Renault Clio III - prvá jazda !

Krátko po prvých skúšobných jazdách s Fiatom Grande Punto sme mali možnosť sadnúť si aj za volant nového Renaultu Clio, aby sme vám mohli priniesť prvé dojmy v deň jeho slovenskej premiéry. V čom je nové Clio lepšie alebo horšie sme zisťovali na kľukatý

Krátko po prvých skúšobných jazdách s Fiatom Grande Punto sme mali možnosť sadnúť si aj za volant nového Renaultu Clio, aby sme vám mohli priniesť prvé dojmy v deň jeho slovenskej premiéry. V čom je nové Clio lepšie alebo horšie sme zisťovali na kľukatých cestách Sardínie.

Clio verzus Punto
Podobne ako posledná nádej Fiatu aj nový Renault Clio citeľne podrástol vo všetkých smeroch. Celkovou dĺžkou 3990 mm je síce o 40 mm kratší než Punto, ale rekordne veľkým rázvorom náprav poráža nielen Punto (o 65 mm) ale všetkých momentálne známych súperov v rámci svojho segmentu. Dalo by sa až povedať, že nový Clio nie je viac ani zástupcom segmentu B, ale malým kompaktným autom. Keď sa totiž obzrieme pár rokov dozadu, tak Clio tretej generácie je takmer rovnako dlhé ako zástupcovia nižšej strednej triedy z roku 1997. Okrem 170 mm do dĺžky natiahol výrobca svojho „drobca“ aj o 58 mm do výšky (na 1493 mm), čím mu dal dobrý základ pre jeden z najväčších a najvzdušnejších interiérov triedy. Mnohým o kategóriu väčším vozidlám tak teraz dýcha na chrbát nielen priestorom vpredu, pre nohy a hlavu vzadu, ale dokonca aj šírkou v oblasti ramien (1402 mm vpredu a 1412 mm vzadu). Zvlášť urastení pasažieri sediaci vzadu si budú užívať v tomto segmente doposiaľ nepoznanú priestorovú voľnosť vo všetkých smeroch. Ak by sme však mali porovnať Clio s Puntom, tak napriek náskoku Francúza v dĺžke rázvoru priestorový rozdiel medzi nimi subjektívne nie je cítiť. To ale môže byť len naše zdanie. Na ich objektívnejšie porovnanie by sme preto potrebovali postaviť obe autá vedľa seba a na to si musíme ešte chvíľu počkať. Citeľné sú však rozdiely v presvetlení interiéru. Zatiaľ čo Punto má dynamickú bočnú líniu a tým pádom aj spodnú hranu bočných okien posadenú vyššie, Renault sa tradične snažil o vytvorenie efektu výkladnej skrine, kde vodič sedí akoby nad vecou s výhľadom na všetky strany. Vďačí za to bohato preskleným plochám o veľkosti až 3,3 m² (bez strešného okna), čo je hodnota na úrovni malých MPV.
Podobne ako Fiat dal do nového Punta všetko svoje know-how, aj Renault, hoci nie je ani zďaleka v takej kríze ako taliansky koncern, nepodcenil jedinú oblasť a nešetril skutočne na ničom. Aj preto si náklady na jeho vývoj vyžiadali skoro rovnakú investíciu ako pri vozidle Mégane II – takmer miliardu Euro.

