Varšava 13. februára (TASR) - Šokujúce informácie priniesol anonymný prieskum o skúškach na získanie vodičského oprávnenia v Poľsku, ktorý uskutočnil Najvyšší kontrolný úrad. Zistil, že bez úplatku je vodičský preukaz pre mnohých Poliakov nedostupný.
Úplatky za bezproblémové absolvovanie skúšok na získanie vodičského preukazu sa v Poľsku ustálili na sumách od 700 do 2000 zlotých, čo je približne 8400 až 24.000 slovenských korún. Vyplýva to z ankety Najvyššieho kontrolného úradu. Preto sa inštitúcia vyslovila za revíziu doterajších pravidiel a navrhuje zavedenie komisionálnych praktických skúšok, ktoré by obmedzili bujnejúcu korupciu v strediskách výcviku nových vodičov.
Silným oponentom návrhu sa však stal minister infraštruktúry. Marek Pol argumentuje, že by to bola svetová rarita a okrem toho by zväčšenie počtu skúšajúcich neúmerne zvýšilo poplatky za praktické skúšky. Lenže prax vyzerá tak, že právo jazdy získa v Poľsku na prvý raz sotva jedna tretina adeptov. Rekordérom je Poliak, ktorý trafil do čierneho až po 40. pokuse.
Najvyšší kontrolný úrad preveril výsledky skúšok vo výcvikových strediskách v rokoch 1999 až 2001. Vyplýva z nich, že praktické skúšky zvládlo len 32 percent účastníkov kurzov, kým teoretickú časť 70 percent. Keďže opakovanie praktickej skúšky znamená nový poplatok, veľa kandidátov na vodičov situáciu rieši úplatkom. O aký všeobecne rozšírený jav ide, svedčí historka z Lublina, keď skúšaná osoba v prítomnosti inšpektora kontrolného úradu položila na stôl obálku s informáciou pre skúšajúceho, že je v nej 800 zlotých, čiže približne 9000 korún.
Kontrolóri upozorňujú na alarmujúcu štatistiku. Až 78 percent dopravných nehôd sa dá pripísať na vrub nedostatočných znalostí, praktických skúseností a návykov vodičov. Súčasne vzbudzuje pochybnosti aj otázka kvalifikovanosti inštruktorov autoškôl. Napríklad v meste Biala Podlaska šesť z 15 pracovníkov disponujúcich právom skúšať malo v policajných registroch záznamy o trestoch za jazdu pod vplyvom alkoholu, predbiehanie na križovatke alebo za priestupky o prekročení povolenej rýchlosti.
V anonymnom prieskume sa účastníci kurzov autoškôl sťažovali najmä na arogantnosť inštruktorov a zlý technický stav vozidiel, na ktorých sa učia jazdiť. Okrem toho sa až príliš často vyskytovali výroky typu - "úspešné zvládnutie praktickej skúšky je bez podplácania nereálne". Alebo "dohodnutý termín skúšky sa nedá zmeniť ani v prípade smrti. Neexistuje žiadne právo odvolať sa."
Pracovníci poľského Najvyššieho kontrolného úradu v tejto súvislosti prízvukovali, že z tvrdého postupu proti korupcii v oblasti získania vodičských oprávnení nemienia ustúpiť, lebo situácia v súčasnom stave je neudržateľná.
(spolupracovník TASR Branislav Zvara) np