Tvár trojkového radu BMW je už tridsať rokov rovnaká, s každou novou generáciou sa mení len výraz a prevedenie zodpovedajúce dobe. Obavy z toho, že nová vlna dizajnu úplne pochová klasické štýlové BMW 3 sa postupne rozplynuli, hoci sme čakali menej "hravé" športové kombi. Aerodynamika
Iný pohľad na nové tvary BMW 3 Touring prináša rýchla jazda po diaľnici. Karoséria typu kombi má súčiniteľ odporu vzduchu (Cx) iba 0,30 a z toho vyplýva nízka úroveň aerodynamického hluku. BMW 320d Touring letí vzduchom ako šíp bez turbulencií a ani vo vysokej rýchlosti neobťažuje posádku nadbytočný aerodynamický hluk. Pri presných meraniach (v spolupráci s redakciou Autožurnál) v rámci porovnávacieho testu limuzín strednej triedy dosiahlo nové BMW 3 najnižšie hodnoty vnútorného hluku.
Po zážitku z príkladnej aerodynamiky je nám jasné, prečo sa tvorcovia interiéru zaoberali znížením hlučnosti vnútornej ventilácie.
Autorádio
Dôslednosť a zmysel pre detail cítiť z každého kúta interiéru. Jeden detail však konštruktérom predsa len ušiel. Atypické ovládanie a malý displej dokážeme autorádiu vďaka ovládaniu na volante prepáčiť, plechový zvuk však do auta tejto kategórie určite nepatrí. Výrobcom ospevovaný väčší vnútorný priestor nie je výmysel. Napriek tomu v BMW bude športový posed a z toho vyplývajúci systém sedenia nadradený akýmkoľvek trendom. V konečnom dôsledku existujú aj priestrannejšie autá strednej triedy, ale s úplne inou filozofiou, než má BMW. V porovnaní s konkurenciou objem batožinového priestoru 460 litrov zaostáva.
Precítená cesta
Pre priaznivcov značky BMW bude asi najcennejší posed vodiča pripomínajúci pretekársky špeciál. Poloha sedadla voči volantu a pedálom umožňuje dokonalé precítenie kontaktu auta s cestou. Na nerovnom povrchu sa nám kontakt rodinného kombi s cestou zdal pritesný. Na druhej strane podvozok dokáže až neuveriteľne tlmiť kmity karosérie. V praxi to znamená bezproblémový a veľmi rýchly prejazd zákrut. Stabilizačný systém DSC reaguje veľmi jemne a jeho zásahy takmer necítiť. Bezpečnosť vodičovi BMW tak nezväzuje ruky a dovoľuje vychutnať si jazdu. BMW s rozložením hmotnosti na nápravy v pomere 1:1 má oveľa lepšie trakčné vlastnosti ako predný pohon. Zvládanie pretáčavého šmyku s vypnutým DSC je však o niečo náročnejšie. Presné a pomerne priame riadenie iba umocňuje zážitok z jazdy. Pri parkovaní by mohol byť posilňovač riadenia účinnejší.
Na pohľad trochu chladná prístrojová doska si nás získala kvalitou spracovania a dokonalou ergonómiou. Základné sedadlá by mohli mať lepšie bočné vedenie. Inak je interiér prehliadkou dokonalých technických riešení.
Stačí štvorvalec
Štvorvalcové motory nie sú hlavnou doménou BMW, avšak parametre naftového dvojlitra narobili konkurencii veľké starosti. V čase, keď iné naftové motory objemu dva litre ponúkali výkon okolo 103 až 110 kW, BMW predstavilo motor 320d s výkonom 120 kW (163 k). V kultúre chodu patrí agregát medzi priemer, ale v priebehu krútiaceho momentu a výkonu konkurenciu prekonáva. Pri nízkych otáčkach exploduje krútiaci moment jemnejšie ako pri konkurenčnom TDI a ťahá plynulejšie až do vyšších otáčok. Odstupňovanie šesťstupňovej prevodovky výrobca ušil na vyššie rýchlosti. Pri šprinte z pokoja BMW 320d najskôr zaostáva a keď sa blíži k 100 km/h (8,6 s) začína získavať. Športové kombi pod tiažou našej nohy spotrebovalo 6,8 l/100 km. Pritom stačí mierne poľaviť z rýchleho tempa a BMW 320 dT si vystačí s výrobcom udávanou spotrebou 5,9 l/100 km.
Podvozok nemá vo svojej triede konkurenciu. Pre "radosť z jazdy" (ústredné motto značky BMW) možno vypnúť prvý stupeň stabilizačného systému, presnejšie trakčnú kontrolu DTC. Systém tak umožní ľahké pretáčanie kolies a veľmi decentný šmyk. Keby náhodou zadná časť auta "uletela" viac, ako je prípustné, DSC zasiahne.
Meradlom nákupnej ceny BMW 320 dT (1 239 034 Sk) nie je výbava, ale technológie a jazdné pôžitky. Po mechanickej stránke nemá BMW 3 rovnocenného konkurenta. V konečnom dôsledku totiž ide o vyprofilované športové kombi zvýrazňujúce filozofiu značky a nie o všeobecne nadané auto.
Naše hodnotenie :
+ jazdné vlastnosti
+ motor
+ spotreba
+ pracovisko vodiča
+ tichý interiér
- batožinový priestor
- cena
Väčší rázvor náprav pocítia cestujúci vzadu, kde sú papierovo tri miesta na sedenie. Vysoký stredový tunel a tvarované krajné sedadlá ponúkajú pohodlné sedenie pre dvoch.
Malé kruhové plochy suchého zipsu na spodnej strane koberca sú dôkazom zmyslu pre detail. Koberec sa ľahko vyberá a zostáva na vopred určenom mieste. Cena auta však narastá.
Bmw vyrába otvárateľné okno zadných dverí už veľmi dlho (BMW 5 Touring E34 -1986) a s jeho využitím to myslí vážne. Po otvorení okna sa roleta (kryt batožinového priestoru) automaticky vysunie smerom k stropu.
Bez rezervného kolesa - vďaka novým pneumatikám s technológiou Run Flat - môže BMW 320 d Touring prísť do pneuservisu aj po prepichnutí pneumatiky. Po chýbajúcej rezerve zostal pod dnom batožinového priestoru prídavný odkladací priestor .