Prvým jesenným dňom skončilo dovolenkové obdobie aj pre Daciu Logan. V priebehu ostatných dvoch mesiacov totiž kilometre pribúdali o niečo pomalšie, a tak sa stane ťažiskovým obdobím testu jeseň. Dobre a pomerne citlivo zabehnuté auto má pred sebou jazdenie v lesoch a po rozbitých cestách. Koncern Renault pri uvedení modelu na trh deklaroval, že Logan je schopný vydržať enormné zaťaženie a prevádzku v ťažkých podmienkach. Práve na to sme zvedaví. Začiatok druhej fázy testov odštartoval prvý jesenný deň s mimoriadne teplým a vydareným počasím. Cieľom skúšobnej cesty bol vrch Kráľovej hole v nadmorskej výške 1942 m. Na jednom z najznámejších slovenských kopcov je najvyššie položená asfaltová cesta na Slovensku. Prvá polovica cesty na Kráľovu hoľu je však štrková a zjavne opotrebovaná spracúvaním minuloročnej kalamity. Záverečná asfaltová časť podvozku lahodí, ale dá zabrať motoru. Výjazd na Kráľovu hoľu zvládne aj bežné osobné alebo nákladné auto s dobre fungujúcou chladiacou sústavou, teda v normálnych podmienkach nejde o nič výnimočné. Preto sme náš výstup sťažili vysokým tempom a zámernou záťažou motora. Okrem dojmov z výstupu do nebeských výšok sme opäť vyhodnotili spotrebu a prevádzkové náklady. Najbližšie Logan čaká prvá prehliadka po 30 000 km.
Slovenský Pikes Peak
Prekonávanie tisíc a viac metrov prevýšenia autom je v niektorých krajinách sveta úplne bežná záležitosť. Výjazd do takmer dvochtisíc metrov už na Slovensku taký bežný nie je, a preto nám jazda pripomenula slávnu vysokohorskú cestu na americký Pikes Peak. Deficit výkonu motora na prvých troch prevodových stupňoch, ktoré sme cestou hore použili, takmer necítiť. Za problém považujeme veľký odstup medzi prvým a druhým prevodovým stupňom. „jednotka“ je veľmi dobre dimenzovaná na silu a pomalú jazdu. Po preradení na dvojku však výraznejšie klesnú otáčky a spolu s nimi aj výkon. Na to, aby sa motor v kopcoch dobre chladil a primerane ťahal, potrebuje minimálne 4000 ot./min. Vo vrchnej časti výjazdu (asfaltová cetsa) sme zaradili tretí stupeň, čo je za normálnych okolností a v takom kopci nesprávne, ale v našom prípade zámerné. Motor sa trápil na nižších otáčkach (cca 2400ot./min.) a my sme sledovali teplotu chladiacej kvapaliny. Nič závažné sa neudialo a ukazovateľ teploty sa ani len nepohol. Úvod do horských etáp má motor Dacie za sebou bez ujmy, napokon iné sme ani nečakali. Vzlom budú na nás spomínať brzdy, ktoré si cestou dole vytrpeli svoje. Pracovníci vysielača na Kráľovej holi pozerali na naše rumunské auto nedôverčivo, pretože oni vraj potrebujú poriadne služobné auto. Spomienky na terénne automobily rumunskej značky Aro sú zrejme veľmi silné.
Prekážal nám prach
Kým na normálnych cestách možno Daciu porovnávať s konkurenciou, na štrkovej vozovke nemá medzi osobnými vozidlami tejto kategórie konkurenta. Jediný detail nám však vzhľadom na podmienky, pre ktoré je stvorená vadil. Po dopoludní strávenom na štrkovej ceste bola prístrojová doska viditeľne zaprášená. Je pravda, že sme pri fotografovaní často otvárali dvere a nastupovali, ale istá časť prachu vošla do auta ventiláciou.
Dacia Logan je v prevádzke iba od apríla, ale za ten čas bola pri albánskych hraniciach, niekoľko krát pri Jadranskom mori a najnovšie aj v nadmorskej výške 1942 m. Pohľad zoči-voči Tatrám stál za to. Pre Logan to však znamená začiatok ťažších skúšok.
Jazda do vrchu mala v tomto prípade skôr symbolický význam. Testom prešlo akurát chladanie motora a pruženie. Agregát záťaž vydržal bez náznaku prehrievania, naopak brzdy sa cestou dole zohriali celkom slušne.
Cesta na vysokohorské pracovisko zodrala už nejedno služobné auto. Pracovníci vysielača dôvorujú iba terénnym vozidlám ale nie z Rumunska. Dacia ich preto nezaujala. Nás zatiaľ nesklamala.
Dovolenky znížili spotrebu
Predchádzajúce obdobie dovoleniek síce prospelo priemernej spotrebe, zhoršil sa však denný prírastok kilometrov. Tým pádom sme sa dostali do mierneho sklzu oproti plánovanému počtu najazdených kilometrov. Vďaka pokojným cestám za oddychom klesla celková priemerná spotreba zo 7,2 na 6,9 l/100 km. Zabehnutý motor Loganu skrátka znižuje svoje nároky na palivo najmä pri vyššom zaťažení. Opotrebovanie vozidla zatiaľ vidieť na stieračoch a pneumatikách. Dezén pneumatík je rovnomerne opotrebovaný na polovicu pôvodnej výšky a podľa odhadu pneumatiky vydržia do 40 000 až 45 000 km. V priebehu mesiaca však dôjde k ich výmene za zimné.
Spotreba paliva a náklady na pohonné hmoty v priebehu 26 413 km
Dopĺňanie oleja do motora 0 l
Dopĺňanie chladiacej zmesi 0 l
Spotrebované pohonné hmoty (l) : 1828 l
Spotrebované pohonné hmoty (Sk): 70 657 Sk
Priemerná spotreba : 6,92 l/100 km
Minimálna spotreba : 4,75 l/100 km
Maximálna spotreba: 9,88 l/100 km
Prevádzkové náklady pri najazdení 26 413 km
Prihlásenie vozidla
na dopravnom inšpektoráte 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (pol roka) 3916 Sk
Havarijné poistenie na rok 15 432 Sk
Náklady na záručné prehliadky 0 Sk
Náklady na servis 0 Sk
Umývanie a čistenie 2800 Sk
Náklady na pohonné hmoty 70 657 Sk
Náklady celkom : 95 805 Sk
Spojka zaberá vyššie
V doterajšom priebehu testu sme nemali ani najmenší dôvod navštíviť servis, pretože všetko funguje tak ako má. Chod radiacej páky je jemnejší, brzdy pracujú súmernejšie a kľučky dverí fungujú mäkšie. Pri blížiacej sa záručnej prehliadke však technikov požiadame o nastavenie spojky, pretože zaberá vyššie ako na začiatku testu. Bude lepšie, ak ju v servise nastavia tak, aby zopínala približne v strede dráhy spojkového pedála a nie v hornej tretine.
Odporúčame predné lapače nečistôt
Predné lapače nečistôt alebo „zásterky nie sú u nás na automobiloch povinné a v podstate je vecou vodiča, či si ich kúpi. V prípade Loganu nebudú na škodu veci, zvlášť ak sa bude pohybovať v prašnom prostredí, v zime a na cestách posiatych štrkom. Odletujúce kamienky spod kolies narážajú rovno na prahy a spodnú časť dverí. Zatiaľ lak testovaného modelu odoláva bez otlčených bodov, ale keby k tomu došlo, nepozinkovaná karoséria bude vystavená vyššiemu riziku korózie. V tejto súvislosti pripomíname, že výrobca poskytuje šesťročnú záruku na ochranu pred koróziou karosérie a dvojročnú záruku na lak. Montáž predných lapačov nečistôt nie je nevyhnutná, ale na základe našich skúseností s jazdou v horách ich odporúčame.
Bežný motorista jazdí po rozbitých cestách opatrne, ale ani tak sa nevyhne narážaniu kameňov do podbehu. V záujme lepšej ochrany laku a karosérie odporúčame predné lapače nečistôt „zásterky“.