Interiér
Nový interiér pôsobí skutočne priestranne, ale čo mnohých , ktorí poznali alebo vlastnili predchádzajúce Clio prekvapí asi najviac, je nečakane lepšia kvalita materiálov a ich vypracovanie. Jediný rozdiel medzi Cliom a Puntom je len v tom, že francúzski konštruktéri išli viac takpovediac do hĺbky a precíznejšie sa vyhrali s detailmi (po stránke funkčnej i estetickej). Preto Clio pôsobí o poznanie luxusnejším dojmom. Ďalšiu dôležitú zmenu si všimnete po usadnutí za volant.
Kritika predchádzajúceho modelu za chabo čalúnené a rozmerovo poddimenzované sedadlá ako aj nedostatočne nastaviteľný volant, padla v Renaulte na úrodnú pôdu. Nové predné sedadlá dostali dlhšiu sedaciu časť i operadlo, obe s výraznejším bočným vedením, ktoré je ale priveľmi mäkko čalúnené, a preto v svižne prechádzaných zákrutách telo veľmi nepodrží. Aby sme dosiahli potrebnú stabilitu, museli sme sa pridŕžať volantu, čo v Punte nebolo treba, ale ten je orientovaný športovejšie. Pre nadšencov rýchlej jazdy pripraví Renault budúci rok čistokrvnú športovú verziu Clio Sport. Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča spolu s výškovo aj pozdĺžne nastaviteľným volantom vytvára optimálne podmienky na pohodlné sedenie aj pre nadpriemerne vysokých Európanov. Citeľné zlepšenie komfortu cestovania sme zaznamenali taktiež na zadných sedadlách, kde vplyvom dlhších sedákov a lepších priestorových pomerov obsedí aj vaša svokra bez toho, aby to považovala za trest. Vedľa nej môžete potom posadiť ešte obe deti, mladšie do detskej sedačky na krajné sedadlo a to staršie vo veku od 6 do 10 rokov do stredu, kde Renault ako súčasť vybavenia ponúka skrátený a vyvýšený sedák spolu so špeciálne upravenou detskou opierkou hlavy. Dieťa tak aj v prípade, že zaspí, bude mať hlavu správne uchytenú a riziko zranenia pri kontakte s bezpečnostným pásom sa zníži.

Bezpečnosť
Nový Renault Clio sa stal v poradí už ôsmym modelom značky s piatimi hviezdičkami. Za čelný a bočný náraz v skúškach Euro-NCAP získal 33 bodov z 37 možných a rovnako ako Modus sa môže pochváliť maximálnym počtom 4 hviezdičiek za ochranu detí. Rovnaký výsledok dosiahol v súčte bodov aj Fiat Punto, ktorý bol podstatne lepší v ochrane chodcov, ale zaostal v ochrane detí, kde získal len tri hviezdičky. Tomu odpovedá bezpečnostná výbava nového Clia zahŕňajúca ABS s EBD, pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov predných sedadiel, na želanie celkovo 6 až 8 airbagov (6 airbagov pre 5-dverové verzie, lebo tie sú vybavené dvojitými predpínačmi bezpečnostných pásov; 3-dverové verzie majú kvôli sklápaniu predných operadiel iba jeden predpínač, preto výrobca osadil do predných sedákov ďalšie dva vankúše, ktoré v prípade nárazu zodvihnú nohy a zabránia podkĺznutiu pasažierov), stabilizačný systém ESP a v tejto kategórii ojedinelé prídavné svetlá osvetľujúce zákrutu. Celý systém je založený na samostatnej žiarovke umiestnenej na boku tela hlavného reflektora, ktorá je pevne natočená do 40º uhla a pracuje len do rýchlosti 60 km/h. Jej zapínanie a vypínanie diriguje riadiaca jednotka v závislosti na natočení volantu a rýchlosti jazdy. Batožinový priestor so základným objemom 288 l už nie je rekordérom triedy. Konštruktéri tiež dôkladne popracovali na odhlučnení interiéru a aerodynamike vozidla, čo je najviac cítiť na akustike podvozku a nízkej hladine aerodynamického hluku. Nové izolačné materiály sa na prírastku celkovej pohotovostnej hmotnosti (+133 kg) v porovnaní s Cliom II podieľajú hmotnosťou 27 kg. Ostatné kilá navyše pripadli na konto aktívnej a pasívnej bezpečnosti (+ 65 kg), nových kvalitnejších materiálov (+ 32 kg) a pár kilečiek si vyžiadali aj väčšie rozmery auta. Okrem toho sa Renault „pohral“ s ďalšími detailmi ako sú napríklad vnútorné hrany predných A stĺpikov, ktoré obalili špeciálne tvarovanými plastovými lištami, nadväzujúcimi na líniu prednej kapoty. Elegantne tak zakryli po aerodynamickej stránke najkritickejšie miesta čelnej plochy, ktoré sa zvyknú najväčšou mierou podieľať na hluku z obtekania karosérie. Naše prvé dojmy z jazdy sa niesli v duchu vychutnávania jazdného a priestorového komfortu.

