Pohon automobilov na zemný plyn nepatrí medzi alternatívne zdroje energie, nakoľko je rovnako vyčerpateľný ako ropa. Z hľadiska ropnej krízy a ekológie je však plyn ako hnacie médium spaľovacích motorov veľmi aktuálne. Na rastúci dopyt po plynovom pohon
Pohon automobilov na zemný plyn nepatrí medzi alternatívne zdroje energie, nakoľko je rovnako vyčerpateľný ako ropa. Z hľadiska ropnej krízy a ekológie je plyn ako hnacie médium spaľovacích motorov veľmi aktuálne. Na rastúci dopyt po plynovom pohone v Čechách a na Slovensku reaguje Fiat rozšírením modelovej palety o modely Fiat Multipla a Fiat Ducato Natural Power poháňané stlačeným zemným plynom.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Nízke emisie ako produkt plynového pohonu sú pre našinca v porovnaní s ekonomickými výhodami zanedbateľné, ale nemožno ich obísť. Fiat Multipla má nádrže na plyn zabudované v podlahe a neprichádza tak o cenné litre v batožinovom priestore. Multipla Natural Power využíva na pohon benzínový motor objemu 1,6 l schopný fungovať na obe médiá. Štartovanie prebieha tradične pomocou benzínu a krátko potom sa systém automaticky prepne na zemný plyn.
Pokles výkonu motora so 76 kW (benzín) na 68 kW (zemný plyn) v ekologickom a úspornom režime vynahradí ekonomická prevádzka rodinného auta. Pri priemernej spotrebe 9,0 l/100 km benzínu a 8,8 l/100 km zemného plynu tak Multipla Natural Power na jedno natankovanie prejde 840 km. Podobne aj Fiat Ducato s dvojlitrovým motorom využíva na pohon stlačený zemný plyn (71 kW) alebo benzín (81 kW). Rozdiel v spotrebe plynu (9,3l/100km) a benzínu (13,5 l/100km) je citeľnejší než pri menšej Multiple. Akčný rádius ekologickej dodávky sa pri plnom natankovaní pohybuje na hranici 900 km. Fiat momentálne rokuje s českým plynárenským zväzom o rozšírení čerpacích staníc zemného plynu. Fiat Ducato a Multipla vraj nie sú jediné modely značky na stlačený zemný plyn. Vo výrobnom programe automobilky zostávajú modely Punto, Punto Van, Doblo a Doblo Cargo v prevedení “Natural Power”. Tieto sa však pre český a slovenský trh zatiaľ nedovážajú.
Autor: rch