nezaškodilo, ak by sa v interiéri objavili prvky typické pre športové vozidlá tak ako to urobila Alfa Romeo s modelom Crosswagon.

SkryťVypnúť reklamu

K nesporným úžitkovým a jazdným vlastnostiam na nespevnenom povrchu by pristal trochu zmenený imidž. Pokiaľ ide o kvalitu prevedenia interiéru a estetické hľadisko Octavia narobila starosti aj honosnejším značkám. Jediným prehreškom ergonómie sú dlhé sedáky predných sedadiel. Pozitívum novej Octavue tkvie aj v priestore na zadných sedadlách. V rodinnom aute pre päť osôb nám prekáža extrémne veľký stredový tunel, naň nadväzujúci jumbo box a nízke zadné operadlá. Potešili nás výduchy ventilácie vzadu ( súčasť jumbo boxu) a odkladacie priestory v zadných dverách.

Batožinový priestor napriek grandióznemu objemu 5800 l má pár nedostatkov ako napríklad vysokú nakladaciu hranu, ktorá nie je v jednej rovine s dnom. Praktické SUV by sa tiež malo vyvarovať odskoku medzi dnom kufra a plochou sklopených sedadiel. Vzorové je však prevedenie zadnej lakťovej opierky, ktorá sa dá otvárať pre prevoz dlhých predmetov v kufri.

SkryťVypnúť reklamu

Stredobodom testu boli jazdné vlastnosti a odlišnosti spojené s pohonom všetkých kolies. Pre Octaviu 4x4 sú na výber dva motory : benzínový štvorvalec 2,0 FSI (110kW/150k) a nami testovaný naftový motor 1,9 TDI (77 kW/105k). V bežnej premávke a na diaľniciach by padol vhod silnejší diesel ale na vidieku i v teréne vďaka vhodnému sprevodovaniu 1,9 TDI plne postačuje. Pri výkone 77 kW sa musíte zmieriť so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 12,9 s a maximálnou rýchlosťou 181 km/h. Výrobcom udávanú spotrebu 6,0 l/ 100km sme pri teste prekročili o liter (7,0 l/100km).

Pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou Haldex sa nám zdal byť ďaleko lepšie vyladený ako v predchádzajúcej generácii. Spojka rýchlejšie a zároveň plynulejšie reaguje na preklz predných kolies. Po vypnutí systému ESP zostáva v činnosti automatické pribrzďovanie kolies, ktoré nahrádza uzávierky. Vďaka tomu Octavia 4x4 zvládla disciplínu kríženia náprav o niečo lepšie ako najlacnejšie SUV. Napokon cena modelu 4x4 Combi 1,9 TDI -854 990 Sk už pochádza z kategórie lacnejších SUV. V ľahkom teréne môžu byť problematické nájazdové uhly kvôli veľkým previsom Octavie. Ináč na obyčajných letných pneumatikách prejde Octavia zaujímavé nerovnosti. Najviac nám asi učaroval fakt, že s pojmom 4x4 sa nespája iba pripájateľný pohon 4x4, ale slušná svetlosť podvozka a zaujímavé vlastnosti na nespevnenom povrchu. Jediným problémom je zbytočne drahé vybavenie. Nie každý motorista totiž lipne na dvojzónovej klimatizácii, xenónových svetlometoch a vyhrievaní sedadiel. Pre motoristov, ktorým stačí batožinový priestor, pohon všetkých kolies, naftový motor a primerané pohodlie je Octavia nedostupná. Ináč nám toto auto doslova učarovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Prvoradou úlohou vozidiel s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy a medzinápravovou spojkou je bezpečné prekonávanie úsekov ciest v zlých adhéznych podmienkach. Športová jazda riadeným šmykom zostávala tabu. Podľa nás je pohon všetkých kolies súčasnej Octavie 4x4 nastavený lepšie ako pri predchodcovi, čo dokumentuje vyvážený prejazd zákruty šmykom.

Systém ESP výdatne spolupracuje s pohonom 4x4 aj po vypnutí svojej hlavnej funkcie. Pribrzďovaním kolies na jednej strane čiastočne nahrádza uzávierku a Octavia nezostane „visieť“ na mieste ani vtedy, ak je povrch pod jednou stranu vozidla výrazne šmykľavejší.

Pribrzďovanie jednotlivých kolies pomáha najmä počas tzv. kríženia náprav, kedy protiľahlé kolesá visia vo vzduchu. Mechanická uzávierka dokáže viac, ale aj túto disciplínu môžu niektoré lacnejšie SUV Octavii závidieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Luxusným spracovaním interiéru a výbavou rúbe Octavia veľmi vysoko. Výbava modelov 4x4 sa až na pár odlišností zhoduje s najluxusnejším prevedením Elegance. Je nám trochu ľúto, že Octavia 4x4 neexistuje v jednoduchšom prevedení.

OBR: Octavia_bok-text: Jediné, čím sa navonok 4x4 líši od SUV, sú extrémne dlhé previsy karosérie. Pre tento typ auta sú samozrejme prvoradé jazdné vlastnosti na ceste a schopnosť prechádzať ľahkým terénom je len pridanou hodnotou.

Naše hodnotenie

+ podvozok

+jazdné vlastnosti na nespevnenom povrchu

+batožinový priestor

+spotreba

+komfort

-nakladacia hrana

-vysoký stredový tunel

-obmedzený výber výbavy modelov 4x4

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 474
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 273
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 700
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 541
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 178
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 044
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 1 980
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. František Kukura: Náboženstvo ako politický nástroj: Od slovenského holokaustu k súčasnému dogmatizmu
  2. Július Alexy: Volebné výlety
  3. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  4. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  5. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  6. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  7. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  8. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 100 446
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 063
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 15 557
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 396
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 322
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 678
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 624
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 168
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťZatvoriť reklamu