kého poslania.
O triedu vyššie
Passat šiestej generácie posunul doteraz zaužívané hranice vonkajších rozmerov a rovnako rozpínavý je aj v ponuke motorov a vybavenia. Na cestu do Frankfurtu sme dostali vyslovene cestovateľské a manažérske prevedenie s dvojlitrovým naftovým motorom, prevodovkou DSG, xenónovými svetlometmi a kompletným vybavením. Absolvovanie osemsto kilometrovej vzdialenosti „na šup“ však opäť potvrdilo, že čo sa zdá na prvý pohľad nadnesené a snobské, je v skutočnosti veľmi praktické. Ako dôkaz môžu poslúžiť xenónové svetlomety s prídavným osvetľovaním vnútornej strany ostrých zákrut. Stretávacie xenónové svetlo netrápi oči tak ako bežný halogén a pri hustej premávke v noci je jediným zdrojom osvetlenia diaľnice. Diaľkové svetlá totiž nemáte kedy použiť. Sedadlá potiahnuté kožou alkantarou sú na náš vkus trochu tvrdé ale dobre a ľahko nastaviteľné. O niečo nižší by mohol byť aerodynamický šum pri vysokých rýchlostiach. Inak v príkladne zvládnutom interiéri Passatu niet čo vytknúť. Špeciálnu pochvalu si zaslúži priestor a spracovanie detailov.
Legálne pirátstvo
S cieľom preveriť komfort a vlastnosti tvrdšie ladeného podvozka sme dali prednosť českej diaľnici pred rovnako preplnenou sieťou rakúskych ciest. Podvozok tak v prvej fáze absolvoval skúšku na panelovom povrchu. Nízkoprofilové pneumatiky na sedemnásť palcových diskoch znamenajú prínos v stabilite a vedení stopy, ale na spojoch panelov diaľnice sa nechajú počuť a cítiť. Príjemnejšia časť testu začala po vstupe na nemecké územie a vytrvalej jazde na hranici maximálnej rýchlosti. Podvozok precízne likviduje kmity karosérie a dodáva pocit istoty aj pri prejazde zákrutou s dvestovkou na tachometri.
Riešenie ropnej krízy
Kombinácia motora 2,0 TDI a prevodovky DSG je ako zohratý tanečný pár. Ťažko však povedať, kto koho v tanci vedie. Ak však motor po krátkom vytočení stratí dych, prevodovka ho podrží bleskurýchlym preradením. V konečnom dôsledku DSG radí rýchlejšie ako manuálna prevodovka a zároveň prispieva k nižšej priemernej spotrebe. Prekračovanie bežných rýchlostných limitov znamenalo zvýšenie priemernej spotreby udávanej výrobcom na 7,3 l/100 km. Objednať si motor 2.0 TDI (103 kW) s prevodovkou DSG znamená zaplatiť za Volkswagen Passat 1 031 000 Sk a viac. Pomer ceny a ponúknutých vlastností na úrovni vyššej strednej triedy je v tomto prípade veľmi lákavý. Konečný úspech šiestej generácie musia potvrdiť predajné čísla, ale po tejto „služobnej“ ceste chápeme, prečo sa konkurencia jej príchodu tak obávala.
Silnou stránkou v každom smere vyváženého auta sú brzdy a podvozok, teda súčasti, ktoré doposiaľ nevyčnievali ani nezaostávali. Kým motor 2,0 TDI má množstvo vyrovnaných a možno aj lepších konkurentov, prevodovka DSG predstavuje absolútny vrchol.
Na pohľad trochu chladný a konzervatívny ale dôsledný do posledného detailu. Interiér Passata nepozná ergonomické prehrešky a nevie, čo je nedostatok priestoru. Dokonca aj chýbajúce ovládanie autorádia na volante vyváži prehľadné autorádio so zabudovaným CD meničom. Podľa nás ide o míľový skok dopredu v porovnaní s predchodcom.
Xenónové svetlomety odporúčame vodičom, ktorí strávia viac nocí za volantom než v posteli. Prídavné osvetľovanie ostrých zákrut po natočení volantu síce kráča s dobou, ale osvetľuje presne ten priestor v rohu auta, ktorý nevidíte kvôli ľavému prednému stĺpiku. Pri pomalom vchádzaní na miesto s neznámou kvalitou povrchu má svoj význam.
Pohľad na jednotkovú cenu nafty v Nemecku nie je vskutku optimistický, ale priemerná spotreba 7,3 l/100 km vzhľadom priemernú rýchlosť a proporcie auta vyvoláva úsmev na perách.