SME

Dacia Logan jazdí po lesných cestách až do nadmorskej výšky 1942 m

Prvým jesenným dňom skončilo dovolenkové obdobie aj pre Daciu Logan. V priebehu ostatných dvoch mesiacov totiž kilometre pribúdali o niečo pomalšie, a tak sa stane ťažiskovým obdobím testu jeseň. Dobre a pomerne citlivo zabehnuté auto má pred sebou jazde

Prvým jesenným dňom skončilo dovolenkové obdobie aj pre Daciu Logan. V priebehu ostatných dvoch mesiacov totiž kilometre pribúdali o niečo pomalšie, a tak sa stane ťažiskovým obdobím testu jeseň. Dobre a pomerne citlivo zabehnuté auto má pred sebou jazdenie v lesoch a po rozbitých cestách. Koncern Renault pri uvedení modelu na trh deklaroval, že Logan je schopný vydržať enormné zaťaženie a prevádzku v ťažkých podmienkach. Práve na to sme zvedaví. Začiatok druhej fázy testov odštartoval prvý jesenný deň s mimoriadne teplým a vydareným počasím. Cieľom skúšobnej cesty bol vrch Kráľovej hole v nadmorskej výške 1942 m. Na jednom z najznámejších slovenských kopcov je najvyššie položená asfaltová cesta na Slovensku. Prvá polovica cesty na Kráľovu hoľu je však štrková a zjavne opotrebovaná spracúvaním minuloročnej kalamity. Záverečná asfaltová časť podvozku lahodí, ale dá zabrať motoru. Výjazd na Kráľovu hoľu zvládne aj bežné osobné alebo nákladné auto s dobre fungujúcou chladiacou sústavou, teda v normálnych podmienkach nejde o nič výnimočné. Preto sme náš výstup sťažili vysokým tempom a zámernou záťažou motora. Okrem dojmov z výstupu do nebeských výšok sme opäť vyhodnotili spotrebu a prevádzkové náklady. Najbližšie Logan čaká prvá prehliadka po 30 000 km.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský Pikes Peak
Prekonávanie tisíc a viac metrov prevýšenia autom je v niektorých krajinách sveta úplne bežná záležitosť. Výjazd do takmer dvochtisíc metrov už na Slovensku taký bežný nie je, a preto nám jazda pripomenula slávnu vysokohorskú cestu na americký Pikes Peak. Deficit výkonu motora na prvých troch prevodových stupňoch, ktoré sme cestou hore použili, takmer necítiť. Za problém považujeme veľký odstup medzi prvým a druhým prevodovým stupňom. „jednotka“ je veľmi dobre dimenzovaná na silu a pomalú jazdu. Po preradení na dvojku však výraznejšie klesnú otáčky a spolu s nimi aj výkon. Na to, aby sa motor v kopcoch dobre chladil a primerane ťahal, potrebuje minimálne 4000 ot./min. Vo vrchnej časti výjazdu (asfaltová cetsa) sme zaradili tretí stupeň, čo je za normálnych okolností a v takom kopci nesprávne, ale v našom prípade zámerné. Motor sa trápil na nižších otáčkach (cca 2400ot./min.) a my sme sledovali teplotu chladiacej kvapaliny. Nič závažné sa neudialo a ukazovateľ teploty sa ani len nepohol. Úvod do horských etáp má motor Dacie za sebou bez ujmy, napokon iné sme ani nečakali. Vzlom budú na nás spomínať brzdy, ktoré si cestou dole vytrpeli svoje. Pracovníci vysielača na Kráľovej holi pozerali na naše rumunské auto nedôverčivo, pretože oni vraj potrebujú poriadne služobné auto. Spomienky na terénne automobily rumunskej značky Aro sú zrejme veľmi silné.

SkryťVypnúť reklamu

Prekážal  nám prach
Kým na normálnych cestách možno Daciu porovnávať s konkurenciou, na štrkovej vozovke nemá medzi osobnými vozidlami tejto kategórie konkurenta. Jediný detail nám však vzhľadom na podmienky, pre ktoré je stvorená vadil. Po dopoludní strávenom na štrkovej ceste bola prístrojová doska viditeľne zaprášená. Je pravda, že sme pri fotografovaní často otvárali dvere a nastupovali, ale istá časť prachu vošla do auta ventiláciou.