S novým Cliom je príjemné jazdiť nielen v meste, ale zvlášť dobre sme sa cítili  na dlhších trasách. Citlivo naladený podvozok, po konštrukčnej stránke vychádzajúci z aktuálneho modelu Mégane, filtruje rôzne nerovnosti a v spolupráci s dvojdielnou tyčou riadenia s hriadeľmi zasunutými do seba veľmi účinne eliminuje všetky prenosy rázov do volantu. Smerová stabilita a držanie stopy v zákrutách je na solídnej úrovni, na čom má priamy podiel veľký rozchod kolies a dlhý rázvor s krátkymi prevismi vpredu i vzadu. Jediným rušivým momentom je silnejší bočný náklon. Komfortnému charakteru auta zodpovedá aj paleta motorov zložená z piatich benzínových a troch naftových agregátov. Tie svojich majiteľov potešia v prvom rade predĺženými intervalmi údržby (zážihové 30.000 km, vznetové 20.000 km). Na Slovensku bude pravdepodobne najväčší záujem o benzínový štvorvalec 1.2 16V s výkonom 75 k, ktorý na nás z pohľadu dynamiky a ochoty ísť za plynom zapôsobil dokonca lepšie než 1.4 16V (v porovnaní s ktorým je len trochu hlučnejší). Z naftovej ponuky predpovedáme úspešnú budúcnosť strednému z trojice turbodieselov 1.5 dCi s výkonom 86 k. Všetky motory dodáva výrobca v kombinácii s 5-stupňou manuálnou prevodovkou, jedine do najsilnejšieho 1.5 dCi (106 k) montuje 6-rýchlostný manuál. Veľkým lákadlom pre obyvateľov miest bude z pohľadu ceny i komfortu ovládania v zápchach 5-stupňová prevodovka s robotizovaným radením a možnosťou volenia prevodového stupňa páčkami pod volantom. Je veľmi interesantné sledovať rovnaké počínanie a marketingovaé ťahy automobiliek, pretože podobne ako v prípade Punta aj staré Clio sa bude predávať súčasne s novým pod menom Campos a to až do roku 2007. Predaj nového Clia štartuje na autosalóne v Nitre. Pri tejto príležitosti sa nám podarilo získať základné informácie o cenách a vybavení.

Trojdverové Clio v základnom vybavení bude stáť 364.900,- Sk a päťdverový model 379.900,- Sk.

Základné vybavenie obsahuje:

- 4 airbagy (predne a bočné) a u 3dv.verzie aj systém proti podkĺznutiu na prednom sedadle
- ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom
- automatické rozsvietenie výstražných svetiel pri prudkom brzdení
- Isofix
- centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a imobilizér
- elektronický posilňovač riadenia s variabilným účinkom
- palubný počítač
- tónované sklá
- výškovo nastaviteľný volant
- výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča (okrem verzie Authentique s motorom 1,2 16V 65k)


Po štylistickej stránke sa kokpit nesie v duchu väčšieho brata Mégane. Kvalita plastov a vypracovania je na danú triedu mimoriadne vysoká, ergonómia tradične výborná, ovládanie intuitívne a jednoduché.

 

Najväčším prínosom tretej generácie Clia je veľký vnútorný priestor. Už to nie je viac malé ale plnohodnotné rodinné auto.

 

 

 


Pre deti vo veku od 6 do 10 rokov ponúka Renault v strede zadného sedadla špeciálne tvarovanú opierku hlavy, správne fixujúcu hlavu dieťaťa pri prudkom brzdení alebo náraze.

 

Dizajnéri venovali pozornosť aj navonok nenápadným detailom.
Kvôli zníženiu aerodynamického hluku napríklad zakryli vnútorné hrany predných A stĺpikov špeciálne upravenými lištami.

 

 

 

 

 


Žiarovka na boku tela svetlometu dokáže osvetliť zákrutu až v rozsahu 40º uhla.

 

 

Od začiatku budú v ponuke obe verzie karosérie.

 

 

Nové Clio sa  ovláda veľmi podobne ako aktuálny Mégane so všetkými kladmi i zápormi. Na mysli máme elektrický posilňovač riadenia, ktorý pracuje pomaly a úplne mu chýba spätná väzba. Celkovo pôsobí Clio v porovnaní s Puntom mäkším dojmom, viac sa v zákrutách nakláňa, ale nerovnosti filtruje o niečo jemnejšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 518
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 619
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 389
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 545
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 977
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 385
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 913
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 949
  10. Najužitočnejšia appka 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.