Frankfurt nad Mohanon 25. septembra (TASR) Najväčšia európska automobilka Volkswagen (VW) bude predbežne svoje terénne auto Golf Marrakesch predsa len vyrábať v materskom závode vo Wolfsburgu, a nie, ako hrozilo predstavenstvo, v Portugalsku.
"Rokovania sú veľmi konštruktívne," uviedol zdroj z koncernu, oboznámený s rozhovormi medzi manažmentom a podnikovou radou. Obe strany sú na dobrej ceste k zhode. Podľa sobotňajšieho vydania denníka Bild sa predstavenstvo a podniková rada v zásade už dohodli, a to ešte pred oficiálnym rozhodnutím, ktoré sa očakáva v pondelok večer. Zamestnanci už vyhlásili, že sú pripravení na výrazné ústupky v otázke mzdových nákladov, aby sa automobil mohol zhotovovať v Nemecku. Hovorca koncernu sa k tomu nechcel vyjadriť.
Vedenie VW pohrozilo zamestnancom, že plánovaný model bude od roku 2007 vyrábať v Portugalsku, kde môže každé auto vyrobiť o 1 000 EUR, v prepočte asi 38 546 SKK, lacnejšie než vo Wolfsburgu. Predstavenstvo preto žiada od podnikovej rady výrazné ústupky, aby sa znížili výrobné náklady v materskom závode. Rozhodnutie sa považuje za test ochoty zamestnancov ku kompromisu a mohlo by ukázať smer ďalším 5 západonemeckým závodom VW.
VW chce do roku 2008 znížiť výrobné náklady vo svojich závodoch predovšetkým úsporami personálu o viac ako 1 miliardu EUR. Šéf značky VW Wolfgang Bernhard však na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte ubezpečil, že koncern nechce odstúpiť od tarifnej dohody, hoci tak zneli informácie v médiách. Tarifná dohoda zabezpečuje zhruba 100 000 zamestnancom v západonemeckých fabrikách podstatne vyššie príjmy ako vo zvyšku kovospracujúceho priemyslu.
Údaje o možnom zrušení až 30 000 pracovných miest v Európe, ktoré sa objavili v médiách, označil Bernhard za "vytiahnuté z rukáva". Neuviedol však, koľko pracovných miest napokon zostane. V celej Európe zamestnáva VW okolo 12 000 ľudí.
Informovala o tom agentúra Reuters na svojej internetovej stránke www.reuters.de
(1 EUR = 38,546 SKK)