Dacia Logan je v prevádzke iba od apríla, ale za ten čas bola pri albánskych hraniciach, niekoľko krát pri Jadranskom mori a najnovšie aj v nadmorskej výške 1942 m. Pohľad zoči-voči Tatrám stál za to. Pre Logan to však znamená začiatok ťažších skúšok.

Jazda do vrchu mala v tomto prípade skôr symbolický význam. Testom prešlo akurát chladanie motora a pruženie. Agregát záťaž vydržal bez náznaku prehrievania, naopak brzdy sa cestou dole zohriali celkom slušne.

SkryťVypnúť reklamu

 

Cesta na vysokohorské pracovisko zodrala už nejedno služobné auto. Pracovníci vysielača dôvorujú iba terénnym vozidlám ale nie z Rumunska. Dacia ich preto nezaujala. Nás zatiaľ nesklamala.

Dovolenky znížili spotrebu
Predchádzajúce obdobie dovoleniek síce prospelo priemernej spotrebe, zhoršil sa však denný prírastok kilometrov. Tým pádom sme sa dostali do mierneho sklzu oproti plánovanému počtu najazdených kilometrov. Vďaka pokojným cestám za oddychom klesla celková priemerná spotreba zo 7,2 na 6,9 l/100 km. Zabehnutý motor Loganu skrátka znižuje svoje nároky na palivo najmä pri vyššom zaťažení. Opotrebovanie vozidla zatiaľ vidieť na stieračoch a pneumatikách. Dezén pneumatík je rovnomerne opotrebovaný na polovicu pôvodnej výšky a podľa odhadu pneumatiky vydržia do 40 000 až 45 000 km. V priebehu mesiaca však dôjde k ich výmene za zimné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 


Spotreba paliva a náklady na pohonné hmoty v priebehu 26 413 km

Dopĺňanie oleja do motora 0 l
Dopĺňanie chladiacej zmesi 0 l
Spotrebované pohonné hmoty (l) : 1828 l
Spotrebované pohonné hmoty (Sk): 70 657 Sk
Priemerná spotreba : 6,92 l/100 km
Minimálna spotreba : 4,75 l/100 km
Maximálna spotreba: 9,88 l/100 km

Prevádzkové náklady pri najazdení 26 413 km

Prihlásenie vozidla
na dopravnom inšpektoráte 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (pol roka) 3916 Sk
Havarijné poistenie na rok 15 432 Sk
Náklady na záručné prehliadky 0 Sk
Náklady na servis 0 Sk
Umývanie a čistenie 2800 Sk
Náklady na pohonné hmoty 70 657 Sk

Náklady celkom : 95 805 Sk

Spojka zaberá vyššie

V doterajšom priebehu testu sme nemali ani najmenší dôvod navštíviť servis, pretože všetko funguje tak ako má. Chod radiacej páky je jemnejší, brzdy pracujú súmernejšie a kľučky dverí fungujú mäkšie. Pri blížiacej sa záručnej prehliadke však technikov požiadame o nastavenie spojky, pretože zaberá vyššie ako na začiatku testu. Bude lepšie, ak ju v servise nastavia tak, aby zopínala približne v strede dráhy spojkového pedála a nie v hornej tretine.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odporúčame predné lapače nečistôt

Predné lapače nečistôt alebo „zásterky nie sú u nás na automobiloch povinné a v podstate je vecou vodiča, či si ich kúpi. V prípade Loganu nebudú na škodu veci, zvlášť ak sa bude pohybovať v prašnom prostredí, v zime a na cestách posiatych štrkom. Odletujúce kamienky spod kolies narážajú rovno na prahy a spodnú časť dverí. Zatiaľ lak testovaného modelu odoláva bez otlčených bodov, ale keby k tomu došlo, nepozinkovaná karoséria bude vystavená vyššiemu riziku korózie. V tejto súvislosti pripomíname, že výrobca poskytuje šesťročnú záruku na ochranu pred koróziou karosérie a dvojročnú záruku na lak. Montáž predných lapačov nečistôt nie je nevyhnutná, ale na základe našich skúseností s jazdou v horách ich odporúčame.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Bežný motorista jazdí po rozbitých cestách opatrne, ale ani tak sa nevyhne narážaniu kameňov do podbehu. V záujme lepšej ochrany laku a karosérie odporúčame predné lapače nečistôt „zásterky“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 513
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 802
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 565
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 437
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 533
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 538
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 321
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 247
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu