New York 4. októbra (TASR) - Rekordné ceny benzínu zasadili v septembri ťažký úder americkému trhu automobilov. Masívny pokles odbytu bol zaznamenaný najmä pri veľkých a terénnych vozidlách, ktorých predaj v septembri medziročne klesol o 43 %. Terénne autá sú pritom kľúčovou oblasťou podnikania amerických automobilových koncernov.
Celkový odbyt automobilov sa v minulom mesiaci napriek pretrvávajúcim rabatovým akciám znížil o takmer 8 %. Japonskí výrobcovia so svojimi malými, úspornými autami naproti tomu zaznamenali úspech. Nemeckej automobilke Volkswagen (VW) sa na americkom trhu darilo vďaka novým modelom Jetta a Passat. Dobre sa predávali aj autá značky Mercedes a BMW, odbyt nemeckého výrobcu Porsche naproti tomu zreteľne klesol.
Najväčšia automobilka sveta General Motors (GM) zaznamenala na americkom trhu pokles predaja nákladných vozidiel o 29,5 % na 202 378 jednotiek. Odbyt ľahších vozidiel sa pritom medziročne znížil o 14,5 %. GM tak v septembri predal celkovo 349 000 automobilov, čo zodpovedá medziročnému 24-% poklesu. Celkový predaj automobilov druhého najväčšieho amerického výrobcu Ford sa znížil o 19,3 % na 228 157 vozidiel. Odbyt áut DaimlerChrysleru narástol o 4 % 175 550 vozidiel.
Nemecká automobilka Mercedes-Benz predala na americkom trhu 17 552 áut, čo je o 1 % viac ako v septembri 2004. Čo sa týka najväčšej európskej automobilky VW, o 3,7-% zvýšenie odbytu na 21 646 áut sa postaral veľký záujem o nové modely Jetta a Passat. Skupina BMW predala celkovo 25 079 áut, čo zodpovedá medziročnému 1,6-% nárastu. Odbyt automobilov Porsche klesol o 9 % na 2 263 jednotiek. USA je pritom pre Porsche najdôležitejším trhom.
Japonská automobilka Toyota vykázala 10,3-% nárast odbytu na 178 417 vozidiel. Toyota stavila na úsporné autá s hybridným pohonom. Predaj ďalšieho japonského výrobcu Hondy medziročne vzrástol o 11,7 %, Nissan zaznamenal 16,4-% zvýšenie predaja svojich vozidiel.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.