Prešov 15. septembra (TASR) - V cestnej premávke sa vodiči neraz stretávajú s vozidlami, ktoré používajú pri plnení špeciálnych úloh zvláštne výstražné znamenia. "Ide napríklad o sanitky prepravujúce zranené osoby, či policajtov, ktorí sa snažia čo najrýchlejšie dostať na miesto nehody. Používajú pritom typické zvukové znamenia doplnené výstražným modrým prípadne červeným svetlom," uviedol pre TASR zástupca tlačovej hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ v Prešove Daniel Džobaník.
Zdôraznil, že v zmysle zákona o premávke na pozemných komunikáciách musia ostatní vodiči umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlám s právom prednostnej jazdy. Ak je to potrebné, majú zastaviť na mieste, kde nebudú prekážať týmto vozidlám. Dbať na opatrnosť však musia aj vodiči vozidiel s právom prednostnej jazdy.
Policajti v Prešovskom kraji sa v ostatnom čase nezriedka stretávajú v vodičmi, ktorí nereagujú na výstražné znamenia. "V prípade, že vodič v spätnom zrkadle zbadá vozidlo so zvláštnym výstražným znamením, mal by predpokladať, že sprevádzaných vozidiel je viac. Nezriedka sa totiž stáva, že po predídení vozidla s právom prednostnej jazdy sa vodič prudko vráti do pôvodnej polohy, čím komplikuje prejazd sprevádzaným vozidlám," uviedol Džobaník.
Doplnil, že pri sprevádzaní vozidiel sa policajti často stretávajú aj s nepružnosťou a nerozhodnosťou menej skúsených vodičov. "Mali by mať prehľad o situácii na ceste pred ich vozidlom, ale aj za ním. Schopnosť predvídať a adekvátne reagovať sú nevyhnutné. Dobrý vodič na akýkoľvek vonkajší podnet reaguje pohľadom dopredu, ale predovšetkým za vozidlo skôr, než zmení smer jazdy," pripomenul Džobaník. Ako pozitívny príklad uviedol vodičov motorových vozidiel, ktorí po vizuálnom či zvukovom kontakte so sprievodným vozidlom spomalia, smerovými svetlami jasne a včas naznačia zámer zaradiť sa na pravý okraj vozovky a umožniť plynulý prejazd prechádzajúcej kolóny vozidiel.
Za nerešpektovanie ustanovenia môžu vodiči dostať pokutu 2000 korún.